• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trójmiejska obwodnica to już droga śródmiejska?

Szymon Zięba
15 czerwca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa nowe wiadukty nad Obwodnicą Trójmiasta
Natężenie ruchu powyżej 90 tys. pojazdów w ciągu doby to pewne korki w wielu miejscach na obwodnicy.
 Natężenie ruchu powyżej 90 tys. pojazdów w ciągu doby to pewne korki w wielu miejscach na obwodnicy.

Obwodnicą Trójmiasta każdego dnia przejeżdża ponad 85 tys. aut. To niewiele więcej niż na al. Zwycięstwa i Trakcie Konnym w rejonie skrzyżowania z ul. Chodowieckiego w GdańskuMapka (73 tys.) czy na ul. Morskiej w Gdyni Mapka (ok. 50 tys. aut).



Którą trasę wybierasz częściej, jeżdżąc między Gdańskiem a Gdynią?

- Jedyny czas, kiedy Obwodnica Trójmiasta była wolna od korków, to moment wprowadzenia obostrzeń związanych z pandemią koronawirusa. Ale wówczas wszystkie drogi były puste. Wyczekujemy z niecierpliwością na budowę Obwodnicy Metropolitalnej, która oddzieli ruch tranzytowy od "prywatnego" i trochę rozładuje korki - napisał do naszej redakcji pan Krzysztof, który codziennie pokonuje trasę między Gdańskiem a Gdynią.
Przypomnijmy: trójmiejska obwodnica jest częścią drogi ekspresowej S6. Ma 38,6 km długości, przebiega w kierunku północ-południe: od Gdyni do Pruszcza Gdańskiego. Ma status drogi ekspresowej, choć nie ma pełnowymiarowych pasów awaryjnych.

Obwodnica na całej długości ma dwupoziomowe skrzyżowania i dwie jezdnie. Każda z nich posiada dwa lub (na niektórych odcinkach) trzy pasy ruchu. Ekspresówka, obok warszawskiego mostu gen. Stefana Grota-Roweckiego, jest jedną z najbardziej ruchliwych dróg w Polsce. Średnio na dobę przejeżdża tą trasą ok. 85 tys. pojazdów.

Co ciekawe, to liczba aut niewiele większa od tych, które dziennie przejeżdżają przez "wewnętrzne" miejskie drogi w Gdańsku czy Gdyni.

Przykładem jest al. Zwycięstwa i Trakt Konny (w rejonie skrzyżowania z ul. Chodowieckiego). Zgodnie z pomiarami z 25 maja 2021 roku z pętli indukcyjnych wybranych sygnalizacji włączonych do systemu Tristar, przejechało tam ponad 73 tys. pojazdów.

Z kolei na al. Grunwaldzkiej (w rejonie skrzyżowania z al. Wojska Polskiego) wyliczono ponad 59 tys. aut. Niewiele mniej było ich na ul. Słowackiego (w rejonie skrzyżowania z ul. Złota Karczma) - 53 tys. pojazdów.

W Gdyni rekordowa jest ul. Morska na odcinku obwodnicy do ul. Owsianej (ok. 50 tys. pojazdów) czy al. Zwycięstwa od ul. Przebendowskich do ul. Wielkopolskiej (ok. 47 tys. pojazdów).

Z założenia natężenie ruchu powinna rozładować trójmiejska ekspresówka. Sęk w tym, że trasa w godzinach szczytu "ekspresowa" jest tylko z nazwy. I choć już teraz aut przejeżdża nią bardzo dużo, to będzie ich jeszcze więcej - bynajmniej nie dlatego, że "przejmie" samochody z zatłoczonych centrów miast.

  • Po pierwsze: trwa dynamiczna rozbudowa południa Gdańska. Obwodnica dla wielu osiedli w tej części miasta (położonych m.in. na Karczemkach, Kiełpinku, w Kowalach, Szadółkach czy nawet Borkowie) jest drogą wyjazdową - i to zarówno dla kierowców, którzy np. pracują w Gdańsku, jak i Gdyni.
  • Po drugie: podniesiono ograniczenie prędkości do 50 km/h na al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa. Niezależnie od słuszności tego rozwiązania kierowcy, którzy chcą dostać się do Gdyni, jeszcze częściej wybierają ekspresówkę, gdzie dopuszczalna prędkość wynosi 100-120 km/h i nie ma ryzyka trafienia na "czerwoną falę". Systematycznie rośnie także liczba samochodów, których do tej pory nie udało się skutecznie "wyprowadzić" poza miasta.

"Obwodnica dla obwodnicy" rozwiąże problem?



Rozwiązaniem problemu kierowców będzie zapewne ukończenie budowy Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta, która de facto będzie "obwodnicą dla obwodnicy".

Ma ona prowadzić od węzła Chwaszczyno, wzdłuż granic Gdańska na zachód i południe od tego miasta. Trasa będzie mieć dwie jezdnie po dwa pasy w każdym kierunku z rezerwą pod trzeci pas.

Projektanci OMT założyli, że droga przejmie tranzyt, który zmierza do Trójmiasta autostradą A1 i drogą S7 od południa i wschodu i kieruje się na zachód, w stronę Słupska i Szczecina.

Być może, o ile na gdańskim odcinku Obwodnicy Trójmiasta wprowadzony zostanie zakaz poruszania się TIR-ów, z OMT skorzystają też ciężarówki jadące do i z portu w Gdyni, przez węzeł Chwaszczyno i gdyński odcinek Trasy Kaszubskiej.

Trasa będzie kosztowała prawie 1,5 mld zł. Korki w Trójmieście pomoże jednak rozładować najwcześniej za cztery lata - według zapowiedzi ma być ona gotowa dopiero w 2025 roku.

Tak wygląda przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.



Opinie (435) 8 zablokowanych

  • mieszkaniec

    Jak nie było osiedli mieszkaniowych koło obwodnicy - transport z torów " tirów " przeszedł na drogi i to są efekty + sam kierowca w aucie 5,5 metra !!!!!!

    • 4 1

  • Śródmiejską i wciąz zakorkowaną. Na obwodnicy nie obowiązują żadne zasady. Jedni gnają na złamanie karku, (4)

    zmuszając innych do hamowania, inni wloką się lewym pasem 80 km/h gdzie jest do 120 km/h jeszcze inni bawią się w szeryfów, ciężarówki wyprzedzają inne ciężarówki, choć nie mogą tego robić. Zawsze znajdzie się ktoś, kto będzie w taki czy inny sposób utrudniać ruch, zero płynności ruch. Nie wspominam o chamach na drogach, którzy za żadne skarby nie wpuszczą jak chcesz włączyć się do ruchu. Ot taki bajzel po Polsku, bo to my, Polacy, tworzymy te korki. Punktem honoru Polaka, jest utrudnienie życia innemu Polakowi. Jesteśmy chamscy, agresywni, ponurzy, zawistni i masa innych przywar a te jak na dłoni, widać na samej tylko obwodnicy.

    • 7 3

    • Zgadza się. To nie obwodnica jest winna tylko ludzie nią jadący bo zawsze gdzieś na początku korka

      jest sierota albo kilka sierot, które korki tworzą. W Polsce choćby obwodnica miała sześć pasów w jedną stronę a autostrada dziesięć, zawsze będzie korek. W Polsce potrafią zrobić korek z czterech samochodów. To ludzie u nas nie myślą i tylko oni są za sytuację odpowiedzialni! Tacy jesteśmy.

      • 3 0

    • Ludzie znajdują prawa jazdy w opakowaniach po chipsach. Poziom szkolenia kierowców jest na najniższym (2)

      poziomie w UE, więc co się dziwić? Ciekawe jak chcą na obwodowej egzekwować przepis o jeździe na zderzaku? Właśnie taka jazda jest przyczyną większości wypadków na obwodnicy a później olbrzymich korków. Polski kierowca to niebezpieczny kierowca a mandaty są za niskie. Wystarczy że polski kierowca wyjedzie poza granice kraju i już jest potulny jak baranek a ci co szarżują, płacą konkretne mandaty i to w euro! Kilkaset euro potrafi ostudzić pirata, dlaczego zatem u nas takich mandatów nie wprowadzić, skoro nie pomaga nic innego?

      • 2 1

      • U nas nie ma przyzwolenia społecznego na egzekwowanie przepisów ruchu drogowego.

        • 1 0

      • Widać ,że UE znasz z opowieści sąsiada . Zapraszam do Włoch , Grecji czy Francji to zobaczysz co to znaczy jazda na zderzak , chamstwo i wolna amerykanka.

        • 1 0

  • (1)

    Wyobraźcie sobie rok 1978. Samochód jechał tam co 5-10 minut. Malkontenci krytykowali pomysł budowy na zasadzie - kto im tu będzie jeździł

    • 5 0

    • Bo wtedy malkontenci

      Wierzyli propagandzie, że socjalizm wiecznie żywy,
      Dziecko
      Z resztą, dzisiaj też wierzą w propagandę

      • 0 0

  • Obwodnica jest wystarczajaco przejezdna.

    Tylko ludzie jezdza jak buraki.Jazda na zderzaku,zwalnianie zeby popatrzec sobie na wypadek,zmiana pasa bez uzywania kierunkowskazu,przy wyprzedzaniu zjezdzanie tuz przed maske.Postawic na obwodnicy wiecej kamer i sypac mandatami na lewo i prawo.

    • 5 5

  • Polacy na rowery.

    Przerobic obwodnice na droge dla rowerow i hulajnog.Dac zgode na poruszanie sie nia furmankami.

    • 3 5

  • Buhahahahhaha

    Wy tam macie poważne problemy w tym gd. Coś podobnego do czasu po smolensku, nagle wszyscy zjednoczeni..

    • 2 4

  • Komunikacja (1)

    skusiłem się na jazdę autobusem i z Osowej gdzie mieszkam do centrum to czas grubo ponad godzina jazdy dokładnie z opóźnieniem jakie złapał po drodze 1 godz. 15 min ( autem 20 min )
    A do przystanku trzeba dojść ( 7 min ) poczekać na godzinę odjazdu w tym przypadku około 15 min. Razem dojazd do centrum zajął mi 1godz. 40 min. I podobnie powrót...... autem można wyjść z domu i jechać natychmiast i równie szybko wrócić, korzystając z nawigacji ominąć ewentualne korki.
    Dodam że kiedyś spacerkiem wybrałem się na PKM do Gdyni... 20 min piechotą na dworzec Osowa a trzeba wyjść wcześniej by być przed czasem. 10 min czekania na dworcu i PKM-ka nie przyjechała... żadnych komunikatów ni komunikacji zastępczej... wróciłem do domu znowu pieszo 20 min i potulnie odpaliłem auto. Nigdy więcej komunikacji miejskiej, nic mnie do tego nie zmusi.

    • 18 0

    • Po co przychodzisz 15 minut szybciej na przystanek?

      • 1 0

  • bez

    Zwężyć do jednego pasa i zrobić ścieżkę rowerową. Lewactwo wie jak usprawniać ruch. No i zlikwidować wszystkie parkingi.

    • 7 1

  • Jeździcie jak gamonie, no to są korki.

    • 5 0

  • Gdzieś na spotkaniu ...

    - Ile samochodów więcej zatrzyma ruch na obwodnicy?
    - Bez pasa technicznego, przy najmniejszej awarii czy kolizji wystarczy tyle co dzisiaj.
    - Ale tak bez awarii?
    - Jak przekracza 100 tys. dziennie wszystko się zatrzymuje. Wiemy, bo miewamy już takie dni.
    - Może być gorzej?
    - Oczywiście. Wystarczy jakaś atrakcja przy obwodnicy, która ściągnie nowych przyjezdnych. Najgorzej będzie gdzieś w środkowym odcinku, przy najmniejszym węźle. Kilka tysięcy samochodów dziennie więcej i w sezonie będzie paraliż.
    - No to zróbmy to. Tylko bez zbytniego rozgłosu, zacznijmy od czegoś małego. I zróbcie jakieś analizy, że tak źle nie będzie, niech tylko ktoś się pod tym podpisze. Jak ja nie cierpię ludzi ...

    Ze scenariusza filmu S-F.

    • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane