• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tylko cztery wiadukty do (drobnego) remontu

Maciej Naskręt
24 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Przebudowa dylatacji na Podwalu Przedmiejskim w Gdańsku. Przebudowa dylatacji na Podwalu Przedmiejskim w Gdańsku.

Złe informacje dla kierowców. Stukot amortyzatorów w aucie usłyszą nie tylko na dziurawych drogach, ale także wjeżdżając na wiadukty lub mosty. Tylko cztery takie obiekty w Trójmieście doczekają się w najbliższym czasie remontu dylatacji.



Dylatacja blokowa Dylatacja blokowa
Dylatacja modułowa. Dylatacja modułowa.
Dylatacja palczasta. Dylatacja palczasta.
Komfort jazdy samochodem nie tylko zależy od liczby dziur, czy głębokości kolein na drodze, ale także od jakości dylatacji (elementów łączących przyczółki z przęsłem mostu lub wiaduktu). Przejeżdżając po zniszczonej dylatacji można odnieść wrażenie, że wjeżdżamy na krawężnik.

Najgorzej jest w tych miejscach, gdzie dylatacje zostały wykonane wiele lat temu w technologii blokowej. Nie sprawdza się ona, gdy na drodze robią się koleiny. Tak było przez wiele lat na Estakadzie Kwiatkowskiego.

Uszkodzone łączenie przyczółków z obiektami trzeba zastępować inną dylatacją, palczastą, bitumiczną lub modułową. Takie prace od pół roku trwają na Podwalu Przedmiejskim zobacz na mapie Gdyni w Gdańsku. Miasto zapłaciło za nie 400 tys. zł.

- Założona tutaj dylatacja modułowa spokojnie przetrwa z 15-20 lat. Musimy ją jednak wymienić na całej długości jezdni. Za kilka dni przeniesiemy się z prawego na środkowy pas, a później jeszcze na lewy. Z pracami na obu przyczółkach tego obiektu powinniśmy zdążyć do maja - opowiada nam kierownik robót, pracownik firmy CETECH.

W tym roku wymiana dylatacji planowana jest jeszcze na wiadukcie w ciągu al. Armii Krajowej nad ul. Jabłoniową zobacz na mapie Gdańska, ma ona jednak charakter naprawy pogwarancyjnej. Ruszy 28 marca i potrwa dwa dni. Drogowcy zamkną jeden pas na obu jezdniach.

- Na wymianę kolejnych dylatacji nie mamy pieniędzy - mówi Elżbieta Banach kierownik działu utrzymania obiektów inżynierskich w gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni.

Jak oceniesz stan trójmiejskich dylatacji?

W Gdyni na ten rok planowane są dwie wymiany dylatacji. - Pierwsza ma być prowadzona na obu wiaduktach przy skrzyżowaniu ul. Wielkopolskiej i Sopockiejzobacz na mapie Gdyni. Druga z kolei na Estakadzie Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni na wysokości Radmoru - mówi Teresa Okurowska z gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Sopot nie przewiduje żadnych prac przy dylatacjach, zresztą ma ich zaledwie kilka. Natomiast gdański oddział Generalne Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad planuje przebudowę dylatacji na węzłach: Straszyn i Kowale. W tej sprawie nie ma jednak ostatecznej decyzji.

Miejsc wymagających remontu łączeń obiektu z przyczółkami jest wiele. W samym Gdańsku w fatalnym stanie jest dylatacja na moście wantowym, niczym przez próg zwalniający przejeżdżamy nad Motławą na Podwalu Przedmiejskim. Mało przyjemna jest też dylatacja na wiadukcie Biskupia Górka i Moście Siennickim. W Gdyni wciąż źle jeździ się po Estakadzie Kwiatkowskiego.

Miejsca

Opinie (91) 1 zablokowana

  • Kiedy otworzą most kratowy? (5)

    • 25 4

    • kiedy? (4)

      Ja pytam kiedy naprawią krawężniki na ostatnim wiadukcie na Armii Krajowej w stronę centrum!
      Tam to są dopiero krawężniki!

      • 2 1

      • dokladnie (3)

        Nie rozumiem tego, robia Armii Krajowej nad Jabloniowa, gdzie tamta droga ma zaledwie kilka lat, a ostatni odcinek na Armii w strone centrum jak i zarowno w druga strone przypomina kraweznik, strach tamtedy jechac, rzuca , buja, przy 50km/h ma sie uczucie jakby samochod byl na granicy przyczepnosci.. Paranoja to jest. Wezcie sie w leb poknijcie durni urzednicy! Slepi jestescie czy co?! Banda bezmozgow..

        • 3 3

        • (1)

          jak ci buja przy 50 km/godz to wymień amortyzatory, bo takim samochodem to stwarzasz zagrożenie na drodze!

          • 3 5

          • zawsze musi się znalaźć k....n, który wie lepiej.

            • 5 1

        • no przeciez naprawiali niecały rok temu

          • 1 0

  • "praca na dylatacjach" czy może przy dylatacji?? (6)

    • 20 26

    • na wysokościach

      • 4 1

    • gallux czy może g@llux oto jest pytanie (1)

      • 8 1

      • może

        • 1 2

    • Nie wiesz a sie wtrącasz...

      • 0 0

    • Łobok. (1)

      g@llux,g@llux pisze się łobok ,no i budziet gut.

      • 1 1

      • g@llux - degustator wczorajszych pączków

        • 1 0

  • rewelacja (5)

    Naprawa dylatacji trwa na jednym pasie na Podwalu Przedmiejskim już pół roku. W tym tempie może zdążą naprawić do 2014 roku. W końcu mamy tam 6 pasów.
    Nie zapomnijmy, że dzięki takiej opieszałości mamy do remontu studzienkę wbitą w nawierzchnię przez przeciążone TIRy na wysokości zjazdu na ulicę Łąkową.
    Czy sama wymiana dylatacji to jest aż taki problem, że potrzebne jest pół roku na to? (nawet wliczając zimę)

    • 69 2

    • Pomijam fakt, że robili już wszystkie pasy po kolei jakieś 5 Lat temu. (3)

      Ile wtedy na to było gwarancji? Miesiąc? Rok? Czemu nie 10 lat? I kto podpisał taką umowę i odebrał to dziadostwo?
      I przede wszystkim - czemu ten ktoś nadal pracuje i nadal podpisuje takie same umowy?
      Przecież to jest złodziejstwo w najczystszej postaci.

      • 10 0

      • to trwa juz przynajmniej rok!! (1)

        partacze i nieroby !

        • 5 1

        • Taaaaaaaa

          Jak nie dłużej, skąd on wziął te pół roku. Na dodatek jeszcze się reklamują przed tą partaninką " Remont wykonuję firma CETECH"

          • 1 0

      • by żyło się lepiej...

        komu?

        • 1 0

    • Panie ,

      a Ty zapomniał , że jestemy w Polsce ?!europejskich dróg się kurna zachciałog*wno tu jest i g*wno bedzie !

      • 2 0

  • Za błędy urzędników musimy teraz podwójnie płacić. (5)

    Dlaczego podczas prac od razu nie uwzględniono przecież wiadukt w ciągu al. Armii Krajowej nad ul. Jabłoniową był nie tak dawno budowany od podstaw a teraz ponownie trzeba przy nim coś robić/

    • 22 9

    • Naprawa gwarancyjna jest według ciebie błędem urzędników? Ciekawe rozumowanie. (4)

      Gdyby urzędnicy nie zadbali o gwarancję, to by teraz musieli z naszych pieniędzy za to płacić. Przemyśl swój post.

      • 6 2

      • TRZA BYLO W PRZETARGU WYBRAC DOBRA FIRME A NIE NAJTANSZA!! (1)

        • 5 5

        • powiedz to posłom jakżeś tak mądry

          niech zmienią prawo i po problemie

          • 5 0

      • (1)

        Jak wół jest napisane, że to naprawa POGWARANCYJNA (z naszych pieniędzy!)! Czytać ze zrozumieniem.

        • 3 0

        • w polsce praca opodatkowana jest jak wódka ok 80% z tego połowa pieniędzy jest po prostu marnotrawiona !!!

          komunizm nie upadł a o wolnośc trzeba ciągle walczyć - obecnie post komuniści robią wszystko żeby system trwał

          • 1 0

  • Geniusze polskiego drogownictwa (8)

    Czy możecie mi wyjaśnić, dlaczego - bez względu na zastosowaną dylatację, jak jadę przez wiadukt w Niemczech, Danii, Holandii czy w Czechach słuszę pod kołami łagodne puk puk a w Polandii głośnie jednudu!

    I drugie pytania - dlaczego posadowione przez was studzienki kanalizacyjne zapadają się w Polsce najpóźniej po miesiącu?

    • 81 6

    • BO KRADNA CO LEPSZE MATERIALY...

      • 8 1

    • jasne już odpowiadam (4)

      w polsce nie ma technologii montażu studzienek kanalizacyjnych równo z jezdnią, po prostu nikt nie wie jak się to robi. podobnie jest z wiaduktami a ci co wiedzieli wyjechali.

      • 20 1

      • bzdury gadasz... (3)

        montaz kratek do rzednej przyslowiowego asfaltu to zadna filozofia. chodzi nie wiem jakby sie to zrobilo to z biegiem czasu kratka siada. ani tybet ani cx z dobra zaprawa, ani kliny regulujace, nawet ustawianie kratki na betonach zbrojonych typu drumix b40 nie daje rezultatu. po prostu konstrucja posadowienia kratki na plycie odciazajacej a nastapnie regulujacej ch... daje.

        jedynie normalnie rozwiazanie to kratki w tzw "trumienkach" czyli lezace poza bezposrednio strefa ruchu kol pojazdow lub tez kraty kraweznikowe.

        poza tym mega fajnym rozwiazaniem jest odprowadzanie wody poprzez specjalne krawezniki z otworami (takie rozwiazanie kojarze na dk1 w okolicy pszczolek bylo, nie wiem czy dalej to funkcjonuje bo byl remont na kilku odcinkach w pruszcz- tczew).

        ponadto duzy wplyw ma rowniez przeladowanie aut, jazda polska (tak na scisle kto normalnie jezdzi tak blisko kraweznika gdy kratka ma bodajze 40 cm szerokosci).

        aha... nie zapomnijmy o spaczeniu polskiej mysli technicznej przez starych "inzynierow" ktorzy nic nowego do glowy nie przyjmuja bo "ja przeciez robie tak 40 lat i zawsze bylo dobrze".

        co tu sie dziwic kratkom deszczowym jak obiekty mostowe w polsce siadaja od aut, dalej projektowane w wiekszosc sa na 100 kN na os (a unia wymaga 115, w niektorych krajach europejskich jak szwecja dopusczalne obciazenie na os wynosi 140 kN),

        poza tym rozporzadzenie min transportu przy budowie nowych drog zabrania sytuowania nawierzchni kratek czy jakichkolwiek studni... niestety nie dotyczy to przebudow, remontow, zmocnien itp.

        aha i nie zapomnijmy o jednej waznej rzeczy, NIC nie jest wieczne, a konserwacja i utrzymanie w jezykow urzednikow nie istnieje

        • 8 1

        • bzdury to ty gadasz (2)

          "obiekty mostowe w polsce siadaja od aut, dalej projektowane w wiekszosc sa na 100 kN na os"

          zajrzyj do normy PN-85/S-10030 i sprawdź zanim bzdurę napiszesz. 100kN na oś? Projektuje się zazwyczaj na klasę A czyli 200kN na oś plus współczynnik bezpieczeństwa 1,5 co daje 300 kN na oś.

          • 3 2

          • padom

            zle zrozumiales moja wypowiedz ... nie chodzilo mi o most, tylko na jakie obciazenie projektuje sie konstrukcje drogi...

            w twojej wiedzy czuc moc proj. mostowego... lubie takich specow ;)

            • 3 1

          • A skąd wytrzasnąłeś tę archaiczną normę? Słyszał o Eurokodach? Trzeba się dokształcić, bo nikomu projektu nie sprzedasz.

            • 3 0

    • Odpowiedź jest prosta:

      - autosugestia.

      W Polsce stosuje się od niedawna w dużej mierze te same dylatacje (a nawet tych samych producentów) co w krajach przez Ciebie wymienianych.

      • 3 0

    • ponieważ nic na to nie poradziłeś...

      Ciekawe czy w jeszcze głębszym kryzysie jaki mimo wszystko jeszcze nas dopiero czeka będziesz nadal narzekał na drogi?
      Ciekawe czy jeszcze wtedy będziesz mieć samochodów?

      • 0 0

  • Tylko 4 obiekty. Kto się tam martwi ...na pewno nie urzędnicy.

    Zero odpowiedzialności za błedne decyzje.

    • 18 2

  • A po co jeździć samochodem, nie lepiej pójśc na stadion?

    Mamy Arenę i inne obiekty sportowe, a wy się jakiś dziur czepiacie...

    • 23 8

  • kretyńska sonda... (1)

    ...za kare ktoś to chyba wymyśla....

    • 36 1

    • NORMA NA 3MIESCIE...

      • 9 0

  • W tym roku wymiana dylatacji planowana jest jeszcze na wiadukcie w ciągu al. Armii Krajowej nad ul. Jabłoniową (5)

    wspaniała jakość przetargu 100% cena
    ile wytrzymała???

    • 8 2

    • I co? Zmień prawo w Polsce. (4)

      Bo na razie to 100% musi być cena. Masz lepsze rozwiązanie?

      • 3 1

      • nie musi być (2)

        w ostatnim przetargu na słowackiego i sucharskiego cena to 90%

        • 2 1

        • a 10% termin wykonania (1)

          Preferowany jak najkrótszy czas. I jakość jeszcze gorsza.

          • 4 1

          • bzdura

            kto powiedzial,ze krotszy czas wykonania to nizsza jakosc? Tak samo jak horendalna cena wcale nie oznacza dobrej jakosci. U nas placi sie slono za drogi, ktora sa tragicznie zle wykoanne. Wszystkiemu winna jest korupcja wsrod tych, ktorzy zajmuja sie odbiorami takich inwestycji oraz przetargami.

            • 2 1

      • mam

        oddaj prawo jazdy.

        • 1 0

  • Geez...to juz jest takie nudne...te wszystkie artykuly o remontach drog...

    czytac w kolko, ze cos sie robi na tych gdanskich czy trojmiejskich drogach...a jezdzi sie jak po bombardowaniu...nic tylko dziury...i nie widac zadnej poprawy ani nadziei na przyszlosc polskiej nawierzchni :(

    • 20 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane