• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzeci tor ma odkorkować Hucisko. Projekt jest, trwają poszukiwania środków

Maciej Korolczuk
7 marca 2024, godz. 07:00 
Opinie (294)
Urzędnicy uznali, że nie da się zwiększyć przepustowości Huciska bez dodatkowego toru. Problem w tym, że na razie na jego budowę nie ma środków. Urzędnicy uznali, że nie da się zwiększyć przepustowości Huciska bez dodatkowego toru. Problem w tym, że na razie na jego budowę nie ma środków.

Miasto szuka środków na budowę trzeciego toru dla tramwajów na HuciskuMapka. Dodatkowy prawoskręt, tzw. tor sortujący, ma poprawić przepustowość skrzyżowania i przyspieszyć ruch tramwajów. Jest już gotowa koncepcja przebudowy torowiska.



Trzeci tor na Hucisku:

Skrzyżowanie Huciska z Wałami Jagiellońskimi to jedno z newralgicznych miejsc dla funkcjonowania całej komunikacji miejskiej w Gdańsku. Przy tym jest też najbardziej przeciążonym szlakiem linii tramwajowych, gdzie wyczerpano już możliwości uruchomienia nowych połączeń.

Ratunkiem może być tylko przebudowa skrzyżowania i budowa trzeciego toru, służącego tramwajom skręcającym spod budynku rady miasta w kierunku urzędu miejskiego.

- Koncepcja przebudowy Huciska, która miałaby usprawnić ruch tramwajowy, została przygotowana przez Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku, w taki sposób, by na jej podstawie przygotować postępowanie przetargowe - wyjaśnia Paulina Chełmińska z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Tor sortujący na Hucisku. Tor sortujący na Hucisku.

Podobnie jest pod Zieleniakiem i Operą Bałtycką



Podobny "prawoskręt" dla tramwajów funkcjonuje już nieopodal - pod Zieleniakiem. Tramwaje, jadące tam w kierunku pl. Solidarności, korzystają z wydzielonego toru do jazdy w prawo, a linie kursujące przez Błędnik w kierunku al. Zwycięstwa, jadą po swoim torze na wprost. Analogiczne rozwiązanie zastosowano także przy Operze Bałtyckiej (w kierunku Brzeźna i Wrzeszcza).

I choć koncepcja jest już gotowa, to na razie brakuje środków na jej realizację.

Autobusy dostaną własny pas na 2-km odcinku al. Grunwaldzkiej Autobusy dostaną własny pas na 2-km odcinku al. Grunwaldzkiej

- W tej chwili nie mamy zapewnionego finansowania na ten cel. Obecnie monitorowane są programy unijne pod kątem znalezienia zewnętrznego finansowania, dzięki któremu możliwa będzie realizacja tej inwestycji - dodaje Chełmińska.
Co istotne, ewentualna budowa trzeciego toru na Hucisku w żaden negatywny sposób nie wpłynie na ruch samochodowy i nie zwiększy korków w centrum. Tor będzie bowiem przebiegał po obecnej rezerwie i pasie zieleni. Konieczne będzie przesunięcie krawężników, pod uwagę jest też brana wymiana zużytych szyn na łuku między wyjazdem z Nowego Podwala Grodzkiego a Huciskiem.

Tor sortujący funkcjonuje m.in. pod Zieleniakiem. Pozwala to na odseparowanie ruchu tramwajów jadących w kierunku pl. Solidarności i pl. Zebrań Ludowych. Tor sortujący funkcjonuje m.in. pod Zieleniakiem. Pozwala to na odseparowanie ruchu tramwajów jadących w kierunku pl. Solidarności i pl. Zebrań Ludowych.

W 2017 roku urzędnicy byli przeciwni



Na koniec warto dodać, że budowa trzeciego toru na Hucisku była jedną z propozycji naszego czytelnika, już w 2017 roku. Wówczas nie spotkała się ona z przychylnością urzędników, którzy ocenili, że dodatkowy tor nic nie da i w odkorkowaniu ruchu tramwajów bardziej pomogłaby reorganizacja przebiegu niektórych linii przez większe wykorzystanie torowiska na ul. 3 Maja.

Miejsca

Opinie (294) 3 zablokowane

  • Przejścia naziemne

    Ja proponuję dołożyć jeszcze ze dwa przejścia naziemne , wtedy to już w ogóle tramwaje będą szybciej jeździły.

    • 12 6

  • Przejścia naziemne

    To może zamiast tworzyć kolejne przejścia naziemne trzeba przesunąć środki na tą inwestycję?

    • 11 7

  • zrobimy w nocy,stare szyny dla nas (1)

    • 4 0

    • Powiedz kiedy idziesz ze szwagrem to wpadne do siostry.

      • 0 0

  • Lewacka propaganda w natarciu (1)

    • 9 7

    • Prawacka PISanina w natarciu

      • 2 4

  • Tory na 3maja (1)

    Puścić tramwaje ul.3maja pod PKS . Niech ludzie trochę chodzą.

    • 14 4

    • niech kierowcy chwile postoja na czerwonym, nic im sie nie stanie

      • 4 3

  • On

    To powinno już dawno być zrobione. A nie teraz jak zaczynają się wybory. A nieudaczników - urzędników trzeba wymienić. Chyba najwyższy czas tych twardogłowych odsunąć od koryta. Tak jak w policji.

    • 10 3

  • Inne rozwiązanie (28)

    A może by tak "górnym tarasem" przez dworzec PKS i Urząd Miasta puścić więcej tramwajów i żeby skręcały na rondzie Grottgera, czy to na Chełm lub Stogi? W końcu przystanki są, infrastruktura jest, nie trzeba było by dodatkowych wydatków w dużych kwotach wydawać.

    • 196 31

    • (1)

      proponuje zabrać jeden pas z jezdni i będzie git

      • 11 12

      • No jakby nie patrzeć przepustowość po torach jest wielokrotnie większa.

        • 6 3

    • Też o tym pomyślałem. Teraz prawie wszystko jedzie przez Hucisko, a ten super węzeł przesiadkowy stoi pusty. (5)

      Kiedyś tramwaje jeździły i górą i dołem - i jakoś nie bolało mnie przejść parę kroków spod UM.

      • 25 2

      • Ciebie nie bolało bo miałeś 20 lat i plecaczek za jedyny bagaż (4)

        Ale komunikacja miejska powinna być dostępna dla osób starszych, z ograniczeniami w poruszaniu etc. I gwarantuję - gdy miasto jest zaprojektowane w ten sposób, to absolutnie każdemu jest wygodniej.

        • 6 9

        • (3)

          komunikacja miejska to też SKM a tym czasem zlikwidowano dogodne miejsce przesiadek przy dworcu głównym bo trzeba uratować dla kilku pasażerów przystanek Gdańsk śródmieście. Jak ktoś nie chce się przesiadać na SKM to powinno się puścić autobus A albo 101?

          • 4 4

          • (2)

            Pójdź na Śródmieście w godzinach szczytu i powiedz, że nikt tam nie korzysta z skm. To że z auta ich nie widzisz, to nie znaczy, że ich nie ma. Tylko weź tlen w butli, bo przy wadze 180 kg pokonanie tych schodów może być problematyczne

            • 6 5

            • (1)

              Wystarczy że widziałem jak ludzie nie mieścili się na schodach schodząc lub wchodząc na peron 3 dworca pkp Gdańsk Główny gdy tylko wjeżdżała skm. Zdążyłem też zobaczyć frekwencje jadących do Śródmieścia szału nie było.

              • 2 2

              • Tak, bo na SKM Śródmieście

                Mozna dostać się komfortowo tylko z tramwajów zjeżdżających z Chełmu. Wszystkie inne środki komunikacji autobusy i PKSy wszelkie to lepsza przesiadka na Dworcu Głównym

                • 4 0

    • To samo chcialem napisac (2)

      Polowa powinna isc gora. I rozpisac rozklad zeby sie tramwaje nie blokaly. Napewno da sie cos usprawnic

      • 11 6

      • (1)

        uszczęśliwianie ludzi na siłę. pomyśl ile czasu spod PKSu trzeba iść do przystanku na dworcu, i te schody jeszcze. Przecież jeżdżą tramwaje górą, puste, bo ludzie wolą poczekać trochę dłużej ale dojechać wygodnie

        • 0 1

        • tramwajowe

          taksówki?

          • 0 0

    • Moze powiekszyc przystanek hucisko zeby mogly dwa wjechac

      • 11 2

    • (3)

      Problem z Dworcem PKS jest taki, że mało kto tam wysiada. Wcześniej jak były te przystanki to przesiadka do innego transportu była gehenną (nie dla mnie młody jestem). Tramwaje muszą jechać przez Dworzec/Hucisko/Lot bo ułatwia to znacznie przesiadkę do SKM/autobusów i innych środków.

      • 14 3

      • (2)

        Węzeł przesiadkowy jest na Śródmieściu na nie przy dworcu - po to między innymi zlikwidowano przystanki końcowe SKM w Gdańsku Głównym. Przy dworcu PKS zaś masz możliwość puszczenia szybszego tramwaju który ominie dwa newralgiczne skrzyżowania. Problem w tym że postanowiono sobie postawić za punkt honoru wysłać prawie wszystkie linie tramwajowe właśnie przy dworcu PKP.

        • 8 2

        • (1)

          To, że stworzono przystanek Gdańsk Śródmieście, nie oznacza utraty znaczenia węzła przy dworcu Gdańsk Główny. Zaś problemem dworca PKS jest organizacja przejścia w kierunku dworca kolejowego i dalej. Przykładem są schody ruchome, które na ogół co najmniej parę razy w miesiącu nie działają. I i przejście tunelem do przyjaznym dla pieszych nie należy.

          • 6 5

          • no i sam widzisz... To nie problem braku możliwości

            A poprawnego i z zachowaniem należytej staranności utrzymania infrastruktury komunikacyjnej miasta.
            To nie jest tylko interes tramwajarzy a działania od utrzymania chodnika, po funkcjonujące na terenie miasta linie kolejowe i promowe (tramwaje wodne).

            Problem jest organizacyjny i mentalny, bo nikt tą przaśną rzeczywistością nie chce się zajmować a co dopiero dogadywać i koordynować różne środki i grupy interesów.

            • 3 1

    • no najlepiej zniechęcić ludzi do przesiadek gdy każda linia pojedzie inaczej (2)

      do tego takie zmiany to w zasadzie zmniejszenie częstotliwości o połowę w każdym kierunku, na który przystanek nie pójdę to jedzie tam tylko co druga linia a więc dwa razy rzadziej, gratuluję najgłupszego pomysłu tygodnia

      • 13 7

      • tak najlepiej zrobić linie bez przesiadek a najlepiej niech się dublują z autobusami aby ludzie mogli dojechać wszędzie gdzie tylko chcą

        • 2 1

      • w takim razie puśćmy wszystkie linie tramwajowe po jednej trasie

        będzie duża częstotliwość

        • 4 4

    • (2)

      Jasne, rozdziel np. 8 i 9 albo 10 i 12 i życz miłego dnia osobom, które jadą z Dworca na Stogi albo Migowo. Gdzie mają iść?
      Z Chełmem jest łatwiej bo tam jest więcej linii. Więc 4 jeździ przez PKS (pustawe, bo nikt tam nie idzie). I wystarczy.

      • 9 3

      • (1)

        nie mogą wysiąść przy PKS? 8 i 10 nie rozdzielisz bo jadą Marynarki Polskiej więc nie ma innej możliwości jak kursowanie przy dworcu PKP. 12 zaś owszem może jechać górnym tarasem

        • 7 1

        • Kompletnie nie zrozumiałeś. Chodzi o to gdzie mają wsiąść, a nie wysiąść.

          • 3 1

    • Pamiętam czasy kiedy ,,12" była stałą linią koło PKSu. Był epizot z linią ,,1". Jak robiono Jana z Kolna to i ,,10" się bujała. Szkoda tylko, że nie zrobiono zjazdu od PKSu na Hucisko. A obecnie przy tak rozbudowanej sieci i planach dalszej rozbudowy przydała by się możliwość jazdy z Kartuskiej w 3 Maja do góry. Dało , by to możliwość na nowe relacje. A nawet w razie potrzeby na objazdy. Jedyne co to dali plamę likwidując rozjazd sterowany od Huciska w lewo na 3Maja. Przez co motorniczowie w razie potrzeby muszą wyskakiwać z wozu i ręcznie przestawiać kierunek jazdy. Jak była kapitalka na Błędniku , to był pomysł zrobienia zjazdu z góry w Jana z Kolna. Ale niestety pomysł nie wszedł w fazę czynu. Po strajkach na początku lat 70tych UB. w. zlikwidowano pętlę tramwajową przy stoczni ,a zbudowano przy Zielonym Trójkącie. To był jak gdyby pierwszy węzeł przesiadkowy na przyzwoitym poziomie . Obecnie sporadycznie z niej się korzysta

      • 13 1

    • Podczepię się pod ten komentarz. Ogrom ludzi wsiada na Hucisku zarówno w 12 i w 10. Trzeba byłoby zrobić obserwacje, skąd przychodzą ludzie na przystanek Hucisko i czy nie mogliby iść na przystanek Nowe Ogrody, ale wydaje mi się, że większość z nich przychodzi jednak z Głównego Miasta i wtedy pomysł na jeden tramwaj, tylko 10, bez 12, która mogłaby jeździć przez PKS ograniczy korzystanie z 12. 10-tka będzie zatłoczona. Dlatego uważam, że propozycja aby zrobić prawo skręt dla tramwajów ma sens. Inną kwestią jest puszczenie dodatkowego tramwaju na Lawendowe przez Morenę właśnie przez PKS, aby wykorzystać tą infrastrukturę.

      • 16 2

    • Wymyślanie

      ...Gdańsk chyba nie ma innego pomysłu w co pakować nasza kasę . Na czas Remontu będzie paraliż na drogach a efektu jak zwykle brak . Odkorkować należy drogi dla samochodów. Tramwaje jeżdżą wystarczająco często . To nie zajezdnia aby robić więcej torów. To będzie ogromna inwestycja która nic nie wniesie a codzienność. Zrobią tory a potem się okaże że nie ma tramwaju który można by puścić i znów kolejne pomysły na wydatki ...trzeba będzie zakupić tramwaje . Nie wiedzę tego dobrze .

      • 8 18

    • tylko ż nikt by nie zarobił

      • 5 2

    • (1)

      Ale przecież samochodem nie trzeba jechać przez Hucisko, można pojechać przez tunel albo obwodnicę. Pomysł jest taki, że jakby wyłączyć Hucisko z ruchu drogowego, to by nie było problemu ;)

      • 7 5

      • "przez tunel albo obwodnicę"

        a ty byłeś tam kiedyś?

        • 1 0

  • To nie lepiej puścić ten bimbaj na KArtuską przez 3 maja??

    • 7 3

  • A może zaangażować chat gpt ten rozwiąże sytuację

    • 3 0

  • (2)

    Kiełbaska wyborcza Dulkiewicz z komuchami nawet słońce zatrzymają żeby tylko znowu wygrać i dorwać się do koryta

    • 10 4

    • A wygraja i bardzo dobrze. (1)

      A komuchy to knują z pisem i e pis kopatem,zapamiętaj.

      • 0 5

      • no to gratuluje. Chodźmy dalej na festyny.

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane