• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trolejbusy górą?

(boj)
8 września 2005 (artykuł sprzed 18 lat) 
Rusza budowa nowej zajezdni trolejbusowej w Gdyni - Grabówku. Zbudowana zostanie także nowa pętla w Kaczych Bukach i doprowadzona do niej sieć trakcyjna. Już w grudniu 2005 r. trolejbusy dojadą do pętli przy ul. Miętowej. Zakupionych zostanie 10 nowych wozów "na szelkach". W bliższych planach - nowe linie trolejbusowe w Gdyni, a w dalekich - przedłużenie linii do Rumi.

Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni podpisało umowę na prace budowlane w ramach projektu "Rozwój proekologicznego transportu publicznego w Gdyni". Projekt uzyskał ok. 19 mln zł dofinansowania Unii Europejskiej. Przetarg wygrało konsorcjum składające się ze spółek: WARBUD S.A. z Warszawy i Firma Budowlano-Drogowa MTM S.A. z Gdyni.

Zakres prac obejmuje budowę nowej zajezdni trolejbusowej u zbiegu ulic Zakręt do Oksywia i Opata Hackiego, budowę pętli w Kaczych Bukach oraz sieci trakcyjnej od pętli przy ul. Nowowiczlińskiej do Kaczych Buków z odgałęzieniem do ul. Miętowej. Prace podzielono na trzy etapy. Pierwszy to budowa sieci trakcyjnej od pętli przy ul. Nowowiczlińskiej do pętli przy ul. Miętowej - gotowy będzie już w 2005 r. To znaczy, że najpóźniej w grudniu 2005 r. do ul. Miętowej dojadą trolejbusy nowej linii 24 ze Stoczni "Gdynia" (wybrane kursy tylko z Gdyni Dworca Gł. PKP). Na linii 24 pojawią się m. in. dwa nowoczesne trolejbusy Solaris Trollino 12AC, pierwsze z 10 zakupionych w ramach projektu, przy dofinansowaniu UE. Mają one dotrzeć do Gdyni do końca października.

- To jeszcze nie koniec rozwoju trolejbusów, ponieważ po zrealizowaniu wymienionych odcinków, będziemy jeszcze ubiegać się o pieniądze unijne w latach 2007 - 2013 na trzy odcinki sieci trolejbusowej w Gdyni - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni. - Pierwszy to ul. Chylońska pomiędzy ul. Morską, a Owsianą (600 m). Drugi - ul. Gryfa Pomorskiego do pętli na Fikakowie wraz z budową tej pętli (1100 m). Trzeci - od węzła im. Franciszki Cegielskiej do pętli Witomino - Leśniczówka ul. Kielecką (3 km). Oprócz tego bardzo zainteresowane komunikacją trolejbusową są władze Rumii, które chciałyby, aby trolejbusy które kończą dzisiaj przy ul. Sibeliusa w Cisowej pojechały dalej, przynajmniej do dworca PKP w Rumi. Na razie to daleka przyszłość.

Jeszcze rok, dwa lata temu były plany rozszerzenia sieci trolejbusowej tak, by sięgała od Oliwy do Rumi.. Gdynia składała wnioski o dofinansowanie dwóch programów unijnych. Pierwszy dotyczył miast, drugi - aglomeracji. Ten dotyczący aglomeracji musiał obejmować nie tylko Gdynię, ale również Sopot i Gdańsk. Był pomysł, żeby zmodernizować linię tramwajową od Oliwy do Śródmieścia Gdańska i przedłużyć linie tramwajowe na Chełm kupując nowe składy. Gdynia miała projekt "trolejbusowy" (jego efekty opisane powyżej). By zrobić projekt trójmiejski planowano połączyć projekt gdański z gdyńskim i dodatkowo przedłużyć linie trolejbusowe z pętli przy ul. Reja w Sopocie do tramwaju czyli do Gdańska Oliwy (za pieniądze Sopotu). Sopot i Gdynia wszelkie warunki spełniły i przygotowały swoje prace dokumentacyjne. Prace w Gdańsku były mniej zaawansowane. Ostatecznie Gdańsk złożył swój projekt tramwajowy, który z przyczyn formalnych przepadł w staraniach u unijne pieniądze. Siłą rzeczy kwestia rozbudowy ekologicznej komunikacji do Oliwy upadła. Gdyński projekt złożony w kategorii "miasta" uzyskał finansowanie jako pierwszy dotyczący transportu publicznego w kraju.
(boj)

Opinie (120)

  • kris i Bolo

    Tak po prawdzie to projekt uwalono na szczeblu urzędu marszałkowskiego. "Ekspert" d/s transportu tegoż urzędu niejaki Pan M.B. stwierdził, że przedłużenie linii trolejbusowej do Oliwy zdubluje połączenie SKM na równoległej trasie i że jest to rozwiązanie nieracjonalne.

    • 0 0

  • Panie Prezydencie,

    a kiedy ekologiczny trojlebus pomknie dolnym tarasem, aż do Gdańska-Brzezna??

    • 0 0

  • Do Sz.P. Zwisa

    sorki ale tramwaj ma dużo lepszego kopa niż jakiś tam autobus. Podobnie ma się sprawa z trolejbusami (aż się czuje jak cię wgniata w fotel). Jeżeli chodzi ci o szybkość to taki trolejbus spokojnie osiąga 80km/h a przy tym nie smrodzi i nie hałasuje tak jak autobus. Dodatkowo awarie trolejbusów należą do żadkości bo nie ma się tam co zabardzo zepsuć tak jak to ma miejsce w zwykłym silniku spalinowym.

    • 0 0

  • trojmieszczanin

    A spadające szelki, a awarie sprężarek i silnika elekrycznego ? Hola hola

    • 0 0

  • A wiecie gdzie w USA sa trolejbusy?

    W SanFrancisco!
    Zostaly wprowadzone na miejsce slynnych tramwajow linowych (linowek zostaly tylko 2 linie dla celow reprezentacyjno-turystycznych).
    A dlaczego trolejbusy? Z bardzo prostego powodu - autobusy nie potrafily sobie poradzic z pokonywaniem stromych ulic SanFrancisco.

    Zrodlo tych informacji: muzeum transportu San Francisco.

    • 0 0

  • No to pojeżdzimy

    Toć istne panaceum na górki i klimat Gdyni. Nie dymi, jedzie jak złoto - po prostu relaks.
    Co do budowy pętli na Fikakowie , to słaby pomysł. Kto tam jeździ trolejbusami? wszyscy mają samochcody i to po kilka.Poza tym jeździ mały busik, który załatwia sprawę.
    To jakiś pomysł , jak ten z zamknięciem świętoajńskiej dla motocykli...

    • 0 0

  • ..GDYNIA..SOPPOT........... gdansk.?

    ...ten projekt aglomeracyjny, laczacy SKM, tramwaje, trolleybusy to bardzo interesujaca i funkcjonalna propozycja.. przedluzajac SKM do Pruszcza, trolleybusy do Olivy i Rumii, rozbudowajac siec tramwajawa w Gdansku uzyskalibysmy funkcjonalna i ekologiczna, wzajemnie sie uzupelniajaca siec komunikacji aglomeracyjnej... chociaz jestem zwiazany z Gdanskiem, to nie moge juz patrzec na to, co sie w moim miescie dzieje: skorumpowani politycy i prawnicy, afery, straszne propozycje nowej pseudoarchitektury w Centrum, dresiarze i katolicy-oszolomy na ulicach, etc... Bravo dla Gdynii i Soppotu!!!.. a wszystko przez to, ze Gdynia i Soppot to miasta w znacznej czesci Autochtoniczne , a Gdansk.. importowana dzicz ze Wschodu i Centralnej Polski... oraz importowani Warszawscy Politycy, ktorzy traktuja to miasto jak zdobycz wojenna... ..
    jedynym ratunkiem Autonomia dla Naszego.Regionu!!!...

    • 0 0

  • ale Panie Trojmieszczaninie

    czy ja mówię, że tramwaje nie mają przyspieszenia, wręcz przeciwnie, chciałem jedynie udowodnić wyżsość transportu szynowego nad Świętami Bożego Narodzenia.

    • 0 0

  • kto z urzędu miasta Gdańska zawinił? dlaczego sprawa jest przemilczana? Panie Adamowicz, chwalić się Pan umiesz ale do błędu przyznać już nie?

    • 0 0

  • Noo w koncu:)

    No i pieknie ;) O to chodzi aby wybrac jak najwiecej pieniedzy z unijnej kasy i zrobic cos dla miasta. Szkoda mi Gdanska bo taka siec mogla by byc pozytkeim dla nas wszystkich.
    Ciekawe czy linia 24 bedzie wracas spowrotem do Gdyni Centrum czy tez bedzie jechac do Orłowa, moze i Sopotu??

    Jesli chodzi o konflikt trojlebus vs tramwaj to mysle ze tramwaj przegrywa ;) Latwiej jest zbudowac trakcje elektryczna dla trojlebusu niz trakcje elektryczna oraz torowisko dla tramwajow. Szczegolnie w takich miastach jak Gdynia czy Sopot. Zreszta mamy SKM w Gdyni i Sopocie sprawdza sie idealnie, w Gdansku mysle, ze tez....

    Gdynianie cieszmy sie, ze nasze wladze inwestuja w cos takeigo jak ekologiczne trolejbusy. Mamy za to czystsze powietrze i cicho na ulicach :) A w Gdansku? Stare smierdzace Ikarusy...Wszystko prez kogo? PRzez zlodziejskei wladze.

    Pozdrawiam.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane