• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Sopotem wybuduje prywatny inwestor?

Piotr Weltrowski
8 grudnia 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 

Sopoccy urzędnicy jadą w środę do Paryża, gdzie wezmą udział w spotkaniu z ponad 100 francuskimi przedsiębiorcami, w tym z takimi gigantami, jak Air France. Ma ono dotyczyć inwestycji realizowanych w formule PPP oraz możliwości zrealizowania w ten właśnie sposób budowy tunelu pod miastem, w ciągu al. Niepodległości.



Jeden z możliwych wariantów tunelu pod Sopotem. Jeden z możliwych wariantów tunelu pod Sopotem.
Spotkanie organizuje Ministerstwo Gospodarki i polska ambasada we Francji. Objęte jest ono także patronatem senatu Francji. - Jedziemy tam spotkać się z przedsiębiorcami i z ekspertami od Partnerstwa Publiczno-Prywatnego, również w zakresie inwestycji drogowych - mówi Jacek Karnowski, prezydent Sopotu.

Sam Sopot wystąpi tam zresztą w podwójnej roli. Z jednej strony urzędnicy będą badać możliwości realizacji gigantycznej, ale i niezwykle potrzebnej całemu Trójmiastu inwestycji bez udziału miejskich środków, czyli właśnie na zasadzie PPP. Z drugiej - wystąpią jako miasto, które właśnie rozpoczyna realizację kolejnej (po Centrum Haffnera) inwestycji PPP, czyli przebudowę dworca i terenów wokół niego.

Nie jest zresztą wykluczone, że we Francji uda się Sopotowi pozyskać inwestorów, którzy "wzbogacą" i tę inwestycję - do zagospodarowania pozostanie bowiem, już po wybudowaniu dworca, część przestrzeni komercyjnych, powstałych w ramach projektu.

Czy byłbyś w stanie płacić za przejazd pod Sopotem, gdyby tunel powstał w formule PPP?

Priorytetowe będzie jednak zapoznanie się z możliwościami, dotyczącymi budowy tunelu. Wiadomo, że inwestycja ta wyceniana jest na ok. 2,3 mld zł. Trudno więc przypuszczać, iż Sopotowi udałoby się ją zrealizować samodzielnie. W grę wchodzi oczywiście wystąpienie o środki zewnętrzne, ale i w takim wypadku wkład własny miasta byłby gigantyczny. Właśnie dlatego władze Sopotu szukają innych rozwiązań.

Formuła PPP pozwala na to, aby inwestycję przeprowadził prywatny inwestor. Możliwości są dwie. Wedle pierwszego scenariusza po zakończeniu inwestycji będzie on czerpać korzyści, wynikające z funkcjonowania tunelu, np. pobierając opłaty za przejazd. Takie rozwiązanie zasugerował zresztą już jakiś czas temu miastu Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju, z którym konsultowano pomysł. Urzędnicy nie są jednak do końca przekonani, czy byłoby to rozwiązanie dobre.

Drugi scenariusz zakłada, że prywatny inwestor, już po zrealizowaniu inwestycji, byłby przez lata spłacany przez miasto. - Na razie chcemy przede wszystkim rozeznać się w możliwościach, które daje nam PPP. Nie przesądzamy jednak, że w ten właśnie sposób inwestycja będzie realizowana. Po prostu musimy dysponować pełną wiedzą, zanim podejmiemy wiążącą decyzję - dodaje Karnowski.

Z al. Niepodległości, alternatywą dla której miałby w przyszłości stać się właśnie tunel średnicowy, korzysta codziennie około 60 tys. aut. Trudno się więc dziwić, że większość mieszkańców Sopotu uznaje projekt budowy tunelu jako najbardziej potrzebną miastu inwestycję. Podobnie uważa też duża część mieszkańców Gdańska i Gdyni, którzy, próbując przejechać przez Sopot, skazani są dziś na ogromne korki.

Opinie (227) 9 zablokowanych

  • Tylko nie wykręćta takiego bubla z tym tunelem w Sopocie jak w Gdyni wykręcono numer z tym węzłem "Gordyjskim" Wzgórze

    • 1 2

  • xxx (1)

    Moim zdaniem taka droga inwestycja nie jest tak bardzo potrzebna.
    Po pierwsze jest to bardzo kosztowne i niebezpieczne...pomyślny ..jak szybko dotrze karetka do takiego miejsca w czasie wypadku?chyba nie zbyt szybko i co się stanie jak jakis samochod wybuchnie - wszyscy,ktorzy beda w tunelu zgina.
    Aby pozbyć się korków można by pomyśleć troche inaczej np. na tej trasie (Grunwardzka )mogliby zrobic przejścia dla pieszych podziemne i o wiele sprawniejszy stałby się ruch pojazdów i pieszych. no i jeszcze kwestia skm , mozna troche kasy dołożyć i to wszystko unowocześnić i wtedy wiecej ludzi by z niej korzystało...i można pomyśleć o tzw. park and drive- czyli jade samochodem na parking, zostawiam auto i przesiadam sie w skm, proste, tanie . i szkoda pieniedzy tak duzo na taka beznadziejną inwestycję

    • 3 3

    • Zgadzam się

      z tą opinią. Sam podobne pomysły opisywałem względem Gdańska pod artykułem o budowie bezsensownej trasy słowackiego. Bezsenswonej choćby dlatego, że jest w poprzek miasta i dlatego, że powstaje obwodnica południowa.

      • 0 0

  • panie Prezydencie mam nadzieję, że przed wyjazdem sprzątnie Pan swoj plakat

    z drzwi mojej willi, cały czas wisi

    • 2 0

  • Ciekawe ile lat to zajmie ? (1)

    Jak byłem w Chinach to w 2 lata chińczycy zbudowali 6 km tunelu dla cieżrówek pod ulicą, po 2 pasy na stronę.

    • 2 0

    • oj chyba pracowali bardzo powoli

      • 0 0

  • A gdyby zrobić mniejsze tunele przecinające Al.Niepodległości ?

    Dlaczego nie zrobić mniej kłopotliwych w budowie mniejszych tuneli przecinających Al. Zwycięstwa i porządnych niekolidujących pasów zjazdowych ?

    • 2 1

  • prosba .

    Posluchajcie mej prosby i apelu i nie budujce tego k..... tunelu.OLE!

    • 0 3

  • Widzę, że wracamy do mrzonki

    o nazwie - tunel pod Sopotem.

    • 0 3

  • Pozniejsze utrzymanie takiej inwestycji jest kosztowne

    Kto mial by byc konserwatorem tego tunelu?

    • 0 2

  • Przystanek autobusowy p.n. : Sopot - Grand Hotel należy przemianować na : Sopot - Betoniarnia im. Jacka Karnowskiego........

    Przystanek autobusowy p.n. : Sopot - Grand Hotel należy przemianować na : Sopot - Betoniarnia im. Jacka Karnowskiego........
    ........... Kto się zgadza na przemianowanie nazwy przystanku autobusowego linii 122 i 187, usytuowanego na przeciwko Kościoła p.w. św. Andrzeja Boboli ?

    • 2 0

  • tunele- po co sobie głowe zawacac

    Droga jest potrzebna, ale po co zaraz tunel. Wypieprzyc te stare rudery koło billi i uniwerku i tamtedy puścić extra droge. Spuszczają sie nad tym jakby naprawde było szkoda tych chałup. Oj sopot i gdańsk.. wezcie sie wkońcu za te swoje drogi. makabra przy gdyni

    • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane