• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Martwą Wisłą pod lupą CBA. Chodzi o sposób budowy?

Piotr Weltrowski, Maciej Naskręt
22 maja 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Budowa tunelu pod Martwą Wisłą ma być wykonana przy użyciu maszyny-kreta - TBM. Budowa tunelu pod Martwą Wisłą ma być wykonana przy użyciu maszyny-kreta - TBM.

CBA zarzuca gdańskim urzędnikom niegospodarność przy przygotowaniu budowy tunelu pod Martwą Wisłą. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że zdaniem agentów decyzję o wierceniu tunelu, zamiast budowy przeprawy tańszą metodą, podjęto niezgodnie z prawem. Sprawę bada prokuratura.



Czy CBA powinno zajmować się kontrolowaniem miejskich inwestycji?

Centralne Biuro Antykorupcyjne powiadomiło prokuraturę o możliwości popełnienia przestępstwa przy przetargu na projekt budowlany tunelu pod Martwą Wisłą, czyli czwartego odcinka Trasy Słowackiego. Zdaniem Biura mogło przy tym dojść do niegospodarności, która mogła narazić inwestora na straty nie mniejsze niż 65 mln zł.

- Zawiadomienie takie dotarło do nas w zeszłym tygodniu, w chwili obecnej jest analizowane. Dopiero po analizie zostanie podjęta decyzja, czy są podstawy do wszczęcia postępowania przygotowawczego - mówi Grażyna Wawryniuk, rzecznik gdańskiej Prokuratury Okręgowej. - Według przedstawicieli CBA założenia przedstawione w specyfikacji inwestycji odbiegają od realizowanych obecnie.

Zawiadomienie złożone przez CBA jest wynikiem kontroli w Urzędzie Miejskim w Gdańsku. Prowadzono ją między 20 grudnia 2010 r. a 22 września 2011 r. Protokół z wynikami kontroli CBA przekazało prezydentowi Gdańska.

- Prezydent nie podpisał go, gdyż miasto nie zgadzało się z zastrzeżeniami CBA. Funkcjonariuszom biura przekazano za to dokument z naszymi wyjaśnieniami - mówi Antoni Pawlak, rzecznik prezydenta Gdańska.

Z naszych informacji wynika, że zastrzeżenia CBA dotyczyły sposobu, w jaki wybrano metodę budowy tunelu. Sprawa najprawdopodobniej dotyczy wydarzeń z 2008 r., gdy jeszcze nie funkcjonowała miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, która dziś nadzoruje miejskie inwestycje, w tym także budowę tunelu pod Martwą Wisłą. Wtedy odpowiadała za to Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska. Jej dyrektorem był wówczas Piotr Dańko.

- Ogłosiliśmy przetarg na analizę i opracowanie projektu budowlanego dwiema metodami: wysokiego wykopu lub zatapialnych prefabrykatów. Zamówienie wygrała firma Europrojekt Gdański - wspomina Piotr Dańko.

Metoda wysokiego wykopu polegałaby na budowie ścian szczelinowych w poprzek Martwej Wisły i budowy przeprawy między nimi. Jej wadą było to, że zamknęłaby szlak wodny, a więc także dostęp do gdańskich stoczni, na kilkanaście miesięcy. Natomiast metoda zatapialnych prefabrykatów polegałaby na umieszczeniu na dnie Martwej Wisły gotowych elementów tunelu, z których po połączeniu wypompowano by wodę. Ona z kolei ograniczyłaby ruch Martwą Wisłą jedynie na miesiąc.

Każda z tych metod miała gwarantować, że w obu nitkach tunelu wytyczone zostaną trzy pasy ruchu. Nawet przy wzroście liczby samochodów przejeżdżających przez Gdańsk miało to zagwarantować swobodny przejazd aut pod Martwą Wisłą także po roku 2040.

W DRMG zapadła decyzja, że tunel powstanie metodą zatapialnych prefabrykatów.

- Bardzo szybko, ze strony zwycięzcy przetargu, pojawiła się sugestia zmian w kontrakcie. Zasugerowano, by tunel był drążony maszyną wiertniczą TBM. Wymagałoby to aneksowania wcześniejszej umowy. Odmówiłem podpisania tego dokumentu - mówi Piotr Dańko.

Z naszych informacji wynika, że zarówno nadzorujący inwestycje wydział programów rozwojowych w Urzędzie Miasta, jak i Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska zamówiły wówczas ekspertyzy prawne dotyczące możliwości aneksowania umowy z Europrojektem. Ich autorzy mieli zgodnie stwierdzić, że taki aneks byłby niezgodny z prawem.

Ponieważ Dańko odmówił zgody na zmianę umowy, aneks podpisał Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska do spraw gospodarczych. Dziś nie chce tej sprawy komentować. - Czekamy na stanowisko prokuratury - mówi.

W pierwszej połowie 2009 r. miasto nie przedłużyło umowy z Dańko, który stracił pracę w DRMG.

O sprawę zapytaliśmy władze spółki Europrojekt Gdański, projektanta tunelu. - Potwierdzam jedynie, że doszło do aneksowania umowy. Jednak o szczegóły proszę pytać zmawiającego, nie możemy udzielać informacji na temat dokumentacji projektowej - mówi Tomasz Kołakowski, prezes spółki Europrojekt Gdańsk.

Trójmiejskie środowisko projektantów od początku było zdziwione decyzją władz Gdańska odnośnie wybranej technologii (TBM) dla budowy tunelu. - To tak, jakbyśmy chcieli w samochodzie marki Porsche wozić ziemniaki. Jest drogo, a różnica żadna - mówi nam jeden z czołowych projektantów w Trójmieście.

Szkopuł w tym, że tunel, który powstanie droższą o ok. 35 proc. metodą TBM, wcale nie będzie taki sam, jak planowano na początku. O ile ten budowany z prefabrykatów miał mieć po trzy pasy ruchu w każdą stronę, to ten wiercony - już tylko po dwa. Gdyby w tunelu miały zmieścić się po trzy pasy ruchu, to przy wybranej ostatecznie przez miasto technologii, musiałaby go wiercić maszyna większa, a więc także droższa (ta zamówiona do wiercenia w Gdańsku kosztuje 21 mln euro), a przyczółki tunelu trzeba by było zaprojektować dalej od koryta Martwej Wisły.

Przypomnijmy: odcinek tunelowy Trasy Słowackiego ma 2,4 km długości i ciągnie się od ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska. Jego budowy podjęło się konsorcjum firm Obrascon Huarte Lain i Hydrobudowa. Termin oddania do użytku ustalono na październik 2014 r. Budżet inwestycji wynosi 885 mln zł.

Miejsca

  • DRMG Gdańsk, Piekarnicza 16

Opinie (316) 6 zablokowanych

  • Pogonili Dańkę a ten doniósł

    Nie ma jak lojalność...

    • 8 10

  • (2)

    A może tak CBA , CBŚ czy inne dziadostwo zajęłoby się II etapem budowy Słowackiego i wyjaśnieniem dlaczego Hydrobudowa od kilku miesięcy nie płaci podwykonawcom?! Czy to za trudny temat dla naszych Stróżów Prawa (bez znaczenia na mundury w jakich chodzą)?!

    • 17 3

    • bo służby to nie komornik niepłacenie długów to nie przestępstwo

      bo służby to nie komornik niepłacenie długów to nie przestępstwo

      • 1 0

    • Jesteś podwykonawcą na lewo czy na podstawie umowy z głównym wykonawcą? Jeśli to drugie, to spójrz w umowę i zobacz, jak się zabezpieczyłeś przed niepłaceniem.

      • 0 0

  • Wam można wcisnąć wózek dziecięcy w brzuch, a wy mówicie, że to ciąża.

    Wasze uproszczone postrzeganie świata i zachodzących w nim procesów jest porażające.
    Jeżeli wszystko jest OK, to kontrola powinna to potwierdzić. Tyle i tylko tyle.

    • 17 6

  • no ciekawe

    jaka to jest tańsza i inna metoda

    • 7 0

  • bezpieczeństwo,bezpieczeństwo (1)

    W przypadku pożaru dwa pasy ruchu nie dają żadnych możliwości do ratowania poszkodowanych, ani też do działania służb ratowniczych. Przy trzech pasach są zwiększone wielokrotnie możliwości działania służb ratowniczych. Z tego względu budowa przeprawy dla dwóch pasów jest skrajnie niebezpieczna i tylko ze względów bezpieczeństwa winna być wstrzymana. Czy jak zginą ludzie w takim tunelu to kto będzie za to odpowiadał ? A z takimi sytuacjami przy naszym parku samochodowym ponad dziesięcioletnim należy się realnie liczyć.

    • 16 8

    • za bezpieczeństwo w tunelach odpowiadają przejścia ratunkowe

      w przypadku sytuacji niebezpiecznej służby mogą dostać się do tunelu pod prąd, ważne tylko, żeby ludzie jeden-dwa węzły wcześniej wiedzieli, że nie ma co się do tunelu pchać. Poszkodowani mogą uciekać przejściami ratunkowymi lub chodnikami awaryjnymi.

      • 1 0

  • dziwni gdanszczanie - nie dbaja o stan własnych kieszeni (1)

    skad te polityczne komentarze? ja osobiscie chce wiedziec dlaczego mam płacic wyzszy czynsz komunalny, wiecej za bilety zkm, za parking, za przedszkole dla dziecka, itp

    • 20 6

    • jakbyś mieszkał w falowcu też by ci wisialo...

      • 0 0

  • Dziekujemy Ci Wielki Pawle Adamowiczu!!! (2)

    Nasze dzieci Takze Tobie dziekują za stanie w korkach w tunelu.
    TO WŁAŚNIE JEST CAŁY ADAMOWICZ!!!

    NIE dosyć ze dorżej to jeszcze gorzej!!!
    Kiedy CBA zbada zbędna budowę pętli tramwajowych???
    Kiedy CBA zbada spalarnię odpadów wyposażoną w 2003 roku w urządzenia z 1998 zdemontowane w Holandii ze względu na fatalny stan techniczny i archaiczną konstrukcje nie pozwalającą na spełnienie norm ochrony środowiska nawet chińskich!!!

    • 22 8

    • do semper (1)

      Spalarnię chyba zakupiła prywatna firma?
      Jak ty kupisz za granicą uzywanego, starego golfa to tez CBA ma go sprawdzić?

      • 4 1

      • Gdy kupiła była w 100% państwowa

        a prywatne firmy też muszą spełniac wymogi ochrony środowiska w której w Gdańsku pracują albo dowodzeni lprzez partyjnych kolegów ludzie albo szkodniki

        nie bredz nie bredz nie strasz PISem to juz nie przejdzie.
        Wybierzemy nawet komunistów byle zagwarantowali że kumoterstwo POwszczyzny zginie i przepadnie we wszystkich pokoleniach. Nawet kwiatki pod bramą Leninowi złożymy byle wróciła normalność w Gdańsku.
        Nawet na specjalistycznych wymagających wykształcenia stanowiskach siedzą dzieci i wnuki wygodnych osób.

        • 3 2

  • wot dyżurni klakierzy wladzy już ropoczeli nagonkę
    bo jak to tak jakieś CBA bez ich wiedzy i zgody bada podejrzenie przestępstwa?!
    skandal!
    nie po to mamy swoich ludzi i w gdańsku i w wraszawie by nam tu teraz piach w zębatkę postępu sypano
    i szczekają że pewnie pisowcy albo i Sławoj Leszek!

    gdzie wy macie rozum ludzie!
    no chyba że piszecie to z urzędów to rozumiem (ten strach, pot na czole i nie tylko)
    agencja ścigająca korpcję o dziwo zabrała się do pracy i BADA (i już pot?) wielomilionowa inwestycję
    i chwala jej za to
    jeśli słuszne są agencyjne wyliczenia to gdańsk mialby 65 mln zł na przedszkola, place zabaw, szkoły i jeszcze by zostało
    a niech to kura dziobnie - jeśli mają rację co do skali marnotrastwa (piszemy marnotrastwo myślimy... no mniejsza, bo wiemy że kasiora to nie kamfora)
    to byśmy tu mogli tu mieć drugi przylądek canaveral a nie jakiegoś kreta...

    jednym słowem by żylo się lepiej
    milośnikom lenina rzecz jasna a nie zwykłym ludziom

    • 16 8

  • "Prezydent nie podpisał go, gdyż miasto nie zgadzało się z zastrzeżeniami CBA".
    Podpisuje sie otrzymanie, a nie przyznanie do winy :P

    • 14 4

  • Cały Wydział Architektury i handlu do kryminału.

    Przetrzepać umowy i pozwolenia tylko z ostatnich 10 lat. Cyrk i jeden wielki przekręt.

    • 16 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane