• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trójmiejska obwodnica to już droga śródmiejska?

Szymon Zięba
15 czerwca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa nowe wiadukty nad Obwodnicą Trójmiasta
Natężenie ruchu powyżej 90 tys. pojazdów w ciągu doby to pewne korki w wielu miejscach na obwodnicy.
 Natężenie ruchu powyżej 90 tys. pojazdów w ciągu doby to pewne korki w wielu miejscach na obwodnicy.

Obwodnicą Trójmiasta każdego dnia przejeżdża ponad 85 tys. aut. To niewiele więcej niż na al. Zwycięstwa i Trakcie Konnym w rejonie skrzyżowania z ul. Chodowieckiego w GdańskuMapka (73 tys.) czy na ul. Morskiej w Gdyni Mapka (ok. 50 tys. aut).



Którą trasę wybierasz częściej, jeżdżąc między Gdańskiem a Gdynią?

- Jedyny czas, kiedy Obwodnica Trójmiasta była wolna od korków, to moment wprowadzenia obostrzeń związanych z pandemią koronawirusa. Ale wówczas wszystkie drogi były puste. Wyczekujemy z niecierpliwością na budowę Obwodnicy Metropolitalnej, która oddzieli ruch tranzytowy od "prywatnego" i trochę rozładuje korki - napisał do naszej redakcji pan Krzysztof, który codziennie pokonuje trasę między Gdańskiem a Gdynią.
Przypomnijmy: trójmiejska obwodnica jest częścią drogi ekspresowej S6. Ma 38,6 km długości, przebiega w kierunku północ-południe: od Gdyni do Pruszcza Gdańskiego. Ma status drogi ekspresowej, choć nie ma pełnowymiarowych pasów awaryjnych.

Obwodnica na całej długości ma dwupoziomowe skrzyżowania i dwie jezdnie. Każda z nich posiada dwa lub (na niektórych odcinkach) trzy pasy ruchu. Ekspresówka, obok warszawskiego mostu gen. Stefana Grota-Roweckiego, jest jedną z najbardziej ruchliwych dróg w Polsce. Średnio na dobę przejeżdża tą trasą ok. 85 tys. pojazdów.

Co ciekawe, to liczba aut niewiele większa od tych, które dziennie przejeżdżają przez "wewnętrzne" miejskie drogi w Gdańsku czy Gdyni.

Przykładem jest al. Zwycięstwa i Trakt Konny (w rejonie skrzyżowania z ul. Chodowieckiego). Zgodnie z pomiarami z 25 maja 2021 roku z pętli indukcyjnych wybranych sygnalizacji włączonych do systemu Tristar, przejechało tam ponad 73 tys. pojazdów.

Z kolei na al. Grunwaldzkiej (w rejonie skrzyżowania z al. Wojska Polskiego) wyliczono ponad 59 tys. aut. Niewiele mniej było ich na ul. Słowackiego (w rejonie skrzyżowania z ul. Złota Karczma) - 53 tys. pojazdów.

W Gdyni rekordowa jest ul. Morska na odcinku obwodnicy do ul. Owsianej (ok. 50 tys. pojazdów) czy al. Zwycięstwa od ul. Przebendowskich do ul. Wielkopolskiej (ok. 47 tys. pojazdów).

Z założenia natężenie ruchu powinna rozładować trójmiejska ekspresówka. Sęk w tym, że trasa w godzinach szczytu "ekspresowa" jest tylko z nazwy. I choć już teraz aut przejeżdża nią bardzo dużo, to będzie ich jeszcze więcej - bynajmniej nie dlatego, że "przejmie" samochody z zatłoczonych centrów miast.

  • Po pierwsze: trwa dynamiczna rozbudowa południa Gdańska. Obwodnica dla wielu osiedli w tej części miasta (położonych m.in. na Karczemkach, Kiełpinku, w Kowalach, Szadółkach czy nawet Borkowie) jest drogą wyjazdową - i to zarówno dla kierowców, którzy np. pracują w Gdańsku, jak i Gdyni.
  • Po drugie: podniesiono ograniczenie prędkości do 50 km/h na al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa. Niezależnie od słuszności tego rozwiązania kierowcy, którzy chcą dostać się do Gdyni, jeszcze częściej wybierają ekspresówkę, gdzie dopuszczalna prędkość wynosi 100-120 km/h i nie ma ryzyka trafienia na "czerwoną falę". Systematycznie rośnie także liczba samochodów, których do tej pory nie udało się skutecznie "wyprowadzić" poza miasta.

"Obwodnica dla obwodnicy" rozwiąże problem?



Rozwiązaniem problemu kierowców będzie zapewne ukończenie budowy Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta, która de facto będzie "obwodnicą dla obwodnicy".

Ma ona prowadzić od węzła Chwaszczyno, wzdłuż granic Gdańska na zachód i południe od tego miasta. Trasa będzie mieć dwie jezdnie po dwa pasy w każdym kierunku z rezerwą pod trzeci pas.

Projektanci OMT założyli, że droga przejmie tranzyt, który zmierza do Trójmiasta autostradą A1 i drogą S7 od południa i wschodu i kieruje się na zachód, w stronę Słupska i Szczecina.

Być może, o ile na gdańskim odcinku Obwodnicy Trójmiasta wprowadzony zostanie zakaz poruszania się TIR-ów, z OMT skorzystają też ciężarówki jadące do i z portu w Gdyni, przez węzeł Chwaszczyno i gdyński odcinek Trasy Kaszubskiej.

Trasa będzie kosztowała prawie 1,5 mld zł. Korki w Trójmieście pomoże jednak rozładować najwcześniej za cztery lata - według zapowiedzi ma być ona gotowa dopiero w 2025 roku.

Tak wygląda przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.



Opinie (435) 8 zablokowanych

  • Kiedy łącznik Lucznicza Niepołomicka? (1)

    • 4 3

    • Myślę, że najwcześniej po wyborach samorządowych

      I pogonieniu Pani Oli precz. W tej kwestii już dawno nabrała wody w usta i udaje, że tematu nie ma. Ten łącznik to swoisty papierek lakmusowy, pokazujący zainteresowanie Pani Prezydent prośbami mieszkańców. A w skali wydatków miasta, to ten łącznik to taki wydatek, jak dla mnie kupienie pączka.

      • 2 0

  • Jak pisałem o konieczności budowy obwodnicy obwodnicy to się śmiano... (2)

    • 7 4

    • konieczne jest ograniczenie liczby samochodów a nie dodatkowe obwodnice (1)

      obwodnice tylko spotęgują korki

      • 1 4

      • Masz rację, SKM do każdej wsi....

        • 5 0

  • Trzeba zrobić 50km na obwodnicy i po sprawie (2)

    • 7 9

    • 50km nowych obwodnic wokół Trójmiasta! Jestem za!

      • 2 1

    • Trzeba zrobić tobie test na obecność rozumu .

      • 1 1

  • 3 pas powinien być od zjazdu do zjazdu... np: od Matarni do Owczarni ...

    Dużo aut nie może włączyć się do ruchu bo te pasy sa za krótkie lub na łukach drogi a i tak na następnym zjeździe chcą zjechać do tego brak zatoczek lub pasa awaryjnego bo zatrzymanie auta powoduje gigantyczne korki... A do tego dołączenie kolejnej ekspresówki w Gdyni tylko wszystko zakorkuje.

    • 9 4

  • Jeszcze

    Większość polskich niedorozwoi blokuje wiecznie lewy pas bo się ku....ie nalezy brak kultury jazdy chamstwa i to ludzie te niedorozwoje tworzą korki niech policja weźmie sie za tych blokujących lewy pas to nie będzie takich korków. Posłuchaj polski głąbie wyprzedasz wracasz na prawy pas głąbie

    • 11 15

  • Juz dawno powinna postac niezalezna i rownolegla do obwodnicy linia tramwajowa lub kolejowa (2)

    Od Chyloni dworzec po Kowale / Pruszcz Gdanski z przystankami przy kazdym wezle i wiekszym osiedlu. Nikt niestety o tym nie mysli. Marzy sie kolej na polnoc, kolej na poludnie, ale nikt nie mysli nad polaczeniem tego wszystkiego w jedna spojna calosc

    • 19 5

    • "Pruszcz Gdański z przystankami przy każdym węźle i większym osiedlu" (1)

      Piszesz człowieku jakby w tym Pruszczu było niewiadomo ile tych osiedli i węzłów. Ty jesteś miejscowy stamtąd, czy kolejny który się tam przeprowadził z Gdańska i zgrywa obeznanego.

      • 0 4

      • To przyjedź i zobacz ile bloków się tu buduje

        Niedługo Pruszcz dobije 40 tyś mieszkańców.

        • 0 0

  • prędkość 70 km/h

    Największa przepustowość jest przy prędkości 70 km/h, może warto by było obniżyc prędkość na obwodnicy. Teraz się jedzie minutę 100 km/h po to, by potem kilka razy dłużej stać w korku

    • 12 10

  • Sami sobie gotujemy ten los (2)

    Chaos rozwoju, osiedla bez dróg zamiast kompleksowych dzielnic jako spójnych komórek miejskich, zawodny i wolny transport miejski to de facto skazywanie ludzi na własne samochody. Im więcej aut tym mniej efektywna komunikacja zbiorowa, więc tym więcej ludzi przesiada się na auta by móc gdzie się da nadrobić stracone minuty. Stąd korki, nerwy i spadająca jakość życia na wielu frontach.

    • 21 1

    • MY sobie gotujemy ten los??? (1)

      MY czyli mieszkańcy, czy raczej opłacani z naszych podatków oderwani od rozumu i nieponoszący żadnej odpowiedzialności urzędnicy, swoimi bezmyślnymi decyzjami kształtujący otaczającą NAS mieszkańców rzeczwistość?

      • 0 0

      • My którzy ich wybieramy

        My którzy kupujemy na wygnajewie bez niczego, my którzy zgadzamy się na wszystkie patalogie codzienności. Niemcy ani Anglicy, czy inni tego nam nie uczynili

        • 0 0

  • (1)

    Wpierw pomyslmy o drodze rowerowej ktora bedzie umozliwiala jazde i ominiecie miasta tak jak obwodnica. Dzis z jednego konca gdanska do wylotu obwodnicy to lekko 2h rowerem patologia. Z karwin na chylonie prawie godzina, obwodnica 15 minut.

    • 4 5

    • Nie ma scieżek bo tte co są to patologia

      Nie ma ciągów rowerowych. Scieżki urywają sie i albo co chwila trzeba przejeżdzać na drugą stronę ulicy by kontynuować jazdę. Proszę przejechać z Chwarzna do Gdyni centrum nie ma mozliwości przejechać przez Witomino ale gdyby było moZna to jazda nie trwałaby dłużej niz 20 minut.

      • 3 0

  • ciekawy wynik (1)

    Ta najruchliwsza Zwycięstwa koło Chodowieckiego - to dlaczego "geniusz" projektuje jej zwężenie???

    • 12 3

    • Bo UM chce ciebie zmusić do niewydolnej komunikacji miejskiej i wyciągnąć od ciebie kasę w biletach

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane