• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trolejbus jeździł 80 lat. Już nie wróci

Patryk Szczerba
5 lipca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (175)
Rozmowa Sopotu i Gdyni na temat przywrócenia na trasę linii 21 zakończyła się niczym. Linia nie wróci. Rozmowa Sopotu i Gdyni na temat przywrócenia na trasę linii 21 zakończyła się niczym. Linia nie wróci.

Nie ma szans na przywrócenie trolejbusu linii 21, łączącego Gdynię z Sopotem. Połączenie "padło ofiarą" oszczędności w ZKM Gdynia. Mimo że władze Sopotu próbowały rozmawiać w tej sprawie z władzami Gdyni, to ostatecznie przyznają, że rozumieją decyzję sąsiadów.





Czy brakuje połączeń ZKM Gdyni z Sopotem?

Przypomnijmy, że trolejbus 21, łączący Sopot ze śródmieściem Gdyni, jeździł od blisko 80 lat. Linia była pierwszą uruchomioną w Gdyni, a trolejbusy zaczęły jeździć w niej tuż po wojnie w 1946 r.

W ostatnich latach uzupełniała pospieszną linię S. Obydwa połączenia wielu wybierało jako alternatywę dla Szybkiej Kolei Miejskiej, zwłaszcza że przystanki kolejki są bliżej atrakcji turystycznych, jak molo czy plaża, ale są oddalone od szkół biur czy cmentarza.

Trasa zlikwidowanej linii 21 Trasa zlikwidowanej linii 21
Skąd w Gdyni wzięły się trolejbusy? Skąd w Gdyni wzięły się trolejbusy?

Linia 21 zlikwidowana na początku roku



Linia 21 została zlikwidowana podczas wprowadzonej na początku roku zmiany rozkładu jazdy w Gdyni. Cięcia wywołały wtedy ogromną krytykę i to nie tylko gdynian. Z niezadowoleniem likwidację linii 21 przyjęły także władze Sopotu, które w 2022 r. dopłaciły do funkcjonowania linii 330 tys. zł.

- To jedna z trzech najpopularniejszych sopockich linii, doskonale uzupełniająca się z linią S. Trolejbusy kursowały w godzinach nauki i chętnie korzystali z nich uczniowie. Linia 21 była także popularna wśród seniorów. Zdajemy sobie sprawę z tego, że obecny czas jest trudny dla samorządów. Mamy jednak nadzieję, że linię 21 uda się przywrócić - mówił w styczniu Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu, tłumacząc, że są prowadzone rozmowy z Gdynią na temat przywrócenia połączenia.
Najciekawsze linie komunikacyjne w Gdyni Najciekawsze linie komunikacyjne w Gdyni

Władze Sopotu winią rząd



Ostatnio zapytaliśmy o ich rezultaty. Okazuje się, że na to, by trolejbusy jeździły na dawnej trasie z Gdyni do Sopotu, nie ma szans. Przynajmniej na razie.

- Polski Ład zabrał samorządom ogromne środki, a cięcia w komunikacji miejskiej to pochodne złych decyzji rządu. Rozumiemy trudną sytuację finansową samorządów. Wiemy, że cięcia w komunikacji to ostateczność, ale sytuacja ekonomiczna i polityka rządu zmuszają samorządy do tak trudnych decyzji - mówi Marcin Skwierawski.


Jak wskazują urzędnicy, po likwidacji linii nr 21 autobusy pospiesznej linii S kursują częściej, zwłaszcza w weekendy. Pasażerowie mogą też korzystać z trolejbusów linii nr 31, które jeżdżą podobną trasą.

W pozostałych autobusach mało miejsca



Sęk w tym, że zdarza się, że brakuje w nich miejsca, na co zwróciła ostatnio uwagę nasza czytelniczka, apelująca w tej sprawie za naszym pośrednictwem do ZKM Gdynia.

- Lepiej by już było puścić starego przegubowca i po prostu otworzyć w nim okna, żeby był przewiew. Pamiętam stare autobusy i mimo ich technicznych niedogodności taki przewiew znacznie lepiej działał niż ledwo dmuchająca na pół gwizdka klimatyzacja - twierdziła.
Przedstawiciele ZKM odpowiedzieli podobnie jak w przypadku linii 21.

- Wprowadzenie autobusów przegubowych na linię S w niedzielę i święta wymagałoby zwiększenia poziomu finansowania tej równoległej do SKM linii autobusowej, co w obecnej sytuacji budżetowej gdyńskiej komunikacji miejskiej nie byłoby łatwe - mówi Hubert Kołodziejski, dyrektor ZKM Gdynia.
Autobus do Sopotu musi być krótki? Autobus do Sopotu musi być krótki?

Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 63%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (175) ponad 10 zablokowanych

  • Kto by pomyślał, że jeden podpis urzędnika przekreślił 80 lat historii.

    • 15 0

  • Trolejbus (2)

    Przecież wiadomo, że Gdynia rozwija się poprzez likwidację. Jak chcą zlikwidować jakąś linie to mówią, że chcą zrobić optymalizację siatki połączeń. Zobaczcie co zrobili z 182. Kiedyś jeździł często i zawsze był pełen. To najpierw zrobili 182 i 282, potem dodali jeszcze 103 i 134. Tak namieszali, że z jednej bardzo dobrej linii zrobili cztery, które mialy po kilka kursów. Z tego dwie już wycięli, a 134 wykonuje tylko kilka kursów rano, które też niedługo będą zlikwidowane. Ale co się dziwić, jak sposób myślenia i rozwoju ZKM skończył się w połowie lat 90. Teraz to nie wygląda jak komunikacja miejska tylko jak komunikacja gminna

    • 18 0

    • Nie obrażaj komunikacji gminnej

      Jakby w jakiejś gminie władze tak uprzykrzały życie mieszkańcom, cały urząd wyjechałby na taczkach z nawozem. W gminach dba się o obywateli, bo kolejne wybory zmiotą z planszy nieudaczników. Ale w Gdyni kulturka, ludzie wzdychają, płaczą, a potem kupują auta, bo inaczej nie przebiją się przez miasto w czasie poniżej trzech godzin. I cieszą się z kolejnej kupionej nagrody "na najlepsiejsze mniasto świata".

      • 3 0

    • Niestety, ale to bardzo trafna opinia.

      • 0 0

  • najtaniej będzie zlikwidować wszystkie linie. (1)

    • 15 0

    • I zrobić 2 razy więcej bus pasów.

      • 2 0

  • Spokojnie większość Gdynian tez nie rozumie decyzji władz tego miasta

    • 14 0

  • Gdyby Sopot dołożył się do kosztów utrzymania linii, to być może by została

    Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, by zamiast finansować meleksy, uruchomić linię z Sopotu do Gdyni.

    • 8 1

  • Obszar Metropolitalny w praktyce

    • 8 0

  • Proszę mieszkańców, proszę wreszcie zrozumieć!

    Jakiśtam trajtek nie może być na liście priorytetowych wydatków. Komfort mieszkańców to nie plastikowe delfinki, żeby miasto inwestowało w niego miliony monet. Zrozumiano?

    • 10 0

  • Niech pogadają z Gdańskiem ten zabierze im jeden pas z ulicy i połozy tory tramwajowe .Falt ze tramwaj bedzie sie psuł

    ale co tam wazne ze bedzie momo ze 100 razy drozej od autobusu

    • 5 2

  • Nie ze jestem pisowcem wręcz przeciwnie!, ale w Gdyni od 20 lat rządzi

    Nieudolna władza, która doprowadziła do miliardowego zadłużenia. Polski wał tylko w niewielkim stopniu przyczynił się do obcinania połączeń. To efekt schczoorkowania

    • 12 2

  • Nie wiem którędy jeździła S ale pewnie po tej samej trasie co 21

    A 21 po trasie SKM, tyle że nieco z boku. Czyli trasy się powielały.

    pisanie o jakiejś innej trasie bliżej cmentarza ??? czy szkoły, to jakaś kpina z inteligencji czytelników, chociaż...

    • 1 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane