• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tydzień trolejbusowych cudów

JAGA
23 września 2003 (artykuł sprzed 21 lat) 
Trolejbusy jeżdżą po Gdyni już od 60 lat. Urodziny obchodzone są hucznie przez cały ten tydzień.

- Nie sądzę, że trolejbus osiągnie w Gdyni dominujący udział w przewozach, ale cieszę się, że w centrum pełni ważną rolę, że na zmodernizowanej Świętojańskiej będzie funkcjonował właśnie trolejbus - mówi Olgierd Wyszomirski, dyrektor Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni. - Marzy się Świętojańska bez samochodów, ale z trolejbusami. Myślę, że w przyszłości, kiedy wszyscy będziemy mieli już dosyć samochodów i będziemy chcieli się troszeczkę od nich uwolnić w centrum miasta, to tak się stanie.

Szczytowy okres komunikacji trolejbusowej przypadał na lata 60., gdy trolejbusów było dwa razy więcej niż autobusów. Były wtedy w Gdyni dominującym środkiem transportu i sprzyjała im polityka taryfowa - przejazd trolejbusem był o jedną trzecią tańszy niż przejazd autobusem. Teraz ceny są jednakowe. Trolejbusy przewożą co czwartego pasażera w Gdyni, a dwie trzecie mieszkańców tego miasta popiera ten rodzaj komunikacji i chce żeby nadal tu funkcjonował.

Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej ma 80 trolejbusów licząc starego Saurera, który od wczoraj występuje pod numerem inwentarzowym 3300, a także nowy nabytek - Solarisa Trollino (najbardziej nowoczesny trolejbus na świecie, takie same zamówił np. Rzym) wprowadzonego wczoraj do eksploatacji z okazji jubileuszu komunikacji trolejbusowej. Trudno jest jednak powiększać tabor o nowe Solarisy, bo każdy z nich kosztuje 1 mln 100 tys. zł. Być może uda się to ze środków pomocowych Unii Europejskiej.

Od października reaktywowana zostanie w niedziele linia trolejbusowa 21. Właśnie tu będzie kursował historyczny Sauer. Pasażerowie mogą liczyć na atrakcje, np. spotkania z ciekawymi ludźmi, różne materiały, pamiątki.

Bezpłatna przez ten tydzień będzie linia 60, specjalnie uruchomiona z okazji urodzin na trasie dworzec główny PKP - węzeł Franciszki Cegielskiej z dodatkowym kursem o godz. 13 do Sopotu. Tu z kolei można będzie spotkać prezydentów i wiceprezydentów Gdyni i Sopotu, szefów ZKM, ekologów i miłośników komunikacji miejskiej.

Trwa konkurs na najstarszy gdyński rozkład jazdy.
- Czekamy na zgłoszenia. Jak tak dalej pójdzie to ja wygram, bo złożyłem rozkład jazdy z roku 1966 nieistniejącej linii trolejbusowej 28, która kursowała wówczas z dworca głównego w Gdyni przez Oksywie Dolne na Oksywie Górne - mówi z nadzieją na wygraną dyrektor Wyszomirski. - Tam była trasa jednotorowa z "mijanką", która dostarczała wielu atrakcji, bowiem nerwowi kierowcy czasami nie czekali na drugi pojazd i potem trolejbusy musiały się minąć na jednym torze. Czasami odbywało to się na siłę i któremuś z nich spadały pałąki, a drugi zwycięsko jechał dalej. Nie liczę na nagrodę - dla mnie wystarczy satysfakcja.
Przypomnijmy, że nagrodą w konkursie jest bezpłatny bilet ZKM.


W najbliższą niedzielę o godz. 11 na węźle Franciszki Cegielskiej odbędzie się festyn z... trolejbusowymi atrakcjami.
Głos WybrzeżaJAGA

Opinie (314)

  • Ejdam

    Rozwiązaniem być może jeszcze przedłużenie S do Oliwy, Może to by trochę pomogło.

    • 0 0

  • Tylko wiadomo, wszystko opiera się na biletach. Popatrz jakie awantury są w 171 jak wsiądzie gdański czy gdyński kanar :((((

    • 0 0

  • gallux a psi obowiązek władzy

    Zgadza się jest to, może nie psi, co ustawowy obowiązek władz samorządowych. Tyle tylko, że ja lubię wiedzieć na co idą pienądze z podatków. I nie podoba mi się akcja przedwyborcza typu: kolejne grupy społeczne korzystają z bezpłatnych przejazdów. Ale ja pewnie jestem nieczuły społecznie

    • 0 0

  • czasy trudne niepewne nie lepiej w domu na d...e siedzieć??
    tylko byśta podróżowali i podróżowali w te i we wte:))
    powinni wprowadzić lektyki:)))
    dwójki i czwórki:)))

    • 0 0

  • władzo moja kochana

    nie wiem czy prościej (być może)
    dlaczego na przykład przewoźnicy mieliby dbać o niskie ceny, skoro zwiazek gmin i tak musiałby skupować ich usługi?
    takich problemów do rozwiązania znalazłbym kilka, rozwiązania jak na razie nie znam i dlatego właśnie w następnych wyborach samorządowych znowu nie będę startował ;))

    • 0 0

  • ejdam

    wpadki komunikacyjne zdażają się wszędzie. Ja tego doświadczyłem nawet na "zgniłym zachodzie", ale trzeba przyznać jedno: punktualność trójmiejskiej komunikacji nie jest najgorsza. To trochę osładza jej wizerunek.
    Ja jestem generalnie zwolennikem komunikacji szynowej w dużych aglomeracjach /dla przykładu choćby Berlin z S-bahnem i U-bahnem/, natomiast autobus powinien stanowić uzupełnienie sieci.

    • 0 0

  • dwójka idą
    czwórka biegną
    jako ekologiczne i rewolucyjne w swej prostocie rozwiązujące wiele naszych bolączek zwolnione z podatków i dofinansowane przez ekologie prezydenta
    ilu ludzi miałoby robote od ręki pardon od nóżki??

    • 0 0

  • bolo

    generalnie się z Toba zgadzam

    • 0 0

  • Kierowco

    Zgadzam się, ale jak się kupi bilet całodzienny, to jest się skazanym tramwaj lub autobus.

    • 0 0

  • Bolo

    trzeba było zaryzykowac jazdę autobusami z przesiadkami
    mógłbyś się potem chwalić ze uprawiasz sporty ekstremalne ;)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane