• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

970 zł miesięcznie za dzierżawę trolejbusu

Michał Sielski
21 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
  • Nie wszystkie pojazdy komunikacji publicznej trzeba kupować nowe...
  • ... dlatego Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej dzierżawi też używane pojazdy z Lublina.

W Polsce są już tylko trzy miasta z trolejbusami: Gdynia, Tychy i Lublin. I właśnie z tego ostatniego wydzierżawiono 5 trolejbusów, by w trudnych i niepewnych czasach nie kupować nowych. Kosztuje to miasto 970 zł miesięcznie za jeden pojazd.



Czy to dobrze, że wydzierżawiono kilkunastoletnie trolejbusy, a nie kupiono nowych?

O trudnych czasach dla komunikacji publicznej nie tylko w Trójmieście, piszemy ostatnio regularnie. Podwyżki cen paliw, a także - a może przede wszystkim - podwyżki prądu, sprawiają, że samorządy muszą dokładać do komunikacji coraz więcej.

Jeszcze rok temu samorządy dopłacały ok. 50 proc. do całości kosztów funkcjonowania komunikacji publicznej. Resztę pokrywały wpływy z biletów. Teraz - po drastycznych podwyżkach paliw i energii elektrycznej - szacuje się, że dochody z opłaconych przejazdów sięgną ledwie 20 proc. wydatków. Nic dziwnego więc, że przedstawiciele spółek przewozowych oraz miasta starają się oszczędzić.

Prąd dla Gdyni zdrożał z 48 do 232 mln zł rocznie Prąd dla Gdyni zdrożał z 48 do 232 mln zł rocznie

W ostatnich latach normalną praktyką było zamawianie nowych pojazdów: tramwajów, autobusów czy trolejbusów. W czasach prosperity miasta wręcz prześcigały się w ich liczbie, a także wyposażeniu. Standardem stała się już nie tylko niska podłoga i klimatyzacja, ale też monitoring czy ładowarki USB.

Ponad 100 trolejbusów w Gdyni, pierwsze dzierżawione



W dobie oszczędności od tej reguły jest jednak wyjątek. Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni wydzierżawiło od Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego Lublin 5 trolejbusów. Dwa pierwsze jeżdżą już od zimy. Zastąpiły skasowane pojazdy z roczników 1997 i 1998. Ale nowe też nie są, mają po 11 lat.

Nie trzeba jednak za nie płacić milionów.

- Miesięczny koszt dzierżawy jednego trolejbusu wynosi 970 zł netto. PKT posiada 109 trolejbusów, w tym 4 zabytkowe i 5 lubelskich - informuje Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.

Miejsca

Opinie (173) 10 zablokowanych

  • Można sobie taki prywatnie wynająć?

    Benzyna droga, a do pracy jakoś trzeba dojechać.

    • 25 2

  • (1)

    Lublin rezygnuje z trolejbusów na rzecz zwykłych diesli bo te są jedynie ekonomicznie uzasadnione. Biznes jest biznes.

    • 29 9

    • Lublinie są hybrydy + jazda na aku przez stare miasto

      • 3 2

  • Gdańsk powinien zastapic ten cały tramwajowy złom trolejbusami a najlepiej autobusami ,ale jak widac wGdyni lepsza jest (2)

    • 9 13

    • (1)

      Bardzo jesteś inteligentny, bardzo... Chyba z urzędu miasta Gdyni piszesz

      • 3 7

      • Gdybys miał mózg to bys sie glupota nie chwalił ,ale niemasz wiec tylko to potrafisz napisac na konkrety.

        aty najwyrazniej jestes bezmyslnym wazeliniarzem

        • 1 3

  • Ekologiczny transpotr (2)

    • 3 9

    • transport

      • 0 2

    • Tia, na węgiel

      • 5 0

  • To teraz policzcie sobie (8)

    Ile trolejbusow mogłaby zakupić Gdynia, za miliard złotych zadłużenia, które zafundowali nam w zamian rządzący!

    • 45 5

    • Po kiego trolejbusy za miliard.

      • 4 6

    • a policzyłeś co za ten dług było kupione i zrobione? (6)

      może nawet ileś z tych obecnych trolejbusów... oczywiście część długu jest bez sensu ale podawanie całego gdy spora jego część ma sens jest bardzo nieobiektywne

      • 3 12

      • (3)

        Jeszcze dodajmy 300 mln dziury budżetowej. A że buduje się parkingi za 100 mln to wiemy i mamy tego dość. I 2 tys. urzędników nie wiem po co. Katowice mają sporo więcej mieszkańców, a tylko 1200 urzędników.

        • 6 1

        • (2)

          Poznań ponad 2x więcej mieszkańców i 1800 urzędników.

          • 5 1

          • (1)

            Poznań jest sĺaby

            • 0 4

            • Jak Poznań jest słaby to co o Gdyni mówić?

              • 5 0

      • Lotnisko głównie. To stary dług, miasta nie stać nawet na odsetki już, a oni dalej marnują kasę.

        • 3 1

      • Oświeć mnie co zostało zrobione. Poza kółkami z białej farby.

        • 6 1

  • Kierowca (31)

    Napiszcie lepiej artykuł ile zarabia kierowca komunikacji miejskiej w Gdyni, wstając o 3 w nocy, gdy ma na 4 do pracy. Wracając do domu o 1 w nocy, gdy pracuje do 24. A na dodatek jeździ w niedzielę i święta, a urlop w wakacje ma raz na 10 lat. To byłby dopiero ciekawy artykuł.

    • 217 27

    • Nawet znam tytuł artykułu. (2)

      Jeżdżę trolejbusem za 3 miliony złotych, a na konto dostaje 3 tysiące złotych.

      • 53 6

      • (1)

        Bez sensu, pilot lata maszyną za 500k-1mld zł, a dostaje pensję kilka/naście tysięcy. To są dopiero proporcje! Autobus nie kosztuje 3 mln, na allegro są za 700k z 2020 roku..

        • 13 10

        • Zostań pilotem. Proste

          • 11 4

    • Raz na 12 a nie na 10

      • 10 3

    • ale co ma praca wcześnie rano czy późno wieczorem do pensji? (12)

      generalnie nie ma nic gorszego niż praca 8-16 cały tydzień, nuda i cały dzień zmarnowany, równoważny tydzień pracy robiąc 40 godzin w różnych porach (a szczególnie nie po 8 ale po więcej godzin) jest zdecydowanie wygodniejszy o ile ma się jakiś wpływ na grafik i jest on przyzwoity, taka praca pozwala często na 3 a nie dwa dni w tygodniu wolnego, do tego praca w niedzielę i wolne w tygodniu to raczej marzenie dla wielu ludzi a nie jakaś kara, każdy normalny człowiek woli iść do pracy w dzień kiedy i tak nic nie może załatwić bo wszystko zamknięte

      • 14 45

      • O czym ty piszesz (6)

        Spróbuj wstawać dwa dni o 3 rano dzień lub dwa dni wolnego i trzy dni kłaść się spać o 1 w nocy. Utrzymaj formę nie przez tydzień miesiąc ale rok ,pięć dwadzieścia . Co ty wiesz o rozlegulowanym żołądku wypróżnianiem NŻ trudnością z zasypianiem wstawaniem Zdziwiony może jesteś ?
        Nic jeszcze nie widziałeś w życiu Dobranoc Jutro o 3 wstaje N30 4:02 wyjazd

        • 75 7

        • (2)

          olej trolli z urzedu miasta, to zwykle buce i gnoje. powodzenia

          • 41 3

          • (1)

            chcesz powiedziec ze komentarze na tym forum to tylko urzad miasta i kierowcy? jak sie ktos z wami zgadza no to wtedy powiesz ze to mieszkancy?

            • 8 8

            • Po twojej arogancji i bezczelności da się wyczuć, że jesteś takim właśnie trollem.

              • 10 6

        • (2)

          Znam paru kierowców i potwierdzam, że to prawda. W dodatku na bazę trzeba dojechać i wrócić i to bynajmniej nie autobusem. A dojazdy samochodem też kosztują w skali miesiąca. Kurczę, babki w Biedrze mają więcej od was, to jest naprawdę jakiś gdyński sen wariata.

          • 39 3

          • (1)

            To idźcie do biedry, wcale lekko tam tez nie maja.

            • 8 8

            • Ale nie wstają o 3 i nie wracają o 1 w nocy. A niedziele mają wolne plus bogaty pakiet socjalny. Mam nadzieję, że wielu tam pójdzie do pracy i komunikacja stanie. Może wreszcie ten cholerny zarząd poleci na dziób.

              • 6 0

      • (4)

        Co ty pieprzysz? Taki jest szum o wolne niedziele w handlu a kierowcy tyrają i nie dostają nic więcej za to. Za pracę nocną też nie. Masz w ogóle pojęcie jakie grosze dostają? Prowadząc kilkanaście ton, w tym dzieci i osoby starsze. Do tego sprzedaż biletów i czasem też sprzątanie! Więcej szacunku dla tych ludzi.

        • 36 2

        • Za sprzedaż biletów mają kasę (2)

          I opóźniają odjazd autobusów/trolejbusów.

          • 1 12

          • (1)

            Marne grosze. Bez tego mieliby wręcz żenujące wypłaty, są więc zmuszeni godzić się na sprzedaż biletów. Dodatkowa praca i zabawa w rozliczanie tego, odpowiedzialność, itd.

            • 4 1

            • Jeżdżę i widzę

              W Gdyni nie ma biletomatów więc jest to znaczne ułatwienie dla pasażera, a kierowca ma wprawę i wie co robi nawet jadąc. Nikt nie kupuje biletu za 4,80 płacąc banknotem 100 zł.

              • 0 0

        • Kodeks pracy swoje, właściciel swoje

          To, że pracownicy nie maja odpowiedniego wynagrodzenia to jest tylko wina właścicieli, Zarządów i Prezesów firm komunikacyjnych i nie tylko. A co robi w tej sprawie Państwowa Inspekcja Pracy????

          • 0 0

    • Rozumiem, że cię siłą zmuszali żebyś tam pracował? (3)

      Zawsze mogłeś iść na kasę do biedry, tam cud, miód i orzeszki..

      • 15 32

      • Nie wiem czy wiesz ilu się zwolniło w tym roku. Niedługo komunikacja stanie bo kolejni odchodzą, a chętnych do tego miodu nie ma.

        • 32 3

      • Pan jest kierownikiem wydziału ruchu w jednej ze spółek przewozowych w Gdyni ? Słyszałem już ten tekst od Pana. I jak Panu mówiłem, trochę bez szacunku do ludzi, którzy w tej bierze pracują z Pana strony.

        • 8 1

      • Nie bądź chamem

        • 3 1

    • Podobno szykuje się strajk kierowców. I ja to popieram całkowicie. Zmusić zarząd żeby skończył z darmowymi przejazdami dla prawie wszystkich to się kasa na podwyżki od razu znajdzie. I na tańsze bilety też. Obecna sytuacja to jakaś totalna aberracja.

      • 25 4

    • Nie jest źle jesli stać Ciebie na internet! (2)

      Chyba coś nie tak jeśli ma internet a ma roszczenia ze zarabia zbyt mało!
      Jeśli by brakowało do 1 ego to bym zrezygnowal z internetu lub zmienił pracę na bardziej dochodową.
      Dziwny ten wpis

      • 1 21

      • Czy głowa cię nie boli czasem od tych mądrości?

        • 10 0

      • Czasem Internet kosztuje 35-45 zł miesięcznie. Czy to takie kokosy ??

        I to cena w dużym mieście za przyzwoitą przepustowość.

        • 1 0

    • Zmień prace

      • 2 6

    • Pływam na statkach i jest wiele powodów do narzekań w tej robocie, co słyszy się w takich sytuacjach najczęściej? Cóż , sam sobie taki zawód wybrałeś

      • 6 2

    • Popieram wypowiedź Pana kierowcy. Pracowałem od1977-1987w WPK praca jest bardzo ciężka oraz bardzo odpowiedzalna,no i kierowcy

      • 11 1

    • Miałam firmę. Urlopu nie miałam wcale przez 5 lat. Po zapłaceniu pracownikom często pożyczalam od dzieci na chleb.

      Nigdzie nie jest idealnie.

      • 6 5

    • a co myslicie ze lepiej jest w gdańsku

      • 1 0

    • Słabo by się klikał

      Lepiej pisać jakieś propagandowe bzdury.

      • 0 0

  • Pomysł niczego sobie. (1)

    Chyba sobie prywatnie wydzierżawię i będę śmigać po gdańsku . Doczepię przyczepkę z agregatem prądotwórczym do trajtka w niektórych miejscach podczepię się pod trakcję tramwajową i będzie super. 970 zł na miesiąc to nie jest krzywda zważywszy ilu pasażerów wchodzi na pokład tego krążownika .Będzie lans po dzielniach .

    • 17 1

    • Na kebsa zajechać w sobotę z całą ekipą. Dobre.

      • 5 0

  • (1)

    Co wy wszyscy tacy spieci? Wyluzujcie, spoko cena, lepsze 12 letnie niz 25,po co szukac wszedzie dziury w calym? Jakby to byl walek to by wam pewnie o tym nie napisali.

    • 28 6

    • Parkingowy już by konferencję prasową zwołał XD

      • 3 0

  • Dawniej Samorządy miały swoje (1)

    Elektrociepłownie wodociągi mleczarnie piekarnie i zakłady mięsne a teraz mają Siebie a my mieszkańcy płacimy płacimy i płacimy coraz więcej

    • 21 3

    • Jak mozna takie glupoty pisac..

      Jakie piekarnie, zakłady mięsne. Chyba tęsknota za komuną się komuś włączyła.

      • 0 2

  • Socjalizm

    Się nie opłaca. I to że komunikacja jest wszędzie dotowana, to nie jest żaden argument. Nie rozumiem, czemu Kowalski ma się dokładać do podróży Nowaka

    • 16 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane