• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzeci tor ma odkorkować Hucisko. Projekt jest, trwają poszukiwania środków

Maciej Korolczuk
7 marca 2024, godz. 07:00 
Opinie (294)
Urzędnicy uznali, że nie da się zwiększyć przepustowości Huciska bez dodatkowego toru. Problem w tym, że na razie na jego budowę nie ma środków. Urzędnicy uznali, że nie da się zwiększyć przepustowości Huciska bez dodatkowego toru. Problem w tym, że na razie na jego budowę nie ma środków.

Miasto szuka środków na budowę trzeciego toru dla tramwajów na HuciskuMapka. Dodatkowy prawoskręt, tzw. tor sortujący, ma poprawić przepustowość skrzyżowania i przyspieszyć ruch tramwajów. Jest już gotowa koncepcja przebudowy torowiska.



Trzeci tor na Hucisku:

Skrzyżowanie Huciska z Wałami Jagiellońskimi to jedno z newralgicznych miejsc dla funkcjonowania całej komunikacji miejskiej w Gdańsku. Przy tym jest też najbardziej przeciążonym szlakiem linii tramwajowych, gdzie wyczerpano już możliwości uruchomienia nowych połączeń.

Ratunkiem może być tylko przebudowa skrzyżowania i budowa trzeciego toru, służącego tramwajom skręcającym spod budynku rady miasta w kierunku urzędu miejskiego.

- Koncepcja przebudowy Huciska, która miałaby usprawnić ruch tramwajowy, została przygotowana przez Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku, w taki sposób, by na jej podstawie przygotować postępowanie przetargowe - wyjaśnia Paulina Chełmińska z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Tor sortujący na Hucisku. Tor sortujący na Hucisku.

Podobnie jest pod Zieleniakiem i Operą Bałtycką



Podobny "prawoskręt" dla tramwajów funkcjonuje już nieopodal - pod Zieleniakiem. Tramwaje, jadące tam w kierunku pl. Solidarności, korzystają z wydzielonego toru do jazdy w prawo, a linie kursujące przez Błędnik w kierunku al. Zwycięstwa, jadą po swoim torze na wprost. Analogiczne rozwiązanie zastosowano także przy Operze Bałtyckiej (w kierunku Brzeźna i Wrzeszcza).

I choć koncepcja jest już gotowa, to na razie brakuje środków na jej realizację.

Autobusy dostaną własny pas na 2-km odcinku al. Grunwaldzkiej Autobusy dostaną własny pas na 2-km odcinku al. Grunwaldzkiej

- W tej chwili nie mamy zapewnionego finansowania na ten cel. Obecnie monitorowane są programy unijne pod kątem znalezienia zewnętrznego finansowania, dzięki któremu możliwa będzie realizacja tej inwestycji - dodaje Chełmińska.
Co istotne, ewentualna budowa trzeciego toru na Hucisku w żaden negatywny sposób nie wpłynie na ruch samochodowy i nie zwiększy korków w centrum. Tor będzie bowiem przebiegał po obecnej rezerwie i pasie zieleni. Konieczne będzie przesunięcie krawężników, pod uwagę jest też brana wymiana zużytych szyn na łuku między wyjazdem z Nowego Podwala Grodzkiego a Huciskiem.

Tor sortujący funkcjonuje m.in. pod Zieleniakiem. Pozwala to na odseparowanie ruchu tramwajów jadących w kierunku pl. Solidarności i pl. Zebrań Ludowych. Tor sortujący funkcjonuje m.in. pod Zieleniakiem. Pozwala to na odseparowanie ruchu tramwajów jadących w kierunku pl. Solidarności i pl. Zebrań Ludowych.

W 2017 roku urzędnicy byli przeciwni



Na koniec warto dodać, że budowa trzeciego toru na Hucisku była jedną z propozycji naszego czytelnika, już w 2017 roku. Wówczas nie spotkała się ona z przychylnością urzędników, którzy ocenili, że dodatkowy tor nic nie da i w odkorkowaniu ruchu tramwajów bardziej pomogłaby reorganizacja przebiegu niektórych linii przez większe wykorzystanie torowiska na ul. 3 Maja.

Miejsca

Opinie (294) 3 zablokowane

  • (1)

    Coś czuje że pomoże to tylko połowicznie albo zwyczajnie przesunie to problem w kierunku dworca, tramwaje dalej będą musiały stawać tam a przystanek tez ma swoja przepustowosc. Zamiast stac na skrzyzowaniu tramwaje beda sie korkowac wdłuż odcinka dworcowego. Czy nie można zamówić porzadnych ekspertyz ? Przecież tutaj elementarna matematyka podpowiada gdzie lezy problem

    • 4 2

    • Teraz stoją i na przystanku i na skrzyżowaniu. Po budowie trzeciego toru będą stać tylko na przystanku - zredukuje to korki tramwajowe (tramwaj skręcający w prawo nie będzie blokował jazdy tramwaju jadącego na wprost)

      • 0 0

  • Dulkiewicz bedzie dyzurowala?

    A moze grzelak i inna wierchuszka?

    • 5 1

  • Niech część tramwajów puszczą 3 maja...

    Zamiast marnotrawić pieniądze, jest gotowe rozwiązanie...

    • 7 4

  • A cotam proponuje 5 torów:) Przez tramwajowy złom mamy nagrosza komunikacje w Polsce ale oni chc dalej trwonic nanie miliony

    A by to zmienic rozwiazanie jest proste zlikiwdowac torowiska zastapic bus pasami ale było by za dobrze i za taniio

    • 2 9

  • Wszyscy wiemy gdzie są środki

    coraz bardziej będzie się rzucać w oczy brak tych 500mln wyrzuconych w ostatnich kilku latach na pierdoły

    • 6 1

  • Jak to jest, że skrzyżowania puchną w oczach, powstają kolejne prawo i lewoskręty dla aut, jeden kierunek potrafi mieć po sześć (3)

    A na jeden jedyny prawoskręt tramwajowy nie ma pieniędzy? To jak to jest, miasto wyznacza kurs na komunikację miejską czy udaje?

    • 8 3

    • w Gdańsku wszystko jest udawane

      tylko prawdziwe pieniądze idą w błoto

      • 2 1

    • chodniki tez coraz wezsza, ze niby 1,5 m ma wystarczyc na ruch w obie strony (1)

      -ale wiadomo, kult suva

      • 2 1

      • Oj tam oj tam

        1,5 musi być tylko jak znaki i barierki stoją 50cm od skrajni. A w innych przypadkach musi być tyle, żeby się auto dało zaparkować, wiadomka.

        • 0 0

  • Urzędnicy zawsze wiedzą

    Co jest lepsze dla nas. Wystarczyło w 2017 r posłuchać czytelnika.

    • 4 1

  • Postawić znaki B-1 z dopiskiem: nie dotyczy pojazdów elektrycznych (1)

    na ulicach centrum:
    - Błędnik
    - Podwale Grodzkie
    - Wały Jagiellońskie
    - Okopowa

    • 2 10

    • I szybko udać się od psychiatry !

      opowiedzieć doktorowi o swoich pomysłach ! Pewno doktor coś zaradzi !

      • 0 0

  • A może puścić tramwaj przez ten parking za ratuszem co ma być likwidowany :) ?

    • 5 1

  • Zamiast dostosować ukłąd linii tramwajowych do realnychpotrzeb pasażerów co można zrobić duo mniejszym kosztem

    to lepiej wykładać dużą kasę na modernizację, która i tak nie rozwiąże całkowicie problemu.

    Taki tor przesuwa problem przełączania zwrotnicy wcześniej, że przy samym skrzyżowaniu tramwaje jadą już szybciej i nie muszą przełączać zwrotnic.

    Ale czy wszystkie tramwaje muszą jechać koło dworca pkp? Puszczenie części tras tramwajowych przy dworcu pks też odciąży Hucisko.

    A tak naprawdę jest potrzeba przebudowania obecnych linii tramwajowych. Większość linii nie zmieniła się od dziesięcioleci.

    Przy obecnym obłożeniu głównej magistrali powinno dążyć się do zmniejszenie liczby linii jeżdżących po tej magistrali.
    Można wprowadzić 3 linie jeżdżące po magistrali:
    1 - Forum/Gdańsk Śródmieście - Opera - Strzyża lub Oliwa .
    2 - Forum - Opera - Hallera - Zaspa lub Jelitkowo
    3 - Oliwa lub Strzyża - Hallera - Brzeżno lub przez Jana z Kolna też do Forum lub Stogi

    Pozwoli to zredukować ilość linii na głównej magistrali i zwiększyć częstotliwość kursowania.
    Pozostałe tramwaje mogą robić pętle wokół Forum i jechać do konkretnych dzielnic/pętli. Tak samo przy wykorzystaniu pętli na Oliwie i Strzyży - z tych pętli mogą wyjechać tramwaje w kierunku Jelitkowa, Zaspy, Brzeźna.
    Węzeł Kliniczna rónież stanie się węzłem przesiadkowym, Jana z Kolna moze też być wykorzystywana jako alternatywne połączenie pomiędzy Kliniczną i Hallera z przystankami przesiadkowymi przy Katowni i Bramie Wyżynnej.

    Powyższy plan trzeba by oczywiście dopracować, ale jeśli zaczniemy w końcu wykorzystywać przystanki przesiadkowe to możemy uzyskać wygodna w użytkowaniu i praktyczną komunikację miejską tramwajową.

    Tramwaje na tej li

    • 5 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane