• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

970 zł miesięcznie za dzierżawę trolejbusu

Michał Sielski
21 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
  • Nie wszystkie pojazdy komunikacji publicznej trzeba kupować nowe...
  • ... dlatego Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej dzierżawi też używane pojazdy z Lublina.

W Polsce są już tylko trzy miasta z trolejbusami: Gdynia, Tychy i Lublin. I właśnie z tego ostatniego wydzierżawiono 5 trolejbusów, by w trudnych i niepewnych czasach nie kupować nowych. Kosztuje to miasto 970 zł miesięcznie za jeden pojazd.



Czy to dobrze, że wydzierżawiono kilkunastoletnie trolejbusy, a nie kupiono nowych?

O trudnych czasach dla komunikacji publicznej nie tylko w Trójmieście, piszemy ostatnio regularnie. Podwyżki cen paliw, a także - a może przede wszystkim - podwyżki prądu, sprawiają, że samorządy muszą dokładać do komunikacji coraz więcej.

Jeszcze rok temu samorządy dopłacały ok. 50 proc. do całości kosztów funkcjonowania komunikacji publicznej. Resztę pokrywały wpływy z biletów. Teraz - po drastycznych podwyżkach paliw i energii elektrycznej - szacuje się, że dochody z opłaconych przejazdów sięgną ledwie 20 proc. wydatków. Nic dziwnego więc, że przedstawiciele spółek przewozowych oraz miasta starają się oszczędzić.

Prąd dla Gdyni zdrożał z 48 do 232 mln zł rocznie Prąd dla Gdyni zdrożał z 48 do 232 mln zł rocznie

W ostatnich latach normalną praktyką było zamawianie nowych pojazdów: tramwajów, autobusów czy trolejbusów. W czasach prosperity miasta wręcz prześcigały się w ich liczbie, a także wyposażeniu. Standardem stała się już nie tylko niska podłoga i klimatyzacja, ale też monitoring czy ładowarki USB.

Ponad 100 trolejbusów w Gdyni, pierwsze dzierżawione



W dobie oszczędności od tej reguły jest jednak wyjątek. Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni wydzierżawiło od Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego Lublin 5 trolejbusów. Dwa pierwsze jeżdżą już od zimy. Zastąpiły skasowane pojazdy z roczników 1997 i 1998. Ale nowe też nie są, mają po 11 lat.

Nie trzeba jednak za nie płacić milionów.

- Miesięczny koszt dzierżawy jednego trolejbusu wynosi 970 zł netto. PKT posiada 109 trolejbusów, w tym 4 zabytkowe i 5 lubelskich - informuje Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.

Miejsca

Opinie (173) 10 zablokowanych

  • Jak za darmo!

    Czas skończyć leasingi i najmy długoterminowe i wynajmować trolejbusy! Jeszcze się współpasażerowie dołożą :)

    • 1 0

  • Tylko 3?

    • 0 0

  • tylko 3?

    W Polsce są już tylko trzy miasta z trolejbusami: Gdynia, Tychy i Lublin

    Ciekawe co autor ma na myśli. Miasta, które mają przedsiębiorstwa trolejbusowe czy miasta gdzie trolejbusy jeżdżą.

    W trójmieście bowiem trolejbusy jeżdżą po terenie administracyjnym wszystkich 3 miast.

    • 1 0

  • 900zł za wynajem to strasznie tanio 10razy wiecej kosztuje utrzymanie tramwajowego szrotu w Gdańsku!Wymienic je wszystkie na

    Szkoda ze w Gdańsku niema trolejbusów komunikacja miejska od razu by odzyła i skonczyły by sie problemy z torowiskami.
    Ale to oznaczało ze musieli by zatrudnic kierowcow a ci pracowac za te grosze nie maja zamiaru.

    • 1 1

  • Trojbebusy tańsze nowe niż busy elektryczne i nietrzanba było nowe infrastruktury samorządność w Gdyni to złodziej doniesie jest w prokuratorze w Warszawie niedługo rusza proces ,

    • 1 0

  • sami nakrecacie te podwyzki .

    podwyzki energi i inne sa nieuzasadnione to zmowa rzadu swiatowego nwo

    • 3 0

  • 970 zł miesięcznie?

    to ja za leasing Skody płace więcej.

    • 0 0

  • Lubelskie trolejbusy (1)

    Czy aby na pewno chodziło o oszczędność,przecież o dzierżawie postanowiono przed wściekłą inflacją,wówczas zastanawialiśmy się jaki Gdynia ma w tym cel. Raz tym czymś jechałam i więcej nie skorzystam.Brak klimatyzacji,wiatr hula przez otwarte okna na całego,poza tym już przyzwyczailiśmy się do ekskluzywnego transportu a tu widać,że to starocie.Kto komu zrobił łaskę w tej transakcji?

    • 0 1

    • Bez łaski....

      Nie chcesz, nie korzystaj. Trolejbusy lubelskie wymgają mniejszych nakładów finansowych i są o niebo lepsze od wysłużonych Mercedesów 405, wycofanych- i słusznie- z eksploatacji.
      Ale co tam, takie prawo demokracji, każdy może mówić i pisać co chce, nawet jeżeli nie wie o czym mówi.

      • 0 0

  • zkm

    byłem kierowcą w zkm - odpowiedzialnosc ogromna, wymagania kosmiczne ,urlopy szkoda gadac jak zakładowi pasuje a nie tobie , noce zrypane, swieta zrypane ,weekendy zrypane ,za byle pierdołe trzeba sie tłumaczyc i pisac wyjasnienia a i pasażerowie tez bywaja rózni , opóźnienia, korki ,nie ma czasy aby pójsc do toalety- jak pójdziesz musisz sie tłumaczyc robic adnotacje ,nie ma czasu by zjesc posiłek niby przerwy masz ale co z tego jak przepadają bo sa korki musisz sie prosic o przerwe , do pupy z taką robotą - a kasa marna - za taką stawke to niech sobie szczurek albo ta grucha siada za fajerke

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane