• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Sopotem wybuduje prywatny inwestor?

Piotr Weltrowski
8 grudnia 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 

Sopoccy urzędnicy jadą w środę do Paryża, gdzie wezmą udział w spotkaniu z ponad 100 francuskimi przedsiębiorcami, w tym z takimi gigantami, jak Air France. Ma ono dotyczyć inwestycji realizowanych w formule PPP oraz możliwości zrealizowania w ten właśnie sposób budowy tunelu pod miastem, w ciągu al. Niepodległości.



Jeden z możliwych wariantów tunelu pod Sopotem. Jeden z możliwych wariantów tunelu pod Sopotem.
Spotkanie organizuje Ministerstwo Gospodarki i polska ambasada we Francji. Objęte jest ono także patronatem senatu Francji. - Jedziemy tam spotkać się z przedsiębiorcami i z ekspertami od Partnerstwa Publiczno-Prywatnego, również w zakresie inwestycji drogowych - mówi Jacek Karnowski, prezydent Sopotu.

Sam Sopot wystąpi tam zresztą w podwójnej roli. Z jednej strony urzędnicy będą badać możliwości realizacji gigantycznej, ale i niezwykle potrzebnej całemu Trójmiastu inwestycji bez udziału miejskich środków, czyli właśnie na zasadzie PPP. Z drugiej - wystąpią jako miasto, które właśnie rozpoczyna realizację kolejnej (po Centrum Haffnera) inwestycji PPP, czyli przebudowę dworca i terenów wokół niego.

Nie jest zresztą wykluczone, że we Francji uda się Sopotowi pozyskać inwestorów, którzy "wzbogacą" i tę inwestycję - do zagospodarowania pozostanie bowiem, już po wybudowaniu dworca, część przestrzeni komercyjnych, powstałych w ramach projektu.

Czy byłbyś w stanie płacić za przejazd pod Sopotem, gdyby tunel powstał w formule PPP?

Priorytetowe będzie jednak zapoznanie się z możliwościami, dotyczącymi budowy tunelu. Wiadomo, że inwestycja ta wyceniana jest na ok. 2,3 mld zł. Trudno więc przypuszczać, iż Sopotowi udałoby się ją zrealizować samodzielnie. W grę wchodzi oczywiście wystąpienie o środki zewnętrzne, ale i w takim wypadku wkład własny miasta byłby gigantyczny. Właśnie dlatego władze Sopotu szukają innych rozwiązań.

Formuła PPP pozwala na to, aby inwestycję przeprowadził prywatny inwestor. Możliwości są dwie. Wedle pierwszego scenariusza po zakończeniu inwestycji będzie on czerpać korzyści, wynikające z funkcjonowania tunelu, np. pobierając opłaty za przejazd. Takie rozwiązanie zasugerował zresztą już jakiś czas temu miastu Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju, z którym konsultowano pomysł. Urzędnicy nie są jednak do końca przekonani, czy byłoby to rozwiązanie dobre.

Drugi scenariusz zakłada, że prywatny inwestor, już po zrealizowaniu inwestycji, byłby przez lata spłacany przez miasto. - Na razie chcemy przede wszystkim rozeznać się w możliwościach, które daje nam PPP. Nie przesądzamy jednak, że w ten właśnie sposób inwestycja będzie realizowana. Po prostu musimy dysponować pełną wiedzą, zanim podejmiemy wiążącą decyzję - dodaje Karnowski.

Z al. Niepodległości, alternatywą dla której miałby w przyszłości stać się właśnie tunel średnicowy, korzysta codziennie około 60 tys. aut. Trudno się więc dziwić, że większość mieszkańców Sopotu uznaje projekt budowy tunelu jako najbardziej potrzebną miastu inwestycję. Podobnie uważa też duża część mieszkańców Gdańska i Gdyni, którzy, próbując przejechać przez Sopot, skazani są dziś na ogromne korki.

Opinie (227) 9 zablokowanych

  • 2,3 mld na budowę tunelu

    Za połowę tego można by zbudować wielopoziome parkingi obok wszystkich przystanków SKM.

    • 7 2

  • (4)

    A ja cały czas czekam na protokół z wyborów na Prezydenta Sopotu

    na stronie UM Sopot. Cisza - nie zamieścili - ciekawe czego się tak ociągają - to zaledwie 3 strony. Na stronach www wszystkich miast te informacje sa juz od poniedziałku. Ale wystarczy poszukać w internecie.
    Według strony pkw.gov.pl ilość osób "zarejestrowanych" w spisie wyborców prezydenta Sopotu nagle wzrosła z deklarowanych 87 osób o godz.11.30 przez rzecznika Karnowskiego (p. Jachim) do 105 osób w piątek o 15.00.
    Czyli 18 wniosków zatwierdzonych przez Prezydenta Karnowskiego (no bo kto podpisał te wnioski" przed samymi wyborami", po ujawnieniu "afery" równo o 15.00), bowiem w sobotę UM nie działał. Średnio etyczne zagranie.
    Notabene iość osób uprawnionych do głosowania w całym (!!!) okręgu
    ( Wojewódzki Zespół Reumatologiczny Zakład Rehabilitacji Leczniczej, ul.Grunwaldzka 1-3) gdzie rzekomo dopisano 10 osób w jednym mieszkaniu, wzrosła jedynie o 7 osób!
    Wszystko do sprawdzenia na stronie pkw.gov.pl w dziale wybory samorzadowe 2010 - wystarczy porownać ilość osób uprawnionych do glosowania w kazdym z obwodów , jak zmieniła się między I a II turą.

    • 8 7

    • rusz d... i pójdź do Urzędu (3)

      wczoraj jeszcze wisiało na drzwiach Urzędu Miasta Sopotu

      • 4 5

      • Niestety nie mogę chodzić (I gr. inwalidzka) (2)

        Mogę się przyturlać autobusem, ale w mojej okolicy niskopodłogowce nisię nie zatrzymują. Myslałem że strona internetowa Urzędu Miasta służy ułatwieniu komunikacji z urzędem - byłem w błędzie.

        • 3 2

        • Autobusy do Ciebie nie dojeżdżają, bo tunel pod Monciakiem jest zbyt niski : ) (1)

          Żeby tylko nie sknocili na etapie projektowania tunelu pod Niepodległosci.

          • 3 2

          • prezio

            tym to juz sie ze swoja sprawnoscia frulek zajmie jak zostanie preziem.

            • 2 2

  • Kto poważny będzie rozmawiał z kimś kto ma zarzuty

    Jeżeli ktoś "robił interesy" za granicą to wie,że nikt nie zaryzykuje rozmów z osobą z zarzutami, taki zwyczaj...

    • 3 4

  • Tunel pod Sopotem

    Zanim sprawa dojrzeje, myślę, że będzie to tunel łączny z koleją, jak wskazane to jest na mapce.
    Ja, Gdańszczanin trzymam kciuki! Sopot wtedy będzie perłą absolutną Bałtyku!

    • 8 0

  • 1000 x TAK (1)

    JEŚLI POWSTANIE TUNEL POD NIEPODLEGŁOŚCI ZAWSZE BEDĘ GŁOSOWAŁ NA KARNOWSKIEGO CHOĆBY NIE WIEM CO KRĘCIŁ NA BOKU !!!!!!!

    • 9 6

    • wątpię, że jesteś z Sopotu

      • 3 2

  • Adamowicz ! włodarzu Gdańska

    Wyremontuj torowisko na Lenartowicza i Siennickiej. Twoje dortmundy podskakują na nierównej drodze i powodują wstrząsy. Bo też postawimy rogatki i będziemy pobierac myto za przejazd.

    • 3 0

  • Może jakiś milioner z Sopotu z kolegami by się zrzucił na 2,3mld złotych i by zaczęli budować

    Wspólne dobro górą! A dla Zupotu z pewnością "duży oddech komunikacyjny".

    • 3 0

  • Proponuję wstrzymać sie z decyzja o

    budowie do czasu, aż poznamy opinie niejakiego Dariusa Salamona von Danzig. Po jego opinii poczyńmy dalsze kroki, bo nie da spokoju i zamęczy nas na forach wszelakich swoimi mądrościami. Dziękuję za uwagę.

    • 3 1

  • ten tunel jest przede wszystkim potrzebny dla Gdańska i Gdyni (2)

    To wyłączny transfer, jaka korzyść dla Sopotu???? Jeśli to będzie budował Sopot i firma, ale bez wkładu (15-33 proc) Gdyni i Gdańska to będzie największym szyderstwem wobec sopocian!!!

    • 9 6

    • Przestań sapać. (1)

      • 0 3

      • trudno się spierać z faktami

        idź spać

        • 2 1

  • Musi byc tunel, (2)

    bo jak mój bułgarski opiekun wiezie mnie spod dworca w Gdyni pod dworzec w Gdańsku swoim wypasionym escortem (ma nawet elektryczne szyby) to sie denerwuje na korki w Sopocie. A ja nie lubie jak sie denerwuje. Dlatego popieram pomysł tunelu.

    • 5 1

    • a ma chociaz automat i skore??? bo w usa nikt by nawet do niego nie wsiadl! ha ha (1)

      yeah!

      • 1 0

      • Nie, ale ma

        dywaniki aluminiowe z tesco.

        • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane