• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Sopotem wybuduje prywatny inwestor?

Piotr Weltrowski
8 grudnia 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 

Sopoccy urzędnicy jadą w środę do Paryża, gdzie wezmą udział w spotkaniu z ponad 100 francuskimi przedsiębiorcami, w tym z takimi gigantami, jak Air France. Ma ono dotyczyć inwestycji realizowanych w formule PPP oraz możliwości zrealizowania w ten właśnie sposób budowy tunelu pod miastem, w ciągu al. Niepodległości.



Jeden z możliwych wariantów tunelu pod Sopotem. Jeden z możliwych wariantów tunelu pod Sopotem.
Spotkanie organizuje Ministerstwo Gospodarki i polska ambasada we Francji. Objęte jest ono także patronatem senatu Francji. - Jedziemy tam spotkać się z przedsiębiorcami i z ekspertami od Partnerstwa Publiczno-Prywatnego, również w zakresie inwestycji drogowych - mówi Jacek Karnowski, prezydent Sopotu.

Sam Sopot wystąpi tam zresztą w podwójnej roli. Z jednej strony urzędnicy będą badać możliwości realizacji gigantycznej, ale i niezwykle potrzebnej całemu Trójmiastu inwestycji bez udziału miejskich środków, czyli właśnie na zasadzie PPP. Z drugiej - wystąpią jako miasto, które właśnie rozpoczyna realizację kolejnej (po Centrum Haffnera) inwestycji PPP, czyli przebudowę dworca i terenów wokół niego.

Nie jest zresztą wykluczone, że we Francji uda się Sopotowi pozyskać inwestorów, którzy "wzbogacą" i tę inwestycję - do zagospodarowania pozostanie bowiem, już po wybudowaniu dworca, część przestrzeni komercyjnych, powstałych w ramach projektu.

Czy byłbyś w stanie płacić za przejazd pod Sopotem, gdyby tunel powstał w formule PPP?

Priorytetowe będzie jednak zapoznanie się z możliwościami, dotyczącymi budowy tunelu. Wiadomo, że inwestycja ta wyceniana jest na ok. 2,3 mld zł. Trudno więc przypuszczać, iż Sopotowi udałoby się ją zrealizować samodzielnie. W grę wchodzi oczywiście wystąpienie o środki zewnętrzne, ale i w takim wypadku wkład własny miasta byłby gigantyczny. Właśnie dlatego władze Sopotu szukają innych rozwiązań.

Formuła PPP pozwala na to, aby inwestycję przeprowadził prywatny inwestor. Możliwości są dwie. Wedle pierwszego scenariusza po zakończeniu inwestycji będzie on czerpać korzyści, wynikające z funkcjonowania tunelu, np. pobierając opłaty za przejazd. Takie rozwiązanie zasugerował zresztą już jakiś czas temu miastu Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju, z którym konsultowano pomysł. Urzędnicy nie są jednak do końca przekonani, czy byłoby to rozwiązanie dobre.

Drugi scenariusz zakłada, że prywatny inwestor, już po zrealizowaniu inwestycji, byłby przez lata spłacany przez miasto. - Na razie chcemy przede wszystkim rozeznać się w możliwościach, które daje nam PPP. Nie przesądzamy jednak, że w ten właśnie sposób inwestycja będzie realizowana. Po prostu musimy dysponować pełną wiedzą, zanim podejmiemy wiążącą decyzję - dodaje Karnowski.

Z al. Niepodległości, alternatywą dla której miałby w przyszłości stać się właśnie tunel średnicowy, korzysta codziennie około 60 tys. aut. Trudno się więc dziwić, że większość mieszkańców Sopotu uznaje projekt budowy tunelu jako najbardziej potrzebną miastu inwestycję. Podobnie uważa też duża część mieszkańców Gdańska i Gdyni, którzy, próbując przejechać przez Sopot, skazani są dziś na ogromne korki.

Opinie (227) 9 zablokowanych

  • specjaliści (1)

    Sami specjaliści pożal się Boże od drogownictwa tu się wypowiadają. Ani wiedzy, ani wyobraźni, ale mądrzyć się to bez umiaru...

    • 4 6

    • od tego jest forum

      poza tym na drogownictwie i medycynie zna się każdy Polak

      • 1 1

  • A może Metro ...

    Wawa ma a my to co gorsi! Zbudujmy metro pod kolejką a w miejsce torów trasa szybkiego ruchu...

    • 7 2

  • Sopot w Paryżu wystąpi w podwójnej roli

    1. Jako Sopot
    2. jako Sopoćkowo z podejrzanym o korupcję prezydentem .

    • 6 7

  • łee tam mam 33 lata i na pewno nie dozyje otwarcia :) (2)

    Nie wieze w plany karnowskiego on od wielu lat nie zrobił nic dla mieszkańców jego interesuje tylko kasa duzych inwestorów.Jak znam buraków jeżdzących po 3 city jeśli wprowadza opłaty za przejazd pies z kulawą noga tym tunelem nie pojedzie nawet gdyby to miało być 20 gr.bo se baran jeden z drugim policzy ze miesięcznie bedzie musiał 4 zety wydać.Dlatego lepszym rozwiazaniem była by estakada nad isniejąca niepodległości ale taka z której nie bedzie zjazdu w żadnym miejscu sopotu czyli wjazd na nia gdzies na wysokoći stacji statoil a zjazd gdzie za wiaduktem na kamionce 2 pasy w jedna stronę i wtedy faktycznie ci co tranzytowo jadą przez sopot nie beda sie pchali niepodległości gdzie sa 4 skrzyzowania ze światłami i gdzie sie stoi

    • 11 7

    • i jak pięknie będzie to wyglądąło....

      kiedyś w Bostonie wpadli na taki pomysł i co?? teraz się tego syfu wstydzą i burzą...

      • 3 1

    • durny pomysł

      estakada w środku sopotu?
      na głowę upadłeś?

      zobacz w Gdyni jaki to piekny kawałek architektury
      zobacz jak wyglada wszytko pod nią.

      • 3 0

  • oddać sopot za tunel

    a może w zamian za wybudowanie tunelu - miasto odda kawałek sopotu inwestorowi ! a co tam ... 2,3mld to jak splunął dla sopotu ...
    np całą ulicę 23marca

    • 6 2

  • Prosba. (1)

    Niech posluchaja mej prosby i apelu i nie buduja tego k..... tunelu!OLE.

    • 4 7

    • A nie umiesz bez wulgaryzmów? Daleko w życiu nie zajdziesz

      • 2 0

  • kupa kasy!! (3)

    a nie prościej i taniej!!!! puścić równoległą nitkę z okolic AWFu na Brodwino??

    Wiem, że TPK i drzewka, ale może w zamian zalesiłoby się dwa razy większy obszar gdzie indziej i wsparło inne formy ochrony przyrody, a na pewno z 2,3 mld jeszcze by trochę zostało...

    Trójmiasto nie mieści się już ramach wzgórz TPK i prędzej czy później i tak dojdzie do dewastacji tego obszaru... 2ga nitka spacerowej też by się przydała...

    • 8 10

    • a z AWF na gdańsk którędy? Przez Park Oliwski? (2)

      • 2 0

      • helloł !?! (1)

        twój stary Oliwski
        w stronę Gdańska jest więcej równoległych alternatyw:
        Polanki, Chłopska, Rzeczypospolitej, Czarny Dwór, Potokowa, Rakoczego, Łostowicka, Uczniowska, Jana z Kolna...
        To Sopot jest ty wąskim Gardłem i Sopotu dotyczy artykuł...

        • 0 0

        • bzdury piszesz

          jak nowa nitka ma iść do AWF-u, to dalej
          a) żeby iść w stronę Rzeczypospolitej, to musi się przeciąć z Grunwaldzką (nowy powód do korków)
          b) aby iść prosto na Wrzeszcz, to nie ma innej możliwości niż przejście przez starą Oliwę z parkiem

          • 0 0

  • Juz kiedyś tutaj pisałem,że

    tunel powinien być planowany i realizowany od ronda w Chylonii.z obwodnicą aż do Olszynki w Gdańsku(obwodnica poł-węzeł).Czas realizacji -10-12 lat-cena pewnie Sopot x 4-5 .Budowany w PPP.
    Aha i najważniejsze - i tak w końcu będzie budowany,o żadna inna droga nie zmieni takiej potrzeby!!!

    • 2 4

  • ale fajny kit z rana (2)

    tylko wcześniej była droga różowa przez Sopot zaprojektowana przez prof.Kołodziejskiego i co się stało z terenami zabezpieczonymi pod tę drogę?

    Może tak jeszcze jednostkę amerykańskich komandosów NATO, oni tak uwielbiają Sopot:)).

    Osobiście uważam, że lepiej tunel sprawdziłby się do obwodnicy ze względu na topografie terenu.

    • 8 3

    • To moze odkupienie tych terenow i dokończenie drogi czerwonej (1)

      będzie tańszym rozwiązaniem. Co prawda byłoby to przyznanie się do błędu, ale o ile mniejsze koszty.

      • 4 0

      • "odkupienie"

        a jakim prawem sprzedawano?
        Czy prezydent Karnowski a wcześniejszy Kozłowski już za nic nie odpowiadają w tym mieście?

        • 4 0

  • autokary

    i nawet one się zmieszczą? :P

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane