• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Martwą Wisłą pod lupą CBA. Chodzi o sposób budowy?

Piotr Weltrowski, Maciej Naskręt
22 maja 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Budowa tunelu pod Martwą Wisłą ma być wykonana przy użyciu maszyny-kreta - TBM. Budowa tunelu pod Martwą Wisłą ma być wykonana przy użyciu maszyny-kreta - TBM.

CBA zarzuca gdańskim urzędnikom niegospodarność przy przygotowaniu budowy tunelu pod Martwą Wisłą. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że zdaniem agentów decyzję o wierceniu tunelu, zamiast budowy przeprawy tańszą metodą, podjęto niezgodnie z prawem. Sprawę bada prokuratura.



Czy CBA powinno zajmować się kontrolowaniem miejskich inwestycji?

Centralne Biuro Antykorupcyjne powiadomiło prokuraturę o możliwości popełnienia przestępstwa przy przetargu na projekt budowlany tunelu pod Martwą Wisłą, czyli czwartego odcinka Trasy Słowackiego. Zdaniem Biura mogło przy tym dojść do niegospodarności, która mogła narazić inwestora na straty nie mniejsze niż 65 mln zł.

- Zawiadomienie takie dotarło do nas w zeszłym tygodniu, w chwili obecnej jest analizowane. Dopiero po analizie zostanie podjęta decyzja, czy są podstawy do wszczęcia postępowania przygotowawczego - mówi Grażyna Wawryniuk, rzecznik gdańskiej Prokuratury Okręgowej. - Według przedstawicieli CBA założenia przedstawione w specyfikacji inwestycji odbiegają od realizowanych obecnie.

Zawiadomienie złożone przez CBA jest wynikiem kontroli w Urzędzie Miejskim w Gdańsku. Prowadzono ją między 20 grudnia 2010 r. a 22 września 2011 r. Protokół z wynikami kontroli CBA przekazało prezydentowi Gdańska.

- Prezydent nie podpisał go, gdyż miasto nie zgadzało się z zastrzeżeniami CBA. Funkcjonariuszom biura przekazano za to dokument z naszymi wyjaśnieniami - mówi Antoni Pawlak, rzecznik prezydenta Gdańska.

Z naszych informacji wynika, że zastrzeżenia CBA dotyczyły sposobu, w jaki wybrano metodę budowy tunelu. Sprawa najprawdopodobniej dotyczy wydarzeń z 2008 r., gdy jeszcze nie funkcjonowała miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, która dziś nadzoruje miejskie inwestycje, w tym także budowę tunelu pod Martwą Wisłą. Wtedy odpowiadała za to Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska. Jej dyrektorem był wówczas Piotr Dańko.

- Ogłosiliśmy przetarg na analizę i opracowanie projektu budowlanego dwiema metodami: wysokiego wykopu lub zatapialnych prefabrykatów. Zamówienie wygrała firma Europrojekt Gdański - wspomina Piotr Dańko.

Metoda wysokiego wykopu polegałaby na budowie ścian szczelinowych w poprzek Martwej Wisły i budowy przeprawy między nimi. Jej wadą było to, że zamknęłaby szlak wodny, a więc także dostęp do gdańskich stoczni, na kilkanaście miesięcy. Natomiast metoda zatapialnych prefabrykatów polegałaby na umieszczeniu na dnie Martwej Wisły gotowych elementów tunelu, z których po połączeniu wypompowano by wodę. Ona z kolei ograniczyłaby ruch Martwą Wisłą jedynie na miesiąc.

Każda z tych metod miała gwarantować, że w obu nitkach tunelu wytyczone zostaną trzy pasy ruchu. Nawet przy wzroście liczby samochodów przejeżdżających przez Gdańsk miało to zagwarantować swobodny przejazd aut pod Martwą Wisłą także po roku 2040.

W DRMG zapadła decyzja, że tunel powstanie metodą zatapialnych prefabrykatów.

- Bardzo szybko, ze strony zwycięzcy przetargu, pojawiła się sugestia zmian w kontrakcie. Zasugerowano, by tunel był drążony maszyną wiertniczą TBM. Wymagałoby to aneksowania wcześniejszej umowy. Odmówiłem podpisania tego dokumentu - mówi Piotr Dańko.

Z naszych informacji wynika, że zarówno nadzorujący inwestycje wydział programów rozwojowych w Urzędzie Miasta, jak i Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska zamówiły wówczas ekspertyzy prawne dotyczące możliwości aneksowania umowy z Europrojektem. Ich autorzy mieli zgodnie stwierdzić, że taki aneks byłby niezgodny z prawem.

Ponieważ Dańko odmówił zgody na zmianę umowy, aneks podpisał Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska do spraw gospodarczych. Dziś nie chce tej sprawy komentować. - Czekamy na stanowisko prokuratury - mówi.

W pierwszej połowie 2009 r. miasto nie przedłużyło umowy z Dańko, który stracił pracę w DRMG.

O sprawę zapytaliśmy władze spółki Europrojekt Gdański, projektanta tunelu. - Potwierdzam jedynie, że doszło do aneksowania umowy. Jednak o szczegóły proszę pytać zmawiającego, nie możemy udzielać informacji na temat dokumentacji projektowej - mówi Tomasz Kołakowski, prezes spółki Europrojekt Gdańsk.

Trójmiejskie środowisko projektantów od początku było zdziwione decyzją władz Gdańska odnośnie wybranej technologii (TBM) dla budowy tunelu. - To tak, jakbyśmy chcieli w samochodzie marki Porsche wozić ziemniaki. Jest drogo, a różnica żadna - mówi nam jeden z czołowych projektantów w Trójmieście.

Szkopuł w tym, że tunel, który powstanie droższą o ok. 35 proc. metodą TBM, wcale nie będzie taki sam, jak planowano na początku. O ile ten budowany z prefabrykatów miał mieć po trzy pasy ruchu w każdą stronę, to ten wiercony - już tylko po dwa. Gdyby w tunelu miały zmieścić się po trzy pasy ruchu, to przy wybranej ostatecznie przez miasto technologii, musiałaby go wiercić maszyna większa, a więc także droższa (ta zamówiona do wiercenia w Gdańsku kosztuje 21 mln euro), a przyczółki tunelu trzeba by było zaprojektować dalej od koryta Martwej Wisły.

Przypomnijmy: odcinek tunelowy Trasy Słowackiego ma 2,4 km długości i ciągnie się od ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska. Jego budowy podjęło się konsorcjum firm Obrascon Huarte Lain i Hydrobudowa. Termin oddania do użytku ustalono na październik 2014 r. Budżet inwestycji wynosi 885 mln zł.

Miejsca

  • DRMG Gdańsk, Piekarnicza 16

Opinie (316) 6 zablokowanych

  • Biedny Pan Dańko odmówił podpisania aneksu i tym sposobem utracił prace ???

    Hm , to może warto przywrócic do pracy rzetelnego pracownika?

    • 19 5

  • a Heweliusz

    Ciekawe kiedy wezmą się za obchody Roku Jana Heweliusza, które nic nie przyniosły, nic nie wypromowały a kasa poszła i to nie mała bo firm przytulonych do tego było dużo!!!!

    • 12 4

  • Może tańszy (1)

    Wybudujmy most drewniany!!!! Może wyjdzie najtaniej!!!!
    Czemu w tym kraju ważniejsi są debile od postępu!!!???

    • 7 9

    • Dlaczeo?

      Zauważ. Masz technikę w postaci internetu, czyli postęp, a piszesz jak debil.

      • 6 2

  • taniej, nie znaczy lepiej (2)

    tylko TBM!

    • 9 10

    • taa (1)

      Budyń zamiast mózgu to stan umysłu i chyba zaraźliwy

      • 8 4

      • Kmiot rwe.

        I tyle.

        • 2 2

  • Nikt nie mówi co bedzie z bursztynem z urobku. (2)

    To może być większa kasa jak koszt budowy. Jest cicho o tym a więc szykuje się skok na kasę.

    • 9 2

    • Z bursztynu maja powstać kolale dla rodziny prezydenta

      oraz bursztynowa piłka noSzna dla naszego Drogiego premiera

      Utrzymanie króla Norwegii kosztuje mniej o 60 000 000zł niż prezydenta Komorowskiego.

      Utrzymanie brytyjskiej rodziny kólewskiej kosztuje tyle co prezydenta platformy obywatelskiej.

      • 5 2

    • z bursztynu z urobku zostanie pyłek

      • 2 0

  • kaczynscy znowu cos knuja

    tfu, na szczescie juz tylko jeden kaczynski

    • 4 13

  • To trzy czy dwa pasy??? (3)

    Jak można tak łatwo zmienić tak ważny parametr. Nie rozumiem dlaczego pomimo świadomości kłopotow związanych z ewentualną rozbudową w przyszłości, można w ogóle rozważać zwężenie tej przeprawy.

    • 14 2

    • Można. (1)

      Trzeba zawsze konfrontować planowane inwestycje ze stratami, jakie może przynieść ich realizacja. Zamknięcie kanałów portowych to są straty, przy których radość jeżdżenia Golfem III po trzypasmowej drodze jest sprawą marginalną Lukasie.

      • 3 7

      • to są ogromne straty np. ileż to ukraińskiej ziemi mógłby w tym czasie

        przywieźć do BudyńLandu prezes Pusz

        • 2 1

    • Nie rozumiesz ...

      ... bo masz w głowie mózg, zamiast budyniu, tak jak ludzie w urzędzie ...

      • 7 1

  • CBA wie tyle co nic, więc strzela z kapiszonów.

    Każda inna metoda budowy tunelu odcięła by od normalnej eksploatacji Gdańską Stocznię Remontową, pozostałości po Stoczni Lenina, Stocznię Północną, Nabrzeża Chemików, Przemysłowe, Motławę i wiele pomniejszych nabrzeży i to na długo. Widząc opóźnienia w realizacji autostrad, możliwe, że na bardzo długo. Tylko CBA o wiedzy z plaży, bądź z nabrzeża Wisły w Warszawie może wpaść na szatański pomysł atakowania tej inwestycji w takiej formie. Dzięki otwartości żeglugi GSR wychodzi z zapaści, a jest to jeden z największych zakładów na Wybrzeżu. Widać, że w CBA jest ciągle tak jak było. Jakoś ich "sukcesy" nie są bardzo wiarygodne.

    • 10 10

  • wiarygodnośc CBA w sprawie budowy tunelu jest taka sama jak wiarygodność złotoustego europosła Czarneckiego

    traktowanego przez media jako uzytecznego idiotę

    • 9 13

  • i to jest początek końca Adamowicza, Tuska, PO (7)

    niejaka Sawicka juz została skazana-kto z PO następny?

    • 16 7

    • Oooo? (4)

      A tak na pielgrzymkę do Wejherowa autobusem pełnym moherów po Nowej Słowackiego sobie pewnie chętnie pojedziesz? A i do Częstochowy przez nowy tunel ze sztandarami Solidarności również?

      • 3 4

      • A to droga dworska? Zbudowana z pieniędzy hr. Owicza? (3)

        Sprzedał rodową zastawę i wybudował drogę?

        • 1 1

        • Droga jak każda inna. (2)

          Trzeba jednak człowieka, aby pomysły wprowadzić w życie. Gdyby wybrano w wyborach innego człowieka, to byś zobaczył te inwestycje jedynie w youtube w fazie wizualizacji. No i CBA w każdym programie TV. Goń się męczenniku.

          • 2 2

          • Goń się Budyniowcu! (1)

            Ile lat budował Budyń Nową Słowackiego? Możesz nam wszystkim przypomnieć? To, że w końcu zbudował nie jest akurat jego zasługą, lecz porażką. Bo i tak nie jest gotowa na OJRO. Przy okazji - podpisuj się imieniem i nazwiskiem, czyli: Antoni Pawlak, rzecznik prasowy UM w Gdańsku

            • 3 1

            • Cóż za błyskotliwa riposta.

              Mam gdzieś Euro, ale z przyjemnością jeżdżę Słowackiego, a zawieszenie mojego C4 picasso nic nie wie o jakiejś porażce.

              • 2 1

    • A co ma Tusk do tego? (1)

      • 1 3

      • mądremu dość a głupi i tak nie zrozumie

        • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane