• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Martwą Wisłą pod lupą CBA. Chodzi o sposób budowy?

Piotr Weltrowski, Maciej Naskręt
22 maja 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Budowa tunelu pod Martwą Wisłą ma być wykonana przy użyciu maszyny-kreta - TBM. Budowa tunelu pod Martwą Wisłą ma być wykonana przy użyciu maszyny-kreta - TBM.

CBA zarzuca gdańskim urzędnikom niegospodarność przy przygotowaniu budowy tunelu pod Martwą Wisłą. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że zdaniem agentów decyzję o wierceniu tunelu, zamiast budowy przeprawy tańszą metodą, podjęto niezgodnie z prawem. Sprawę bada prokuratura.



Czy CBA powinno zajmować się kontrolowaniem miejskich inwestycji?

Centralne Biuro Antykorupcyjne powiadomiło prokuraturę o możliwości popełnienia przestępstwa przy przetargu na projekt budowlany tunelu pod Martwą Wisłą, czyli czwartego odcinka Trasy Słowackiego. Zdaniem Biura mogło przy tym dojść do niegospodarności, która mogła narazić inwestora na straty nie mniejsze niż 65 mln zł.

- Zawiadomienie takie dotarło do nas w zeszłym tygodniu, w chwili obecnej jest analizowane. Dopiero po analizie zostanie podjęta decyzja, czy są podstawy do wszczęcia postępowania przygotowawczego - mówi Grażyna Wawryniuk, rzecznik gdańskiej Prokuratury Okręgowej. - Według przedstawicieli CBA założenia przedstawione w specyfikacji inwestycji odbiegają od realizowanych obecnie.

Zawiadomienie złożone przez CBA jest wynikiem kontroli w Urzędzie Miejskim w Gdańsku. Prowadzono ją między 20 grudnia 2010 r. a 22 września 2011 r. Protokół z wynikami kontroli CBA przekazało prezydentowi Gdańska.

- Prezydent nie podpisał go, gdyż miasto nie zgadzało się z zastrzeżeniami CBA. Funkcjonariuszom biura przekazano za to dokument z naszymi wyjaśnieniami - mówi Antoni Pawlak, rzecznik prezydenta Gdańska.

Z naszych informacji wynika, że zastrzeżenia CBA dotyczyły sposobu, w jaki wybrano metodę budowy tunelu. Sprawa najprawdopodobniej dotyczy wydarzeń z 2008 r., gdy jeszcze nie funkcjonowała miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, która dziś nadzoruje miejskie inwestycje, w tym także budowę tunelu pod Martwą Wisłą. Wtedy odpowiadała za to Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska. Jej dyrektorem był wówczas Piotr Dańko.

- Ogłosiliśmy przetarg na analizę i opracowanie projektu budowlanego dwiema metodami: wysokiego wykopu lub zatapialnych prefabrykatów. Zamówienie wygrała firma Europrojekt Gdański - wspomina Piotr Dańko.

Metoda wysokiego wykopu polegałaby na budowie ścian szczelinowych w poprzek Martwej Wisły i budowy przeprawy między nimi. Jej wadą było to, że zamknęłaby szlak wodny, a więc także dostęp do gdańskich stoczni, na kilkanaście miesięcy. Natomiast metoda zatapialnych prefabrykatów polegałaby na umieszczeniu na dnie Martwej Wisły gotowych elementów tunelu, z których po połączeniu wypompowano by wodę. Ona z kolei ograniczyłaby ruch Martwą Wisłą jedynie na miesiąc.

Każda z tych metod miała gwarantować, że w obu nitkach tunelu wytyczone zostaną trzy pasy ruchu. Nawet przy wzroście liczby samochodów przejeżdżających przez Gdańsk miało to zagwarantować swobodny przejazd aut pod Martwą Wisłą także po roku 2040.

W DRMG zapadła decyzja, że tunel powstanie metodą zatapialnych prefabrykatów.

- Bardzo szybko, ze strony zwycięzcy przetargu, pojawiła się sugestia zmian w kontrakcie. Zasugerowano, by tunel był drążony maszyną wiertniczą TBM. Wymagałoby to aneksowania wcześniejszej umowy. Odmówiłem podpisania tego dokumentu - mówi Piotr Dańko.

Z naszych informacji wynika, że zarówno nadzorujący inwestycje wydział programów rozwojowych w Urzędzie Miasta, jak i Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska zamówiły wówczas ekspertyzy prawne dotyczące możliwości aneksowania umowy z Europrojektem. Ich autorzy mieli zgodnie stwierdzić, że taki aneks byłby niezgodny z prawem.

Ponieważ Dańko odmówił zgody na zmianę umowy, aneks podpisał Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska do spraw gospodarczych. Dziś nie chce tej sprawy komentować. - Czekamy na stanowisko prokuratury - mówi.

W pierwszej połowie 2009 r. miasto nie przedłużyło umowy z Dańko, który stracił pracę w DRMG.

O sprawę zapytaliśmy władze spółki Europrojekt Gdański, projektanta tunelu. - Potwierdzam jedynie, że doszło do aneksowania umowy. Jednak o szczegóły proszę pytać zmawiającego, nie możemy udzielać informacji na temat dokumentacji projektowej - mówi Tomasz Kołakowski, prezes spółki Europrojekt Gdańsk.

Trójmiejskie środowisko projektantów od początku było zdziwione decyzją władz Gdańska odnośnie wybranej technologii (TBM) dla budowy tunelu. - To tak, jakbyśmy chcieli w samochodzie marki Porsche wozić ziemniaki. Jest drogo, a różnica żadna - mówi nam jeden z czołowych projektantów w Trójmieście.

Szkopuł w tym, że tunel, który powstanie droższą o ok. 35 proc. metodą TBM, wcale nie będzie taki sam, jak planowano na początku. O ile ten budowany z prefabrykatów miał mieć po trzy pasy ruchu w każdą stronę, to ten wiercony - już tylko po dwa. Gdyby w tunelu miały zmieścić się po trzy pasy ruchu, to przy wybranej ostatecznie przez miasto technologii, musiałaby go wiercić maszyna większa, a więc także droższa (ta zamówiona do wiercenia w Gdańsku kosztuje 21 mln euro), a przyczółki tunelu trzeba by było zaprojektować dalej od koryta Martwej Wisły.

Przypomnijmy: odcinek tunelowy Trasy Słowackiego ma 2,4 km długości i ciągnie się od ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska. Jego budowy podjęło się konsorcjum firm Obrascon Huarte Lain i Hydrobudowa. Termin oddania do użytku ustalono na październik 2014 r. Budżet inwestycji wynosi 885 mln zł.

Miejsca

  • DRMG Gdańsk, Piekarnicza 16

Opinie (316) 6 zablokowanych

  • I znowu sprawa się kręci wokół wiceprezydenta miasta.

    Ile jeszcze grzeszków mają wiceprezydenci miasta?
    Kiedy wyjdą na świat dzienny?

    • 7 3

  • - Powiedz mi po co jest to tunel?

    - Właśnie... Po co?
    - Otóż to! Nikt nie wie po co, więc nie musisz się obawiać, że ktoś zapyta. Wiesz co robi ten tunel? On odpowiada żywotnym potrzebom całego społeczeństwa. To jest tunel na skalę naszych możliwości. Ty wiesz co my robimy tym tunelem? My otwieramy oczy niedowiarkom. Patrzcie - mówimy - to nasze, przez nas wykonane i to nie jest nasze ostatnie słowo! I nikt nie ma prawa się przyczepić, bo to jest tunel społeczny, w oparciu o sześć instytucji, który się zawali do jesieni na świeżym powietrzu i co się wtedy zrobi?
    - Protokół zniszczenia...

    • 6 6

  • śmieszne (1)

    to teraz cba będzie dyktowało co i jak ma robić miasto. Zdeecydowano się na taki wariant i koniec. Każdy ma jakieś plusy i minusy. Drążenie metoda TBM jest na pewno mniej inwazyjne , gdyż nie powoduje żadnego zamieszania na powierzchni. Argument trzech pasow jest smieszny. Po pierwsze nie wiadomo jakie będzie natężenie ruchu za 20 , 30 lat. Po drugie cóz nawet jeżeli tunel będzie miał po trzy pasy, skoro drogi dojazdowe i tak mają po dwa pasy. Po dwa pasy starczy jeszcze na długie lata. Tunel pod Martwa Wisła nie ma byc drogą tranzytową , ale komunikacja międzydzielnicową . Tranzyt to obwodnica południowa i metropolitalna. Poza tym po co te wszytskie dyskusje. Projekt zrobiono jak zrobiono , zapłacono kasę, zas obecnie inwstycja jest na etapie realizacji. Juz zamówiono maszynę do wiercenai za która zapłacono. Zrobią i tak jak jest w projekcie. Zrywaniie teraz umowy spowodowałoby bowiem jeszcze większe straty niż ich realizację.

    • 4 8

    • jaka obwodnica metropolitalna mówisz o tym gniocie rozwalającym na części Chwaszczyno?Otóż nigdy ona nie powstanie

      • 1 2

  • relacja Live

    Szanopwni Państwo,
    Witamy w kolejnym wątku w którym to jak zwykle całe rzesze gdańszczan będzie marudzić, narzekać, smęcić i doszukiwac się dziury w dziurze.. Pogoda jest piękna i zachęcająca do bardzo wydajnego narzekania, przyznam nieskromnie, że po cichu liczę na kolejny rekord w opiniach w których przelewający się pesymizm spowoduje, że widowisko będzie fantastyczne. W składdzie naszego zespołu są same gwiazdy, budżet na sezon 2011/12 pozwolił stworzyć naprawdę zgrany team, który powinien święcić pesymistyczne triumfy przez najbliższe lata. Oczywiście jak zwykle liczymy na naszą największą gwiazde, zawodnika o imieniu Jarek, który po raz kolejny jest kondydatem do "Złotego Pesymisty 2012", zwodnik to niezwykle techniczny, posiadający szeroki przegląd pola, perfekcyjnie ułożoną stopę i nieco krzywą głową, co czyni jego zagrania niemożliwymi do przewidzenia. Jarek posiada wiele sukcesów nie tylko nie polu pesymizmu, ale równiez cynizmu, prymitywizmu i wielu innych. mamy zatem do czynienia z zawodnikiem kompletnym. Tymczasem zapraszam na reklamy....

    • 3 5

  • kurna uwierzyłem i dałem się wyrolować w pokrzywy

    inżynier okrętowy, chyba dobrze Pan mówi, szkoda jedynie tej kasy, rzeczywiście różnicę rzucić na drogi i odbilibysmy od średniej krajowej. jasna cholera

    • 3 1

  • na pewno tunel zostanie poświęcony!

    • 0 1

  • Jak kraść to miliony, jak bzykać to tylko księżniczki (1)

    Ci na samej górze robią i jedno i drugie.

    • 2 1

    • to było tak

      jak kraść to milion
      jak pić to szampana
      jak pierdo...ć to księżniczki

      oto trzy przykazania budynia, no może to ostanie zamienić na księciów

      • 0 0

  • To nie jest "maszyna-kret", ptasie móżdżki. To jest maszyna-dżdżownica.

    Działa tak samo: Gryzie ziemię, połyka, przepuszcza przez swoje bebechy i wypuszcza z przeciwnej strony. Tymczasem kret rozdrapywałby i przesuwał bokiem. Trzeba tylko się przypatrzeć.

    TBM jest maszyną-dżdżownicą. To zwierzę zainspirowało wynalazcę.

    • 2 1

  • A1 z kłopotami ale jest, "S7" = południowa obwodowa Gdańska z kłopotami jest, teraz poczekamy na batalie o tunel.
    Nic w tym kraju nic nie może się zacząć > budować > zakończyć > użytkować
    bez problemu/ów..
    Ale najważniejsze, żeby się w końcu zaczęło, bo ważność całego układu komunikacyjnego: "A1, Aleja Kazimierza Jagiellończyka, "S7" Sucharskiego
    plus Tunel" cieżko deprecjonować.. po wieloma względami, przede wszystkim komunikacyjno - ekonomicznymi.

    • 2 0

  • Nie chodzi o zmianę metody budowy tylko zmianę projektu!! (1)

    W przetargu głównym wymogiem było stworzenie po 3 pasy w obu kierunkach. Po aneksowaniu umowy z 6 pasów zrobiły się 4. CBA nie przyczepiła się do zmiany metody budowy tylko do zmiany projektu na gorszy i w dodatku droższy. Trzy pasy w każdym kierunku miały zapewnić odpowiednią przepustowość do 2040r. Na powierzchni nie ma żadnego problemu, jak jest miejsce i środki to można dołożyć po jednym pasie, w przypadku tunelu pod Martwą Wisłą jedynym sposobem rozbudowy jest budowa kolejnego tunelu. Osoba która podpisała aneks oraz wszystkie osoby, które go opiniowały i zatwierdziły powinny odpowiadać za to finansowo całym swoim majątkiem. Byłaby to przestroga dla kolejnych złamasów, którzy chcieliby zarobić na takich błędnych decyzjach.
    Niestety na chwilę obecną takie osoby są bezkarne, napełniają sobie kieszenie, a społeczeństwo spłaca ich długi

    • 12 3

    • trochę historii

      Planujemy budowę Via Hanseatica. Droga ta ma biec od Trasy Kaszubskiej, Spacerową, Tunelem pod Pachołkiem, Drogą ZIeloną, tunelem, Trasą Sucharskiego do Elbląskiej i dalej przej Elbląg na wschód. Przeciw poszerzeniu Spacerowej opowiadają się mieszkańcy Osowej. Tunel pod Pachołkiem staje się pomysłem co najmniej poronionym, dodatkowo, badania geologiczne stwierdzają, że poziom wód gruntowych utrudni inwestycję. Powstaje most wantowy o szerokości 2x2, a do łask wraca (wykreślona wcześniej!) POG. Via Hanseatica, zamiast biec przez środek miasta, zostanie przeprowadzona na zachód. Pojawiają się nieśmiałe plany budowy Obwodnicy Metropolitalnej. Rozwija się za to infrastruktura morska w rejonie inwestycji. Tunel 2x3 pasy zaczyna się jawić jako ekstrawagancja, a świeżo wyremontowanych obiektów właściciele chętnie nie pozwolą ruszyć. Zwycięzca konkursu proponuje użycie innej metody, pozwalającej uniknąć ogromnych odszkodowań, a samo miasto proponuje zwężenie tunelu, gdyż przy braku międzynarodowego tranzytu ruch będzie trzy razy mniejszy. Dlatego podpisano aneks.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane