• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzeci tor ma odkorkować Hucisko. Projekt jest, trwają poszukiwania środków

Maciej Korolczuk
7 marca 2024, godz. 07:00 
Opinie (294)
Urzędnicy uznali, że nie da się zwiększyć przepustowości Huciska bez dodatkowego toru. Problem w tym, że na razie na jego budowę nie ma środków. Urzędnicy uznali, że nie da się zwiększyć przepustowości Huciska bez dodatkowego toru. Problem w tym, że na razie na jego budowę nie ma środków.

Miasto szuka środków na budowę trzeciego toru dla tramwajów na HuciskuMapka. Dodatkowy prawoskręt, tzw. tor sortujący, ma poprawić przepustowość skrzyżowania i przyspieszyć ruch tramwajów. Jest już gotowa koncepcja przebudowy torowiska.



Trzeci tor na Hucisku:

Skrzyżowanie Huciska z Wałami Jagiellońskimi to jedno z newralgicznych miejsc dla funkcjonowania całej komunikacji miejskiej w Gdańsku. Przy tym jest też najbardziej przeciążonym szlakiem linii tramwajowych, gdzie wyczerpano już możliwości uruchomienia nowych połączeń.

Ratunkiem może być tylko przebudowa skrzyżowania i budowa trzeciego toru, służącego tramwajom skręcającym spod budynku rady miasta w kierunku urzędu miejskiego.

- Koncepcja przebudowy Huciska, która miałaby usprawnić ruch tramwajowy, została przygotowana przez Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku, w taki sposób, by na jej podstawie przygotować postępowanie przetargowe - wyjaśnia Paulina Chełmińska z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Tor sortujący na Hucisku. Tor sortujący na Hucisku.

Podobnie jest pod Zieleniakiem i Operą Bałtycką



Podobny "prawoskręt" dla tramwajów funkcjonuje już nieopodal - pod Zieleniakiem. Tramwaje, jadące tam w kierunku pl. Solidarności, korzystają z wydzielonego toru do jazdy w prawo, a linie kursujące przez Błędnik w kierunku al. Zwycięstwa, jadą po swoim torze na wprost. Analogiczne rozwiązanie zastosowano także przy Operze Bałtyckiej (w kierunku Brzeźna i Wrzeszcza).

I choć koncepcja jest już gotowa, to na razie brakuje środków na jej realizację.

Autobusy dostaną własny pas na 2-km odcinku al. Grunwaldzkiej Autobusy dostaną własny pas na 2-km odcinku al. Grunwaldzkiej

- W tej chwili nie mamy zapewnionego finansowania na ten cel. Obecnie monitorowane są programy unijne pod kątem znalezienia zewnętrznego finansowania, dzięki któremu możliwa będzie realizacja tej inwestycji - dodaje Chełmińska.
Co istotne, ewentualna budowa trzeciego toru na Hucisku w żaden negatywny sposób nie wpłynie na ruch samochodowy i nie zwiększy korków w centrum. Tor będzie bowiem przebiegał po obecnej rezerwie i pasie zieleni. Konieczne będzie przesunięcie krawężników, pod uwagę jest też brana wymiana zużytych szyn na łuku między wyjazdem z Nowego Podwala Grodzkiego a Huciskiem.

Tor sortujący funkcjonuje m.in. pod Zieleniakiem. Pozwala to na odseparowanie ruchu tramwajów jadących w kierunku pl. Solidarności i pl. Zebrań Ludowych. Tor sortujący funkcjonuje m.in. pod Zieleniakiem. Pozwala to na odseparowanie ruchu tramwajów jadących w kierunku pl. Solidarności i pl. Zebrań Ludowych.

W 2017 roku urzędnicy byli przeciwni



Na koniec warto dodać, że budowa trzeciego toru na Hucisku była jedną z propozycji naszego czytelnika, już w 2017 roku. Wówczas nie spotkała się ona z przychylnością urzędników, którzy ocenili, że dodatkowy tor nic nie da i w odkorkowaniu ruchu tramwajów bardziej pomogłaby reorganizacja przebiegu niektórych linii przez większe wykorzystanie torowiska na ul. 3 Maja.

Miejsca

Opinie (294) 3 zablokowane

  • Tramwaje na Śródmieściu SKM

    Trzeba w końcu odciąć się od tego Dworca! Przerzucić 8 i 9 przez PKS (i 8 na Zwycięstwa). Przerzucić 4 na Dworzec Główny, ale z przejazdem przez Marynarki Polskiej w godzinach linii 8.
    Dzięki temu tworzy się jeden punkt przesiadkowy na Śródmieściu, jeszcze niech dojdzie linia 13.

    • 1 4

  • Proszę Radnych i urzędników, aby zastanowili się

    Nad budową tramwaju łączącego tramwaj wzdłuż Armii Krajowej z tramwajem w Kartuskiej.
    Mnóstwo ludzi jadących do wrzeszcza/oliwy miałoby mozliwość nie jechać przez centrum tylko bezposrednio korzystaliby z tramwaju jadącego do wrzeszcza (już niedlugo Nowa Politechniczna, obecnie PKM, w planach Nowa Abrahama).
    Naprawdę usprawni to komunikację i odciąży Centrum

    • 3 0

  • Tramwaj w miescie jest najwiekszym szkodnikiem i jednoczesnie najbardziej kosztownym Powinny byc tylko buspasy i wszyscy by na (3)

    Buspasem czesto rozładowuja korki a takze sa korytarzem zycia wmiescie dla karatki i strazy pozarnej torowiskiem nie pojedzie nikt!
    Ale mamwy w gdańsku lobby bezmozgowców co promuja tramwaja za wszelka cene i takie sa własnie ich efekty

    • 3 11

    • Weź, nie wiem, doucz się o transporcie zbiorowym, albo pojedź do Zurychu, Genewy czy Wiednia i zobacz jak to ma działać (1)

      Bo po twoim komentarzu widać, że nie masz pojęcia o czym mówisz, a za mało tu miejsca, żeby ci wszystko od początku tłumaczyć.

      • 4 2

      • wizyta referencyjna u kolegów, którzy maja taki sam interes?

        Ale mają znacznie więcej pieniędzy.

        Ty na coś patrzysz, czego przyczyn i uwarunkowań nie znasz, zasad nie rozumiesz, skutków nie doświadczasz.
        I usiłujesz "gotowca" implementować do całkowicie odmiennego organizmu...

        Byli tacy sztukmistrze w medycynie i biologii, co chcieli używać zwierzęcych organów używać jako części zamiennych dla ludzi... Skutki były opłakane, ale tak powstała immunologia i transplantologia... Których podstawowe przesłanie, to staranność i ostrożność...

        Bolszewicy się tym nie przejmowali i niejaki Łysenko długie lata był uznawany za autorytet.
        Oparty na sile argumentu (partii i służbach bezpieczeństwa)...
        Wtedy można pleść dowolne bzdury.

        • 1 2

    • Zmień lekarza albo przestań brać do nosa bo masz chore wizje !

      • 1 1

  • Rozwiązanie z trzecim torem do prawoskrętu zastosowano także na Chełmie przy przystanku "Przemyska" w kierunku na Ujeścisko.

    • 2 0

  • Pieniadze na potrzeb y Tor są!

    Wystarczy nie robić i**otycznego przejścia naziemnego przy dworcu, a w jego miejsce postawić windy.
    Transport Publiczny Musi mieć Priorytet!

    • 3 2

  • Gdańsk to druga Ukraina,uciekać z Gdańska a nie czekać na jakieś dodatkowe ulice.

    Znam sporo ludzi co wyprowadzili się z tego miejsca,cieżko usłyszeć język Polski na ulicach i chodnikach.W sklepach sami ukraińcy a ludzie czekają jeszcze na inżynierów z Afryki dla urozmaicenia i rozluznienia atmosfery. taki klimat wolności sie pojawia co raz to mocniej.Mieszkałem w tej dzielnicy ponad rok,nigdy więcej.

    • 4 0

  • Taki pięklny Gdańsk i jego centrum. A jak si e patrzy na zdjęcia to widać, że kierowczyki wszystko zepsuły. (3)

    Samochodoza w centrum, historycznej perełce Europy. A teraz to przelotówka po 2--5 pasów w każdą ze stron. Coś okropnego. Trzeba obciążyć kierowców winietami za trucie środowiska i niszczenie infrastruktury i za zabijanie i ranienie ludzi oraz zabronić im wjazdu do centrów miast. Dość tego horroru. Niech płacą za swój asfalt w końcu.
    Ile oni już ludzi zabili, ile dramatów spowodowali. Np. ze statystyk za 2023 r.:

    ,,Polska ma najwyższy w Europie wskaźnik ofiar śmiertelnych w przeliczeniu na 100 wypadków''.
    ,,W 2022 roku w Polsce było 21 322 wypadków drogowych, czyli 7% mniej niż w roku poprzednim''.

    Kto zwróci zdrowie tym przejechanym przez kierowcę w Sopocie na Monciaku? Kto zwróci zdrowie ofiarom kierowcy w Szczecinie, który wjechał rozpędzony w tłum ludzi na przejściu dla pieszych? Itd.

    Jeśli nie zabroni się  tym ludziom wjeżdżać pomiędzy pieszych to będą kolejne ofiary.

    • 2 5

    • Wariiaci też mają głos (2)

      • 2 2

      • to po co piszesz? (1)

        • 1 2

        • bo jest tolerancyjny

          ale to też ma granice...

          • 1 0

  • Przez 3Maja

    Moim zdaniem 12 powinna wracać z Wrzeszcza przez ul. 3 Maja

    • 3 0

  • Ekipa z samooceną

    Kiełbacha wyborcza

    • 4 0

  • 13

    Dodać 13 z uUjściska przez 3 mają, przez Morenę do Oliwy

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane