• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trójmiejska obwodnica to już droga śródmiejska?

Szymon Zięba
15 czerwca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa nowe wiadukty nad Obwodnicą Trójmiasta
Natężenie ruchu powyżej 90 tys. pojazdów w ciągu doby to pewne korki w wielu miejscach na obwodnicy.
 Natężenie ruchu powyżej 90 tys. pojazdów w ciągu doby to pewne korki w wielu miejscach na obwodnicy.

Obwodnicą Trójmiasta każdego dnia przejeżdża ponad 85 tys. aut. To niewiele więcej niż na al. Zwycięstwa i Trakcie Konnym w rejonie skrzyżowania z ul. Chodowieckiego w GdańskuMapka (73 tys.) czy na ul. Morskiej w Gdyni Mapka (ok. 50 tys. aut).



Którą trasę wybierasz częściej, jeżdżąc między Gdańskiem a Gdynią?

- Jedyny czas, kiedy Obwodnica Trójmiasta była wolna od korków, to moment wprowadzenia obostrzeń związanych z pandemią koronawirusa. Ale wówczas wszystkie drogi były puste. Wyczekujemy z niecierpliwością na budowę Obwodnicy Metropolitalnej, która oddzieli ruch tranzytowy od "prywatnego" i trochę rozładuje korki - napisał do naszej redakcji pan Krzysztof, który codziennie pokonuje trasę między Gdańskiem a Gdynią.
Przypomnijmy: trójmiejska obwodnica jest częścią drogi ekspresowej S6. Ma 38,6 km długości, przebiega w kierunku północ-południe: od Gdyni do Pruszcza Gdańskiego. Ma status drogi ekspresowej, choć nie ma pełnowymiarowych pasów awaryjnych.

Obwodnica na całej długości ma dwupoziomowe skrzyżowania i dwie jezdnie. Każda z nich posiada dwa lub (na niektórych odcinkach) trzy pasy ruchu. Ekspresówka, obok warszawskiego mostu gen. Stefana Grota-Roweckiego, jest jedną z najbardziej ruchliwych dróg w Polsce. Średnio na dobę przejeżdża tą trasą ok. 85 tys. pojazdów.

Co ciekawe, to liczba aut niewiele większa od tych, które dziennie przejeżdżają przez "wewnętrzne" miejskie drogi w Gdańsku czy Gdyni.

Przykładem jest al. Zwycięstwa i Trakt Konny (w rejonie skrzyżowania z ul. Chodowieckiego). Zgodnie z pomiarami z 25 maja 2021 roku z pętli indukcyjnych wybranych sygnalizacji włączonych do systemu Tristar, przejechało tam ponad 73 tys. pojazdów.

Z kolei na al. Grunwaldzkiej (w rejonie skrzyżowania z al. Wojska Polskiego) wyliczono ponad 59 tys. aut. Niewiele mniej było ich na ul. Słowackiego (w rejonie skrzyżowania z ul. Złota Karczma) - 53 tys. pojazdów.

W Gdyni rekordowa jest ul. Morska na odcinku obwodnicy do ul. Owsianej (ok. 50 tys. pojazdów) czy al. Zwycięstwa od ul. Przebendowskich do ul. Wielkopolskiej (ok. 47 tys. pojazdów).

Z założenia natężenie ruchu powinna rozładować trójmiejska ekspresówka. Sęk w tym, że trasa w godzinach szczytu "ekspresowa" jest tylko z nazwy. I choć już teraz aut przejeżdża nią bardzo dużo, to będzie ich jeszcze więcej - bynajmniej nie dlatego, że "przejmie" samochody z zatłoczonych centrów miast.

  • Po pierwsze: trwa dynamiczna rozbudowa południa Gdańska. Obwodnica dla wielu osiedli w tej części miasta (położonych m.in. na Karczemkach, Kiełpinku, w Kowalach, Szadółkach czy nawet Borkowie) jest drogą wyjazdową - i to zarówno dla kierowców, którzy np. pracują w Gdańsku, jak i Gdyni.
  • Po drugie: podniesiono ograniczenie prędkości do 50 km/h na al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa. Niezależnie od słuszności tego rozwiązania kierowcy, którzy chcą dostać się do Gdyni, jeszcze częściej wybierają ekspresówkę, gdzie dopuszczalna prędkość wynosi 100-120 km/h i nie ma ryzyka trafienia na "czerwoną falę". Systematycznie rośnie także liczba samochodów, których do tej pory nie udało się skutecznie "wyprowadzić" poza miasta.

"Obwodnica dla obwodnicy" rozwiąże problem?



Rozwiązaniem problemu kierowców będzie zapewne ukończenie budowy Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta, która de facto będzie "obwodnicą dla obwodnicy".

Ma ona prowadzić od węzła Chwaszczyno, wzdłuż granic Gdańska na zachód i południe od tego miasta. Trasa będzie mieć dwie jezdnie po dwa pasy w każdym kierunku z rezerwą pod trzeci pas.

Projektanci OMT założyli, że droga przejmie tranzyt, który zmierza do Trójmiasta autostradą A1 i drogą S7 od południa i wschodu i kieruje się na zachód, w stronę Słupska i Szczecina.

Być może, o ile na gdańskim odcinku Obwodnicy Trójmiasta wprowadzony zostanie zakaz poruszania się TIR-ów, z OMT skorzystają też ciężarówki jadące do i z portu w Gdyni, przez węzeł Chwaszczyno i gdyński odcinek Trasy Kaszubskiej.

Trasa będzie kosztowała prawie 1,5 mld zł. Korki w Trójmieście pomoże jednak rozładować najwcześniej za cztery lata - według zapowiedzi ma być ona gotowa dopiero w 2025 roku.

Tak wygląda przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.



Opinie (435) 8 zablokowanych

  • zwęzić, dorobić ścieżek rowerowych,

    nastawiać progów i koniecznie postawić bramki z opłatami za przejazd.

    • 7 1

  • Zakazać wjazdu na obwodnicę pierdzącym ,,hądom'' i ,,beęwu'' (2)

    i zaraz będzie lepiej.

    • 7 5

    • i tobie (1)

      • 1 1

      • Nie, bo ja nie mam hądy ani beęwu XD

        • 3 1

  • Skoro udrożnienie miasta nie wypaliło z jedną obwodnica, potem z drugą to chyba nikt nie ma wątpliwości co będzie jak (2)

    postawimy trzecią. Trzeba być amebą żeby tego nie widzieć :D Pewnie że fajnie wszędzie podjeżdżać autem i mieć domek za miastem, ale te rozwiązania rodem z lat 70' już przypominają łatanie sitka palcami :D Tak się nie da. I to wszystko za nasze pieniądze :D Ludzie, ogarnijcie się wreszcie, nie da się masowo mieszkać w Stegnie i Bojanie a przyjeżdżać codziennie do miasta samochodem :D

    • 9 3

    • (1)

      Jakby mieszkania nie były masowo wykupowane w centrum pod inwestycję, to by ludzie nie musieli co raz dalej się wyprowadzać (co winduje oczywiście ceny za m2). Moje zarobki są ok, ale w życiu by mnie nie bylo stać na mieszkanie nawet na Przymorzu w nowym budownictwie (mówię tu o normalnym metrażu i nie braniu przy tym kredytu na 30 lat :) ).

      • 5 1

      • Nikt nie musi się wyprowadzać z miasta

        To tylko wymówka, żeby żyć na metrażu, na który cię nie stać. Sam nie popełniłem tego błędu, kupiłem w centrum, ale 50m zamiast 100m^2 na zad*piu. Po paru latach jak dzieci podrosły zamieniłem na 100m mieszkanie i nie wylewam żalu na urząd miejski, że muszę stać 2x dzienie w korkach z ludźmi, którzy też chcieli mieć "wygodnie". No to mają.

        • 2 4

  • Opinia wyróżniona

    Oczywiście że to jest już droga śródmiejska (36)

    Aglomeracja dawno przeskoczyła na drugą stronę S6, a sama droga to już nie jest objazd wokoło trójmiasta, a połączenie między jego częściami.

    Dlatego warto skończyć z fikcją "ekspresowości" z której bierze się tylko hałas i wypadki.

    Reforma której trzeba to po pierwsze koniec z fikcją ekspresowości.
    Status drogi powinien zostać zredukowany do drogi w terenie zabudowanym o podniesionej do 80km/h dozwolonej prędkości, ze ścisłym kontrolowaniem jej.

    Pozwoliłoby to zmienić jej układ na 3 pasy w każdą stronę, ze skrajnym prawym pasem jako buspasem przy zjazdach pełniącym funkcję pasa włączania i wyłączania się dla pozostałych pojazdów.

    Brakuje teraz kilku zjazdów, które w przyszłości nie musiałyby być budowane jako bezkolizyjne (zresztą zachęcające do szybkiej jazdy), a np. w postaci dużych rond.

    Widać to najlepiej przy obecnie budowanym węźle na Dąbrowej w Gdyni jak ogromne połacie terenu są tracone na ogromny węzeł drogowy, który wystarczyłoby zastąpić znacznie efektywniejszym rondem, a pozostały teren mógłby spełniać funkcje komercyjne i usługowe.

    A sama obwodnica Trójmiasta oczywiście powinna powstać, może być w standardzie czy to drogi ekspresowej czy nawet autostrady, ale uwzględniać planowany rozwój metropolii na kolejne 50 lat.

    Tak jak mniej-więcej zaprojektowano i zbudowano obwodnicę trójmiasta w latach 70-tych i która przez dobre 30 lat służyła skutecznie, ale czasy się zmieniły, metropolia się zmieniła i dalsze utrzymywanie fikcji ekspresowości oznacza wyłącznie wypadki, zatory, hałas i zanieczyszczenie środowiska.

    • 192 207

    • Argument, ze ludzie jadą obwodnica... (19)

      ... bo na Grunwaldzkiej jest 50, jest śmieszny. Rozumiem, że p.Zięba jest rozgoryczony tą zmianą, ale pisząc artykuły należy być obiektywnym. Z takim podejściem to do TVP, albo Radia Gdańsk

      • 26 23

      • (16)

        Ja przerzuciłam się na obwodnicę jak wprowadzili na Grunwaldzkiej 50 kmh. I nie tylko ja. Rozumiem ze możesz być rozgoryczony bo np nie stać cie na auto, ale to nie oowod by niewielka grupa krzykaczy uprzykrzała życie innym mieszkańcom

        • 23 23

        • Nie stać cię na auto?

          Niech zgadnę, jeździsz 10 letnim szrotem?

          Nikt inny nie uważa że kogokolwiek może nie być stać na auto...

          • 17 19

        • Na samochód dzisiaj stać każdego (3)

          Jak widać pod lamentami o płatnym parkowaniu, nie każdego jednak stać na jego utrzymanie.

          • 18 4

          • czyli nie wszystkich stać na samochód (1)

            ach ta logika...

            • 3 8

            • Ale to wiele wyjaśnia. Przekonanie że jak ktoś nie ma alo nim nie jeździ to pewnie dlatego że go nie stać powoduje patalogiczne uzależnienie od samochodu. No bo jak ktoś mnie zobaczy bez samochodu i oceni mnie moją własną miarą to będę we własnych oczach wyglądał źle.

              • 7 7

          • Każdego stać na jakiś tam samochod ale na miejsce do parkowania już Nie

            • 5 0

        • (9)

          Jeśli już mamy mierzyć twoją miarą to raczej ciebie nie stać na mieszkanie w miejscu, gdzie samochód nie jest konieczny bo jest albo komunikacja miejska albo taksówki.

          Dobre miasto do życia to takie w którym milioner jeździ zbiorkomem.

          • 7 8

          • znasz miasto, po którym milionerzy jeżdżą zbiorkomem? (7)

            • 8 4

            • Zasadniczo w miastach zachodniego krągu kulturowego o ile tylko jest zbiorkom inny niż szczątkowy to nie jest to nic nadzwyczajnego. To tylko nam sie wydaje że to urąga godności.

              • 18 7

            • ty tak na poważnie?

              nie byłeś nigdy nigdzie na zachód od Lęborka?

              • 8 7

            • Zasadniczo to milionerzy opuszczają miasta (2)

              wolą mieć ciszę i spokój w willi za miastem, gdzie żadni krzykacze w obcisłych gaciach nie będą utrudniali im życia. Na ich krzyku najwięcej tracą normalni mieszkańcy.

              • 16 8

              • (1)

                Czyli w tych korkach rano do centrum to sami milionerowie z Bojana, Kiełpina i Nowych Tokar stoją?

                • 6 3

              • nie, skąd, w autach to ci biedni

                milionerzy stoją w tym czasie w korku, ale w autobusie, jak na zachodzie ;))

                • 5 2

            • Takich miast jest w Europie wiele

              wielu zamożnych Szwajcarów, Belgów, Holendrów, Francuzów i Niemców jeździ do pracy nie tylko zbiorkomem, ale rowerem lub chodzi pieszo. Komunikacja zbiorowa dla niewielu ludzi zapewnia serwis drzwi- drzwi, dlatego do przystanków systemów lokalnej kolei tworzone są wygodne i bezpieczne drogi dojścia i dojazdu dla pieszych i rowerzystów.

              • 8 1

            • Z tego co słyszałem to król Szwecji

              jeździ do swego miejsca urzędowania metrem i z jednym tylko ochroniarzem. A biedny raczej nie jest.

              • 5 0

          • w trójmieście nie ma takiego miejsca :)

            komunikacja miejska po prostu jest tu beznadziejna.

            • 4 1

        • no genialne Pola, przeskoczyc na wiecznie korkującą się obwodnice, bo na grunwaldzkiej

          zrobili 50, co i tak wszystkim zwisa, bo jeżdzą 70 i wiecej.

          • 3 1

      • Ja tak robię

        ten argument jest prawdziwy

        • 4 0

      • Czyli w końcu się przyznajemy że wysypisko śmieci jest w środku miasta?

        Tylko w Gdańsku takie rzeczy... Śmietnisko wśród bloków. Ewenement na skalę światową

        • 15 2

    • A te setki milionów na utrzymanie drogi miejskiej (bo takich GDDKiA nie finansuje) radośnie wyjmiesz z własnej kieszeni...

      • 17 0

    • Tylko OMT i OPAT mogą pomóc! (1)

      OMT i OPAT - te trasy powinny powstać jako pierwsze żeby rozładować ruch na obwodnicy. Sama tylko Trasa Kaszubska niewiele pomoże, jeśli nie będzie OMT in OPATu!

      • 13 3

      • Oczywiście że tak. Bardzo mądry komentarz. Już łopata symboliczną była wbijana i o OPAT dalej cisza. Czekamy już na tą drogę dziesiątki lat

        • 9 0

    • Skończcie tak pisac bo zaraz jakis inteligent wpadnie na to, ze trzeba ograniczenie do 50 zrobic

      • 15 0

    • może pójść krok dalej...

      i strefę zamieszkania zrobić. ograniczyć ruch do 20 i kwiatki posadzić pomiędzy jezdniami. Albo zmienić jej status na drogę rowerową lub deptak?

      • 17 1

    • 3pas (1)

      Czasy się zmieniły a temat poszerzenia do 3 pasów został totalnie przespany.

      • 12 2

      • Jak skończą budować OMT w 2025r. to trzeba będzie od razu dobudować tam trzeci pas, bo będzie jeszcze więcej samochodów. Samo życie.

        • 3 1

    • qazq - srogi towar milordzie...

      • 4 1

    • Obwodnica OPAT byłaby wisienka na torcie. Jest od lat wyczekiwana. Gdy skończą budować Trasę Kaszubska i Metropolitalną to do kompletu brakuje jeszcze ciągu dróg Czerwona wraz z Opat i wtedy powinno być dopiero lepiej. Musi być przepustowość i tranzyt. Bez OPAT ul. Morska w Gdyni nie może sobie poradzić tak samo jak i Rumia i Reda...

      • 6 1

    • Co za bzdura.

      • 2 3

    • (2)

      Udzielam konsultacji firmom i zarządom w kwestiach m.i. ruchu drogowego.
      Jako Sopocianin na banicji perelowskiej ale stale sentyment do Trójmiasta - powiem tylko nie ma bardziej zielonego miasta na świecie i trzeba tego bronić bo widzę że już wrzynają się osiedla w TPK. A gdy Lasy się na plebs zdenerwują to są w stanie zamienić się w jakiś Tworek i zacznie się parcelowanie i 500 plus na każdym szczeblu obietnic ... Ty też możesz żyć bez trosk! Wez siekierę i przyłóż do drzewa symbolicznie! Śmiało!
      W urbanistycznym świecie panuje zasada Pies weźmie zawsze kość zamiast napić się wody, gdy ma jedynie ten wybór.

      • 3 7

      • (1)

        Ten który minusuje to właściwie co minusujesz? Czy to tylko to takie nieprzejednanie ostateczne i jednoznaczne? Makumba to ty mój kochany popisie?

        • 0 4

        • To pasywna agresywna popisolencja. Majumba i wszyscy popisobrańcy

          • 0 2

    • A pisaliście że Hallera to 80 000 na dobę ? Już nieaktualne ze względu na developerów ?

      • 5 2

    • bzdury

      jakbyś po świecie pojeździł to byś widział że w prawdziwych aglomeracjach, do których trójmiasto jeszcze nie należy, pochłaniają kolejne obwodnice które w dalszym ciągu pełnią rolę dróg ekspresowych czy też autostrad.

      • 3 0

    • Przy dużym ruchu,wybij sobie z głowy rondo!!! Jedni stoją,drudzy jadą!!!!!!!

      • 0 0

  • Ruch jak na miejskiej, a prędkości jak na ekspresowej.

    Jeżdzę w trasy co jakiś czas na Polskę i zawsze największego stresa i skupienie mam na naszej obwodnicy. Lewy pas i jadący zderzak w zderzak po 200 .

    • 7 3

  • Zróbcie 3 pasy na OM !!!

    • 5 3

  • Trzeba wprowadzić radykalne zmiany w funkcjonowaniu SKM. (1)

    Ten system ma olbrzymie niewykorzystane rezerwy przepustowości i może przewozić dodatkowe dziesiątki milionów ludzi rocznie na terenie Trójmiasta (tak jak za komuny). Podobnie ma się sprawa z PKM, kolejny niewykorzystany potencjał z olbrzymią rezerwą. Trzeba kupić porządny, pojemny tabor, zagęścić rozkład by pociągi jechały co kilka minut, wprowadzić wspólny, tani bilet i w ten sposób można odciągnąć z obwodnicy tysiące aut dziennie.

    • 12 1

    • Oczywiście!!!!

      SKMka i PKMka to powinna być jedna sieć działająca jak metro!!! Tylko w takim układzie jest w stanie konkurować z samochodem!! Tu nie ma co Ameryki wymyślać!

      • 2 0

  • Ciekawe jaki ruch tranzytowy (1)

    OM ma przejąć z ZOT. Konkretne relacje poproszę.

    • 1 1

    • Elbląg - Koszalin!

      Stawiam jakieś 5 aut ciężarowych na dobę :)

      • 3 0

  • Podniesiono ? (1)

    Proszę poprawić słowa jakie Pan napisał "podniesiono ograniczenie prędkości do 50 km" . Jeżeli z 60 do 50 to nie podniesiono!!! Czy we wszystkich artykułach w necie muszą być błędy? Nie rozumiem tego. Czy dziennikarze nie kończą.szkół? Rozumiem literówkę ale w tym wypadku to nie wina komputera lecz ludzki brak wiedzy skoro "dziennikarz" nie widzi różnicy.

    • 5 4

    • podniesiono

      jak coś się zaostrza, to się podnosi. Paradoks. Wiem, że może trudno to pojąć, czytanie ze zrozumieniem :)

      • 2 1

  • Za korki też jesteście winni, redakcjo. (1)

    Sami wspieracie, wręcz promujecie patalogie, jaką jest filmowanie zdarzeń drogowych przez kierowców innch pojazdów. Nie dość, że jest korek w jednym kierunku, to drugi tworzy się w drugą stronę, bo zawsze znajdzie się kilku patoli, którzy zamieniają się w Stanleya Kubrika i chcą zaistnieć na raporcie. W Polsce w dalszym ciągu istnieje zakaz używania telefonu, podczas prowadzenia samochodu, a wy dajecie temu jawne przyzwolenie. Jakby tego było malo, 2-3 dni temu pojawił się film na głównej stronie, wykonany w taki właśnie sposób. Może otworzy ktoś tam oczy i zrobi z tym porządek. Chociaż, tyle razy się już prosiło i bez echa, może łatwiej zgłosić sprawę do prokuratury? Podżeganie, promowanie przestępstwa, zaniechanie... Paragraf się znajdzie.

    • 7 6

    • ale zdajesz sobie sprawę ,że film może też nagrać pasażer, albo może być nagrany kamerką zamontowaną do auta?

      czy tak średnio? To że ty umiesz nagrywać tylko telefonem w łapie, nie znaczy że wszysccy tak robią. Nie jątrz

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane