• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trójmiejska obwodnica to już droga śródmiejska?

Szymon Zięba
15 czerwca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa nowe wiadukty nad Obwodnicą Trójmiasta
Natężenie ruchu powyżej 90 tys. pojazdów w ciągu doby to pewne korki w wielu miejscach na obwodnicy.
 Natężenie ruchu powyżej 90 tys. pojazdów w ciągu doby to pewne korki w wielu miejscach na obwodnicy.

Obwodnicą Trójmiasta każdego dnia przejeżdża ponad 85 tys. aut. To niewiele więcej niż na al. Zwycięstwa i Trakcie Konnym w rejonie skrzyżowania z ul. Chodowieckiego w GdańskuMapka (73 tys.) czy na ul. Morskiej w Gdyni Mapka (ok. 50 tys. aut).



Którą trasę wybierasz częściej, jeżdżąc między Gdańskiem a Gdynią?

- Jedyny czas, kiedy Obwodnica Trójmiasta była wolna od korków, to moment wprowadzenia obostrzeń związanych z pandemią koronawirusa. Ale wówczas wszystkie drogi były puste. Wyczekujemy z niecierpliwością na budowę Obwodnicy Metropolitalnej, która oddzieli ruch tranzytowy od "prywatnego" i trochę rozładuje korki - napisał do naszej redakcji pan Krzysztof, który codziennie pokonuje trasę między Gdańskiem a Gdynią.
Przypomnijmy: trójmiejska obwodnica jest częścią drogi ekspresowej S6. Ma 38,6 km długości, przebiega w kierunku północ-południe: od Gdyni do Pruszcza Gdańskiego. Ma status drogi ekspresowej, choć nie ma pełnowymiarowych pasów awaryjnych.

Obwodnica na całej długości ma dwupoziomowe skrzyżowania i dwie jezdnie. Każda z nich posiada dwa lub (na niektórych odcinkach) trzy pasy ruchu. Ekspresówka, obok warszawskiego mostu gen. Stefana Grota-Roweckiego, jest jedną z najbardziej ruchliwych dróg w Polsce. Średnio na dobę przejeżdża tą trasą ok. 85 tys. pojazdów.

Co ciekawe, to liczba aut niewiele większa od tych, które dziennie przejeżdżają przez "wewnętrzne" miejskie drogi w Gdańsku czy Gdyni.

Przykładem jest al. Zwycięstwa i Trakt Konny (w rejonie skrzyżowania z ul. Chodowieckiego). Zgodnie z pomiarami z 25 maja 2021 roku z pętli indukcyjnych wybranych sygnalizacji włączonych do systemu Tristar, przejechało tam ponad 73 tys. pojazdów.

Z kolei na al. Grunwaldzkiej (w rejonie skrzyżowania z al. Wojska Polskiego) wyliczono ponad 59 tys. aut. Niewiele mniej było ich na ul. Słowackiego (w rejonie skrzyżowania z ul. Złota Karczma) - 53 tys. pojazdów.

W Gdyni rekordowa jest ul. Morska na odcinku obwodnicy do ul. Owsianej (ok. 50 tys. pojazdów) czy al. Zwycięstwa od ul. Przebendowskich do ul. Wielkopolskiej (ok. 47 tys. pojazdów).

Z założenia natężenie ruchu powinna rozładować trójmiejska ekspresówka. Sęk w tym, że trasa w godzinach szczytu "ekspresowa" jest tylko z nazwy. I choć już teraz aut przejeżdża nią bardzo dużo, to będzie ich jeszcze więcej - bynajmniej nie dlatego, że "przejmie" samochody z zatłoczonych centrów miast.

  • Po pierwsze: trwa dynamiczna rozbudowa południa Gdańska. Obwodnica dla wielu osiedli w tej części miasta (położonych m.in. na Karczemkach, Kiełpinku, w Kowalach, Szadółkach czy nawet Borkowie) jest drogą wyjazdową - i to zarówno dla kierowców, którzy np. pracują w Gdańsku, jak i Gdyni.
  • Po drugie: podniesiono ograniczenie prędkości do 50 km/h na al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa. Niezależnie od słuszności tego rozwiązania kierowcy, którzy chcą dostać się do Gdyni, jeszcze częściej wybierają ekspresówkę, gdzie dopuszczalna prędkość wynosi 100-120 km/h i nie ma ryzyka trafienia na "czerwoną falę". Systematycznie rośnie także liczba samochodów, których do tej pory nie udało się skutecznie "wyprowadzić" poza miasta.

"Obwodnica dla obwodnicy" rozwiąże problem?



Rozwiązaniem problemu kierowców będzie zapewne ukończenie budowy Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta, która de facto będzie "obwodnicą dla obwodnicy".

Ma ona prowadzić od węzła Chwaszczyno, wzdłuż granic Gdańska na zachód i południe od tego miasta. Trasa będzie mieć dwie jezdnie po dwa pasy w każdym kierunku z rezerwą pod trzeci pas.

Projektanci OMT założyli, że droga przejmie tranzyt, który zmierza do Trójmiasta autostradą A1 i drogą S7 od południa i wschodu i kieruje się na zachód, w stronę Słupska i Szczecina.

Być może, o ile na gdańskim odcinku Obwodnicy Trójmiasta wprowadzony zostanie zakaz poruszania się TIR-ów, z OMT skorzystają też ciężarówki jadące do i z portu w Gdyni, przez węzeł Chwaszczyno i gdyński odcinek Trasy Kaszubskiej.

Trasa będzie kosztowała prawie 1,5 mld zł. Korki w Trójmieście pomoże jednak rozładować najwcześniej za cztery lata - według zapowiedzi ma być ona gotowa dopiero w 2025 roku.

Tak wygląda przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.



Opinie (435) 8 zablokowanych

  • Skoro zadajemy sobie takie pytania jak w tytule (2)

    To może czas się zastanowić czy takie ekstremalnie drogie inwestycje w drogi coś w ogóle dają? Może wreszcie trzeba wprowadzić congestion charge i zdecydowanie postawić na wysokoprzepustowy transport publiczny? Oczywiście większość komentujących upatruje rozwiązania w trzecim pasie i estakadzie nad Łostowicką - to droga do pomnożenia naszych problemów.

    • 8 12

    • Zgadzam się. Problem w tym że takie inwestycje wyglądają świetnie w planach a przekonanie o ich efektywności jest tak silne, że za chwilę będziemy opluci bo się nie znamy (i tylko trzeci czy czwarty pas nas uratuje). Potrzeba wizji i odwagi ale żeby to zaryzykować. A mówimy tu o wybieralnych urzędnikach którzy doskonale wiedzą, że ludzie wolą kolejny pas niż prawdziwe rozwiązania.

      • 4 4

    • Nie popisuj się,pisz po polsku!!! Mądrala!!!!!!!

      • 0 0

  • Zaraz. zaraz... (1)

    Co to znaczy ze OMT ma miec tylko po "dwa pasy ruchu z rezerwa pod trzeci"?? Znaczy co, bez pasa awaryjnego??? To jakies nieporozumienie!!! Przeciez kazdy "rozkraczony" samochod to od razu paraliz!!!!!!!!

    • 9 4

    • Nie powinno być z tym problemu

      Szerokość pobocza obecnej obwodnicy jest poza współczesnym standardem dróg.

      • 0 1

  • To nic nie da - potrzebna komunikacja

    Potrzebna jest rozwinięta komunikacja, najlepiej rozwinięta sieć PKM. Ta nowa droga pomoże może na kilka lat, potem będzie to samo. Dziwi mnie to, że to budują a plany PKM na południe powstaną za kilka lat!!

    • 6 1

  • Jak dobrze ze mam rower :)

    • 3 1

  • Autor jak zwykle daje czadu (1)

    idąc jego tropem podniesienie prędkości na Grunwaldzkiej do 100 km/h rozładuje korki na obwodnicy
    Św. Przepustowość!
    Bezpieczeństwo jest na dalszym planie

    • 5 10

    • rozładuje korki do pierwszego dzwona co da paraliż na resztę dnia w całym mieście :D

      • 3 1

  • Deweloper rządzi. (2)

    Budując nowe osiedla mieszkaniowe oraz towarzyszące im budynki o innym przeznaczeniu trzeba bezwzględnie pamiętać o przemieszczaniu się ludzi. Tak niestety niej jest czego przykładem jest górny odcinek ul.Myśliwskiej znanej z tego,że nie ma tam miejsca ani dla samochodów ani dla pieszych a ruch jest b.duży,
    Już na etapie projektowania miasto sprzedało deweloperowi każdy metr, byle zarobić, decydował faktycznie deweloper.

    • 15 0

    • Władze miasta rządzą a decyduje deweloper.

      • 1 0

    • Nie uważam żeby deweloper ponosił jakąś winę. Deweloper ma zarabiać, w tym celu kupuje działkę i po spełnienieniu takich wymogów jakie ktoś inny narzucił (droga dojazdowa, ilość miejsc parkingowych) buduje, sprzedaje i zarabia (a czasem nie). Łatwo wołać o to żeby najpierw były drogi a potem nowe osiedla. Ale do tego trzeba "wydawać miliony za drogi w szczerym polu" oraz "blokować nowe inwestycje a przez to zawyżać ceny i odbierać Polakom prawo do zakupu włanych czterech kątów" - takie byłby nagłówki w prasie i społeczny odbiór.

      • 0 1

  • (3)

    I teraz pomyślcie, że we wszystkch samochodach widocznych na zdjęciu jest mniej więcej tyle ludzi co w dużym autobusie. Oczywiście autobusem nie przewieziemy materiałów budowlanych, narzędzi, trzech babci do pięciu szpitali i tak dalej. Ale powiedzmy sobie wprost: bardzo często samochód jest na pokaz somsiadowi i nikt nie chce zrezygnować pierwszy nawet jak ma przystanek autobusowy pod domem i pod pracą a pijakach, ścisku i smrodzie w autobusach słyszał tylko na tym forum.

    • 9 12

    • (1)

      Samochod jest po to, żeby sprawy załatwić w godzinę, maksymalnie dwie i wrócić sprawnie do domu, a nie planować całego dnia na jazdę komunikacją miejską, żeby kilka spraw zalatwić.

      • 10 0

      • Prawda. Ale jak już jest to szkoda nim nie jedzić wszędzie... i koło się zamyka.

        • 0 3

    • Fatalne połączenia komunikacyjne

      Wszystko fajnie, ale niestety komunikacja miejska w Trójmieście to dno. W weekendy PKMki co godzinę albo dwie - nawet głupi wypad do knajpy w mieście obok ciężko przez to zaplanować.
      Mieszkając na Zielonym Trójkącie i pracując na Matarni jechałam do pracy samochodem 10-20 minut (zależnie od natężenia ruchu). Komunikacją miejską robiło się z tego ok. 1,5h...

      • 6 0

  • Od kiedy wybudowano osiedla przy obwodnicy to juz jest droga srodmiejska. Obwodnica byla 40 lat temu.

    i jest coraz gorzej. Pilnie potrzebna alternatywa.

    • 12 0

  • Obwodnica Metropolitalna nie odciąży obwodnicy Trójmiasta!!!

    Ma inny cel, czy słuszny? - Można dyskutować.

    Ale nie mieszajmy myślowo dwóch różnych systemów walutowych. Nie bądźmy Pewex`ami.

    • 9 1

  • Niesamowite (2)

    Bo każdy musi jechać swoim blachosmrodem i pitolić o ekologii zamiast dopiero zbiorkomem. Problem? Tak. W głowach posiadaczy aut. Kto mi teraz piwie o ekologii? Spójrzcie z czego wyprodukowane są easze auta. I z czego wasze karty płatnicze hahaha hipokryci. Oczywiście ja używam kart i mam wywalone w przyszlosc bo co mnie obchodzą czyjeś dzieci

    • 7 16

    • Chętnie zamieniłbym ryzyko utkwienia w korku na zbiorkom - gdyby istniał sensowny. (1)

      Rodzinna niedzielna wycieczka do Świbna:

      Samochodem: 54 minuty w jedną stronę, rzeczywisty koszt około 60 PL (1 pln/km)
      Komunikacja zbiorowa: 1h 50 minut, koszt (3 osoby) ok. 30 PLN.

      Jadąc samochodem oszczędzam 2 godziny, płacąc za to ok 60 PLN.

      • 4 1

      • Nie rozumiesz z czego kpię

        Miesięczny bilet to 100zl i do pracy w Kokoszkach z Chełm jadę w niecałe 50 minut. Objazdem przez Centrum. Co mnie obchodzi Twoja rodzina. Rocznie zaoszczedzam na niejezdzeniu autem ok 6 tys złotych. I nie marnuje czasu w korkach i nie pitolę jak mój kumpel ile to się paliwa traci

        • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane