• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trójmiejska obwodnica to już droga śródmiejska?

Szymon Zięba
15 czerwca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa nowe wiadukty nad Obwodnicą Trójmiasta
Natężenie ruchu powyżej 90 tys. pojazdów w ciągu doby to pewne korki w wielu miejscach na obwodnicy.
 Natężenie ruchu powyżej 90 tys. pojazdów w ciągu doby to pewne korki w wielu miejscach na obwodnicy.

Obwodnicą Trójmiasta każdego dnia przejeżdża ponad 85 tys. aut. To niewiele więcej niż na al. Zwycięstwa i Trakcie Konnym w rejonie skrzyżowania z ul. Chodowieckiego w GdańskuMapka (73 tys.) czy na ul. Morskiej w Gdyni Mapka (ok. 50 tys. aut).



Którą trasę wybierasz częściej, jeżdżąc między Gdańskiem a Gdynią?

- Jedyny czas, kiedy Obwodnica Trójmiasta była wolna od korków, to moment wprowadzenia obostrzeń związanych z pandemią koronawirusa. Ale wówczas wszystkie drogi były puste. Wyczekujemy z niecierpliwością na budowę Obwodnicy Metropolitalnej, która oddzieli ruch tranzytowy od "prywatnego" i trochę rozładuje korki - napisał do naszej redakcji pan Krzysztof, który codziennie pokonuje trasę między Gdańskiem a Gdynią.
Przypomnijmy: trójmiejska obwodnica jest częścią drogi ekspresowej S6. Ma 38,6 km długości, przebiega w kierunku północ-południe: od Gdyni do Pruszcza Gdańskiego. Ma status drogi ekspresowej, choć nie ma pełnowymiarowych pasów awaryjnych.

Obwodnica na całej długości ma dwupoziomowe skrzyżowania i dwie jezdnie. Każda z nich posiada dwa lub (na niektórych odcinkach) trzy pasy ruchu. Ekspresówka, obok warszawskiego mostu gen. Stefana Grota-Roweckiego, jest jedną z najbardziej ruchliwych dróg w Polsce. Średnio na dobę przejeżdża tą trasą ok. 85 tys. pojazdów.

Co ciekawe, to liczba aut niewiele większa od tych, które dziennie przejeżdżają przez "wewnętrzne" miejskie drogi w Gdańsku czy Gdyni.

Przykładem jest al. Zwycięstwa i Trakt Konny (w rejonie skrzyżowania z ul. Chodowieckiego). Zgodnie z pomiarami z 25 maja 2021 roku z pętli indukcyjnych wybranych sygnalizacji włączonych do systemu Tristar, przejechało tam ponad 73 tys. pojazdów.

Z kolei na al. Grunwaldzkiej (w rejonie skrzyżowania z al. Wojska Polskiego) wyliczono ponad 59 tys. aut. Niewiele mniej było ich na ul. Słowackiego (w rejonie skrzyżowania z ul. Złota Karczma) - 53 tys. pojazdów.

W Gdyni rekordowa jest ul. Morska na odcinku obwodnicy do ul. Owsianej (ok. 50 tys. pojazdów) czy al. Zwycięstwa od ul. Przebendowskich do ul. Wielkopolskiej (ok. 47 tys. pojazdów).

Z założenia natężenie ruchu powinna rozładować trójmiejska ekspresówka. Sęk w tym, że trasa w godzinach szczytu "ekspresowa" jest tylko z nazwy. I choć już teraz aut przejeżdża nią bardzo dużo, to będzie ich jeszcze więcej - bynajmniej nie dlatego, że "przejmie" samochody z zatłoczonych centrów miast.

  • Po pierwsze: trwa dynamiczna rozbudowa południa Gdańska. Obwodnica dla wielu osiedli w tej części miasta (położonych m.in. na Karczemkach, Kiełpinku, w Kowalach, Szadółkach czy nawet Borkowie) jest drogą wyjazdową - i to zarówno dla kierowców, którzy np. pracują w Gdańsku, jak i Gdyni.
  • Po drugie: podniesiono ograniczenie prędkości do 50 km/h na al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa. Niezależnie od słuszności tego rozwiązania kierowcy, którzy chcą dostać się do Gdyni, jeszcze częściej wybierają ekspresówkę, gdzie dopuszczalna prędkość wynosi 100-120 km/h i nie ma ryzyka trafienia na "czerwoną falę". Systematycznie rośnie także liczba samochodów, których do tej pory nie udało się skutecznie "wyprowadzić" poza miasta.

"Obwodnica dla obwodnicy" rozwiąże problem?



Rozwiązaniem problemu kierowców będzie zapewne ukończenie budowy Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta, która de facto będzie "obwodnicą dla obwodnicy".

Ma ona prowadzić od węzła Chwaszczyno, wzdłuż granic Gdańska na zachód i południe od tego miasta. Trasa będzie mieć dwie jezdnie po dwa pasy w każdym kierunku z rezerwą pod trzeci pas.

Projektanci OMT założyli, że droga przejmie tranzyt, który zmierza do Trójmiasta autostradą A1 i drogą S7 od południa i wschodu i kieruje się na zachód, w stronę Słupska i Szczecina.

Być może, o ile na gdańskim odcinku Obwodnicy Trójmiasta wprowadzony zostanie zakaz poruszania się TIR-ów, z OMT skorzystają też ciężarówki jadące do i z portu w Gdyni, przez węzeł Chwaszczyno i gdyński odcinek Trasy Kaszubskiej.

Trasa będzie kosztowała prawie 1,5 mld zł. Korki w Trójmieście pomoże jednak rozładować najwcześniej za cztery lata - według zapowiedzi ma być ona gotowa dopiero w 2025 roku.

Tak wygląda przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.



Opinie (435) 8 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    Niech zmienią status tej drogi (40)

    Obwodnica to od dawna droga miejska. Od dawna powinno być ograniczenie do 70 czy 80 na odcinkach bez wyjazdów do 100 . To może trochę ograniczyłoby liczbę zdarzeń i w konsekwencji przejazd byłby sprawniejszy, bo bez wiecznie "stojącej" obwodnicy.
    Jazda obwodnicą dzisiaj to loteria .... ja zwykle wybieram jazdę przez miasto, bo mam gdzie w razie czego objechać, na obwodnicy jak coś się stanie nie ma alternatywy.

    • 239 170

    • Progi! Nie zapomnijmy o progach i ścieżce rowerowej! (13)

      • 58 15

      • (3)

        Ścieżce rowerowej? Ty Rowerofobie! Pasy rowerowe, tylko one będą w stanie uspokoić ruch na Obwodnicy i zachęcić matki by dowoziły dzieci do szkoły.

        • 29 9

        • (2)

          Jeżeli dowozisz dzieci do szkoły obwodnicą, to najwyższa pora żeby palnąć się w swój głupi łeb...

          • 19 15

          • (1)

            Widzę że sarkazm jest Ci obcy ;)

            • 21 3

            • to akurat była zwyczajna ironia

              • 3 4

      • (5)

        Proponuje ograniczenie prędkości na drogach rowerowych do 10km/h na odcinkach bez wyjazdów do 20. Natomiast na chodnikach odpowiednio do 6 i 3km/h

        • 18 9

        • Słabo to widzę (3)

          Rower jadący zbyt wolno ma tendencję do wywracania się, to nie cyrk ani tor kolarski.

          • 6 4

          • (1)

            Rower cargo się nie wywróci. Wkrótce to będzie podstawowy dozwolony środek transportu towarów w trójmieście

            • 9 5

            • Nie w tym kraju.

              Przecież Januszy nie stać na rower, tutaj głównym środkiem transportu jest samochód za pół ceny porządnego rowera...

              • 7 5

          • Rozwiazanie jest proste.

            Wystarczy nakazać montowanie dodatkowych dwóch kółek po bokach I można zrobić ograniczenie do 2km/h.

            • 4 1

        • Fotoradary

          ...i postawić fotoradary dla rowerowych piratów!!! :)))
          Do tego obowiązkowe ubezpieczenie i tablice rejestracyje! :)

          • 7 0

      • I wyniesione przejścia dla pieszych ze światłami! (2)

        • 6 0

        • Ja tam bum jeszcze tramwaje puscil, a co tam pokażmy ze tez nas stać na nasze lokalne tezewe

          • 4 0

        • tak! wyniesione!... za miasto

          • 2 0

    • Ale wtedy wszystkie modernizacje i zimowe utrzymanie przejdzie na koszt gmin... To jest zły pomysł.

      • 9 3

    • Dokładnie, uspokojenie ruchu załatwi sprawę (1)

      Po zwężeniu w Oliwie ruch się przeniósł na Polanki z jednej a na Chłopską z drugiej strony, teraz czas na obwodnicę, po co na Karczemkach aż trzy pasy? Jeden zamknąć i postawić delfinki.
      Rugować ruch z głównych dróg na osiedlowe uliczki - proste rozwiązania są najlepsze.

      • 10 12

      • W Gdańsku to chyba plastikowe lwy muszą zrobić

        • 4 1

    • (1)

      Zmniejszenie dopuszczalnej prędkości niewiele zmieni kiedy i tak się czeka na zjeździe. Przy niewielkim ruchu kilka minut "straty" na całym odcinku a byłaby szansa uniknąć części wypadków. Ale o czym my tu mowimy jak w tym kraju żadne ograniczenia nie są przestrzegane ani egzekwowane. Mam nadzieje że nikomu nie przyjdzie darować policji fotoradary bo jak usłyszę że nie ma kto ich obsługiwać to nie ręczę za siebie.

      • 12 2

      • Tak, kilka minut tu, kilka minut tam i w końcu przejazd z Gdyni do Gdańska i w odwrotnej kolejności 2h. Teraz juz prawie godzine sie jedzie, bo zawsze znajdzie się as co 80km/h jedzie bo wszedzie widzi smierc

        • 5 2

    • (1)

      oczywiście, największa przepustowość jest przy 70 km/h, powinno sie rozważyć zmniejszenie dopuszczalnej prędkości

      • 5 10

      • największa przepustowość jest przy limicie prędkości w granicach 30-40 km/h

        podwyższanie limitów prędkości poza tę granicę zmniejsza przepustowość, ponieważ implikuje większe odstępy między pojazdami. Zwiększenie wydolności całego miejskiego systemu transportowego może nastąpić jedynie w wyniku zdecydowanego postawienia na rozwój SKM do dzielnic Gdyni Zachód, Gdyni Północ i Gdańska Południe. Elektryfikacja PKM to działanie dużo ważniejsze niż budowa kolejnej "obwodnicy" która tylko przyczyni się do ucieczki kolejnych grup podatników do gmin peryferyjnych.

        • 0 3

    • Chyba żartujesz (1)

      Ścisk na obwodnicy to skutek braku alternatywnych dróg o dużej przepustowości bez wstępu dla pieszych i rowerów w Trójmieście. Powinniśmy mieć więcej dróg jak obwodnica z ograniczeniem do 120km/h, albo Trójmiasto stanie się skansenem dla turystów, którym się nie śpieszy, bo są na wakacjach.

      • 18 9

      • Ścisk jest faktem, podobnie jak masa wyjazdów na obwodnicę w tym także kolizyjnych i zjazdów z niej. To droga straciła przez to przymiot ekspresówki, a fakt że póki co nie ma to odzwierciedlenia w korekcie prędkości powoduje codzienne zdarzenia drogowe. W tym stanie rzeczy oczywiście można na siłę twierdzić, że to badał ekspresówka i 120 km/h jest ok i stać przez to w wiecznych korkach, bo zdarzeń drogowych w takim stanie rzeczy będzie przybywać. Pytanie co lepsze gnać 120, żeby za chwilę utknąć na zablokowanej obwodnicy. Czy jechać spokojnie 70,80 i dojechać do celu

        • 0 2

    • (9)

      Na gdyńskim odcinku jest ograniczenie do setki, możesz jechać lewym pasem 120 (w trakcie wyprzedzania) a i tak zaraz znajdzie się ktoś, komu nadal będzie za wolno i mrugając długimi będzie Cię poganiał.

      • 5 3

      • (4)

        Nie, nie możesz 120 - czego nie rozumiesz?

        • 9 2

        • (2)

          Ależ to co napisano należy chyba rozumieć tak, że nawet jak się w trakcie wyprzedzania (np. kilku ciężarówek jadących realnie ok. 90) przyspieszy do 120 - to i tak inni będą Cię z drogi światłami zmiatać...)

          • 7 1

          • (1)

            Chwila moment, to oni migając próbują zamawiać? Ja zawsze myślałem że dają znać bo coś niedobrego się dzieje z samochodem albo przekraczam dopuszczalną prędkość więc zawsze w takiej sytuacji zwalniam.

            • 6 1

            • Dokładnie, miganie oznacza że za mocno przekroczyłeś prędkość.

              Zawsze trzeba zwolnić.

              • 7 1

        • możesz, chociaż ci nie wolno

          cokolwiek jest, jest możliwe

          • 1 0

      • (1)

        Ja jade nawet i 200, jak jest pusto. Ryzykuje tylko swoim życiem, zreszta nie ryzykuje bo jade samochodem wypchanym elektronikom z milionem systemów bezpieczeństwa. Najbardziej wkurzający sa Ci co by zmienić pas muszą pierw po hamulcu dac, a potem samochod swiruje i sam zaczyna ostro dohamowywac.

        • 4 9

        • Tak a rano się budzisz i idziesz na przystanek autobusowy i jedziesz do szkoły.

          • 10 1

      • Skąd w głowach te głupie pomysły, że podczas wyprzedzania można przekraczać prędkość? (1)

        To jak na szosie jest ograniczenie do 40 i sznur ciężarówek, to mogę lecieć 130 lewym pasem?

        • 8 2

        • Czego oczekujesz od gościa,

          Który ma samochód wypchany "elektronikom" ??

          • 7 1

    • Ja proponuję 4km/h (2)

      I koniecznie, przed jadącym pojazdem, w odległości 100m powinien iść człowiek z czerwoną flagą i gwizdkiem by ostrzegać innych, że jedzie automobil!!!1111oneoneone

      • 11 1

      • Panie Ford

        Pan jesteś Henry czy raczej Harrison? ;)

        • 2 0

      • i dwa człowieki z czerwonymi flagami jeśli

        za kierownicą siedzi blondie z głową w telefoniku

        • 2 2

    • Obwodnica to nie droga miejska a wiejska !!!!

      • 1 1

    • dokadnie tak!

      • 0 1

    • tak i ścieżka dla rowerów

      • 1 1

    • Jak jeździsz miastem to czemu gardłujesz o obwodnicy!!! Nie układaj nikomu życia!!!!!!!!

      • 0 0

  • A ja bym dał posterunek policji mobilny i policję która by krążyła 24h i wylapywala cwaniaków . A nie jak do tej pory złapią 2-3 dziennie i 8 h mija

    • 10 3

  • Przełomowe odkrycie

    Wszyscy o tym mówią od prawie 10 lat no ale niektórym potrzeba więcej czasu

    • 13 1

  • Niedługo rząd wprowadzi obowiązkowe OC dla rowerów (4)

    Mam rzetelne informację że są już plany. To kolejne źródełko kasy.

    • 16 8

    • Poczytaj trochę. Był projekt ale upadł. Niestety.

      Rowery nie mają homologacji ani przegladow. Dlatego najpierw trzeba by zmienić PoRD. Z ubezpieczeń forsa by była. Ale tylko dla firm ubezpieczeniowych.

      • 4 5

    • a kiedy obowiązkowy udział własny w szkodzie dla kierowców?

      • 3 2

    • Ile kosztuje OC na rower?

      Podpowiedź: 20-30zł/rok. Szkodowość rowerzystów jest bardzo niska, co ubezpieczyciele policzyli bardzo dobrze. Źródełko kasy bardzo płytkie.

      • 2 2

    • Dobra, niech już wprowadzą to OC dla rowerów, to kierowcy przestaną się o to moczyć :D

      Serio, dałbym te 30 zeta rocznie, żeby nie widzieć tych d**ilnych komentarzy. A OC i tak już od dawna mam, chyba nawet ze dwa, nie robi mi i nikomu :)

      • 6 0

  • Polacy wciąż myślą jak komuniści z Europy Wschodniej. (2)

    To, że miasto pozwala przecinać obrzydliwą autostradę, pokazuje, dlaczego niemieckie miasta są o wiele ładniejsze, a Polacy o wiele bardziej dbają o swoje samochody niż miasto. Równie dobrze można by wjechać kolumną czołgów przez środek, myślenie sowieckie pozostaje w Gdańsku.

    • 13 22

    • Pokaż mi milionową aglomerację w Niemczech, (1)

      która ma tylko 4 pasy tak jak u nas dla ruchu pomiędzy częściami takiej aglomeracji.
      Wszystkie mają więcej dróg.

      • 12 4

      • Owszem, ale te drogi są z dala od centrów miast.

        • 1 1

  • Komunikacja miejska jest w stanie przewieźć max 10% podróżnych. (3)

    Rezygnacja z Drogi Różowej i Drogi Zielonej kieruje cały ruch przez centra. Biurowce postawiono w centrum Oliwy. To bylo do przeweidzenia. Zmieńcie potrzeby ludzi to zmienią przyzwyczajenia. A Kowale to nie Gdansk tylko Kolbudy.

    • 22 9

    • The Bill

      Wszystko w temacie

      • 4 4

    • dziwne bo obecnie komunikacja publiczna to 34% ruchu w mieście (1)

      38% samochody
      5% rower
      reszta to to piechota i inne

      • 3 1

      • A skąd te dane? Z deklaracji mieszkańców?

        Jeżeli chodzi o mieszkanców to ok. Jak doliczymy tych co pracuja w miescie a muszą dojechać to inaczej wychodzi.

        • 3 2

  • SKM tylko dla bogatych (5)

    lub tych co mają bilet miesięczny. Cena na trasie Rumia Sopot kosztuje tyle co paliwo do oszczędnego samochodu. Kto pojedzie z rodziną na spacer kolejką ? Chyba bogaty bo biedak pojedzie swoim TDI.

    • 42 10

    • (4)

      Ok, cena biletu = koszt paliwa dla oszczędnego samochodu. Pytanie: czy ponosisz jakiekolwiek inne koszty użytkowania samochodu oraz czy sam samochód dostałeś od bezdomnego?

      • 5 8

      • Samochód i tak posiadasz, bo nie wszędzie jeździsz komunikacją miejską, czy pociągami.

        • 12 2

      • Koszty amortyzacji samochodu

        są kompensowane przez komfort, bezpieczeństwo, niezależność. Komunikacja miejska w Trójmieście ma sens tylko w sytuacji, gdy jedzie 1 osoba z rodziny, a mieszkanie i sprawę do załatwienia ma wzdłuż dolnego tarasu.

        • 10 1

      • od 2001 - 3 samochody (1)

        całkowity koszt paliwa i innych opłat z zakupem (wszystko ) to niecałe 600 zł miesięcznie . łącznie z urlopami. No to mi powiedz jaka jest ekonomia transportu publicznego skoro miesięczny powinien kosztować 400 zł . A tyle powinien bo z biletów wpływa 100 milionów miasto dokłada 300 milionów. Rachunek prosty.

        • 0 5

        • Zróbmy miesięczne za 400 i patrzymy jak kierowcy uzależnieni od samochodów błagają żeby w ogóle były za zero... :-)

          • 3 1

  • Chyba nie ma żadnej wątpliwości, że Obwodnica Trójmiasta już dawno przestała być drogą ekspresową a raczej miejską! Trzeci pas na całej długości to minimum.

    • 15 2

  • 70 na Grunwaldzkiej?

    Jeszcze zanim było miejscowo 70kmh na Grunwaldzkiej trasa Orunia Gdynia była wskazywana przez Google przez Obwodnicę. Ta różnica jest jedynie psychologiczna, a w warunkach szczytu nie ma najmniejszego znaczenia bo jak widać, Al. Zwycięstwa w Gdańsku ma większą przepustowość niż obwodnica i prędkość 50kmh tej przepustowości nie zmniejsza a wręcz odwrotnie.

    • 5 6

  • Obwodnica jak Szadółki

    Z roku na rok będzie coraz gorzej i nic tego nie zmieni.

    • 14 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane