• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Sopotem wybuduje prywatny inwestor?

Piotr Weltrowski
8 grudnia 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 

Sopoccy urzędnicy jadą w środę do Paryża, gdzie wezmą udział w spotkaniu z ponad 100 francuskimi przedsiębiorcami, w tym z takimi gigantami, jak Air France. Ma ono dotyczyć inwestycji realizowanych w formule PPP oraz możliwości zrealizowania w ten właśnie sposób budowy tunelu pod miastem, w ciągu al. Niepodległości.



Jeden z możliwych wariantów tunelu pod Sopotem. Jeden z możliwych wariantów tunelu pod Sopotem.
Spotkanie organizuje Ministerstwo Gospodarki i polska ambasada we Francji. Objęte jest ono także patronatem senatu Francji. - Jedziemy tam spotkać się z przedsiębiorcami i z ekspertami od Partnerstwa Publiczno-Prywatnego, również w zakresie inwestycji drogowych - mówi Jacek Karnowski, prezydent Sopotu.

Sam Sopot wystąpi tam zresztą w podwójnej roli. Z jednej strony urzędnicy będą badać możliwości realizacji gigantycznej, ale i niezwykle potrzebnej całemu Trójmiastu inwestycji bez udziału miejskich środków, czyli właśnie na zasadzie PPP. Z drugiej - wystąpią jako miasto, które właśnie rozpoczyna realizację kolejnej (po Centrum Haffnera) inwestycji PPP, czyli przebudowę dworca i terenów wokół niego.

Nie jest zresztą wykluczone, że we Francji uda się Sopotowi pozyskać inwestorów, którzy "wzbogacą" i tę inwestycję - do zagospodarowania pozostanie bowiem, już po wybudowaniu dworca, część przestrzeni komercyjnych, powstałych w ramach projektu.

Czy byłbyś w stanie płacić za przejazd pod Sopotem, gdyby tunel powstał w formule PPP?

Priorytetowe będzie jednak zapoznanie się z możliwościami, dotyczącymi budowy tunelu. Wiadomo, że inwestycja ta wyceniana jest na ok. 2,3 mld zł. Trudno więc przypuszczać, iż Sopotowi udałoby się ją zrealizować samodzielnie. W grę wchodzi oczywiście wystąpienie o środki zewnętrzne, ale i w takim wypadku wkład własny miasta byłby gigantyczny. Właśnie dlatego władze Sopotu szukają innych rozwiązań.

Formuła PPP pozwala na to, aby inwestycję przeprowadził prywatny inwestor. Możliwości są dwie. Wedle pierwszego scenariusza po zakończeniu inwestycji będzie on czerpać korzyści, wynikające z funkcjonowania tunelu, np. pobierając opłaty za przejazd. Takie rozwiązanie zasugerował zresztą już jakiś czas temu miastu Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju, z którym konsultowano pomysł. Urzędnicy nie są jednak do końca przekonani, czy byłoby to rozwiązanie dobre.

Drugi scenariusz zakłada, że prywatny inwestor, już po zrealizowaniu inwestycji, byłby przez lata spłacany przez miasto. - Na razie chcemy przede wszystkim rozeznać się w możliwościach, które daje nam PPP. Nie przesądzamy jednak, że w ten właśnie sposób inwestycja będzie realizowana. Po prostu musimy dysponować pełną wiedzą, zanim podejmiemy wiążącą decyzję - dodaje Karnowski.

Z al. Niepodległości, alternatywą dla której miałby w przyszłości stać się właśnie tunel średnicowy, korzysta codziennie około 60 tys. aut. Trudno się więc dziwić, że większość mieszkańców Sopotu uznaje projekt budowy tunelu jako najbardziej potrzebną miastu inwestycję. Podobnie uważa też duża część mieszkańców Gdańska i Gdyni, którzy, próbując przejechać przez Sopot, skazani są dziś na ogromne korki.

Opinie (227) 9 zablokowanych

  • Taaa tunel pod Martwą Wisłą, tunel pod Pachołkiem, teraz tunel pod Sopotem.

    W trójmieście wiele zbudowano...na papierze :D

    • 5 1

  • a może jednak taniej wykupić grunty przeznaczone kiedyś pod tą drogę,

    które sprzedał pewien prezydent miasta groblewskiemu i paru innym inwestorom i pociągnąć drogę po ziemi bez konieczności wydawania 2,5 mld złotych?
    No ale taki plan pewnie wyjdzie później- Grobel i inni którzy kupili ziemię za grosze łaskawie zdecydują się oddać ziemię Sopotowi za 1000 krotność ceny zakupu a jeden pan który ma nazwisko zaczynające się na: "karnow..." weźmie za to kasę pod biurkiem i wszyscy będą zadowoleni :)
    1. droga kiedyś będzie
    2. będzie tańsza niż tunel
    3. byli właściciele ziemi będą bogatsi
    4. budowniczy przybudówek także
    5. kierowcy będą jeździć za damo
    I tak się robi interesy !!! Uczcie się ludzie :D

    • 5 3

  • Już jeden wykop z kładką pośrodku zwany "tunelem"

    jest ; teraz będzie pewnie "tunel" bez kładki

    • 4 0

  • przestarzałe rozwiazanie

    A nie lepiej rozwijać technologię teleportacji?

    • 5 1

  • A może wybudować metro ... (1)

    ... a na miejscu obecnego torowiska zbudować przelotówkę przez Trójmiasto.

    • 1 2

    • to jest naprawdę bdb pomysł!

      Nie wierzę w tunel made in Poland & used by Poles. Widzę tam tylko wypadki i korki, w których ludzie będą się dusić od spalin. Tu nawet nikomu do głowy nie przyjdzie aby eliminować poczucie klaustrofobii. Nie będzie nikogo stać na zrobienie trzeciego pasa awaryjnego dla służb ratowniczych. Będzie to atrakcja dla rajdowców. A co najważniejsze Polacy nie znają się na prowadzeniu pojazdów pod ziemią (to nie żart - tam trzeba być szczególnie przewidującym). Widzę to w czarnych kolorach. Kolejny problem to wyprowadzenie ruchu na końcówkach tuneli. Od wyjazdu z tunelu powinno być co najmniej tyle dlugości do najbliższego skrzyżowania, ile wynosi sama długość tunelu. W istocie o wiele lepiej i taniej wprowadzić pod ziemię uporządkowany ruch kolejowy. I lepiej i taniej. "Schowanie" wibracji i hałasów kolejowych pod płytę. Łatwiej przerabiać kolejne nitki torów pod ziemię, a nad torami spokojnie prowadzić nową drogę. Nie trzeba wiercić tylko kopać. Gratuluję raz jeszcze świeżości :)

      • 1 2

  • Co z hańbą tej Prezydentury jaką jest ulica Spacerowa?

    Co z hańbą tej Prezydentury jaką jest ulica Spacerowa. W planach był tunel łączący Spacerową z Sopotem, nie mówiąc już o przebudowie i poszerzeniu samej Spacerowej.

    • 5 0

  • HAHAHA opłaty za przejazd genialne, poprostu niesamowite.

    korki w jedną i w drugą stronę do bramek i cena 10zł za samochód dzienne.

    • 4 1

  • Nakręćmy film pd tytułem "Pożar w tunelu"

    • 3 1

  • Pomysł Rafala.gd jest super! (1)

    Nie wierzę w tunel made in Poland & used by Poles. Widzę tam tylko wypadki i korki, w których ludzie będą się dusić od spalin. Tu nawet nikomu do głowy nie przyjdzie aby eliminować poczucie klaustrofobii. Nie będzie nikogo stać na zrobienie trzeciego pasa awaryjnego dla służb ratowniczych. Będzie to atrakcja dla rajdowców. A co najważniejsze Polacy nie znają się na prowadzeniu pojazdów pod ziemią (to nie żart - tam trzeba być szczególnie przewidującym). Widzę to w czarnych kolorach. Kolejny problem to wyprowadzenie ruchu na końcówkach tuneli. Od wyjazdu z tunelu powinno być co najmniej tyle dlugości do najbliższego skrzyżowania, ile wynosi sama długość tunelu. W istocie o wiele lepiej i taniej wprowadzić pod ziemię uporządkowany ruch kolejowy. I lepiej i taniej. "Schowanie" wibracji i hałasów kolejowych pod płytę. Łatwiej przerabiać kolejne nitki torów pod ziemię, a nad torami spokojnie prowadzić nową drogę. Nie trzeba wiercić tylko kopać. Gratuluję raz jeszcze świeżości :)

    • 6 2

    • rzeczywiście taniej i bezpieczniej

      to nasuwa możliwość zbudowania podziemnego dworca w Sopocie oraz na wyścigach. Myślę że Warszawa jest dobrym przykładem np Stacja Willsona, gdzie architektura stacji metra wychodzi na zewnątrz.

      P.S. W Atenach jest metro które tylko kilka stacji ma wpuszczonych pod ziemię, jedynie w centrum. Reszta jest na powietrzu, tam gdzie wibracje nie przeszkadzają już zwartej zabudowie miasta.

      • 0 0

  • Tunel, jaaaasne...

    ...jest to wizja tyleż futurystyczna co po prostu śmieszna. Czyżby Karnowski pozazdrościł Adamowiczowi niesamowitych wizji? Takich tuneli w PL jeszcze nikt nie wybudował i budował nie będzie, choćby ze względu na kosmiczne koszty, które żadnego uzasadnienia nie mają. Nad torami kolejki spokojnie da się poprowadzić estakadę, ktora może być i znacznie tańsza i znacznie szybciej zbudowana. To rozwiązanie jest realne i możliwe do zrealizowania. Sopot jest wąskim gardłem aglomeracji i jeżeli szybko się czegoś z tym nie zrobi, to wkrótce w ogóle nie będzie można tamtędy przejechać...

    • 1 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane