• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Martwą Wisłą pod lupą CBA. Chodzi o sposób budowy?

Piotr Weltrowski, Maciej Naskręt
22 maja 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Budowa tunelu pod Martwą Wisłą ma być wykonana przy użyciu maszyny-kreta - TBM. Budowa tunelu pod Martwą Wisłą ma być wykonana przy użyciu maszyny-kreta - TBM.

CBA zarzuca gdańskim urzędnikom niegospodarność przy przygotowaniu budowy tunelu pod Martwą Wisłą. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że zdaniem agentów decyzję o wierceniu tunelu, zamiast budowy przeprawy tańszą metodą, podjęto niezgodnie z prawem. Sprawę bada prokuratura.



Czy CBA powinno zajmować się kontrolowaniem miejskich inwestycji?

Centralne Biuro Antykorupcyjne powiadomiło prokuraturę o możliwości popełnienia przestępstwa przy przetargu na projekt budowlany tunelu pod Martwą Wisłą, czyli czwartego odcinka Trasy Słowackiego. Zdaniem Biura mogło przy tym dojść do niegospodarności, która mogła narazić inwestora na straty nie mniejsze niż 65 mln zł.

- Zawiadomienie takie dotarło do nas w zeszłym tygodniu, w chwili obecnej jest analizowane. Dopiero po analizie zostanie podjęta decyzja, czy są podstawy do wszczęcia postępowania przygotowawczego - mówi Grażyna Wawryniuk, rzecznik gdańskiej Prokuratury Okręgowej. - Według przedstawicieli CBA założenia przedstawione w specyfikacji inwestycji odbiegają od realizowanych obecnie.

Zawiadomienie złożone przez CBA jest wynikiem kontroli w Urzędzie Miejskim w Gdańsku. Prowadzono ją między 20 grudnia 2010 r. a 22 września 2011 r. Protokół z wynikami kontroli CBA przekazało prezydentowi Gdańska.

- Prezydent nie podpisał go, gdyż miasto nie zgadzało się z zastrzeżeniami CBA. Funkcjonariuszom biura przekazano za to dokument z naszymi wyjaśnieniami - mówi Antoni Pawlak, rzecznik prezydenta Gdańska.

Z naszych informacji wynika, że zastrzeżenia CBA dotyczyły sposobu, w jaki wybrano metodę budowy tunelu. Sprawa najprawdopodobniej dotyczy wydarzeń z 2008 r., gdy jeszcze nie funkcjonowała miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, która dziś nadzoruje miejskie inwestycje, w tym także budowę tunelu pod Martwą Wisłą. Wtedy odpowiadała za to Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska. Jej dyrektorem był wówczas Piotr Dańko.

- Ogłosiliśmy przetarg na analizę i opracowanie projektu budowlanego dwiema metodami: wysokiego wykopu lub zatapialnych prefabrykatów. Zamówienie wygrała firma Europrojekt Gdański - wspomina Piotr Dańko.

Metoda wysokiego wykopu polegałaby na budowie ścian szczelinowych w poprzek Martwej Wisły i budowy przeprawy między nimi. Jej wadą było to, że zamknęłaby szlak wodny, a więc także dostęp do gdańskich stoczni, na kilkanaście miesięcy. Natomiast metoda zatapialnych prefabrykatów polegałaby na umieszczeniu na dnie Martwej Wisły gotowych elementów tunelu, z których po połączeniu wypompowano by wodę. Ona z kolei ograniczyłaby ruch Martwą Wisłą jedynie na miesiąc.

Każda z tych metod miała gwarantować, że w obu nitkach tunelu wytyczone zostaną trzy pasy ruchu. Nawet przy wzroście liczby samochodów przejeżdżających przez Gdańsk miało to zagwarantować swobodny przejazd aut pod Martwą Wisłą także po roku 2040.

W DRMG zapadła decyzja, że tunel powstanie metodą zatapialnych prefabrykatów.

- Bardzo szybko, ze strony zwycięzcy przetargu, pojawiła się sugestia zmian w kontrakcie. Zasugerowano, by tunel był drążony maszyną wiertniczą TBM. Wymagałoby to aneksowania wcześniejszej umowy. Odmówiłem podpisania tego dokumentu - mówi Piotr Dańko.

Z naszych informacji wynika, że zarówno nadzorujący inwestycje wydział programów rozwojowych w Urzędzie Miasta, jak i Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska zamówiły wówczas ekspertyzy prawne dotyczące możliwości aneksowania umowy z Europrojektem. Ich autorzy mieli zgodnie stwierdzić, że taki aneks byłby niezgodny z prawem.

Ponieważ Dańko odmówił zgody na zmianę umowy, aneks podpisał Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska do spraw gospodarczych. Dziś nie chce tej sprawy komentować. - Czekamy na stanowisko prokuratury - mówi.

W pierwszej połowie 2009 r. miasto nie przedłużyło umowy z Dańko, który stracił pracę w DRMG.

O sprawę zapytaliśmy władze spółki Europrojekt Gdański, projektanta tunelu. - Potwierdzam jedynie, że doszło do aneksowania umowy. Jednak o szczegóły proszę pytać zmawiającego, nie możemy udzielać informacji na temat dokumentacji projektowej - mówi Tomasz Kołakowski, prezes spółki Europrojekt Gdańsk.

Trójmiejskie środowisko projektantów od początku było zdziwione decyzją władz Gdańska odnośnie wybranej technologii (TBM) dla budowy tunelu. - To tak, jakbyśmy chcieli w samochodzie marki Porsche wozić ziemniaki. Jest drogo, a różnica żadna - mówi nam jeden z czołowych projektantów w Trójmieście.

Szkopuł w tym, że tunel, który powstanie droższą o ok. 35 proc. metodą TBM, wcale nie będzie taki sam, jak planowano na początku. O ile ten budowany z prefabrykatów miał mieć po trzy pasy ruchu w każdą stronę, to ten wiercony - już tylko po dwa. Gdyby w tunelu miały zmieścić się po trzy pasy ruchu, to przy wybranej ostatecznie przez miasto technologii, musiałaby go wiercić maszyna większa, a więc także droższa (ta zamówiona do wiercenia w Gdańsku kosztuje 21 mln euro), a przyczółki tunelu trzeba by było zaprojektować dalej od koryta Martwej Wisły.

Przypomnijmy: odcinek tunelowy Trasy Słowackiego ma 2,4 km długości i ciągnie się od ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska. Jego budowy podjęło się konsorcjum firm Obrascon Huarte Lain i Hydrobudowa. Termin oddania do użytku ustalono na październik 2014 r. Budżet inwestycji wynosi 885 mln zł.

Miejsca

  • DRMG Gdańsk, Piekarnicza 16

Opinie (316) 6 zablokowanych

  • Biegły CBA nie uwzględnił gigantycznych zysków z promocji

    przecież to będzie najpiękniejszy tunel w Europie

    • 7 6

  • (1)

    ten tunel to jedno wielkie g... podobnie jak większość budyniowych inwestycji i jak zawsze jak jest do wydania duża kasa to się znajdzie paru cwaniaków którzy chcą się do niej przytulić.Tak samo było ze stadionami niby dlaczego ten w warszawie był taki drogi a no dlatego że spółeczki różnych znajomych panów posłów czy ministrów z PO musiały sobie zarobić po 28 mln na lewo tak samo jest z tym badziewnym nieprzemyślanym i niefunkcjonalnym tunelem.Oczywiście oczadzone półmózgi z PO jakich nadal jest pełno w trójmieście uważają że wolno kraść wolno zawyżać koszty takich inwestycji czy celowo wybierać takie metody by maksymalizować koszty co potem da się kreatywnie wykorzystać a potem zdziwko że autostrady pękają stadion się sypie no ale jak się bardziej myśli o tym co by z takiej budowy ukraść jak ustawić swoich kolesi.Ale nie trójmiasto jest zbieraniną takich przygłupów że można ich kroić kopać w d... a oni i tak będą jak te cielęta bronić złodziei.Ten budyń ma niezłą bekę z was kretyni widząc takich idiotów broniących jego i jego kolesi szabrujących to miasto od 20 lat śmieje się pełną gębą.

    • 14 6

    • A jak będzie potem?

      Przyjadą kuzyni ze wsi i zabierzesz ich samochodem na przejażdżkę tunelem, nadymając się swoją światowością. Patrzcie i podziwiajcie, gdzie mieszkam. Nie pęknij z tego nadymania.

      • 2 0

  • CBA dostało donos

    Dostali donos od tych którzy żądali łapówki i jej nie dostali,a w CBA już dawno rządzą kolesie PO myśli i dlatego ta zabawa ,żeby nie nie takie przymiarki to tunel już dawno by funkcjonował,a teraz jak to zgrabnie oszust minister POwiedział będzie można się nim przeprawiać(tylko na pontonie)jak na reszcie dróg które ten chory nierząd nam zafundował.Za grubą kasę NA KREDYT.

    • 5 5

  • Tunel podobnie jak Prom Wisłoujście ... (2)

    Prom Wisłoujście funkcjonował przez kilka lat a nagle dorwali się do Niego POmatoły Adamowicza i teraz tak ; przejazd z 90 zł miesięcznie na 264 zł , pasażer samochodu kiedyś O zł , teraz 2 zł itd. Dodatkowo zatrudniono dwóch pracowników a PROM pływa sobie co pół godziny PUSTY. Urzędasy myślały ,że zrobią następny skok na kasę ale niestety gdańszczanie i pracownicy ościennych firm są za biedni ,ażeby takie pieniądzxe płacic za 400 m kanału. Jest najdroższa autostrada świata .

    • 17 7

    • wszystko prawda!!!...

      ...więc od kogo te minusy? oczywiście od ociemniałych lemingów PObudniopodobych...

      • 3 2

    • człowieku

      prom utrzymywał Zarząd Portu, dziś utrzymuje go miasto i to taka różnica...

      • 3 0

  • Jest pozytywny aspekt sprawy (8)

    Budowa może zostać zatrzymana, pieniądze da się zaoszczędzić i wydać na np. tramwaje lub kolej, a nie na drogi. Inaczej to pieniądze wyrzucone w błoto. Gdańskowi nie potrzeba dróg. Potrzeba sprawnego transportu zbiorowego.

    • 12 13

    • umowa zostałą podpisana (5)

      strona wykonawcy dostanie karę umowną w wysokości 20% wartości inwestycji, a dofinansowanie z UE na TS pójdzie się pieścić. Będziemy mieli w doopę więcej, niż warte jest drążenie tunelu.

      • 6 0

      • (4)

        nie wiem, czy wykonawcy dostana karę, ale pieniądze z UE cofną

        • 0 0

        • (2)

          i dobrze co to za tunel bez możliwości pokonania go w inny sposób niż samochodem?A biegnie w stronę ciekawych miejsc w Gdańsku rozumiem wyobraźni nie starczyło jak zawsze że na świecie są inne pojazdy niż samochody

          • 1 3

          • (1)

            Pewnie że tunel nie potrzebny! Lepiej niech cały ciężki sprzęt z Nowego Portu dalej pcha się przez nieprzystosowane do tego centrum Gdańska! Zapewne lubisz spaliny i hałas z załadowanych ciągników siodłowych.

            • 7 1

            • oczywiście że niepotrzebny zwłaszcza taki

              • 0 0

        • nie wykonawcy

          kara zostanie nałożona na miasto, które będzie musiało pokryć Hydro koszty związane z zakupem i transportem maszyny oraz dotychczasowymi pracami.

          • 0 1

    • budowa (1)

      już trwa, i to z obu stron, nie wiem czy jest sens wstrzymywać budowę przez jakieś niejasności które się pojawiły przy pracach koncepcyjnych i projektowych.

      • 4 0

      • wywalić to g.. w wagin.. taki tunel to g.. a nie tunel

        • 0 5

  • Skląd tam CBA ? (3)

    "miasto nie przedłużyło umowy z Dańko, który stracił pracę w DRMG"... Jakie to Polskie .....

    • 10 4

    • przypuszczam, że CBA trafiło tam drogą posrednią przez wyrolowanych wykonawców

      którzy startowali w konkursie na budowę tunelu X ściśle według dokumentacji projektowej x, i po uczciwej przegranej nieuczciwie zostali wyrolowani w butelkę, bo umowę podpisano na tunel Y za dodatkową dopłatą.

      • 6 0

    • może wcale nie wykonawcy tylko zwykła kontrola

      • 2 1

    • rutynowa kontrola

      ale Mika wietrzy zemstę... sądzi po sobie?

      • 3 0

  • O TAK, TERAZ JEST NAJWAŻNIEJSZE, BY ZATRZYMAĆ BUDOWĘ!

    • 5 3

  • Niejaki'bujanosky'-i wszystko jasne!Warto sprawdzić,czy niejaki'lisosky't e ż się tam

    nie przewija?!Tym panom WARTO się przyjrzeć!!!To asy od"załatwiania"wielu spraw!

    • 7 1

  • Ciekawe kiedy CBA dowali się do remontu "Czerwonego Wiaduktu" przy ul. uczniowskiej??? (2)

    "Czerwony Wiadukt" remontowano raz / niezapomniana "ścieżka rowerowa" zaczynająca się przed wiaduktem od strony Kochanowskiego i kończąca w połowie po stronie Letnicy/...później drugi raz ../ścieżkę zbudowano od nowa w tym samym miejscu z tym, że pociągnięto do końca wiaduktu/...i teraz po raz kolejny wszystko wokoło rozkopane, z tym że trzeba przyznać wiaduktu już nie ruszają, bo mają drugi obok do zbudowania i zabawy...

    • 10 3

    • (1)

      Sprawę czerwonego wiaduktu badała prokuratura. Efekt jest taki że sprawa dawno jest już "pod dywanem". Zamiotli ją i nawet nikt się nie za orientował:)

      • 6 1

      • nie zamietli

        Kłopot w tym, że zgodnie z obowiązującym prawem dot. przetargów wszystko musiało się tak odbyć. Można było najwyżej w ramach ustaleń dodatkowych coś negocjować, ale wtedy przegrani by mieli używanie takie, jak z tunelem teraz.

        • 1 0

  • Jest zagrożenie dla funkcjonowania państwa

    Bo takimi sprawami zajmuje się dumnie brzmiące cba teraz tunel a wcześniej facet odpowiedzialny za sprzątanie miasta za 5 tyś zł ale jaja. I jeszcze ten tytuł "pod lupą cba" - chyba lupką - będą "badać" agenci z doświadczeniem ale z pracy w biedronce ha, ha,ha

    • 5 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane