• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tydzień trolejbusowych cudów

JAGA
23 września 2003 (artykuł sprzed 21 lat) 
Trolejbusy jeżdżą po Gdyni już od 60 lat. Urodziny obchodzone są hucznie przez cały ten tydzień.

- Nie sądzę, że trolejbus osiągnie w Gdyni dominujący udział w przewozach, ale cieszę się, że w centrum pełni ważną rolę, że na zmodernizowanej Świętojańskiej będzie funkcjonował właśnie trolejbus - mówi Olgierd Wyszomirski, dyrektor Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni. - Marzy się Świętojańska bez samochodów, ale z trolejbusami. Myślę, że w przyszłości, kiedy wszyscy będziemy mieli już dosyć samochodów i będziemy chcieli się troszeczkę od nich uwolnić w centrum miasta, to tak się stanie.

Szczytowy okres komunikacji trolejbusowej przypadał na lata 60., gdy trolejbusów było dwa razy więcej niż autobusów. Były wtedy w Gdyni dominującym środkiem transportu i sprzyjała im polityka taryfowa - przejazd trolejbusem był o jedną trzecią tańszy niż przejazd autobusem. Teraz ceny są jednakowe. Trolejbusy przewożą co czwartego pasażera w Gdyni, a dwie trzecie mieszkańców tego miasta popiera ten rodzaj komunikacji i chce żeby nadal tu funkcjonował.

Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej ma 80 trolejbusów licząc starego Saurera, który od wczoraj występuje pod numerem inwentarzowym 3300, a także nowy nabytek - Solarisa Trollino (najbardziej nowoczesny trolejbus na świecie, takie same zamówił np. Rzym) wprowadzonego wczoraj do eksploatacji z okazji jubileuszu komunikacji trolejbusowej. Trudno jest jednak powiększać tabor o nowe Solarisy, bo każdy z nich kosztuje 1 mln 100 tys. zł. Być może uda się to ze środków pomocowych Unii Europejskiej.

Od października reaktywowana zostanie w niedziele linia trolejbusowa 21. Właśnie tu będzie kursował historyczny Sauer. Pasażerowie mogą liczyć na atrakcje, np. spotkania z ciekawymi ludźmi, różne materiały, pamiątki.

Bezpłatna przez ten tydzień będzie linia 60, specjalnie uruchomiona z okazji urodzin na trasie dworzec główny PKP - węzeł Franciszki Cegielskiej z dodatkowym kursem o godz. 13 do Sopotu. Tu z kolei można będzie spotkać prezydentów i wiceprezydentów Gdyni i Sopotu, szefów ZKM, ekologów i miłośników komunikacji miejskiej.

Trwa konkurs na najstarszy gdyński rozkład jazdy.
- Czekamy na zgłoszenia. Jak tak dalej pójdzie to ja wygram, bo złożyłem rozkład jazdy z roku 1966 nieistniejącej linii trolejbusowej 28, która kursowała wówczas z dworca głównego w Gdyni przez Oksywie Dolne na Oksywie Górne - mówi z nadzieją na wygraną dyrektor Wyszomirski. - Tam była trasa jednotorowa z "mijanką", która dostarczała wielu atrakcji, bowiem nerwowi kierowcy czasami nie czekali na drugi pojazd i potem trolejbusy musiały się minąć na jednym torze. Czasami odbywało to się na siłę i któremuś z nich spadały pałąki, a drugi zwycięsko jechał dalej. Nie liczę na nagrodę - dla mnie wystarczy satysfakcja.
Przypomnijmy, że nagrodą w konkursie jest bezpłatny bilet ZKM.


W najbliższą niedzielę o godz. 11 na węźle Franciszki Cegielskiej odbędzie się festyn z... trolejbusowymi atrakcjami.
Głos WybrzeżaJAGA

Opinie (314)

  • Choć to uzupełnienie autobusowe w Gdańsku jest i tak kiepskie. Dopiero od niedawna Morena ma np. bezpośrednie połączenie z Chełmem (C). Kilka dni temu sytuacje troche poratował kartuski Gryf wprowadzając linię 831. Nie ma cały czas autobusu z Osowej do Wrzeszcza lub choćby na Niedźwiednik. Osowę też ratuje inny przewoźnik Architekton (Planetbus), który zabiera ludzi ze wszystkich nowych zakątków tej dzielnicy, o których ZKM zupełnie zapomniało. Dlatego twierdzę, że sieć linii w Gdańsku nieco kuleje.

    • 0 0

  • kto sie jeszcze zgadza??
    nie widzę
    dziekuję:)))
    na tym zgadzanie sie uważam za skończone
    nie lubie środków komunikacji publicznej za to, że jestem skazany na podróżowanie z burakami, jak czasem tu i ówdzie
    ale jestem na nie SKAZANY
    i tak sie czuję jak stoję lub czasem jadę:(

    • 0 0

  • ejdam

    A no widzisz. Władzę twoją kochaną (w tym związek gmin) obowiązuje ustawa o zamówieniach publicznych (wyłączone są z niej domy publiczne). Przetargi ot co. Obsługa układu tras i linii w 3-city zostaje poddana procedurze przetargowej. Związak stawia warunki, np. cena, pojazdy nie starsze niż 2 lata (albo nowe), kontrakt na 5 lat. Wtedy cena staje się jedynym kryterium zależnym od przewoźnika. O Jezu, no kto jest tańszy ten wygrywa. Wtedy ZKM w Gdańsku ze swoimi nowymi MANAMI może obsługiwać Gdynia, a PKM z Gdyni z Solarisami Chełm. Bo czemu nie ? A i na SKM znajdzie się bacik do poprawy jakości obsługi ale o tym kolejnym odcinku jak zechcesz.

    • 0 0

  • Mama

    Ryzykowałbym przesiadki pod warunkiem, że na przystankach serwowaliby zimne piwko.

    • 0 0

  • Bolo

    No w tym wypadku już jest trudniej, ale powiem szczerze, że czasami do samego Gdańska Głównego z Żabianki można dojechać szybciej C z przesiadką na B przy Słowackiego. Oczywiscie wszysko zależy od przeszkód na drodze i dobrego skomunikowania jednego z drugim.

    • 0 0

  • gallux

    zawsze możesz wybrać bezpieczne pozostanie w domu ;}
    (no prawie zawsze)
    :]

    • 0 0

  • Kierowca Autobusu

    Tylko wiadomo, wszystko opiera się na biletach. Popatrz jakie awantury są w 171 jak wsiądzie gdański czy gdyński kanar :((((
    Autor: Kierowca Autobusu 2003-09-23 12:40

    Tylko nie kanar. TY! Bo jak przestaniemy sprawdzać bilety to wam przychody siądą i za wrzesień pensyjki ci nie wypłacą. No.

    • 0 0

  • A, ja nie lubię podróżować z takimi jak gallux wieśniakiami, którym śmierdzi okrutnie z gęby, są chamscy i drą się na cały np. autobus, plując do tego na boki oraz depcząc przy okazji innych podróżnych swoimi zabloconymi butami z których oczywiście niezmiennie słoma kilogramami wystaje...

    • 0 0

  • ty chyba mamo nigdy nie stałaś koło takiego trola walącego starym wielorybem zmieszanym z jeszcze z starszym wielbłądem???

    • 0 0

  • Your Lovely Local Authority

    Chcesz coś takiego jak KZK GOP na Śląsku, ale to jest wszystko kwestia rozmów i dogadania się mieedzy sobą, a sam wiesz jak ZKMy GD i GA się ze sobą dogadują :(((

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane