• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzeci tor ma odkorkować Hucisko. Projekt jest, trwają poszukiwania środków

Maciej Korolczuk
7 marca 2024, godz. 07:00 
Opinie (294)
Urzędnicy uznali, że nie da się zwiększyć przepustowości Huciska bez dodatkowego toru. Problem w tym, że na razie na jego budowę nie ma środków. Urzędnicy uznali, że nie da się zwiększyć przepustowości Huciska bez dodatkowego toru. Problem w tym, że na razie na jego budowę nie ma środków.

Miasto szuka środków na budowę trzeciego toru dla tramwajów na HuciskuMapka. Dodatkowy prawoskręt, tzw. tor sortujący, ma poprawić przepustowość skrzyżowania i przyspieszyć ruch tramwajów. Jest już gotowa koncepcja przebudowy torowiska.



Trzeci tor na Hucisku:

Skrzyżowanie Huciska z Wałami Jagiellońskimi to jedno z newralgicznych miejsc dla funkcjonowania całej komunikacji miejskiej w Gdańsku. Przy tym jest też najbardziej przeciążonym szlakiem linii tramwajowych, gdzie wyczerpano już możliwości uruchomienia nowych połączeń.

Ratunkiem może być tylko przebudowa skrzyżowania i budowa trzeciego toru, służącego tramwajom skręcającym spod budynku rady miasta w kierunku urzędu miejskiego.

- Koncepcja przebudowy Huciska, która miałaby usprawnić ruch tramwajowy, została przygotowana przez Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku, w taki sposób, by na jej podstawie przygotować postępowanie przetargowe - wyjaśnia Paulina Chełmińska z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Tor sortujący na Hucisku. Tor sortujący na Hucisku.

Podobnie jest pod Zieleniakiem i Operą Bałtycką



Podobny "prawoskręt" dla tramwajów funkcjonuje już nieopodal - pod Zieleniakiem. Tramwaje, jadące tam w kierunku pl. Solidarności, korzystają z wydzielonego toru do jazdy w prawo, a linie kursujące przez Błędnik w kierunku al. Zwycięstwa, jadą po swoim torze na wprost. Analogiczne rozwiązanie zastosowano także przy Operze Bałtyckiej (w kierunku Brzeźna i Wrzeszcza).

I choć koncepcja jest już gotowa, to na razie brakuje środków na jej realizację.

Autobusy dostaną własny pas na 2-km odcinku al. Grunwaldzkiej Autobusy dostaną własny pas na 2-km odcinku al. Grunwaldzkiej

- W tej chwili nie mamy zapewnionego finansowania na ten cel. Obecnie monitorowane są programy unijne pod kątem znalezienia zewnętrznego finansowania, dzięki któremu możliwa będzie realizacja tej inwestycji - dodaje Chełmińska.
Co istotne, ewentualna budowa trzeciego toru na Hucisku w żaden negatywny sposób nie wpłynie na ruch samochodowy i nie zwiększy korków w centrum. Tor będzie bowiem przebiegał po obecnej rezerwie i pasie zieleni. Konieczne będzie przesunięcie krawężników, pod uwagę jest też brana wymiana zużytych szyn na łuku między wyjazdem z Nowego Podwala Grodzkiego a Huciskiem.

Tor sortujący funkcjonuje m.in. pod Zieleniakiem. Pozwala to na odseparowanie ruchu tramwajów jadących w kierunku pl. Solidarności i pl. Zebrań Ludowych. Tor sortujący funkcjonuje m.in. pod Zieleniakiem. Pozwala to na odseparowanie ruchu tramwajów jadących w kierunku pl. Solidarności i pl. Zebrań Ludowych.

W 2017 roku urzędnicy byli przeciwni



Na koniec warto dodać, że budowa trzeciego toru na Hucisku była jedną z propozycji naszego czytelnika, już w 2017 roku. Wówczas nie spotkała się ona z przychylnością urzędników, którzy ocenili, że dodatkowy tor nic nie da i w odkorkowaniu ruchu tramwajów bardziej pomogłaby reorganizacja przebiegu niektórych linii przez większe wykorzystanie torowiska na ul. 3 Maja.

Miejsca

Opinie (294) 3 zablokowane

  • Uważam że powinno się zlikwidować wszystkie linie tramwajowe a na torowiskach zrobić buspasy (3)

    niech będzie, mogą nawet jeździć tylko elektryczne autobusy

    • 3 9

    • Super pomysł

      Zasadniczo pas dostępny tylko dla pojazdów miejskich. Karetek itp. Ile to tańsze rozwiązanie niż kolejne tory, tabor....

      • 0 3

    • To źle uważasz.

      • 3 0

    • A może tylko te o napędzie rakietowym ???

      • 1 0

  • pomysł dobry

    Zobaczymy jak wyjdzie z wykonaniem, ale sam pomysł budowy dodatkowego toru wydaje się być słuszny. Tramwaje na hucisku faktycznie często się nawzajem blokują. Może środki z budowy przejścia dla pieszych przy dworcu przeznaczyć właśnie na takie usprawnienia komunikacji miejskiej - na pewno przyniosą więcej korzyści i mniej szkody.

    • 4 8

  • nie może być, brakuje środków (1)

    ale 9 mln na przejście dla pieszych przy dworcu jest!

    • 4 3

    • to będzie nie tylko przejście dla pieszych ale także przejazd dla rowerów

      to poprawi znakomicie komfort i bezpieczeństwo dostępu pieszych i rowerzystów do stacji PKP Gdańsk Główny, a więc więcej osób z tego skorzysta niż z samochodów, które korkują wszystkie miasta świata bez względu na szerokość ulic lub przepustowość skrzyżowań.

      • 2 1

  • Dodatkowy tor jest potrzebny w ciągu ul grunwaldzkiej!

    W ciągu grunwaldzkiej do opery bałtyckiej. Tramwaje 3 i 5 nie klinczowałyby się na szynach wzdłuż grunwaldzkiej i w ramach potrzeby można by uruchomić dodatkowe tramwaje sezonowe z centrum na plażę, czy to takie trudne?

    • 4 1

  • jak zostana wyburzone te szkaradne budynki między Radunią a Huciskiem

    to miejsce na taką fanaberię się znajdzie.
    Niewiele ona da ale jak ktoś lubi działanie dla działania?

    Bo transportowcy wzorem komuny, dzielnie walczą ze skutkami własnych decyzji lub zaniechań.
    Organizacyjne perpetum mobile...
    Rozwiązywać a nie rozwiązać...

    • 2 2

  • Straszne

    Kolejne lata remontu! po co ?

    • 1 3

  • bypass Śródmieścia

    Przez Popiełuszki, Nową Wałową, tunel do Elbląskiej.
    Druga nitka przez Chełm, Olszynkę, również do węzła Elbląska-Południowa (zaniechana "mała obwodnica południowa")

    I na długie lata problem z głowy, można sobie ze Śródmieścia zrobić turystyczny Disneyland.
    Bo o to "władzom" Gdańska chodzi, o maszynkę do mielenia kasy na tanich rozrywkach. Innego pomysłu nie mają.

    Tylko dlaczego mieszkańcy miasta mają ponosić tego koszty??!

    • 2 3

  • A Poswale Staromiejskie?

    • 2 1

  • Dwa razy rozgrzebywać?

    Skoro planowana jest też linia tramwajowa od Huciska przez Podwale Staromiejskie w stronę Motławy, to może warto przy okazji dokładania tego trzeciego toru dołożyć jeszcze krótką odnogę prowadzącą od Huciska w stronę Targu Drzewnego. Po co utrudniać przez dłuższy okres czasu ruch na Hucisku dwa razy.

    • 1 4

  • (1)

    Trzeba zawęzić ulicę dla samochodów i pobudować trzeci tor dla tramwajów jak najszybciej. Zresztą powinno być ograniczenie wjazdu dla samochodów osobowych w Śródmieściu.

    • 5 3

    • Autobusów i tramwajów także !!!! w Śródmieściu tylko ruch na butach !

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane