- 1 Kto obawia się tramwaju przez Klonową? (255 opinii)
- 2 Jarmark: zobacz jego pierwszy dzień (92 opinie)
- 3 Trójmiejskie mola, których już nie ma (94 opinie)
- 4 Złe parkowanie nie pozwoliło posprzątać ulic (181 opinii)
- 5 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (337 opinii)
- 6 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (531 opinii)
Tunel pod Martwą Wisłą pod lupą CBA. Chodzi o sposób budowy?
CBA zarzuca gdańskim urzędnikom niegospodarność przy przygotowaniu budowy tunelu pod Martwą Wisłą. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że zdaniem agentów decyzję o wierceniu tunelu, zamiast budowy przeprawy tańszą metodą, podjęto niezgodnie z prawem. Sprawę bada prokuratura.
- Zawiadomienie takie dotarło do nas w zeszłym tygodniu, w chwili obecnej jest analizowane. Dopiero po analizie zostanie podjęta decyzja, czy są podstawy do wszczęcia postępowania przygotowawczego - mówi Grażyna Wawryniuk, rzecznik gdańskiej Prokuratury Okręgowej. - Według przedstawicieli CBA założenia przedstawione w specyfikacji inwestycji odbiegają od realizowanych obecnie.
Zawiadomienie złożone przez CBA jest wynikiem kontroli w Urzędzie Miejskim w Gdańsku. Prowadzono ją między 20 grudnia 2010 r. a 22 września 2011 r. Protokół z wynikami kontroli CBA przekazało prezydentowi Gdańska.
- Prezydent nie podpisał go, gdyż miasto nie zgadzało się z zastrzeżeniami CBA. Funkcjonariuszom biura przekazano za to dokument z naszymi wyjaśnieniami - mówi Antoni Pawlak, rzecznik prezydenta Gdańska.
Z naszych informacji wynika, że zastrzeżenia CBA dotyczyły sposobu, w jaki wybrano metodę budowy tunelu. Sprawa najprawdopodobniej dotyczy wydarzeń z 2008 r., gdy jeszcze nie funkcjonowała miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, która dziś nadzoruje miejskie inwestycje, w tym także budowę tunelu pod Martwą Wisłą. Wtedy odpowiadała za to Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska. Jej dyrektorem był wówczas Piotr Dańko.
- Ogłosiliśmy przetarg na analizę i opracowanie projektu budowlanego dwiema metodami: wysokiego wykopu lub zatapialnych prefabrykatów. Zamówienie wygrała firma Europrojekt Gdański - wspomina Piotr Dańko.
Metoda wysokiego wykopu polegałaby na budowie ścian szczelinowych w poprzek Martwej Wisły i budowy przeprawy między nimi. Jej wadą było to, że zamknęłaby szlak wodny, a więc także dostęp do gdańskich stoczni, na kilkanaście miesięcy. Natomiast metoda zatapialnych prefabrykatów polegałaby na umieszczeniu na dnie Martwej Wisły gotowych elementów tunelu, z których po połączeniu wypompowano by wodę. Ona z kolei ograniczyłaby ruch Martwą Wisłą jedynie na miesiąc.
Każda z tych metod miała gwarantować, że w obu nitkach tunelu wytyczone zostaną trzy pasy ruchu. Nawet przy wzroście liczby samochodów przejeżdżających przez Gdańsk miało to zagwarantować swobodny przejazd aut pod Martwą Wisłą także po roku 2040.
W DRMG zapadła decyzja, że tunel powstanie metodą zatapialnych prefabrykatów.
- Bardzo szybko, ze strony zwycięzcy przetargu, pojawiła się sugestia zmian w kontrakcie. Zasugerowano, by tunel był drążony maszyną wiertniczą TBM. Wymagałoby to aneksowania wcześniejszej umowy. Odmówiłem podpisania tego dokumentu - mówi Piotr Dańko.
Z naszych informacji wynika, że zarówno nadzorujący inwestycje wydział programów rozwojowych w Urzędzie Miasta, jak i Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska zamówiły wówczas ekspertyzy prawne dotyczące możliwości aneksowania umowy z Europrojektem. Ich autorzy mieli zgodnie stwierdzić, że taki aneks byłby niezgodny z prawem.
Ponieważ Dańko odmówił zgody na zmianę umowy, aneks podpisał Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska do spraw gospodarczych. Dziś nie chce tej sprawy komentować. - Czekamy na stanowisko prokuratury - mówi.
W pierwszej połowie 2009 r. miasto nie przedłużyło umowy z Dańko, który stracił pracę w DRMG.
O sprawę zapytaliśmy władze spółki Europrojekt Gdański, projektanta tunelu. - Potwierdzam jedynie, że doszło do aneksowania umowy. Jednak o szczegóły proszę pytać zmawiającego, nie możemy udzielać informacji na temat dokumentacji projektowej - mówi Tomasz Kołakowski, prezes spółki Europrojekt Gdańsk.
Trójmiejskie środowisko projektantów od początku było zdziwione decyzją władz Gdańska odnośnie wybranej technologii (TBM) dla budowy tunelu. - To tak, jakbyśmy chcieli w samochodzie marki Porsche wozić ziemniaki. Jest drogo, a różnica żadna - mówi nam jeden z czołowych projektantów w Trójmieście.
Szkopuł w tym, że tunel, który powstanie droższą o ok. 35 proc. metodą TBM, wcale nie będzie taki sam, jak planowano na początku. O ile ten budowany z prefabrykatów miał mieć po trzy pasy ruchu w każdą stronę, to ten wiercony - już tylko po dwa. Gdyby w tunelu miały zmieścić się po trzy pasy ruchu, to przy wybranej ostatecznie przez miasto technologii, musiałaby go wiercić maszyna większa, a więc także droższa (ta zamówiona do wiercenia w Gdańsku kosztuje 21 mln euro), a przyczółki tunelu trzeba by było zaprojektować dalej od koryta Martwej Wisły.
Przypomnijmy: odcinek tunelowy Trasy Słowackiego ma 2,4 km długości i ciągnie się od ul. Marynarki Polskiej
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Miejsca
Opinie (316) 6 zablokowanych
-
2012-05-22 06:51
Pogonili Dańkę a ten doniósł
Nie ma jak lojalność...
- 8 10
-
2012-05-22 07:02
(2)
A może tak CBA , CBŚ czy inne dziadostwo zajęłoby się II etapem budowy Słowackiego i wyjaśnieniem dlaczego Hydrobudowa od kilku miesięcy nie płaci podwykonawcom?! Czy to za trudny temat dla naszych Stróżów Prawa (bez znaczenia na mundury w jakich chodzą)?!
- 17 3
-
2012-05-22 20:56
bo służby to nie komornik niepłacenie długów to nie przestępstwo
bo służby to nie komornik niepłacenie długów to nie przestępstwo
- 1 0
-
2012-05-22 21:28
Jesteś podwykonawcą na lewo czy na podstawie umowy z głównym wykonawcą? Jeśli to drugie, to spójrz w umowę i zobacz, jak się zabezpieczyłeś przed niepłaceniem.
- 0 0
-
2012-05-22 07:04
Wam można wcisnąć wózek dziecięcy w brzuch, a wy mówicie, że to ciąża.
Wasze uproszczone postrzeganie świata i zachodzących w nim procesów jest porażające.
Jeżeli wszystko jest OK, to kontrola powinna to potwierdzić. Tyle i tylko tyle.- 17 6
-
2012-05-22 07:19
no ciekawe
jaka to jest tańsza i inna metoda
- 7 0
-
2012-05-22 07:22
bezpieczeństwo,bezpieczeństwo (1)
W przypadku pożaru dwa pasy ruchu nie dają żadnych możliwości do ratowania poszkodowanych, ani też do działania służb ratowniczych. Przy trzech pasach są zwiększone wielokrotnie możliwości działania służb ratowniczych. Z tego względu budowa przeprawy dla dwóch pasów jest skrajnie niebezpieczna i tylko ze względów bezpieczeństwa winna być wstrzymana. Czy jak zginą ludzie w takim tunelu to kto będzie za to odpowiadał ? A z takimi sytuacjami przy naszym parku samochodowym ponad dziesięcioletnim należy się realnie liczyć.
- 16 8
-
2012-05-22 10:25
za bezpieczeństwo w tunelach odpowiadają przejścia ratunkowe
w przypadku sytuacji niebezpiecznej służby mogą dostać się do tunelu pod prąd, ważne tylko, żeby ludzie jeden-dwa węzły wcześniej wiedzieli, że nie ma co się do tunelu pchać. Poszkodowani mogą uciekać przejściami ratunkowymi lub chodnikami awaryjnymi.
- 1 0
-
2012-05-22 07:31
dziwni gdanszczanie - nie dbaja o stan własnych kieszeni (1)
skad te polityczne komentarze? ja osobiscie chce wiedziec dlaczego mam płacic wyzszy czynsz komunalny, wiecej za bilety zkm, za parking, za przedszkole dla dziecka, itp
- 20 6
-
2012-05-22 11:11
jakbyś mieszkał w falowcu też by ci wisialo...
- 0 0
-
2012-05-22 07:31
Dziekujemy Ci Wielki Pawle Adamowiczu!!! (2)
Nasze dzieci Takze Tobie dziekują za stanie w korkach w tunelu.
TO WŁAŚNIE JEST CAŁY ADAMOWICZ!!!
NIE dosyć ze dorżej to jeszcze gorzej!!!
Kiedy CBA zbada zbędna budowę pętli tramwajowych???
Kiedy CBA zbada spalarnię odpadów wyposażoną w 2003 roku w urządzenia z 1998 zdemontowane w Holandii ze względu na fatalny stan techniczny i archaiczną konstrukcje nie pozwalającą na spełnienie norm ochrony środowiska nawet chińskich!!!- 22 8
-
2012-05-22 08:33
do semper (1)
Spalarnię chyba zakupiła prywatna firma?
Jak ty kupisz za granicą uzywanego, starego golfa to tez CBA ma go sprawdzić?- 4 1
-
2012-05-22 08:50
Gdy kupiła była w 100% państwowa
a prywatne firmy też muszą spełniac wymogi ochrony środowiska w której w Gdańsku pracują albo dowodzeni lprzez partyjnych kolegów ludzie albo szkodniki
nie bredz nie bredz nie strasz PISem to juz nie przejdzie.
Wybierzemy nawet komunistów byle zagwarantowali że kumoterstwo POwszczyzny zginie i przepadnie we wszystkich pokoleniach. Nawet kwiatki pod bramą Leninowi złożymy byle wróciła normalność w Gdańsku.
Nawet na specjalistycznych wymagających wykształcenia stanowiskach siedzą dzieci i wnuki wygodnych osób.- 3 2
-
2012-05-22 07:32
wot dyżurni klakierzy wladzy już ropoczeli nagonkę
bo jak to tak jakieś CBA bez ich wiedzy i zgody bada podejrzenie przestępstwa?!
skandal!
nie po to mamy swoich ludzi i w gdańsku i w wraszawie by nam tu teraz piach w zębatkę postępu sypano
i szczekają że pewnie pisowcy albo i Sławoj Leszek!
gdzie wy macie rozum ludzie!
no chyba że piszecie to z urzędów to rozumiem (ten strach, pot na czole i nie tylko)
agencja ścigająca korpcję o dziwo zabrała się do pracy i BADA (i już pot?) wielomilionowa inwestycję
i chwala jej za to
jeśli słuszne są agencyjne wyliczenia to gdańsk mialby 65 mln zł na przedszkola, place zabaw, szkoły i jeszcze by zostało
a niech to kura dziobnie - jeśli mają rację co do skali marnotrastwa (piszemy marnotrastwo myślimy... no mniejsza, bo wiemy że kasiora to nie kamfora)
to byśmy tu mogli tu mieć drugi przylądek canaveral a nie jakiegoś kreta...
jednym słowem by żylo się lepiej
milośnikom lenina rzecz jasna a nie zwykłym ludziom- 16 8
-
2012-05-22 07:41
"Prezydent nie podpisał go, gdyż miasto nie zgadzało się z zastrzeżeniami CBA".
Podpisuje sie otrzymanie, a nie przyznanie do winy :P- 14 4
-
2012-05-22 07:44
Cały Wydział Architektury i handlu do kryminału.
Przetrzepać umowy i pozwolenia tylko z ostatnich 10 lat. Cyrk i jeden wielki przekręt.
- 16 6
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.