• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trójmiejska obwodnica to już droga śródmiejska?

Szymon Zięba
15 czerwca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa nowe wiadukty nad Obwodnicą Trójmiasta
Natężenie ruchu powyżej 90 tys. pojazdów w ciągu doby to pewne korki w wielu miejscach na obwodnicy.
 Natężenie ruchu powyżej 90 tys. pojazdów w ciągu doby to pewne korki w wielu miejscach na obwodnicy.

Obwodnicą Trójmiasta każdego dnia przejeżdża ponad 85 tys. aut. To niewiele więcej niż na al. Zwycięstwa i Trakcie Konnym w rejonie skrzyżowania z ul. Chodowieckiego w GdańskuMapka (73 tys.) czy na ul. Morskiej w Gdyni Mapka (ok. 50 tys. aut).



Którą trasę wybierasz częściej, jeżdżąc między Gdańskiem a Gdynią?

- Jedyny czas, kiedy Obwodnica Trójmiasta była wolna od korków, to moment wprowadzenia obostrzeń związanych z pandemią koronawirusa. Ale wówczas wszystkie drogi były puste. Wyczekujemy z niecierpliwością na budowę Obwodnicy Metropolitalnej, która oddzieli ruch tranzytowy od "prywatnego" i trochę rozładuje korki - napisał do naszej redakcji pan Krzysztof, który codziennie pokonuje trasę między Gdańskiem a Gdynią.
Przypomnijmy: trójmiejska obwodnica jest częścią drogi ekspresowej S6. Ma 38,6 km długości, przebiega w kierunku północ-południe: od Gdyni do Pruszcza Gdańskiego. Ma status drogi ekspresowej, choć nie ma pełnowymiarowych pasów awaryjnych.

Obwodnica na całej długości ma dwupoziomowe skrzyżowania i dwie jezdnie. Każda z nich posiada dwa lub (na niektórych odcinkach) trzy pasy ruchu. Ekspresówka, obok warszawskiego mostu gen. Stefana Grota-Roweckiego, jest jedną z najbardziej ruchliwych dróg w Polsce. Średnio na dobę przejeżdża tą trasą ok. 85 tys. pojazdów.

Co ciekawe, to liczba aut niewiele większa od tych, które dziennie przejeżdżają przez "wewnętrzne" miejskie drogi w Gdańsku czy Gdyni.

Przykładem jest al. Zwycięstwa i Trakt Konny (w rejonie skrzyżowania z ul. Chodowieckiego). Zgodnie z pomiarami z 25 maja 2021 roku z pętli indukcyjnych wybranych sygnalizacji włączonych do systemu Tristar, przejechało tam ponad 73 tys. pojazdów.

Z kolei na al. Grunwaldzkiej (w rejonie skrzyżowania z al. Wojska Polskiego) wyliczono ponad 59 tys. aut. Niewiele mniej było ich na ul. Słowackiego (w rejonie skrzyżowania z ul. Złota Karczma) - 53 tys. pojazdów.

W Gdyni rekordowa jest ul. Morska na odcinku obwodnicy do ul. Owsianej (ok. 50 tys. pojazdów) czy al. Zwycięstwa od ul. Przebendowskich do ul. Wielkopolskiej (ok. 47 tys. pojazdów).

Z założenia natężenie ruchu powinna rozładować trójmiejska ekspresówka. Sęk w tym, że trasa w godzinach szczytu "ekspresowa" jest tylko z nazwy. I choć już teraz aut przejeżdża nią bardzo dużo, to będzie ich jeszcze więcej - bynajmniej nie dlatego, że "przejmie" samochody z zatłoczonych centrów miast.

  • Po pierwsze: trwa dynamiczna rozbudowa południa Gdańska. Obwodnica dla wielu osiedli w tej części miasta (położonych m.in. na Karczemkach, Kiełpinku, w Kowalach, Szadółkach czy nawet Borkowie) jest drogą wyjazdową - i to zarówno dla kierowców, którzy np. pracują w Gdańsku, jak i Gdyni.
  • Po drugie: podniesiono ograniczenie prędkości do 50 km/h na al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa. Niezależnie od słuszności tego rozwiązania kierowcy, którzy chcą dostać się do Gdyni, jeszcze częściej wybierają ekspresówkę, gdzie dopuszczalna prędkość wynosi 100-120 km/h i nie ma ryzyka trafienia na "czerwoną falę". Systematycznie rośnie także liczba samochodów, których do tej pory nie udało się skutecznie "wyprowadzić" poza miasta.

"Obwodnica dla obwodnicy" rozwiąże problem?



Rozwiązaniem problemu kierowców będzie zapewne ukończenie budowy Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta, która de facto będzie "obwodnicą dla obwodnicy".

Ma ona prowadzić od węzła Chwaszczyno, wzdłuż granic Gdańska na zachód i południe od tego miasta. Trasa będzie mieć dwie jezdnie po dwa pasy w każdym kierunku z rezerwą pod trzeci pas.

Projektanci OMT założyli, że droga przejmie tranzyt, który zmierza do Trójmiasta autostradą A1 i drogą S7 od południa i wschodu i kieruje się na zachód, w stronę Słupska i Szczecina.

Być może, o ile na gdańskim odcinku Obwodnicy Trójmiasta wprowadzony zostanie zakaz poruszania się TIR-ów, z OMT skorzystają też ciężarówki jadące do i z portu w Gdyni, przez węzeł Chwaszczyno i gdyński odcinek Trasy Kaszubskiej.

Trasa będzie kosztowała prawie 1,5 mld zł. Korki w Trójmieście pomoże jednak rozładować najwcześniej za cztery lata - według zapowiedzi ma być ona gotowa dopiero w 2025 roku.

Tak wygląda przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.



Opinie (435) 8 zablokowanych

  • Wladze miasta powinny trawe gryzc i blagac kogo trzeba aby przyspieszyc budowe OMT!!!

    sytuacja w Trojmiescie jest na granicy zawalu komunikacyjnego,a ci buduja w sapcerowym tempie,akby mieli kupe czasu.Tymczasem buduje sie jakies dziwne autostrady przez Bialystok i lubelszczyzne ,jedynie po to zeby zapewnic kase litwewskim portom.

    • 5 0

  • Żart .

    Nic nie zmieni budowa nowej drogi gdzie będzie tranzyt jechał przez Żukowo do Warszawy. Czy przez bożepole do Władysławowa. Drogi czerwonej brak Opat brak . Niech przecież Gdynia Rumia Reda dalej się korku ją i będą korkować. Jeśli miasta mniejsze nie mają żadnych obwodnic Gdynia jest pomijalna. Ale c*** wybudujmy sobie metropolitalną obwodnicę to rozwiąże na pewno korki w Gdyni w Rumi w redzie.

    • 7 0

  • Co się dziwić korkom, jak np. ostatnio widziałem młodego gościa idącego sobie obwodnicą w stronę Chyloni

    a było to za wiaduktem estakady Kwiatkowskiego. Innym razem widziałem gościa jadącego poboczem obwodnicy na rowerze! Takich kwiatków jest cała masa. Jedni pędzą, inni spowalniają ruch, wszechobecne chamstwo na drogach, to co się dziwić że są korki? Przecież to ludzie robią korki a nie obwodnica! Ktoś już napisał, że winny jest ten na samym początku korka!

    • 1 6

  • Oj jej jej

    Obwodnica to swoje warunki spełniała może 15 lat temu teraz to zapchana ulica miejska bo takie spełnia standardy. Gdy jest wypadek to dobrze mieć w zanadrzu w samochodzie coś na uspokojenie inaczej odlot bez dopalaczy.

    • 10 0

  • Drogi ekspresowe nie powinny istnieć (2)

    Mają znacznie więcej minusów niż plusów. W sumie plus jest tylko jeden, że w zamyśle znacznie szybciej dostać się z jednego punktu do drugiego na długich odcinkach niż "zwykłymi" drogami. W zamyśle bo w praktyce to z tą szybkością tez różnie bywa.

    • 2 8

    • Natalia chyba nie ma prawka, a o kierowaniu autem uczyła się ze Stop Chama

      • 1 1

    • Największa zaletą dróg ekspresowych jest bezpieczeństwo

      Porównaj sobie ilość wypadków na ekspresowkach do zwykłych "krajówek", które są ultra niebezpieczne.

      • 1 0

  • Ekrany wdłuż obwodnicy

    Z uwagi na tak duże natężenie ruchu i hałas tym powodowany, konieczne są ekrany wzdłuż obwodnicy przy osiedlach - niestety są one stawiane bardzo wybiórczo i według nie wiadomo jakiego klucza :( Od wielu lat nie można się doprosić ekranów przy Kowalach, choć bloki stoją tam dość blisko i hałas jest potężny...

    • 2 5

  • i pomyslec ze sa na swiecie trasy szybkiego ruchu w okolicach miast, majace po 6-8 pasow w kazdym kierunku ...

    • 6 3

  • To nie powinna być droga ekspresowa tylko normalna ulica miejska z ograniczeniem do 50 km/ godz. Wokół powstają nowe osiedla bo aglomeracja się rozrasta. Jeśli ktoś tego nie zauważa to nie powinien zajmować się drogami.

    • 4 3

  • Piękna, malownicza trasa z Wrzeszcza do Koscierzyny.

    Warto się przejechać nawet z ciekawosci. Szczególnie jesienią. Tylko żeby jeszcze pociagi jeździły co pół godziny od 5.oo do 23.oo do samego Gdanska to byłoby super.

    • 5 1

  • Dobudowac pas awaryjny

    Brak jest miejsca pod wiaduktami na 3 pas. Ale to nic nie przeszkadza aby poszerzyć np o 1m boczny pas tak aby stał się awaryjnym. W tej chwili głupia awaria osobówki ( nie mówiąc o ciężarówce) powoduje mega korki ...bo popsuty pojazd nie ma miejsca na poboczu.

    • 6 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane