• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

970 zł miesięcznie za dzierżawę trolejbusu

Michał Sielski
21 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
  • Nie wszystkie pojazdy komunikacji publicznej trzeba kupować nowe...
  • ... dlatego Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej dzierżawi też używane pojazdy z Lublina.

W Polsce są już tylko trzy miasta z trolejbusami: Gdynia, Tychy i Lublin. I właśnie z tego ostatniego wydzierżawiono 5 trolejbusów, by w trudnych i niepewnych czasach nie kupować nowych. Kosztuje to miasto 970 zł miesięcznie za jeden pojazd.



Czy to dobrze, że wydzierżawiono kilkunastoletnie trolejbusy, a nie kupiono nowych?

O trudnych czasach dla komunikacji publicznej nie tylko w Trójmieście, piszemy ostatnio regularnie. Podwyżki cen paliw, a także - a może przede wszystkim - podwyżki prądu, sprawiają, że samorządy muszą dokładać do komunikacji coraz więcej.

Jeszcze rok temu samorządy dopłacały ok. 50 proc. do całości kosztów funkcjonowania komunikacji publicznej. Resztę pokrywały wpływy z biletów. Teraz - po drastycznych podwyżkach paliw i energii elektrycznej - szacuje się, że dochody z opłaconych przejazdów sięgną ledwie 20 proc. wydatków. Nic dziwnego więc, że przedstawiciele spółek przewozowych oraz miasta starają się oszczędzić.

Prąd dla Gdyni zdrożał z 48 do 232 mln zł rocznie Prąd dla Gdyni zdrożał z 48 do 232 mln zł rocznie

W ostatnich latach normalną praktyką było zamawianie nowych pojazdów: tramwajów, autobusów czy trolejbusów. W czasach prosperity miasta wręcz prześcigały się w ich liczbie, a także wyposażeniu. Standardem stała się już nie tylko niska podłoga i klimatyzacja, ale też monitoring czy ładowarki USB.

Ponad 100 trolejbusów w Gdyni, pierwsze dzierżawione



W dobie oszczędności od tej reguły jest jednak wyjątek. Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni wydzierżawiło od Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego Lublin 5 trolejbusów. Dwa pierwsze jeżdżą już od zimy. Zastąpiły skasowane pojazdy z roczników 1997 i 1998. Ale nowe też nie są, mają po 11 lat.

Nie trzeba jednak za nie płacić milionów.

- Miesięczny koszt dzierżawy jednego trolejbusu wynosi 970 zł netto. PKT posiada 109 trolejbusów, w tym 4 zabytkowe i 5 lubelskich - informuje Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.

Miejsca

Opinie (173) 10 zablokowanych

  • Hehe ile kosztowaly te elektryczne autobusy nowe?:)

    Pewnie sporo :)

    • 10 2

  • (1)

    Nic dziwnego, że tak tanio. Jeździłam wielokrotnie jako pasażerka tymi trolejbusami ( dzisiaj nawet na linii 28 kursowały 2 z tych 5 - 3844 i 3845) i mam wrażenie, że są lekko ciaśniejsze niż nasze gdyńskie solarisy - te szersze siedzenia z tyłu etc.

    • 8 6

    • I rzeźnia z prawej mimo drzwi otwieranych do środka

      No nie wykazali się myśleniem w tym Lublinie.

      • 0 3

  • (1)

    Wynajem trolejbusa 971 zł + opłata manipulacyjna 200 tysi

    • 8 1

    • oplata podstolowa

      • 3 1

  • A lubelskie szelki pasują do gdyńskich?

    ciekawe ile KUL zarobił na tej dzierżawie

    • 3 8

  • Gratis to uczciwa cena

    • 5 1

  • Qrna, taniej niż kawalerka w bloku (1)

    A powierzchnia 30m2...

    • 15 2

    • i krzeseł nie trzeba od sąsiadów na imprezkę pożyczać!

      • 8 0

  • Opinia wyróżniona

    Zrobić opłaty dla tych dzieci do 24 roku życia (18)

    Bo mają przecież 500+ prawda? Z jakiej paki jeżdżą za darmo? Emeryci to samo, wycieczki z nudów bo za darmo, w W-wie płacą bilet roczny 58zł. W Gdyni 3/4 wozu jedzie za darmo i zdziwienie, że kasy nie ma. Stan umysłu.

    Albo zrobić za darmo dla wszystkich albo niech wszyscy płacą, a nie tak, że doi się tę garstkę płacących 5zł za parę minut jazdy. Gdzie bilety 20 min. lub możliwość krótkiej podróży na bilecie ulgowym?

    Narozdawali kieļbasy wyborczej a teraz jęczą i niszczą komunikację.

    • 208 55

    • (1)

      No. Emeryci 14 emerytur i na bilet nie mają, choćby ulgowy lub roczny specjalny. A dzieciaki i młodzież oraz studenci to już śmieszne też skoro mają świadczenia państwowe. SKM pobiera opłaty i tak ma być.

      • 27 7

      • Zniżki są bez sensu

        Dzieci powyżej 18 roku życia już nie są dziećmi, a niektórzy już zarabiają na siebie, a tu przepisy na lewo i prawo dają kasę dzieciom uczącym się do 26 roku życia. Emerytom niektórym starej daty z PRL dano zasiłek w postaci "14 emerytury", ale oni maja tyle lat, że już jeżdżą za darmo.

        • 3 0

    • (1)

      Miała być walka z blachosmrodami, a wyszła z tego walka z pasażerami bo nikt normalny nie zapłaci 5 zł za bilet, zwłaszcza gdy jadą 2 osoby bez ulg. 10 zł w jedną i 10 zł w drugą np. do urzędu. Naprawdę śmieszne to jest i tragiczne. Co za ludzie tym miastem rządzą?

      • 27 6

      • sprawdzałeś ostatnio ceny benzyny?

        • 3 11

    • A zwróć bereciarstwu uwagę, że jeżdżą za darmo i lepiej by było aby nie podskakiwali, to Cię o mało co nie skopią "że nic nie jest darmo". :D

      • 13 7

    • (3)

      Ten bilet emerycki to powinno się natychmiast wprowadzić. Plus taki, że każdy emeryt go dostanie, a nie tylko po 70-tce. Uczniowie i studenci też powinni coś płacić, sprawa jest oczywista dla każdego tylko nie dla prezydenta i ZKM/ZTM. Czy to nie dziwne?

      Ja już komunikacją nie jeżdżę. Taksówka z apki wychodzi bardzo podobnie.

      • 13 4

      • (2)

        studenci płacą 50% biletu a i 500+ już im się nie należy

        • 8 2

        • (1)

          Do 21 lat w Gdyni i do 24 lat w Gdańsku nic nie płacą, nie kłam.

          • 4 0

          • Płacą.

            Mam syna na 1 roku studenta,mieszkamy w Gdańsku.
            Bilet 55zl miesięcznie.

            • 2 0

    • (2)

      Dla mnie powinien być np taki bilet jak Chylońska czy Rdestowa, albo Dąbrowa. Koszt biletu 2 zl i na nim możesz przejechać np. całą Chylońską ważny przez 1 godzinę. (ps. tylko niech on będzie w sprzedaży w apk, czy żabce a nie u kierowcy, bo będziemy na przystankach stać i czekać, aż kierowca sprzeda). Kilka przystanków ktoś chce przejechać po swojej dzielnicy i musi bilet za 5 zl tyle co ktoś, co pół miasta przejeżdża.

      • 16 1

      • (1)

        W innych miastach poza biletami czasowymi jest taryfa przystankowa na takie przejazdy.

        • 0 1

        • Taryfa przystankowa?

          Kiedyś były w Gdyni tzw. strefy biletowe. Z Cisowej do Sopotu trolejbusem nr 25 z przesiadką na Świętojańskiej na nr 21 mimo 3 stref trzeba było kupić 4 bilety. Cisowa-Grabówek, Grabówek- Centrum 2 bilety bo dwie strefy i dalej Centrum-Kolibki i Kolibki - Sopot znów 2 strefy i dwa bilety. Tego chcesz?

          • 1 0

    • skoro wpływy z biletów to tylko 20% to można zrobić komunikację bez biletów

      odejdzie koszt drukowania, dystrybucji, kontroli itp
      więcej ludzi będzie korzystać z komunikacji, korki mniejsze, kierowcy nie będą sprzedawac biletów więc opóźnienia maleją

      • 29 1

    • Problem z biletami ?

      Zmieńcie pracę. Weźcie kredyt.

      • 6 5

    • Chcesz Szwajcarii?

      Pamiętaj Jesteś w Polsce a nie w kraju zachodu. Tu masz mieć jak najbardziej pod górkę jeśli uczciwie żyjesz a jak nie to kombinujesz i dostajesz.

      • 5 0

    • W Warszawie roczne bilety seniora mają osoby w wieku 65+. Emerytki w wieku 60+ przez kilka lat jeszcze nie mają. Cena: 50zł (2)

      Te 8 zet to chyba koszt nowej fotki do wyrabiania karty miejskiej, jeśli ostatnią ma się sprzed 15 czy 20 lat. Ale nie jest to konieczne, jeśli poprzednia fotka jest w miarę aktualna, sprzed lat np. 7. To można ten bilet zakodować na dotychczas używanej karcie miejskiej. Całkiem darmo też osoby jeżdżą w Warszawie, od wieku 70 lat. Ale - jest jeden haczyk z tymi prawie darmowymi (za 50 zł) dla osób 65+. Jeśli złapią cię bez dowodu do pokazania przy tym bilecie, opłata manipulacyjna jest aż tak wysoka, że de facto jest to mandat. bo jest to - uwaga - 196 zł, czyli de facto 200 zł !

      • 0 1

      • (1)

        60+ mają w wwie ulgę 50% na przejazdy.

        • 1 1

        • W Gdyni też.

          • 0 0

  • Też chce!

    A już chciałem wydzierżawić trolle i sobie śmigać po Gdyni!

    • 7 0

  • Opinia wyróżniona

    Dobrze że je dzierżawią (7)

    Co z tego że mają 11 lat, Mercedesy przerobione z autobusów były z lat 1993 - 1998 więc ponad 20 lat ale służyy, pojazd powinien być wygodny, pojemny, i oczywiście w miarę czysty, zgadzam się z opinią Pana kierowcy wstawanie o 3 w nocy żeby zdążyć do pracy na 4 rano - być na bazie i jeździć pojazdem 8h a nawet i więcej godzin to nie jest przyjemna praca, a poza tym koszt zakupu nowego trolejbusu to nawet 1.5 mln zł podawali kiedyś w tym portalu,tak więc opłaca się dzierżawić pojazdy, w tym roku podróżowałem jednym z nich i dobrze się jechało

    • 82 8

    • (6)

      Moment,,, zakup 1,5 mln. A dzierzawa 970 tys/msc/sztuka. To dwa msc i mamy nowy. Chyba komus na kalkulatorze kilka zer wyparowalo w liczeniu rentownosci

      • 3 22

      • Tobie uciekły 3 zera (1)

        W nocy spij a nie piszesz

        • 13 1

        • bardzo dobrze - z racji "ochrony klimatu" w Polsce będą jeżdzic stare trolejbusy :))))))))))))))))))))))

          dziękuję UE :)))))))))))))))))))))

          • 3 5

      • (2)

        Z matematyka chyba słabo i czytaniem ze zrozumieniem... 970 zł, nie tysięcy...

        • 5 0

        • Pomijając matematykę.. (1)

          Lublin ma za dużo trolejbusów a Gdynia za mało, tak?
          to się kupy nie trzyma.

          • 0 2

          • W Lublinie Unia dawała kasę. to kupowali na zapas. Teraz połowa jeździ, bo nie mają kasy na prąd.

            • 3 0

      • piłeś? nie pisz

        • 2 0

  • Dawać diesle i wodory!

    A nie te elektrozłomy. Mądrzy ludzie dawno o tym pisali.

    • 9 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane