• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzeci tor ma odkorkować Hucisko. Projekt jest, trwają poszukiwania środków

Maciej Korolczuk
7 marca 2024, godz. 07:00 
Opinie (294)
Urzędnicy uznali, że nie da się zwiększyć przepustowości Huciska bez dodatkowego toru. Problem w tym, że na razie na jego budowę nie ma środków. Urzędnicy uznali, że nie da się zwiększyć przepustowości Huciska bez dodatkowego toru. Problem w tym, że na razie na jego budowę nie ma środków.

Miasto szuka środków na budowę trzeciego toru dla tramwajów na HuciskuMapka. Dodatkowy prawoskręt, tzw. tor sortujący, ma poprawić przepustowość skrzyżowania i przyspieszyć ruch tramwajów. Jest już gotowa koncepcja przebudowy torowiska.



Trzeci tor na Hucisku:

Skrzyżowanie Huciska z Wałami Jagiellońskimi to jedno z newralgicznych miejsc dla funkcjonowania całej komunikacji miejskiej w Gdańsku. Przy tym jest też najbardziej przeciążonym szlakiem linii tramwajowych, gdzie wyczerpano już możliwości uruchomienia nowych połączeń.

Ratunkiem może być tylko przebudowa skrzyżowania i budowa trzeciego toru, służącego tramwajom skręcającym spod budynku rady miasta w kierunku urzędu miejskiego.

- Koncepcja przebudowy Huciska, która miałaby usprawnić ruch tramwajowy, została przygotowana przez Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku, w taki sposób, by na jej podstawie przygotować postępowanie przetargowe - wyjaśnia Paulina Chełmińska z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Tor sortujący na Hucisku. Tor sortujący na Hucisku.

Podobnie jest pod Zieleniakiem i Operą Bałtycką



Podobny "prawoskręt" dla tramwajów funkcjonuje już nieopodal - pod Zieleniakiem. Tramwaje, jadące tam w kierunku pl. Solidarności, korzystają z wydzielonego toru do jazdy w prawo, a linie kursujące przez Błędnik w kierunku al. Zwycięstwa, jadą po swoim torze na wprost. Analogiczne rozwiązanie zastosowano także przy Operze Bałtyckiej (w kierunku Brzeźna i Wrzeszcza).

I choć koncepcja jest już gotowa, to na razie brakuje środków na jej realizację.

Autobusy dostaną własny pas na 2-km odcinku al. Grunwaldzkiej Autobusy dostaną własny pas na 2-km odcinku al. Grunwaldzkiej

- W tej chwili nie mamy zapewnionego finansowania na ten cel. Obecnie monitorowane są programy unijne pod kątem znalezienia zewnętrznego finansowania, dzięki któremu możliwa będzie realizacja tej inwestycji - dodaje Chełmińska.
Co istotne, ewentualna budowa trzeciego toru na Hucisku w żaden negatywny sposób nie wpłynie na ruch samochodowy i nie zwiększy korków w centrum. Tor będzie bowiem przebiegał po obecnej rezerwie i pasie zieleni. Konieczne będzie przesunięcie krawężników, pod uwagę jest też brana wymiana zużytych szyn na łuku między wyjazdem z Nowego Podwala Grodzkiego a Huciskiem.

Tor sortujący funkcjonuje m.in. pod Zieleniakiem. Pozwala to na odseparowanie ruchu tramwajów jadących w kierunku pl. Solidarności i pl. Zebrań Ludowych. Tor sortujący funkcjonuje m.in. pod Zieleniakiem. Pozwala to na odseparowanie ruchu tramwajów jadących w kierunku pl. Solidarności i pl. Zebrań Ludowych.

W 2017 roku urzędnicy byli przeciwni



Na koniec warto dodać, że budowa trzeciego toru na Hucisku była jedną z propozycji naszego czytelnika, już w 2017 roku. Wówczas nie spotkała się ona z przychylnością urzędników, którzy ocenili, że dodatkowy tor nic nie da i w odkorkowaniu ruchu tramwajów bardziej pomogłaby reorganizacja przebiegu niektórych linii przez większe wykorzystanie torowiska na ul. 3 Maja.

Miejsca

Opinie (294) 3 zablokowane

  • Estakady (1)

    Hucisko było skrzyżowaniem spełniającym swe zadanie w latach 70 ub wieku . Dziś potrzebne są tam rozwiązania bezkolizyjne wielopoziomowe .

    • 4 11

    • Wielopasmowe rozwiązania w centrum miasta? Weź sobie gdzieś jedź poza Polskę i wynajmij samochód i zobaczysz wielopasmowe płatne drogi poza miastami a w miastach uspokojony ruch z rozwiniętą komunikacją miejską i tak to powinno wyglądać

      • 3 0

  • Są szybsze rozwiązania niż przebudowa (1)

    Minimum dwie linie powinny jeździć przez Dworzec PKS. Jeśli ktoś wysiada na dworcu głównym to może przejść tunelem. Albo poczekać 5 min na kolejny tramwaj. Odkorkuje to trochę Hucisko.
    Drugą sprawą (i wg mnie ważniejszą) jest priorytet dla tramwajów. Dobra, na tak obciążonym skrzyżowaniu jak Hucisko mogłoby być ciezko co minutę zmieniać sygnały by puścić tramwaj, ale można by było wydłużać sygnał "zielony" tramwajom gdy czeka ich cała kolejka! Teraz wygląda to tak, że jeśli od strony dworca jedzie kilka tramwajów, to przejadą max 2. Reszta czeka cały cykl na pozwolenie na przejazd.

    • 11 2

    • To "może poczekać na kolejny tramwaj" będzie oznaczać, że kolejna osoba po prostu zrezygnuje z komunikacji miejskiej. Warto też zwrócić uwagę na rozwiązania przy dworcu PKS: często wyłączone schody ruchome w tunelu, winda dostępna tylko z poziomu przystanku w kierunku Wrzeszcza (czyli z przystanku w kierunku urzędu miasta... do windy trzeba dojść schodami) czy ogólnie brak jakichkolwiek udogodnień dla osób niepełnosprawnych, z wózkiem dziecięcym czy ciężkim bagażem przy przejściu w stronę dworca PKS.

      • 1 1

  • Trzeba ponownie liniowo (1)

    w pełni wykorzystać torowisko na 3 Maja - kiedyś bez problemu jeździła tam linia 2 i nikomu nie sprawiało to problemu.

    • 8 3

    • Bo linia 2 zawracała przez Śródmieście i nigdzie dalej nie jechała

      • 2 0

  • Miasto w tym miejscu jest zaniedbane.

    Powinien być kompleksowy, całościowy projekt przerobienia i naprawy ulicy od Zieleniaka do Bramy Wyżynnej. Chodniki, tramwaje, ulicy, skręty do parkingu czy sklepów. Skwery, uliczki, chodniki i tak dalej. Obecna ekipa nie myśli całościowo tylko byle na następna kadencję.

    • 17 1

  • wyprowadzenie głównego ruchu z cenrtum

    może coś poprawić. Pod ziemie , estakada albo droga równoległa. A pudrowanie trupa nie wiele poprawi.

    • 8 1

  • A na Falę ponad 100mln zł jest?

    Pytanie za 100 punktów: z której z tych inwestycji mieszkańcy byliby bardziej zadowoleni, bo przyczyniłaby się do faktycznego polepszenia funkcjonowania komunikacji miejskiej?

    • 8 1

  • Chyba wybory ida bo jak ludzie chcieli twgo toru to urzednicy mowili, ze sie nie da

    • 6 1

  • Tylko odważne decyzje (36)

    Nie ma co bawić się w drobiazgi. Trzeba ruch samochodowy (tranzytowy) sprowadzić pod ziemię. U góry zostawić tylko komunikację i ruch lokalny. A taki trzeci tor, to jest doraźne rozwiązanie. Jeżeli nawet się sprawdzi, to tylko na jakiś czas.

    • 88 44

    • A czemu Gdansk boi sie METRA? (16)

      Poważnie pytam.

      • 8 10

      • Gdańsk ma SKM i tramwaje (6)

        I będzie dalej rozbudowywać SKM i tramwaje.
        Metro to bardzo droga inwestycja. Nawet dużo większy i bogatszy Kraków ma dylemat.

        • 8 2

        • kierowców obciązyć za utrzymanie i budowę ich dróg to będzie dużo pieniędzy na linie metra i nawet złote pociągi co minutę (2)

          • 3 3

          • nie tylko dróg, ale i parkingów

            zakup samochodu nie stwarza automatycznie prawa do parkowania nim za darmo w dowolnym miejscu przestrzeni miejskiej

            • 3 1

          • Gamoniu, kierowcy płacą w paliwie

            Gdybyś nie wiedział. Weź nie osłabiaj ludzi

            • 1 0

        • Gdańsk ma tramwaje i je będzie rozbudowywał... (2)

          SKM to niechciany prezent, podobnie jak wymuszone przez Gdynię PKM.
          Stosunek Gdańska do kolei definiuje los linii do Nowego Portu.

          Przekaz jest jasny, po co Gdańsk ma finansować obcych kolejarzy jak ma swoich tramwajarzy??!

          • 2 2

          • (1)

            a widziałeś ile ludzi jeździło SKMką do Nowego Portu? No to nie gadaj, po prostu jeździły puste bo tramwaje były wygodniejsze i z kilku dzielnic bez przesiadek

            • 1 3

            • widziałem...

              Widziałem klasyczne wygaszanie popytu, czyli przejazdy nie tam, gdzie trzeba i nie wtedy, kiedy trzeba.
              I było to w latach '90, okresie gdańskiej smuty, gdzie Gdańsk rozwijał się gorzej niż Kościerzyna czy Wejherowo.
              Od tego czasu wiele się zmieniło, a ty żyjesz wspomnieniami albo traumą...

              Do twojej wiadomości, rozkład jazdy układa... uwaga... samorząd i realizacja rozkładu jest przedmiotem zamówienia.
              Przewoźnik wozi tak, jak określa przedmiot zamówienia, nawet powietrze.
              Bo nie on zarządza biletami, a żyje z dotacji w postaci "wozokilometów", które mają być wykonane.

              • 2 0

      • Bo mamy już SKM które spełnia tą funkcję

        • 9 4

      • Może tego nie wiesz, ale istnieje coś takiego jak METRO naziemne (3)

        I my to w Gdańku budujemy SKM + PKM na dzielnice Południa i domnknięcie pierścienia otaczjącego Gdańsk w Jasieniu. To jest nasze metro, które rozwiąże w dużej mierze problem dojazdów.

        • 11 6

        • Problem jest inny niz piszesz (2)

          W wielu miejscach nie da się poszerzyć bardziej dróg. Skoro więc nie da się w poziomie to może w pionie? Stąd metro lub inne rozwiązanie (wiadukt wzdłuż nad istniejącą drogą) rozwiązałby problem korków. Tak się w innych krajach po prostu robi a w Gdańsku.... a w Gdańsku jest niedasizm.

          • 4 6

          • ale Gdańsk nie ma problemu korków, to problem kierowców. (1)

            Jest problem spóźniającego się transportu publicznego który należy rozwiązać.

            • 5 4

            • Gdańsk ma problem z nieskutecznym funkcjonowaniem

              szpitala na Srebrzysku...

              • 0 0

      • metra się nie boi (1)

        Boi się budżetu i kosztów utrzymania.

        Dlatego wybiera ćwierć-środki, aby tylko przerzucić koszty na plecy mieszkańców...

        • 5 6

        • mieszkańcy korzystający z samochodów sami dbają o to, by nakładać koszty na siebie i swoich współmieszkańców

          • 1 2

      • W Gdańsku jest metro naziemne: - SKM i PKM (1)

        budowa kolei podziemnej na terenie miasta, które powstało na bagnistym terenie jest dużo bardziej kosztowne niż w miastach budowanych na twardym podłożu. System komunikacyjny Trójmiasta znacznie się poprawi jeśli przedłuży się osobną parę torów do Pruszcza i ewentualnie do Tczewa, zbuduje linię PKM do Kowal, zelektryfikuje się obecne linie PKM i połączenie Gdyni z Kościerzyną a także radykalnie poprawi się komfort i bezpieczeństwo dostępu pieszych i rowerzystów do wszystkich stacji SKM i PKM.

        • 9 2

        • Gdańsk nie ma SKM a PKM to wydmuszka

          Stosunek Gdańska do SKM określa brak funkcjonowania linii do Nowego Portu.
          Bo Gdańsk nie chciał jej finansować. Powód jest bardzo prosty.
          Gdańsk nie będzie finansował obcych kolejarzy, skoro ma swoich tramwajarzy.
          Proste.

          • 2 0

    • (9)

      Odważne decyzje dawno już zapadły: tunel pod Martwa Wisła, obwodnica i południowa obwodnica z trasa Sucharskiego. Nie potrzeba aut na Podwalu Grodzkim i Wałach Jagiellońskich. To nie jest droga tranzytowa

      • 9 9

      • mylisz pojęcia (5)

        Decyzje nie zapadły, bo nie ma tunelu pod Motławą ani (małej) obwodnicy południowej.

        Tunel pod Wisłą nie ma komunikacji z miastem, brak mu połączenia ze "słowakiem" i obwodnicą "metropolitalną" (pachołek, spacerowa). Bez tego to okrojone rozwiązania dla ruchu towarowego z kierunku wschodniego. Też ułomne, bo wystarczy przyjrzeć się temu, co dzieje się na Przeróbce...

        Propozycje objeżdżania całego miasta i sztuczne utrudnienia powodujące wydłużanie czasu użycia samochodu jest najzwyklejszym wymuszeniem. Na dodatek nieskutecznym, bo na tych relacjach nie ma żadnej konkurencyjnej oferty.

        Więc nie traktuj ludzi jak niepełnosprawnych umysłowo...

        • 5 4

        • konkurencyjna oferta istnieje, trzeba tylko po nią sięgnąć. (4)

          Nikt Cię nie zmusza do wsiadania do samochodu, dlaczego piszesz z pozycji, jakby to był obowiązek?

          • 4 3

          • to jest obowiązek (2)

            Wobec rodziny, której jestem zobowiązany zapewnić utrzymanie.

            Oferty nie ma, ponieważ jej parametry i niezawodność nie pozwalają mi się wywiązać z obowiązków wobec pracodawcy i rodziny. Wobec tego ta właśnie konieczność jest przymusem wykorzystania takich środków, które pozwolą mi na zdobycie środków do życia...

            • 3 2

            • ciekawe, czy zrozumiesz, że poprawa warunków funkcjonowania ruchu niezmotoryzowanych i transportu publicznego (1)

              przyczyni się do zmiany zachowań komunikacyjnych wielu osób, które mimo tego, że korzystają z samochodu, są w stanie zrozumieć, że mogą się przesiąść z niego na mniej terenochłonny środek lokomocji, przesiądą się nań i dzięki temu nie będą tracić czasu w korkach a w konsekwencji poprawią CI jakość życia i zredukują czas, który nieuchronnie spędzasz w korkach na wielu odcinkach ulic, z których codziennie korzystasz tracąc czas i nerwy.

              • 2 3

              • ja mam (obowiązek) cię zrozumieć?

                A ty sobie dajesz prawo mieć moje argumenty głęboko w... poważaniu??!

                Na co się przesiądę, skoro tej komunikacji w potrzebnej formie nie ma??!
                2h podróży w jedną stronę?
                Sprawdź, ile pochłaniają przesiadki...

                • 2 0

          • Brak alternatywy

            Niech biurwa z magistratu dojedzie do pracy z górnego tarasu z Chełmu, Jasienia i Moreny do portu do terminalu DCT lub do rafinerii .Polecam podróż komunikacją księżnej dulczynei

            • 4 0

      • Snobizm (2)

        A jak mają dojechać do pracy i z pracy ze stoczni portu czy rafinerii? Helikopterem? Jazda komunikacją miejską generuje dwa razy więcej czasu na dojazd

        • 7 9

        • niech dojeżdżają jak chcą

          kim jestem, żeby im życie układać?

          • 4 5

        • najbardziej wydajnym sposobem poruszania się po aglomeracjach wielkości Trójmiasta

          jest dobrze funkcjonująca (w takcie 5 minutowym lub częstszym) Szybka Kolej Miejska i Regionalna do przystanków i stacji której zapewniony jest komfortowy i bezpieczny dostęp dla pieszych i rowerzystów (hulajnogowców). Dlatego ważną inwestycją jest budowa naziemnego przejścia i przejazdu rowerowego od dworca PKP w Gdańsku przez Wały Jagiellońskie, nie mówiąc oczywiście o wymianie taboru i zwiększeniu częstotliwości połączeń SKM i PKM po jej elektryfikacji i budowie linii do dzielnic Gdańsk Południe.

          • 3 6

    • Budyńlandia (1)

      Problem ruchu samochodowego przez centrum rozwiązał by tunel pod Motławą. Niech wybudują więcej linii tramwajowych na nowe osiedla a i tak wszystkie utkną na odcinku Okopowa, Wały Jagielońskie. Dlaczego do tej pory nie ma bezpośredniej linii z górnego tarasu na Stogi i do Nowego Portu.

      • 10 1

      • Z Górnego Tarasu do Nowego Portu jeżdżą linie 7 i 10, a także pojedyncze kursy linii 2 i 3.

        • 0 0

    • Dokładnie. Kierowczyki pod ziemię. I niech zapłacą za swój tunel, wszak chwalą się, że mają ogromne majątki

      i nie będą jak frajerzy jeździć komunikacją zbiorową.
      No to skoro mają kasę i chcą więcej to niech płącą.

      • 7 10

    • Geniusz

      A kanał Raduni płynący pod Huciskiem to gdzie przeniesiesz

      • 8 1

    • (2)

      W Sopocie się udało puścić ruch pod ziemią i działa to super, piesi mają wielką pięknie zagospodarowaną przestrzeń a samochody tunel

      • 3 1

      • przez który to tunel nie mogą przejechać autobusy (1)

        bo się projektantom normy pomyliły...

        A na głębsze kopanie nie starczyło kasy...
        Wszystko to bieda oszczędności tak jak most wantowy bez chodnika, wiadukt przy Bałtyckiej bez torów tramwajowych, niedokończony Słowak, zaniechana Armii Krajowej i... długo by jeszcze wymieniać...

        Na to się naśle miejskich (re)aktywistów, którzy "udowodnią", że nie tędy droga i mamy do pracy chodzić piechotą...
        Tylko jakoś ta praca nie chce być w odległości 15 minut spacerkiem, a obecni przedsiębiorcy, w odróżnieniu od "krwawych kapitalistów", nie chcą budować przyzakładowych osiedli...

        Aby siła robocza była dyspozycyjna, wypoczęta i zdrowa.

        • 1 0

        • A;e za to są nowe przejścia naziemne

          • 1 0

    • Dokladnie tak wygladaja nowoczesne miasta w lyon czy briesbane

      Sieć tuneli i można jechać bez czekania

      • 1 1

    • A ty czytać potrafisz? Nie sądzę bo gdybyś umiał to zauważyłbyś że nawet na trzeci tor nie ma środków a ty wyskakujesz z futurystycznym rozwiązaniem za piedziesieciokrotnie jeśli nie stukrotnie większa sumę. Więcej realizmu specjalisto!

      • 1 1

  • Jedynym rozsądnym rozwiązaniem jest budowa na tym skrzyżowaniu (2)

    Albo tunelu dla tramwajów albo estakady po której tramwaje poruszały by się bezkolizyjnie i szybko ! Bez szkody dla ruchu aut ! Takie rozwiązania funkcjonują w krajach Europy już od dawna i z powodzeniem !

    • 4 3

    • Najważniesze żeby było bez szkody dla ruchu aut, szanujmy się (1)

      Opcja dla dorosłych musi zostać, a fanaberie sobie budujmy najlepiej gdzieś indziej. Ponieważ ruch aut nie może zostać zaburzony bo wszyscy i tak już mieszkają za Bąkowem

      • 0 4

      • To dla czego uważasz że ruch autobusów i tramwai nie może być zaburzony ?

        czy tramwaje i autobusy płacą większe podatki do miasta niż zwykli mieszkańcy ? Mnie się zawsze wydawało że wszyscy mają równe prawa w tym kraju ! A uprzywilejowani to powinni być kombatanci i niepełnosprawni reszcie nie spadnie korona z głowy jak kawałek przejdą się pieszo ! każdy kierowca płaci słony podatek drogowy w paliwie a pasażerowie komunikacji co płacą ? grosze za bilet i nic ich nie interesuje ale są najbardziej roszczeniową grupą społeczną !

        • 0 1

  • Wczoraj w artykule o buspasie na grunwaldzkiej (1)

    Urzędnicy uznali ze zabranie jednego pasa nie wygeneruje większych korków i czasu przejazdu, więc skad teraz logika ze dodanie jednego toru więcej dla tramwajów zmniejszy korki???
    To nielogiczne, to niemożliwe ;-)

    • 2 4

    • Bo jest różnica między zmianą liczby pasów na prostej drodze (nie zmienia przepustowości) a zmianą liczby pasów na skrzyżowaniu. To skrzyżowanie jest wąskim gardłem o ograniczonej przepustowości.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane