- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (456 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (43 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (192 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (166 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (66 opinii)
Trójmiejska obwodnica to już droga śródmiejska?
Obwodnicą Trójmiasta każdego dnia przejeżdża ponad 85 tys. aut. To niewiele więcej niż na al. Zwycięstwa i Trakcie Konnym w rejonie skrzyżowania z ul. Chodowieckiego w Gdańsku (73 tys.) czy na ul. Morskiej w Gdyni (ok. 50 tys. aut).
Przypomnijmy: trójmiejska obwodnica jest częścią drogi ekspresowej S6. Ma 38,6 km długości, przebiega w kierunku północ-południe: od Gdyni do Pruszcza Gdańskiego. Ma status drogi ekspresowej, choć nie ma pełnowymiarowych pasów awaryjnych.
Obwodnica na całej długości ma dwupoziomowe skrzyżowania i dwie jezdnie. Każda z nich posiada dwa lub (na niektórych odcinkach) trzy pasy ruchu. Ekspresówka, obok warszawskiego mostu gen. Stefana Grota-Roweckiego, jest jedną z najbardziej ruchliwych dróg w Polsce. Średnio na dobę przejeżdża tą trasą ok. 85 tys. pojazdów.
Co ciekawe, to liczba aut niewiele większa od tych, które dziennie przejeżdżają przez "wewnętrzne" miejskie drogi w Gdańsku czy Gdyni.
Przykładem jest al. Zwycięstwa i Trakt Konny (w rejonie skrzyżowania z ul. Chodowieckiego). Zgodnie z pomiarami z 25 maja 2021 roku z pętli indukcyjnych wybranych sygnalizacji włączonych do systemu Tristar, przejechało tam ponad 73 tys. pojazdów.
Z kolei na al. Grunwaldzkiej (w rejonie skrzyżowania z al. Wojska Polskiego) wyliczono ponad 59 tys. aut. Niewiele mniej było ich na ul. Słowackiego (w rejonie skrzyżowania z ul. Złota Karczma) - 53 tys. pojazdów.
W Gdyni rekordowa jest ul. Morska na odcinku obwodnicy do ul. Owsianej (ok. 50 tys. pojazdów) czy al. Zwycięstwa od ul. Przebendowskich do ul. Wielkopolskiej (ok. 47 tys. pojazdów).
Z założenia natężenie ruchu powinna rozładować trójmiejska ekspresówka. Sęk w tym, że trasa w godzinach szczytu "ekspresowa" jest tylko z nazwy. I choć już teraz aut przejeżdża nią bardzo dużo, to będzie ich jeszcze więcej - bynajmniej nie dlatego, że "przejmie" samochody z zatłoczonych centrów miast.
- Po pierwsze: trwa dynamiczna rozbudowa południa Gdańska. Obwodnica dla wielu osiedli w tej części miasta (położonych m.in. na Karczemkach, Kiełpinku, w Kowalach, Szadółkach czy nawet Borkowie) jest drogą wyjazdową - i to zarówno dla kierowców, którzy np. pracują w Gdańsku, jak i Gdyni.
- Po drugie: podniesiono ograniczenie prędkości do 50 km/h na al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa. Niezależnie od słuszności tego rozwiązania kierowcy, którzy chcą dostać się do Gdyni, jeszcze częściej wybierają ekspresówkę, gdzie dopuszczalna prędkość wynosi 100-120 km/h i nie ma ryzyka trafienia na "czerwoną falę". Systematycznie rośnie także liczba samochodów, których do tej pory nie udało się skutecznie "wyprowadzić" poza miasta.
"Obwodnica dla obwodnicy" rozwiąże problem?
Rozwiązaniem problemu kierowców będzie zapewne ukończenie budowy Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta, która de facto będzie "obwodnicą dla obwodnicy".
Ma ona prowadzić od węzła Chwaszczyno, wzdłuż granic Gdańska na zachód i południe od tego miasta. Trasa będzie mieć dwie jezdnie po dwa pasy w każdym kierunku z rezerwą pod trzeci pas.
Projektanci OMT założyli, że droga przejmie tranzyt, który zmierza do Trójmiasta autostradą A1 i drogą S7 od południa i wschodu i kieruje się na zachód, w stronę Słupska i Szczecina.
Być może, o ile na gdańskim odcinku Obwodnicy Trójmiasta wprowadzony zostanie zakaz poruszania się TIR-ów, z OMT skorzystają też ciężarówki jadące do i z portu w Gdyni, przez węzeł Chwaszczyno i gdyński odcinek Trasy Kaszubskiej.
Trasa będzie kosztowała prawie 1,5 mld zł. Korki w Trójmieście pomoże jednak rozładować najwcześniej za cztery lata - według zapowiedzi ma być ona gotowa dopiero w 2025 roku.
Tak wygląda przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Luksusowe samochody na sprzedaż:
Opinie (435) 8 zablokowanych
-
2021-06-15 16:59
Podnieście ceny na autobusy i skm, to będzie się lepiej żyło wszystkim.
- 1 1
-
2021-06-15 18:14
Czas na nowe rozwiązania
Chyba obwodnica dojrzała do zamykania dla pojazdów powyżej 12dmc w godzinach szczytu tj. 6-9 i 14-17
- 5 1
-
2021-06-15 19:37
Pod Rzeszowem jest autostrada (1)
No ale tam lepszy sort
- 1 3
-
2021-06-15 22:07
Tylko że tę autostradę projwktowano i budowano za po xdddd
- 1 0
-
2021-06-15 19:38
Jarosław
Obwodnicę zbaw
- 2 1
-
2021-06-15 21:24
Majkaland
Poczekajcie jak powstanie MajkaLand przy obwodnicy. To dopiero będziecie mówić o korkach. Dulkiewicz nie jeździ obwodnica to dla niej bez różnicy
- 5 0
-
2021-06-15 22:10
Kluczem na tymczasowe rozwiązanie korków jest poszerzenie pasa awarynjego
To brak pasa awaryjnego powoduje uciążliwe zatory. Obecnie Zepsuta ciężarówka nie ma gdzie zjechać, tylko stoi i blokuje prawy pas ruchu. Takiej patologii nie ma w żadnej innej dużej aglomeracji w Polsce.
- 2 0
-
2021-06-15 23:49
Plany,plany
Gdy planowano OT,naniesiono także 3 pas,który miałby- w razie zwiększenia nateżenia ruchu- powstać.Ale potem firmy wykupiły grunty zbyt blisko pasa drogi,zbudowano zbyt wąskie wiadukty i teraz się nie opłaca.Ta obwodnica i tak potrzebuje 3 pasa,chociażby ze względów bezpieczeństwa.
- 3 0
-
2021-06-16 06:56
Bez OPAT i 5 pasów nie pomorze
troche jezdze po naszym pieknym kraju i nigdzie nie widziałem zeby droga "ekspresowa" konczyła sie skrzyxowaniem ze swiatłami, a nie bexkolizyjnymi zjazdami.
- 0 0
-
2021-06-16 07:10
A co tam
Wprowadzić ograniczenie do 50, zrobić progi zwalniające co 200m, dodać ścieżkę rowerową i pas dla hulajnóg, rolkarzy i spacerowiczów. I apelować proekologiczne o usunięcie z obwodnicy tych śmierdzących samochodów. Będzie ekocudownie.
- 2 0
-
2021-06-16 07:28
50km/h
Wobec tego czekamy na ograniczenie do 50 km/h
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.