• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Sopotem wybuduje prywatny inwestor?

Piotr Weltrowski
8 grudnia 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 

Sopoccy urzędnicy jadą w środę do Paryża, gdzie wezmą udział w spotkaniu z ponad 100 francuskimi przedsiębiorcami, w tym z takimi gigantami, jak Air France. Ma ono dotyczyć inwestycji realizowanych w formule PPP oraz możliwości zrealizowania w ten właśnie sposób budowy tunelu pod miastem, w ciągu al. Niepodległości.



Jeden z możliwych wariantów tunelu pod Sopotem. Jeden z możliwych wariantów tunelu pod Sopotem.
Spotkanie organizuje Ministerstwo Gospodarki i polska ambasada we Francji. Objęte jest ono także patronatem senatu Francji. - Jedziemy tam spotkać się z przedsiębiorcami i z ekspertami od Partnerstwa Publiczno-Prywatnego, również w zakresie inwestycji drogowych - mówi Jacek Karnowski, prezydent Sopotu.

Sam Sopot wystąpi tam zresztą w podwójnej roli. Z jednej strony urzędnicy będą badać możliwości realizacji gigantycznej, ale i niezwykle potrzebnej całemu Trójmiastu inwestycji bez udziału miejskich środków, czyli właśnie na zasadzie PPP. Z drugiej - wystąpią jako miasto, które właśnie rozpoczyna realizację kolejnej (po Centrum Haffnera) inwestycji PPP, czyli przebudowę dworca i terenów wokół niego.

Nie jest zresztą wykluczone, że we Francji uda się Sopotowi pozyskać inwestorów, którzy "wzbogacą" i tę inwestycję - do zagospodarowania pozostanie bowiem, już po wybudowaniu dworca, część przestrzeni komercyjnych, powstałych w ramach projektu.

Czy byłbyś w stanie płacić za przejazd pod Sopotem, gdyby tunel powstał w formule PPP?

Priorytetowe będzie jednak zapoznanie się z możliwościami, dotyczącymi budowy tunelu. Wiadomo, że inwestycja ta wyceniana jest na ok. 2,3 mld zł. Trudno więc przypuszczać, iż Sopotowi udałoby się ją zrealizować samodzielnie. W grę wchodzi oczywiście wystąpienie o środki zewnętrzne, ale i w takim wypadku wkład własny miasta byłby gigantyczny. Właśnie dlatego władze Sopotu szukają innych rozwiązań.

Formuła PPP pozwala na to, aby inwestycję przeprowadził prywatny inwestor. Możliwości są dwie. Wedle pierwszego scenariusza po zakończeniu inwestycji będzie on czerpać korzyści, wynikające z funkcjonowania tunelu, np. pobierając opłaty za przejazd. Takie rozwiązanie zasugerował zresztą już jakiś czas temu miastu Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju, z którym konsultowano pomysł. Urzędnicy nie są jednak do końca przekonani, czy byłoby to rozwiązanie dobre.

Drugi scenariusz zakłada, że prywatny inwestor, już po zrealizowaniu inwestycji, byłby przez lata spłacany przez miasto. - Na razie chcemy przede wszystkim rozeznać się w możliwościach, które daje nam PPP. Nie przesądzamy jednak, że w ten właśnie sposób inwestycja będzie realizowana. Po prostu musimy dysponować pełną wiedzą, zanim podejmiemy wiążącą decyzję - dodaje Karnowski.

Z al. Niepodległości, alternatywą dla której miałby w przyszłości stać się właśnie tunel średnicowy, korzysta codziennie około 60 tys. aut. Trudno się więc dziwić, że większość mieszkańców Sopotu uznaje projekt budowy tunelu jako najbardziej potrzebną miastu inwestycję. Podobnie uważa też duża część mieszkańców Gdańska i Gdyni, którzy, próbując przejechać przez Sopot, skazani są dziś na ogromne korki.

Opinie (227) 9 zablokowanych

  • Błędna koncepcja

    To kolej od Oliwy do Kamiennego Potoku należy poprowadzić tunelem płytkim, a na wierzchu powinna być jezdnia dla pojazdów. Rozwiązanie tańsze i bardziej realne. Ale w Sopocie władze nie myślą i już remontują dworzec i perony.

    • 27 8

  • przyłączyć sopoty do Gdańska i po kłopocie (1)

    oczywiście władze też zmienić

    • 13 12

    • i wiesz co wtedy będzie w tych sopotach ?

      zaczną budować styropianowe kamieniczki

      • 3 1

  • bez pomocy państwa, choćby w postaci poręczeń, jest to dla sopotu zadanie niewykonalne (1)

    co prawda tunel służyłby, moim zdaniem, głównie kierowcom spoza sopotu, ale taka prawda, że ani gdyni, ani tym bardziej gdańska nie stać na współfinansowanie

    i jeszcze jedno zdanie odnośnie niechlujstwa
    "inwestycja ta wyceniana jest na ok. 2,3 mld zł"

    teraz nie wiem czy inwestycja wyceniana jest na dwa miliardy trzysta milionów, czy może na dwa, trzy miliardy

    druga uwaga
    ta wycena robiona jest, moim skromnym zdaniem, na oko lub wzięta z sufitu
    rozumiem, że jakieś szacunki muszą być wykonane, ale nawet 3 miliardy to skromna kwota
    metro budować!!!!

    • 8 10

    • nie cwaniakuj

      tylko Ty nie wiesz na ile jest wyceniana. oczywiscie, ze chodzi o pierwsza opcje: dwa koma trzy miliarda zlotych - 2,3 mld zl.

      jakby chodzilo o druga opcje bylaby spacja pomiedzy przecinkiem a "3".

      • 3 0

  • Aleja Niepodległosci i wiekszosc znajdujacych sie tam kamienic jest objeta przez konserwatora. Jak zrobia tunel pod (1)

    Niepodległosci to te budynki sie rozsypią. Jedyne ralne rozwiazanie to tunel pod SKM. i dwa wyjscia, albo SKM pod ziemie i ulica u góry, albo odwrotnie.

    • 10 5

    • metro pod trójmiastem

      • 0 1

  • po wyborach więc wyciueczka do Paryża na pochlej za pieniądze frajerów :-)

    • 27 9

  • (1)

    "teraz nie wiem czy inwestycja wyceniana jest na dwa miliardy trzysta milionów, czy może na dwa, trzy miliardy"

    Nie no jaja sobie robisz. Nie uważałeś w czwartek klasie na ułamkach dziesiętnych?

    • 7 1

    • Gallux tak ma, do godziny 13 jest codziennie na zwolnionych obrotach. Syndrom dnia poprzedniego.

      • 1 0

  • Co za głupia ankieta (5)

    A gdzie opcja: "tunel to nierealny, chory i poroniony pomysł, a miasto zamiast marnować publiczne środki powinno wykombinować inny sposób na rozładowanie korków".

    • 26 5

    • (3)

      Popieram. Może poza tym, że nie co wymyślać innego sposobu, tylko zastosować te sprawdzone na zachodzie. I to jest właśnie smutne, że doświadczenia innych mamy gratis, wystarczy chcieć je wykorzystać. Ale u nas jest zasada "pomysł może durny, ale przynajmniej własny".

      • 5 3

      • (1)

        a co proponujesz? Tak sie pytam bo jestem ciekaw :)

        • 2 1

        • w wielkich miastach rozwiązaniem jest tylko komunikacja szynowa

          • 4 0

      • Ankieta jak zwykle:

        "sponsorowana"

        • 2 1

    • nie pamiętam, kiey na tym portalu widziałem ankietę, która nie była by tendencyjna albo zwyczajnie głupia. Kto je wymysla?

      • 5 0

  • (2)

    Budowa tunelu da tyle, że kierowcy szybciej dojadą do korka w innym miejscu. Na korki jest jeden i tylko jeden sposób: mniej samochodów. To nie jest żadna tajemnica, bo inne narody już dawno się o tym przekonały. A u nas wyda się miliardy tylko po to, żeby przekonać się, że nie ma dla nas wyjątku. A za 10% kasy wydanej na taki tunel mielibyśmy SKM jakieś by nam wszyscy zazdrościli. Tunel będzie pomnikiem głupoty i naiwności. Jak tylko ktoś o nim wspomni to nigdy na niego nie zagłosuję, bo jako wyborca będę sabotować ten pomysł.

    • 25 8

    • i o to chodzi (1)

      zbudujmy tyle ulic i dróg że w końcu wyprowadzimy korki poza trójmiasto.

      JEsteśmy strassznie zapóźnieni względem Europy, a rozwiązania drogowe to u nas 50 lat za murzynami. Musimy nadgonić Europę, a potemmyślmy o autubsach i SKM.

      • 1 5

      • myśląc o drogach nigdy nie dogonimy Europy

        • 2 0

  • Wydać 2,3 mld po to by kierowcy stali w korkach w tunelu zamiast na powierzchni?
    Lepiej przeznaczyć kasę na rozwój komunikacji miejskiej w 3miescie, ściezki rowerowe, centra przesiadkowe auto->komunikacja z wielopoziomowymi parkingami ...

    Jest wiele pomysłów lepszych niż kawałek tunelu pod Sopotem.

    • 19 9

  • Fajna wycieczka. Air France boryka się z problemami finansowymi i Sopot ma .....

    • 11 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane