• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trójmiejska obwodnica to już droga śródmiejska?

Szymon Zięba
15 czerwca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa nowe wiadukty nad Obwodnicą Trójmiasta
Natężenie ruchu powyżej 90 tys. pojazdów w ciągu doby to pewne korki w wielu miejscach na obwodnicy.
 Natężenie ruchu powyżej 90 tys. pojazdów w ciągu doby to pewne korki w wielu miejscach na obwodnicy.

Obwodnicą Trójmiasta każdego dnia przejeżdża ponad 85 tys. aut. To niewiele więcej niż na al. Zwycięstwa i Trakcie Konnym w rejonie skrzyżowania z ul. Chodowieckiego w GdańskuMapka (73 tys.) czy na ul. Morskiej w Gdyni Mapka (ok. 50 tys. aut).



Którą trasę wybierasz częściej, jeżdżąc między Gdańskiem a Gdynią?

- Jedyny czas, kiedy Obwodnica Trójmiasta była wolna od korków, to moment wprowadzenia obostrzeń związanych z pandemią koronawirusa. Ale wówczas wszystkie drogi były puste. Wyczekujemy z niecierpliwością na budowę Obwodnicy Metropolitalnej, która oddzieli ruch tranzytowy od "prywatnego" i trochę rozładuje korki - napisał do naszej redakcji pan Krzysztof, który codziennie pokonuje trasę między Gdańskiem a Gdynią.
Przypomnijmy: trójmiejska obwodnica jest częścią drogi ekspresowej S6. Ma 38,6 km długości, przebiega w kierunku północ-południe: od Gdyni do Pruszcza Gdańskiego. Ma status drogi ekspresowej, choć nie ma pełnowymiarowych pasów awaryjnych.

Obwodnica na całej długości ma dwupoziomowe skrzyżowania i dwie jezdnie. Każda z nich posiada dwa lub (na niektórych odcinkach) trzy pasy ruchu. Ekspresówka, obok warszawskiego mostu gen. Stefana Grota-Roweckiego, jest jedną z najbardziej ruchliwych dróg w Polsce. Średnio na dobę przejeżdża tą trasą ok. 85 tys. pojazdów.

Co ciekawe, to liczba aut niewiele większa od tych, które dziennie przejeżdżają przez "wewnętrzne" miejskie drogi w Gdańsku czy Gdyni.

Przykładem jest al. Zwycięstwa i Trakt Konny (w rejonie skrzyżowania z ul. Chodowieckiego). Zgodnie z pomiarami z 25 maja 2021 roku z pętli indukcyjnych wybranych sygnalizacji włączonych do systemu Tristar, przejechało tam ponad 73 tys. pojazdów.

Z kolei na al. Grunwaldzkiej (w rejonie skrzyżowania z al. Wojska Polskiego) wyliczono ponad 59 tys. aut. Niewiele mniej było ich na ul. Słowackiego (w rejonie skrzyżowania z ul. Złota Karczma) - 53 tys. pojazdów.

W Gdyni rekordowa jest ul. Morska na odcinku obwodnicy do ul. Owsianej (ok. 50 tys. pojazdów) czy al. Zwycięstwa od ul. Przebendowskich do ul. Wielkopolskiej (ok. 47 tys. pojazdów).

Z założenia natężenie ruchu powinna rozładować trójmiejska ekspresówka. Sęk w tym, że trasa w godzinach szczytu "ekspresowa" jest tylko z nazwy. I choć już teraz aut przejeżdża nią bardzo dużo, to będzie ich jeszcze więcej - bynajmniej nie dlatego, że "przejmie" samochody z zatłoczonych centrów miast.

  • Po pierwsze: trwa dynamiczna rozbudowa południa Gdańska. Obwodnica dla wielu osiedli w tej części miasta (położonych m.in. na Karczemkach, Kiełpinku, w Kowalach, Szadółkach czy nawet Borkowie) jest drogą wyjazdową - i to zarówno dla kierowców, którzy np. pracują w Gdańsku, jak i Gdyni.
  • Po drugie: podniesiono ograniczenie prędkości do 50 km/h na al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa. Niezależnie od słuszności tego rozwiązania kierowcy, którzy chcą dostać się do Gdyni, jeszcze częściej wybierają ekspresówkę, gdzie dopuszczalna prędkość wynosi 100-120 km/h i nie ma ryzyka trafienia na "czerwoną falę". Systematycznie rośnie także liczba samochodów, których do tej pory nie udało się skutecznie "wyprowadzić" poza miasta.

"Obwodnica dla obwodnicy" rozwiąże problem?



Rozwiązaniem problemu kierowców będzie zapewne ukończenie budowy Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta, która de facto będzie "obwodnicą dla obwodnicy".

Ma ona prowadzić od węzła Chwaszczyno, wzdłuż granic Gdańska na zachód i południe od tego miasta. Trasa będzie mieć dwie jezdnie po dwa pasy w każdym kierunku z rezerwą pod trzeci pas.

Projektanci OMT założyli, że droga przejmie tranzyt, który zmierza do Trójmiasta autostradą A1 i drogą S7 od południa i wschodu i kieruje się na zachód, w stronę Słupska i Szczecina.

Być może, o ile na gdańskim odcinku Obwodnicy Trójmiasta wprowadzony zostanie zakaz poruszania się TIR-ów, z OMT skorzystają też ciężarówki jadące do i z portu w Gdyni, przez węzeł Chwaszczyno i gdyński odcinek Trasy Kaszubskiej.

Trasa będzie kosztowała prawie 1,5 mld zł. Korki w Trójmieście pomoże jednak rozładować najwcześniej za cztery lata - według zapowiedzi ma być ona gotowa dopiero w 2025 roku.

Tak wygląda przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.



Opinie (435) 8 zablokowanych

  • Obwodnica to droga

    Dla bezkarnych kierowców

    • 5 3

  • Kiedy na obwodnicy światła i przejścia dla pieszych?

    • 2 1

  • (1)

    A kiedy jakaś policja na obwodnicy i faktyczne egzekwowanie ograniczeń? Na ile trupów czekamy żeby coś się w tej kwesti zmieniło?

    • 3 6

    • Dwóch piratów już Cię zminusowało. Wszystkich tych szybkich i wściekłych powinno się eliminować z dróg. Za każde walnięcie w tył innego auta (czyli brak odp. odstępu) powinno się zabierać p.j. Przy pierwszym dzwonie ostrzegawczo na miesiąc, potem na 3, 6 itd. A za złamanie zakazu bezwzględna odsiadka o długości złamanego zakazu x 2. Pół roku po wprowadzeniu takich przepisów na obwodnicy zapanuje raj, może jedynie na Kurkowej i Przeróbce wzrośnie liczba tymczasowych lokatorów.

      • 2 0

  • Młodzi jesteście

    To nie pamiętacie.Król Edward rozpoczął budowę obwodowej Trójmiasta w latach 70 ub.wieku.Było sporo narzekaczy,a po co ,a na co,trzy samochody na godzinę jadą przez Grunwaldzką czy al.Zwycięstwa,a tu taki projekt,co prawda nie w mediach społecznościowych ani na portalach w rodzaju 3miasto było to narzekanie bo takowe portale jeszcze nie istniały.
    Jak widać obwodowa która przeszła do dnia dzisiejszego sporo modernizacji przydaje się.
    Warto myśleć perspektywicznie jak widać.

    • 11 0

  • Za czym

    Za czym ci ludzie tak jeżdżą ?

    • 3 1

  • piękna droga (1)

    A nie można zrobić trzech pasów i problem by by z głowy

    • 8 1

    • Możne ale nie byłby.

      • 2 1

  • Dobre obwodnica zakaz dla ciezarowek...

    Przez miasto zakaz jak dron trzeba będzie gora latac...

    • 2 1

  • Szkoda,że Portal nie wyświetla dodanych opinii w porządku chronogicznym.
    Ja i nie tylko ja lubimy czytać odpowiedzi na swoje komentarze,ich oceny.Chronologiczne zamieszczanie komentów ułatwia ich odnalezienie,proste,nie?
    3miasto.pl ,naprawicie swój błąd,bo pójdziemy na albiklę albo inny Onet.
    Z umizgami.

    • 1 1

  • Korki w poniedzialki

    Jechalam wczoraj obwodnica o 17. Pracuje z domu, wiec od roku generalnie jezdze bardzo rzadko i unikam godzin szczytu. Ale to, co mnie zastalo wczoraj okolo 17 na obwodnicy i miescie to jest jakis żart. Jeden korek sie konczyl, drug zaczynal, wiec zdecydowalam sie jechac przez miasto. W sopocie oczywiscie wiecznie korek bo postanowili naprawiac droge w poniedzialek rano, wiec pas zamkniety. Po przejechaniu sopotu, swobodny ruch, zadnych korkow az do wrzeszcza. Mozemy sie tu wszyscy zastanawiac jak to rozwiązać, ale fakty sa takie, ze jezdzi zbyt duzo aut zbyt wąska drogą. Obwodnica ma raz 2 a raz 3 pasy i samo to juz powoduje spowolnienie ruchu. Dopoki komunikacja miejska nie zacznie byc konkurencyjna miedzy miastami dla transportu wlasnego to bedziemy sie wszyscy w tych korkach męczyć. A na ten moment pozostaje skmka i pkmka, ktora jezdzi co godzine.

    • 5 1

  • Obwodnice... Także OPAT (1)

    Należałoby także wybudować Obwodnicę OPAT ( Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej). Korki w mieście Gdynia, Rumi i w Redzie są nieubłagane w godz szczytu. Nie wspominając już gdy na trasie gdzieś jest stłuczka czy roboty drogowe... Nie da się funkcjonować bez nowych obwodnic. Aut przybywa, drogi się nie budują albo powstają w żółwim tempie. O OPAT myślano już dziesiątki lat temu i dalej nic w tym temacie się nie posunęło ...

    • 9 0

    • Tez czekam z utęsknieniem na OPAT.

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane