- 1 Będzie pył, nie będzie premii? (172 opinie)
- 2 Znamy przyczynę wypadku na Wielkopolskiej (325 opinii)
- 3 Okradała drogerie, zmieniając peruki (42 opinie)
- 4 Podwyżka cen wody i ścieków w Gdyni (214 opinii)
- 5 Chciał być uczciwy, ale z naturą nie wygrasz (79 opinii)
- 6 Podwodne progi w Orłowie uchronią klif? (71 opinii)
Trudny budżet Gdańska na 2023 r. Cięcia w inwestycjach i komunikacji
Największy deficyt w historii, rezygnacja z miejskiego sylwestra i zakupu nowych autobusów elektrycznych, rzadziej opróżniane uliczne kosze na śmieci, mniej czyszczenia ulic i koszenia traw, obniżenie temperatury we wszystkich budynkach miejskich, odsunięcie w czasie inwestycji i mniej kursów autobusów i tramwajów - tak ma wyglądać realizacja przyszłorocznego budżetu Gdańska.
- W przyszłym roku szacowane wpływy do kasy miasta wyniosą 3,9 mld zł, a wydatki prawie 4,7 mld. Pod względem dochodów, pomniejszonych w dużej mierze przez regulacje Polskiego Ładu i niższych wpływów z podatku PIT cofamy się w rozwoju naszego miasta o trzy lata - ocenia prezydent Aleksandra Dulkiewicz.
Jak mówią władze miasta, prace nad założeniami przyszłorocznego budżetu rozpoczęły się już w lipcu. Początkowo różnica w dochodach i wydatkach planowanych na 2023 r. wynosiła... 1,3 mld zł. Wydatki trzeba było więc ciąć i to radykalnie. Ostatecznie udało się je ograniczyć niemal o połowę, a deficyt wyniesie "tylko" 767 mln zł, co i tak jest najwyższą dziurą budżetową w historii.
Urzędnicy wskazują kilka przyczyn takiego stanu rzeczy.
Po pierwsze, pusta kasa to efekt mniejszych wpływów z podatku PIT. W tym przypadku jako winowajcę miejscy urzędnicy wskazują regulacje podatkowe Polskiego Ładu, które tylko w przyszłym roku uszczuplą budżet miasta o 523 mln zł.
Po drugie, wzrost cen energii (o 77 proc.), najwyższa od 25 lat inflacja, wzrost płacy minimalnej oraz wzrost kosztów obsługi kredytów zaciągniętych przez miasto na inwestycje.
Gdzie cięcia będą najmniej dotkliwe?
W najmniejszym stopniu ograniczenia przyszłorocznych wydatków budżetowych będą dotyczyć edukacji oraz polityki społecznej, które łącznie pochłoną ponad połowę wydatków gminy.
Rzadsze sprzątanie, chłodniej w miejskich budynkach
Mocno napięty, a w zasadzie rozpięty budżet znacznie wpłynie na funkcjonowanie miasta. W ramach oszczędności miasto zrezygnowało z zakupu pięciu autobusów elektrycznych i modernizacji 10 tramwajów (ich remont przesunięto na 2024 r.).
Tylko dwa razy do roku - a nie cztery, jak było dotychczas - będą koszone miejskie trawniki. O połowę rzadziej czyszczone będą też ulice, a tylko trzy razy w tygodniu opróżniane kosze uliczne (do tej pory codziennie).
Miasto zdecydowało też o odwołaniu miejskiego sylwestra, a w ramach oszczędności na rachunkach za energię obniży temperatury we wszystkich budynkach miejskich o 1 st. Celsjusza. Ma to przynieść mniejsze o 5 proc. rachunki za ciepło.
- Zdecydowaliśmy też o odsunięciu w czasie niektórych inwestycji, np. budowy szklarni w parku Oliwskim czy rewaloryzacji Wielkiej Alei Lipowej. Byliśmy też zmuszeni do redukcji puli na programy inwestycyjne, tj. Program Modernizacji Chodników, Program Jaśniejszy Gdańsk czy Gdański Program Przeciwpowodziowy - wylicza Izabela Kuś, skarbnik miasta.
Tylko 4 mln zł mniej na komunikację miejską
W przyszłym roku zmniejszy się też budżet na komunikację miejską. Z obecnych 563 mln zł do 559 mln zł i to pomimo wzrostu wpływów z biletów. Te w ostatnich latach rosną - głównie przez podwyżkę cen biletów. W przyszłym roku pokryją one prawie trzecią część całego budżetu na komunikację. Większe wpływy pochłaniają jednak jeszcze wyższe wydatki, np. tylko ceny paliw wzrosły w ostatnich dwóch latach o 37 proc.
Co istotne, jak zapowiedziała we wtorek na konferencji prasowej prezydent Gdańska, kolejne podwyżki cen biletów nie są planowane.
Mniej pieniędzy na komunikację oznacza m.in. redukcje kursów autobusów i tramwajów. Szczegóły, na których liniach należy spodziewać się cięć, poznamy najwcześniej w grudniu, gdy na ostatniej sesji w tym roku budżet miasta zostanie poddany głosowaniu przez radnych miasta.
Miejsca
Opinie (591) ponad 50 zablokowanych
-
2022-11-15 13:14
Skandal (4)
Jak można w obecnych czasach ciąć kursy w komunikacji miejskiej jak ta powinna się wyłącznie tylko mocniej rozwijać o nowe i częstsze linie. Absurd. Naprawdę lubiłem te władzę i dążyłem sympatią ale ten ruch jest niewytłumaczalny i niewybaczalny
- 36 8
-
2022-11-15 13:26
(3)
Jest jak najbardziej wytłumaczalny. Władza tego miasta wywodzi się ze środowisk liberałów, którzy zasłynęli tym, że w imię "świętej rentowności" zarżnęli dużą część komunikacji zbiorowej w III RP.
- 12 8
-
2022-11-15 14:27
liberalowie nie sa znani z uznawania "swietej rentownosci" ale z rabunkowej wyprzedazy za bezcen najrentowniejszych przedsiebiorstw i ,o zgrozo,infrastruktury ( woda,cieplownictwo,telekomunikacja)
- 4 9
-
2022-11-15 14:31
Liberałów? (1)
Coś chyba pomyliłeś... Oni są socjalistami - zwolennikami ustroju totalitarnego w postaci demokracji.
- 1 4
-
2022-11-16 10:40
mówisz chyba o PiS PZPR bis
- 3 0
-
2022-11-15 13:16
(2)
Banda pełoskich nieudaczników. Oni potrafią tylko zabierać. Won z mojego miasta! Won!
- 31 53
-
2022-11-15 16:26
wrotki i w droge do Pcimia.
- 23 1
-
2022-11-15 20:17
wracaj do swoich na wschód jak ci się tu nie podoba
- 20 0
-
2022-11-15 13:16
Stop łożenia na kościół i lechię
Te instytucje same się mogą finansować - zawsze więcej do budżetu.
- 21 13
-
2022-11-15 13:17
A Budżet Obywatelski?
Może warto zlikwidować Budżet Obywatelski, który jest żartem, a nie działaniem na rzecz mieszkańców. W tym roku koszt wyniósł 22 mln złotych, a cały Budżet Obywatelski kosztował 157 mln złotych.
- 38 1
-
2022-11-15 13:17
Może warto się przyjrzeć składkom członkowskim w różnych sieciach, które niewiele wnoszą?
jakieś stowarzyszenia gmin, i inne które finansują kilka etatów gdzieśtam i komuśtam ale realnie nie dają żadnych korzyści dla miasta
- 28 0
-
2022-11-15 13:18
Komunikacja u nas to dno dna a teraz to już będzie dno tego dna dna. To już lepiej kupić ciepłe gacie i cały rok na hulajnodze jeździć w tym naszym Gdańsku przez wielkie G!
- 33 0
-
2022-11-15 13:22
Co z Nową Świętokrzyską ? (2)
Pieniądze z Polskiego Ładu - 65 mln PLN. Co z nimi ? Miasto wnioskowało, otrzymało i cisza...
- 26 28
-
2022-11-15 13:59
(1)
Jak tak dalej miasto będzie się guzdrało z przetargiem, to za 2 lata akurat wystarczy na same chodniki na niej.
- 4 4
-
2022-11-15 22:57
Podobno już skrócili ten pierwszy etap - nie wystarczy nawet na Nową Kampinoską, tylko dojazd będzie od starej, z płyt.
- 0 0
-
2022-11-15 13:26
Te
Ogrzewanie to na stałe powinni mieć zmniejszone za gorące powietrze źle wpływa na mózg!!!
- 24 4
-
2022-11-15 13:27
Do mniejszej częstotliwości kursowania autobusów (1)
dołożyłbym jeszcze likwidację części miejsc parkingowych i podwyżkę cen za parkowanie na pozostałych. Wtedy byłby komplet. PS. Byłem w szoku gdy na parkomacie pod dworcem Warszawa Centralna zobaczyłem kwotę 4,5 PLN/h.
- 18 0
-
2022-11-15 22:21
Na pewno powinni wybić część dzików grasujących na osiedlach bo tak żle jak jest teraz jeszcze nie było.
- 0 0
-
2022-11-15 13:27
a oszczednosci w radach spolek,w premiach itp. wszystko przez p i s!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- 21 41
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.