- 1 Wybuch w Hevelianum (69 opinii)
- 2 Zbiórka dla najbliższych zabitego tenisisty (10 opinii)
- 3 Mandat na 7,5 tys. zł dla rowerzysty (176 opinii)
- 4 Obywatelskie zatrzymanie włamywacza (6 opinii)
- 5 Kładka przy stoczni zamknięta do odwołania (65 opinii)
- 6 Triathlon w Gdańsku. Będą utrudnienia (179 opinii)
Tydzień trolejbusowych cudów
- Nie sądzę, że trolejbus osiągnie w Gdyni dominujący udział w przewozach, ale cieszę się, że w centrum pełni ważną rolę, że na zmodernizowanej Świętojańskiej będzie funkcjonował właśnie trolejbus - mówi Olgierd Wyszomirski, dyrektor Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni. - Marzy się Świętojańska bez samochodów, ale z trolejbusami. Myślę, że w przyszłości, kiedy wszyscy będziemy mieli już dosyć samochodów i będziemy chcieli się troszeczkę od nich uwolnić w centrum miasta, to tak się stanie.
Szczytowy okres komunikacji trolejbusowej przypadał na lata 60., gdy trolejbusów było dwa razy więcej niż autobusów. Były wtedy w Gdyni dominującym środkiem transportu i sprzyjała im polityka taryfowa - przejazd trolejbusem był o jedną trzecią tańszy niż przejazd autobusem. Teraz ceny są jednakowe. Trolejbusy przewożą co czwartego pasażera w Gdyni, a dwie trzecie mieszkańców tego miasta popiera ten rodzaj komunikacji i chce żeby nadal tu funkcjonował.
Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej ma 80 trolejbusów licząc starego Saurera, który od wczoraj występuje pod numerem inwentarzowym 3300, a także nowy nabytek - Solarisa Trollino (najbardziej nowoczesny trolejbus na świecie, takie same zamówił np. Rzym) wprowadzonego wczoraj do eksploatacji z okazji jubileuszu komunikacji trolejbusowej. Trudno jest jednak powiększać tabor o nowe Solarisy, bo każdy z nich kosztuje 1 mln 100 tys. zł. Być może uda się to ze środków pomocowych Unii Europejskiej.
Od października reaktywowana zostanie w niedziele linia trolejbusowa 21. Właśnie tu będzie kursował historyczny Sauer. Pasażerowie mogą liczyć na atrakcje, np. spotkania z ciekawymi ludźmi, różne materiały, pamiątki.
Bezpłatna przez ten tydzień będzie linia 60, specjalnie uruchomiona z okazji urodzin na trasie dworzec główny PKP - węzeł Franciszki Cegielskiej z dodatkowym kursem o godz. 13 do Sopotu. Tu z kolei można będzie spotkać prezydentów i wiceprezydentów Gdyni i Sopotu, szefów ZKM, ekologów i miłośników komunikacji miejskiej.
Trwa konkurs na najstarszy gdyński rozkład jazdy.
- Czekamy na zgłoszenia. Jak tak dalej pójdzie to ja wygram, bo złożyłem rozkład jazdy z roku 1966 nieistniejącej linii trolejbusowej 28, która kursowała wówczas z dworca głównego w Gdyni przez Oksywie Dolne na Oksywie Górne - mówi z nadzieją na wygraną dyrektor Wyszomirski. - Tam była trasa jednotorowa z "mijanką", która dostarczała wielu atrakcji, bowiem nerwowi kierowcy czasami nie czekali na drugi pojazd i potem trolejbusy musiały się minąć na jednym torze. Czasami odbywało to się na siłę i któremuś z nich spadały pałąki, a drugi zwycięsko jechał dalej. Nie liczę na nagrodę - dla mnie wystarczy satysfakcja.
Przypomnijmy, że nagrodą w konkursie jest bezpłatny bilet ZKM.
W najbliższą niedzielę o godz. 11 na węźle Franciszki Cegielskiej odbędzie się festyn z... trolejbusowymi atrakcjami.
Opinie (314)
-
2003-09-23 12:05
gallux
Ostrożenie z tą ekonomią. Nowy trolejbus to 1,2-1,3 mln zł. Nowy autobus tej samej klasy to 0,65-0,70 mln zł. Koszt wykonanej jazdy na odległość 1 km trolejbusu to 4,36 zł, autobusu 3,86 zł (wg danych ZKM). Na "Tak" dla trajtków pozostaje ekologia, łatwość pokonywania wzniesień (MORENY!!!), łatwość włączania się do ruchu i możliwość odzyskiwania energii przy hamowaniu (do 25%).
- 0 0
-
2003-09-23 12:06
Gdynia to szczęśliwe miasto nie tylko z powodu sprzyjających srodowisku , ekologicznych trolejbusów.
Nie będę się jednak teraz bawił w wyliczankę.
To jest jakby temat na osobne opowiadanie.- 0 0
-
2003-09-23 12:06
oj ejdam
czepiasz sie szczegółów
bendem prezydentem.... a czy to ważne gdzie? :)- 0 0
-
2003-09-23 12:07
szary
stosowną wyliczankę znajdziesz na wczorajszej dyskusji o szczurach
- 0 0
-
2003-09-23 12:07
JAgula
pomyśl, że to mogła być śnieżyca- 0 0
-
2003-09-23 12:08
gallux
śnieżyca w "środku" lata? nie może być...
- 0 0
-
2003-09-23 12:08
JAgula
15:20 przy wjeździe na obwodnicę w Cisowej.
- 0 0
-
2003-09-23 12:09
olis
a czy ZKM coś się kiedyś OPŁACAŁO??
to podobnie jak z PKP
zlikwidować tory i pociągi a zostawić wczasy i deputaty- 0 0
-
2003-09-23 12:09
Bolo
Przy tym co oni robią z tramwajami (czytaj: nic nie robią), postawiłbym tu na komunikację autobusową. Porobić linie na krótkich odcinkach z dobrze skomunikowanymi rozkładami i była by już komunikacja z Gdańska do Gdyni z niewielkimi przesiadkami. Polowa roboty już jest, bo Sopot łączy z Gdynią S-ka.
- 0 0
-
2003-09-23 12:12
Mamo, problem właśnie w tym, że dużo ludzi w Gdańsku jest skazanych na tramwaje :( Ale np. popatrz na Wrzeszcz. Tam jeździ B-tka i na odcinku Jantar - Dworzec Główny PKP jedzie zawsze pełna. Po prostu ludzie wolą wygodną i klimatyzowaną deskorolkę (duży Neoplan) niż śmierdzącą i klekoczącą Stopiątkę :)
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.