• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trójmiejscy urzędnicy wracają za biurka, ale nie wszyscy

Ewelina Oleksy, Piotr Weltrowski, Michał Sielski
25 czerwca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Większość trójmiejskich urzędów zapewnia, że działa już normalnie i mieszkańcy mogą osobiście załatwiać w nich swoje sprawy. Większość trójmiejskich urzędów zapewnia, że działa już normalnie i mieszkańcy mogą osobiście załatwiać w nich swoje sprawy.

Liczba zakażeń koronawirusem od tygodni regularnie spada, a w związku z tym życie zawodowe wraca na normalne tory. Wiele firm i instytucji wróciło już do pracy w trybie stacjonarnym. Sprawdziliśmy więc, czy znoszenie covidowych obostrzeń i powrót za służbowe biurka dotyczy też trójmiejskich urzędów. Okazuje się, że nie wszystkich.



Czy w ostatnim czasie miałe(a)ś problem z załatwieniem urzędowej sprawy na miejscu?

- Urzędy pracują tak, że niby drzwi są otwarte, ale dla petentów zamknięte - mówi nasza czytelniczka, która postanowiła zainteresować nas tematem.
Kobieta próbowała ostatnio załatwić sprawę w Zakładzie Oczyszczania Miasta w Sopocie. Chodziło o banał - złożenie deklaracji. Problem w tym, że sama deklaracja jest dość zagmatwana, niektórym potrzebna jest pomoc w jej prawidłowym wypełnieniu.

- Owszem, na dole można było złożyć deklarację, osoba, która je przyjmowała, nie była jednak w stanie pomóc w jej wypełnieniu. Chciałam więc zobaczyć się z urzędniczką, polecono mi umówić się z nią telefonicznie. Dosłownie wybłagałam ją o termin kilka godzin później, ale tego samego dnia. A przecież kontakt z urzędnikiem jest tu kluczowy, jak złożymy źle wypełniony dokument, to tak, jakbyśmy go nie złożyli - zauważa nasza czytelniczka.

Urzędy i instytucje w Trójmieście - lista wszystkich



Jak dodaje, podobny problem miała w ostatnim czasie w innych urzędach, także w Gdańsku.

- Wszyscy wracamy do normalnej pracy, a urzędy działają jak w środku pandemii. Rozumiem obostrzenia, ale w większości urzędów umówić się online nie sposób, sprawę w teorii załatwić można przez telefon, ale wówczas nie dostajemy żadnej zwrotki, potwierdzenia, miałam już przypadek, że czegoś nie zaksięgowano i miałam później problem - wskazuje.
Urząd Miasta Sopotu. Urząd Miasta Sopotu.
Sprawdziliśmy więc, jak sytuacja wygląda w trójmiejskich urzędach. Zaczynamy od przywołanego przez naszą czytelniczkę Sopotu. Okazuje się, że urzędnicy wrócili już tu do pracy w urzędzie - praca zdalna i systemy zmianowe to już przeszłość.

Urzędnicy wrócili, ale polecają kontakt telefoniczny i umawianie wizyt



- Od 1 czerwca zarówno Urząd Miasta, Zakład Oczyszczania Miasta, jak i ZDiZ pracują w pełnym wymiarze. Jeżeli chodzi jednak o załatwianie spraw w urzędach, to wciąż polecamy kontakt telefoniczny i wcześniejsze umówienie się na wizytę. Oczywiście, w nagłych przypadkach możliwe jest załatwienie sprawy od ręki, czasem też prosimy osobę, która przyjdzie do urzędu, o kontakt telefoniczny z danym działem z naszego telefonu z przedsionka urzędu. Generalnie zależy nam na tym, aby nie generować tłoku. Co prawda większość urzędników jest już zaszczepiona, ale nie wiemy, jak z interesantami - mówi Katarzyna Alesionek z sopockiego magistratu.
Czy w najbliższym czasie można spodziewać się zmian i powrotu do normalnej obsługi interesantów w Sopocie?

- Na razie nie ma takiej decyzji - mówi krótko Izabela Heidrich, rzecznik sopockiego urzędu.

Gdynia: coraz więcej zaszczepionych urzędników. Zmiany od lipca



W Gdyni nadal trzeba umawiać się z urzędnikami na konkretną godzinę. I będzie tak na pewno do końca czerwca.

- Sytuacja epidemiczna jednak jest coraz lepsza, a 75 procent pracowników urzędu deklaruje, iż jest już zaszczepionych przynajmniej pierwszą dawką, więc niebawem wrócimy do normalnego trybu obsługi mieszkańców - mówi Rafał Klajnert, sekretarz miasta Gdyni.
Podkreśla jednak, że wszystkie e-usługi uruchomione podczas pandemii będą cały czas aktywne.

- Dążymy do sytuacji, w której mieszkańcy będą mieli możliwość wyboru - załatwić każdą sprawę, rozmawiając osobiście z urzędnikiem lub przez internet, nie wychodząc z domu - podkreśla Rafał Klajnert.
Siedziba gdyńskiego magistratu. Siedziba gdyńskiego magistratu.

Więcej gości na ślubie



Już od 26 czerwca zmienią się natomiast obostrzenia dotyczące limitu osób, które mogą się pojawić na ceremonii ślubnej w Urzędzie Stanu Cywilnego. Obecnie maksymalna liczba uczestników to pięć osób. Od soboty może już być jedna osoba na 10 m kw. powierzchni, czyli w gdyńskim Urzędzie Stanu Cywilnego będzie mogło przebywać 10 osób. Do limitu nie będą wliczane osoby w pełni zaszczepione przeciw COVID-19.

Młode pary wciąż mogą też korzystać z bezpłatnego internetowego streamingu ceremonii ślubnej. Gdynia oferuje tę usługę od lutego. Od tego czasu do końca maja z usługi skorzystało ponad 100 par. W niektórych przypadkach transmisje oglądało nawet kilkaset osób.

Gdański urząd przyjmuje klientów, ale są ograniczenia



Urząd Miejski w Gdańsku od początku pandemii cały czas obsługiwał mieszkańców, ale w ograniczonym obostrzeniami zakresie.

Urząd Miejski w Gdańsku. Urząd Miejski w Gdańsku.
Przed pandemią każdego dnia obsługiwanych było niemal 4 tys. osób. W trakcie pandemii ta liczba zmniejszyła się. Mieszkańcy w tym czasie rzadziej korzystali z usług świadczonych w zespołach obsługi i szukali innych rozwiązań, takich jak usługi elektroniczne.

- W ostatnim roku odnotowaliśmy ogromny wzrost liczby spraw załatwianych właśnie w ten sposób. Było to szczególnie widoczne w przypadku takich spraw jak np. wymiana dowodu osobistego czy dopisywanie do spisu wyborców przed wyborami prezydenckimi 2020 roku. Mimo wszystko nasze pięć zespołów obsługi mieszkańców przyjmuje wszystkich klientów. Żeby zabezpieczyć mieszkańców oraz pracowników urzędu przed ryzykiem zarażenia, wprowadzone zostały dodatkowe zabezpieczenia w postaci pomiaru temperatury, dezynfekcji rąk czy zabezpieczenia stanowisk - mówi Jędrzej Sieliwończyk z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Ograniczona została również liczba osób jednocześnie przebywających na salach obsługi. Klienci umawiali się na wizyty w urzędzie drogą elektroniczną lub za pośrednictwem Gdańskiego Centrum Kontaktu.

Część spraw bez konieczności wcześniejszego umawiania się



- Obecnie obserwujemy, że liczba chętnych do korzystania z usług wzrasta. W związku z tym, analizując aktualną sytuację, na bieżąco wprowadzamy usprawnienia. Dlatego m.in. dla takich usług jak odbiór dowodu osobistego dajemy możliwość załatwienia tej sprawy bez konieczności wcześniejszego umawiania się. Dotyczy to również takich spraw jak np. rejestracja pojazdu sprowadzonego z zagranicy. Jeżeli zaobserwujemy wzrost zainteresowania mieszkańców innymi usługami, natychmiast umożliwimy wizytę zainteresowanym bez konieczności wcześniejszego umówienia się - zapewnia Sieliwończyk.
Dla takich usług jak odbiór dowodu osobistego Gdańsk daje możliwość załatwienia sprawy bez konieczności wcześniejszego umawiania się. Dla takich usług jak odbiór dowodu osobistego Gdańsk daje możliwość załatwienia sprawy bez konieczności wcześniejszego umawiania się.
Urząd Miejski w Gdańsku jest otwarty i wszyscy urzędnicy pracują już w trybie stacjonarnym. W dalszym ciągu obowiązują jednak środki bezpieczeństwa, w tym zachowanie bezpiecznych odległości i limit osób.

- Dlatego pracownicy ochrony dbają o to, aby w jednym czasie i miejscu nie kumulowało się zbyt wiele osób. W dalszym ciągu będziemy zachęcać do rezerwowania wizyt, dzięki czemu czas spędzony w UMG zajmie zaledwie kilkanaście minut. W urzędzie nadal funkcjonują specjalne bramki, które mierzą wszystkim wchodzącym temperaturę oraz wykrywają brak założonej maseczki. W wielu miejscach rozstawione są też dezynfektory - wskazuje Sieliwończyk.

W Urzędzie Wojewódzkim wciąż hybrydowy system pracy



Do normalnego trybu pracy nadal nie wrócił Pomorski Urząd Wojewódzki.

- W Pomorskim Urzędzie Wojewódzkim w Gdańsku wciąż obowiązuje system pracy hybrydowej. Nie zmieniły się także zasady umawiania i przyjmowania klientów urzędu (reżim sanitarny, umawianie klientów na godziny itd.). O ewentualnym poluzowaniu obostrzeń mającym wpływ na obsługę klientów będziemy informować z wyprzedzeniem. Ze względów bezpieczeństwa w tej chwili jeszcze nie planujemy pełnego otwarcia urzędu - informuje Marcin Tymiński z biura prasowego wojewody.
Pomorski Urząd Wojewódzki nadal pracuje w trybie hybrydowym. Pomorski Urząd Wojewódzki nadal pracuje w trybie hybrydowym.
Urząd Wojewódzki zajmuje się sprawami paszportowymi. Jak poinformowało ostatnio Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, wojewodowie w całym kraju dostali dyspozycję wydłużenia godzin pracy, by umożliwić załatwienie tych spraw wszystkim zainteresowanym.

Paszporty będzie można załatwić też w soboty



Wnioski paszportowe we wszystkich urzędach wojewódzkich, w tym także w Gdańsku, będzie można składać także w soboty, natomiast w dni powszednie obsługa będzie się odbywać w wydłużonych godzinach.

- Urzędy będą dostępne dla obywateli od najbliższej soboty, 26 czerwca br., do końca lipca (łącznie w jedną sobotę czerwca i pięć sobót lipca). Wydłużenie godzin pracy w tym zakresie nastąpi również w dni powszednie - informuje Paweł Szefernaker, wiceminister spraw wewnętrznych i administracji.

W Urzędzie Marszałkowskim nie ma ograniczeń w liczbie przyjmowanych osób



W Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego urzędnicy wrócili do pracy stacjonarnej, ale nadal jest obowiązek noszenia maseczek, jeśli w pomieszczeniu przebywa więcej niż jedna osoba.

- Przedłużono do odwołania obowiązek zakrywania ust i nosa przy pomocy maseczki w częściach wspólnych przestrzeni urzędowej, tj. na korytarzach, w toaletach, w sekretariatach, natomiast decyzję co do noszenia maseczek w pomieszczeniach - na stanowiskach pracy, gdzie pracownicy wykonują swoje codzienne zadania - pozostawiono dyrektorom departamentów odpowiadających za bezpieczeństwo podległych pracowników - mówi Michał Piotrowski, rzecznik marszałka.
Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego. Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego.
Jak dodaje, do minimum ograniczane są spotkania bezpośrednie w urzędzie. Pracownicy korzystają z  wideokonferencji, a w przypadku konieczności odbycia spotkania bezpośredniego egzekwują zasadę zachowania dystansu dwóch metrów.

- Kontakty pomiędzy pracownikami ograniczono w większości do kontaktów telefonicznych, mailowych. Jeśli chodzi o pracę zdalną, to urząd powrócił do normalnej działalności i tylko w sytuacjach incydentalnych pracownicy realizują zadania w formie pracy zdalnej. Dzięki temu, że zdecydowana większość pracowników została już zaszczepiona albo zdążyła nabyć odporność w związku z przechorowaniem koronawirusa - dziś nie odnotowujemy żadnych przypadków zachorowania na COVID-19 wśród naszych pracowników - mówi Piotrowski.
Zakres spraw, którymi zajmuje się Urząd Marszałkowski, nie wymaga tak częstego kontaktu z mieszkańcami, jak w przypadku spraw lokalnych realizowanych przez gminę czy powiat. Jednak ci, którzy mają tam coś do załatwienia, mogą to zrobić bez ograniczeń.

- Aktualnie klienci urzędu mogą osobiście załatwiać sprawy w urzędzie, nie stosujemy ograniczeń w liczbie osób przebywających w urzędzie - zaznacza Piotrowski.

Miejsca

Opinie (211) 8 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    Urząd miejski w Gdańsku (11)

    Jakiś czas temu potrzebowaliśmy z mężem zaświadczenia o zameldowaniu do ważnej sprawy osobistej. Wolne terminy były za ponad miesiąc, no ale co zrobić. Zacisnęliśmy zęby i umówiliśmy 2 wizyty, po 1 dla każdego z nas. Dzień przed umówioną wizytą Pani z urzędu zadzwoniła żeby odwołać jego wizytę, oczywiście bez podania przyczyny. Poszłam do urzędu z dwoma wnioskami i z nadzieją, że skoro odwołali na ostatnią chwilę to przyjmą mi na 1 wizycie wniosek mój i męża. Usłyszałam od oburzonej urzędniczki, że właśnie po to odwołują żeby mieć mniej pracy. Nie powiem, krew mnie zalała. Ostatecznie Pani z wielką łaską, rozmawiając przy tym przez 15 minut przez telefon o swoich prywatnych sprawach z koleżanką z piętra wyżej, kliknęła 2 razy w systemie i wydrukowała mi zaświadczenia. Trwało to dosłownie minutę, chociaż przy okienku spędziłam 20 minut słuchając jej rozmowy telefonicznej. No i musiałam wyprosić wydanie tego zaświadczenia dla męża. I najlepsze, że też jestem urzędnikiem tylko pracuje w zupełnie innym urzędzie - nigdy w życiu nie zachowalabym się tak do klienta. To jak oni zachowują się w urzędzie miejskim to po prostu kpina.

    • 196 5

    • Takie typowo prl-owe, urzędnicze podejście zdecydowanie ma/miało swoją falę powrotu podczas covidu...

      • 29 1

    • Bo im sie w d*pach poprzerwracało

      • 33 2

    • Ludzie ogarnijcie się i wyp.... ich podczas wyborów.

      Potraficie tylko narzekać. Naród niewolników.

      • 29 2

    • Dokładnie. Najprostsza spawa - miesiąc czekania

      Proponuję, aby urzędnicy w sklepach spożywczych też umawiali się z miesięcznym wyprzedzeniem.

      • 20 0

    • Warto napisac skarge - bo taka sytuacja spotka kolejne osoby + kierownictwo powie ze nic nie wiedzieli.

      • 17 0

    • A gdzie będą mieli lepiej ....

      na zawołanie mają odpowiedz "covd i zdalne " nic nie muszą pod drzwiami petentów nie ma to i zwolnić można przecież covid , nikt tam nie dąży do powrotu do normalności bu to złoty czas dla urzędników ....

      • 10 0

    • Ryba psuje się od głowy.

      Kto rządzi w UM?

      • 5 1

    • Myślę, że ta pani bardzo mija się z prawdą (1)

      Czemu mi nigdy nie przytrafiają się takie przypadki?

      • 2 6

      • Ta pani podziwia w takim razie, że Ty nie miałeś takich przypadków. I zawsze tak powinno być! - bez niepotrzebnej szarpaniny, proste załatwienie swojej sprawy.

        • 0 0

    • Zglos

      I.ie i nazwisko tej gwiazdy biurokracji do Dulskiej

      • 0 0

    • nieprawda co piszesz

      wymyślasz nieprawdę, terminy na wizytę są kilkudniowe, więc nie pisz nieprawdy. Prawda jest taka, że już od długiego czasu nie masz męża

      • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    Musząc załatwiać parę spraw w urzędach przez ub. 1.5 roku zauważyłem, że o ile (2)

    w niektórych przypadkach sprawy poszły szybko i sprawnie i taka forma obsługi (jako opcja) mogłaby zostać, to w innych - pod pretekstem "covid" - urzędnicy przyjęli ulubioną rolę unikania petenta: czyli nie odbieramy telefonu, na maile odpowiadamy z łaski, i nie można się do nich dostać inaczej, aniżeli składając dokumenty (co do których pytania - to tylko do Dr Google, bo ani na mail ani na tel odpowiedzi nie dostaniesz).

    • 52 2

    • Na takie unikanie najlepsza jest właśnie jakaś certyfikowana forma komunikacji czyli PUAP (czy jak to się tam nazywa) albo ten nieszczęsny państwowy email (zakład że będzie miał rozwiązania sprzed 10 lat albo gorzej?) bo przynajmniej jasno wiadomo kiedy zaczyna się liczyć czas na odpowiedź.

      • 2 0

    • Ja również miałem sporo spraw w Urzędach - wszystko przebiegało szybko i sprawnie :)

      Sprawy załatwiałem w różnych urzędach Pomorskiego! To spróbuj dodzwonić się do informacji podatkowej w W-wie to zobaczysz co to jest problem z komunikacją :)

      • 2 6

  • nieroby

    w gdyni emaile trafiaja do kosza spam

    • 13 3

  • (1)

    Osoby pracujące w sklepach też mogą być zaszczepione, ale nie wiedzą jak jest z klientami, a mimo wszystko pracują przez całą pandemię nawet ciężej niż przed tym całym wirusem i jakoś żyją. Argument całkowicie bez sensu, jak z resztą większość decyzji, które wychodzą z urzędu miasta.

    • 73 4

    • Bo to Ty masz dawać z siebie więcej - bo kowit

      ale jak coś chcesz od rządu/samorządu - nie, bo kowit.
      Zbyt wielu ludzi zyskało zbyt wiele na tej żenademii, nic więc dziwnego, że chcą ciągnąć ten cyrk jak długo się da. Oni sobie potem za "walkę z covit" czyli pracę zdalną czyli siedzenie w domu/ogródku/na plaży wezmą dodatki kowidowe a Ty całuj klamkę.

      • 10 0

  • Do roboty lenie

    • 16 0

  • To są jeszcze jakieś limity?

    Przecież ani nikt tego nie liczy ani nie sprawdza...

    • 8 0

  • Zaszczepiony? To do roboty!

    Nie zaszczepiony z wyboru? To do roboty!

    • 14 0

  • (1)

    Nie zrozumiem czemu zaszczepieni traktowani są jak nieśmiertelni? Przecież ten preparat z eksperymentu nic im nie gwarantuje! Przestańcie ogłupiać ludzi!

    • 16 5

    • Z czym masz problem?

      • 2 3

  • To Gdańsk,

    więc laba na całego. Prywatne firmy nie mają leni na etatach a każdy wybieg aby się nie napracować jest dla zbawieniem!

    • 8 1

  • I teraz zobaczcie co znaczy informatyzacja. Umawiamy się przez internet, żeby na umówionej wizycie ktoś mógł osobiście wydać zaświedczenie na papierze po uprzednim sprawdzeniu czy się należy... w bazie internetowej. Cały środek tego procesu można spokojnie wyciąć. I nie, konkluzją nie jest tutaj żeby wywalić urzędników tylko żeby zostawić im więcej wartą pracę, której nie można zautomatyzować.

    • 4 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane