• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tydzień trolejbusowych cudów

JAGA
23 września 2003 (artykuł sprzed 20 lat) 
Trolejbusy jeżdżą po Gdyni już od 60 lat. Urodziny obchodzone są hucznie przez cały ten tydzień.

- Nie sądzę, że trolejbus osiągnie w Gdyni dominujący udział w przewozach, ale cieszę się, że w centrum pełni ważną rolę, że na zmodernizowanej Świętojańskiej będzie funkcjonował właśnie trolejbus - mówi Olgierd Wyszomirski, dyrektor Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni. - Marzy się Świętojańska bez samochodów, ale z trolejbusami. Myślę, że w przyszłości, kiedy wszyscy będziemy mieli już dosyć samochodów i będziemy chcieli się troszeczkę od nich uwolnić w centrum miasta, to tak się stanie.

Szczytowy okres komunikacji trolejbusowej przypadał na lata 60., gdy trolejbusów było dwa razy więcej niż autobusów. Były wtedy w Gdyni dominującym środkiem transportu i sprzyjała im polityka taryfowa - przejazd trolejbusem był o jedną trzecią tańszy niż przejazd autobusem. Teraz ceny są jednakowe. Trolejbusy przewożą co czwartego pasażera w Gdyni, a dwie trzecie mieszkańców tego miasta popiera ten rodzaj komunikacji i chce żeby nadal tu funkcjonował.

Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej ma 80 trolejbusów licząc starego Saurera, który od wczoraj występuje pod numerem inwentarzowym 3300, a także nowy nabytek - Solarisa Trollino (najbardziej nowoczesny trolejbus na świecie, takie same zamówił np. Rzym) wprowadzonego wczoraj do eksploatacji z okazji jubileuszu komunikacji trolejbusowej. Trudno jest jednak powiększać tabor o nowe Solarisy, bo każdy z nich kosztuje 1 mln 100 tys. zł. Być może uda się to ze środków pomocowych Unii Europejskiej.

Od października reaktywowana zostanie w niedziele linia trolejbusowa 21. Właśnie tu będzie kursował historyczny Sauer. Pasażerowie mogą liczyć na atrakcje, np. spotkania z ciekawymi ludźmi, różne materiały, pamiątki.

Bezpłatna przez ten tydzień będzie linia 60, specjalnie uruchomiona z okazji urodzin na trasie dworzec główny PKP - węzeł Franciszki Cegielskiej z dodatkowym kursem o godz. 13 do Sopotu. Tu z kolei można będzie spotkać prezydentów i wiceprezydentów Gdyni i Sopotu, szefów ZKM, ekologów i miłośników komunikacji miejskiej.

Trwa konkurs na najstarszy gdyński rozkład jazdy.
- Czekamy na zgłoszenia. Jak tak dalej pójdzie to ja wygram, bo złożyłem rozkład jazdy z roku 1966 nieistniejącej linii trolejbusowej 28, która kursowała wówczas z dworca głównego w Gdyni przez Oksywie Dolne na Oksywie Górne - mówi z nadzieją na wygraną dyrektor Wyszomirski. - Tam była trasa jednotorowa z "mijanką", która dostarczała wielu atrakcji, bowiem nerwowi kierowcy czasami nie czekali na drugi pojazd i potem trolejbusy musiały się minąć na jednym torze. Czasami odbywało to się na siłę i któremuś z nich spadały pałąki, a drugi zwycięsko jechał dalej. Nie liczę na nagrodę - dla mnie wystarczy satysfakcja.
Przypomnijmy, że nagrodą w konkursie jest bezpłatny bilet ZKM.


W najbliższą niedzielę o godz. 11 na węźle Franciszki Cegielskiej odbędzie się festyn z... trolejbusowymi atrakcjami.
Głos WybrzeżaJAGA

Opinie (314)

  • gallux

    To akurat nie gdyńska (czy szerzej krajowa) specyfika. Jak się chce fundować przejazdy ulgowe i bezpłatne to trzeba do komunikacji dopłacać i liczyć każdy grosz.

    • 0 0

  • ja nie wiem...

    tobie JaGula to ktoś płaci za ilość wypoconej tu głupoty ?
    Może jeszcze powiesz nam wszystkim, jak rozwiążesz kwestię bardzo wysoko stojącej wody gruntowej w Trójmieście ? A może zaprojektujesz nam wodolot podwodny ? Pomyśl trochę zanim coś "klepniesz" głupio. Do wodolotu nie trzeba tunelu a do głupiego klepania wystarczy niepełna podstawówka !!!

    • 0 0

  • Kierowco

    z Gdyni do Sopotu jeżdżą jeszcze inne niż S autobusy
    zresztą z Gdańska do Sopotu również chyba coś jeździ
    ale myślę, że przydałby się jeszcze autobus z Gdańska do Gdyni (jako altermatywa dla monopolistycznej SKMki)
    przydałby się jeszcze jakiś autobus łączący dzielnice znajdujące się przy obwodnicy - Osowa, Jasień, Dąbrowa, Chwarzno itd.
    to taka prośba do ważnych osób w naszych miastach...

    • 0 0

  • "..do głupiego klepania wystarczy niepełna podstawówka !!!"

    Nie sądź wszystkich po sobie mój drogi!

    • 0 0

  • olis
    utrzymywanie komunikacji miejskiej to psi obowiązek gminy której głównym zadaniem jest UMILAĆ życie swoim mieszkańcom
    i to jest przyczyna dotowania (psi obowiązek) do ZKM

    • 0 0

  • ponawiam pytanie:

    tobie JaGula to ktoś płaci za ilość wypoconej tu głupoty ?

    • 0 0

  • gallux

    a jakie sa psie obowiązki ?
    (bo często się na nie powołujesz):]

    • 0 0

  • Kierowco autobusu

    A gdyby ten antyk "105" zastąpiła również jakaś niska podłoga, tylko nie taka jak do tej pory jeźdżą /i tylko na wybranych liniach/, to nie było by to również dobre. Obecnie dla SKM-ki na odcinku od Gdańska do Oliwy nie ma alternatywy, więc ludzi skazani są na 105 lub na SKM /za dwoma biletami miesięcznymi/.
    W tym roku w lecie zafundowałem sobie jazdę: Stogi plaża - Żabianka - polecam zwłaszcza dla zwolenników sado-maso...

    • 0 0

  • tramwajem?

    • 0 0

  • psi obowiązek mamo to MUS
    gmina MUSI np. dbać o swoich bezdomnych czyli dotować opieke społeczną
    utrzymywać szkolnictwo
    ład i bezpieczeństwo
    KOMUNIKACJA
    te są główne i psie:)))
    są i inne też psie ale mi sie myśleć nie chce:))))

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane