• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tysiące ton gazu w porcie

(boj)
4 sierpnia 2005 (artykuł sprzed 19 lat) 
Terminal gazu płynnego ma powstać w gdyńskim porcie. Rocznie ma tu być przeładowywane i składowane ok. 100 tys. ton paliwa. Władze miasta już się cieszą na wzrost obrotów portu i nowe miejsca pracy. Prezydenci zgodnie twierdzą, że to inwestycja bezpieczna, w odróżnieniu od.... przeładowywania szuflą miału węglowego czy siarki.

Nowy terminal gazu płynnego ma powstać przy Nabrzeżu Śląskim, na 13 tys. m kw. Wybuduje go sopocka firma Baltica za kilkadziesiąt mln zł, które ma wyłożyć szwedzka firma - główny udziałowiec Baltiki. Wykonano już wszelkie niezbędne ekspertyzy. Teraz decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu ma wydać miasto Gdynia.

Taką decyzję potwierdzającą, że wszystko będzie zgodne z przepisami wydaje wydział architektoniczno - budowlany Urzędu Miasta będący w gestii wiceprezydenta Michała Gucia:

- Ta decyzja w najbliższym czasie będzie wydana. Po uwagach Urzędu Morskiego zostały jeszcze poprawione sprawy związane z bezpieczeństwem i skomunikowaniem, żeby w razie czego był dobry dojazd dla służb ratowniczych.

Władze Gdyni cieszą się, że gdyński port co rusz pozyskuje nowych inwestorów, bo wzrost obrotów to zarówno dochody portu, jak i pieniądze dla miasta. Inwestycja oznacza również nowe miejsca pracy. Gdyński port się rozwija. Przypomnijmy, że ma tu również powstać nowy terminal promowy. Zawsze jednak znajdą się malkontenci, którzy zapytają: Czy taki terminal z płynnym gazem jest bezpieczny?

- Podobnie jak siedzenie przez pół dnia, o pół metra od zbiornika wypełnionego paliwem, co jest udziałem kierowców i pasażerów samochodów - mówi Michał Guć. - Na pewno obrót tego typu materiałami jest obciążony pewnym ryzykiem. To powoduje, że są niezwykle restrykcyjne przepisy dotyczące procedur bezpieczeństwa, żeby ryzyko wyeliminować. Tego będzie pilnowało i miasto, i wojewoda, i port, który o własny interes i bezpieczeństwo musi zadbać, poprzez organy administracji samorządowej, skończywszy na administracji rządowej, straży pożarnej, SANEPiD-zie, i wszystkich innych służbach, które będą się temu bacznie przyglądały. Inwestorowi też zależy na bezpieczeństwie.

- Najniebezpieczniejsze dla miasta jest przeładowywanie szuflą miału węglowego albo siarki, bo straszliwie pyli. Nas rozwój portu cieszy, bo to stworzy nowy strumień jednostek, które do tej pory do Gdyni nie zawijały, a mogłyby zawijać - dodaje Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planami, terminal będzie gotowy w 2008 r.
(boj)

Opinie (51)

  • o terminalu c.d

    Pare miesiecy temu czytalem,ze w okolicach Kosakowa maja powstac zbiorniki na gaz.Zbiorniki te to naturalne pozostalosci po procesach geologicznych i doskonale nadaja sie na tego typu inwestycje.A wiec moze wcale nie chodzi o zbiorniki w centrum miasta a jedynie o terminal do ich przeladunku?
    I na koniec informacja: w pewnych warunkach mial weglowy, i pyl powstaly z przeladunku zborz maja tez wlasciwosci wybuchowe.

    • 0 0

  • do gda

    boli kolejna inwestycja w gdyni, oj boli. skoro wg ciebie gdynia jest niedoinwestowana a gdansk kwitnie to czemu u was jest wyższe bezrobocie

    • 0 0

  • gda ty byś wolał żeby gaz przeładowywany był w butelkach po mleku co dalo by zatrudnienie 1000 bezrobotnym. ta inwestycja to podniesienie konkurencyjności portu, zwiększenie jego zdolności przeładunkowych, rozszerzenie oferty.

    • 0 0

  • jaka kolejna

    to wymień te inwestycje gdyńskie.
    Jakiś hotel, centrum handlowe czy branże high tech (jak wp, intel, satel, YDP)
    Czy tę japońską o której już byl artykuł na tym portalu koło gdanskiego lotniska.
    sorry zapomnialem o hali z ktorej dźwigi zdemontowali.
    Bezrobocie w gdyni zapewne 3% w Gdańsku 11% moze masz jakieś dane.
    Czy rożni się tylko błedem statystycznym na kolejne nieszczęscie szczurkowyznawców.

    • 0 0

  • dobrze znasz statyski bezrobocia i doskonale wiesz ze w gdyni jest niższe niż w gdańsku.
    Inwestycją która w największym stopniu wpływa na wzrost przedsiębiorczośći w trojmiescie jest park naukowo technologiczny i działąjące tam inkubatory dla nowopowstałych firm high-tech. nie wierzysz? http://www.ppnt.pl/ tu prace juz trwają i nie jest to jak z większością projektów gdańskich świetlana wizja przyszłości.

    • 0 0

  • http://www.kosakowo.pl/inwestycje.html
    Pod tym linkiem jest troche wiadomosci o tych podziemnych zbiornikach.
    Jesli nawet nie ma to nic wspolnego z inwestycja w porcie toi tak warto przeczytac.

    • 0 0

  • nie znam dokładnie

    napisz o tym bezrobociu ile się różni stopa bezrobocia o 1% czy 1,5%.
    Zreszta akurat tzw. trójmiasto to jeden rynek pracy.
    Radzę podjechać na lotnisko i zobaczyć gdanskie wizje.
    Te wasze hale przerobione na park technologiczny fajnie.
    Tylko że nie macie bazy w postaci uczelni i wielki sukces to nie będzie.
    A to że wpłynie na gospodarke gdyni to już w ogóle nikt nie wierzy prócz UM gdynia.

    • 0 0

  • Z jednej strony to moze i dobra wiadomosc (hmm?), z drugiej zas kiepska. Kiepska dlatego, ze golym okiem widac iz eksport kopalin spadl na pysk do tak niskiego poziomu ze trzeba zmieniac funkcje od lat specjalizujacych sie w tym nabrzezy. Generalnie takie przeladunki odbywaly sie na Szwedzkim (padlo jako pierwsze), Holenderskim (nie wiem co tam sie teraz przeladowuje, ale chyba jakies elementy stalowe, moze troche zlomu), teraz kolej przyszla na Slaskie. I jeszcze slow kilka o bylej (jak widac) specjalnosci gdynskiego portu, w glownej mierze byl to koks, koksik, w mniejszej wspomniane przez autora artykulu mialy (to towar "zastrzezony" dla polnocnika ). W ich przypadku mowa o trymowaniu szufla to tylko czesc prawdy (byla to bardziej kosmetyka konczaca zaladunek), prace takie odbywaly sie przy pomocy wpuszczanych do ladowni spychaczy. Inaczej bylo w przypadku koksu - tu byloby to niemozliwe, bo importer dostalby zamiast zamawianego towaru zwykly pyl (w kontraktach znajduja sie ponadto standardy jakim musi on podlegac np. koks 40/90, koks 40/60 itd.), podobnie w przypadku koksiku - straszna robota dla portowcow, nieraz w skwarze, potwornym pyle (kto tego nie widzial moze sobie to jedynie wyobrazic), zas ludzie ci wygladali po zmianie jak gornicy fedrujacy na przodku.
    Mowa o nowych miejscach pracy, ciekawe gdzie upchna ludzi zajmujacych sie na przyklad takimi sprawami? Pewnie wysla na wczesniejsza emeryture lubo na garnuszek opieki spolecznej a z tych nowych miejsc pracy wyjdzie guzik, badz kilka posadek dla znajomych krolika (czyt. prezesow, moze kierowniczkow), bo port jako taki od dawna nie przyjmuje nikogo nowego.

    • 0 0

  • Parki Technologiczne

    Nie wiem po co Gdyni ten Park Technologiczny,przecież to topienie kasy,aby tylko prędzej niż Gdańsk,wiadomo,że gdańskie uczelnie będą współpracować z Gdańskim Parkiem Technologicznym,w Gdyni poza Akademią Morską,Marwojem i jakąś szkółką niedzielną brak wyższych uczelni,nie mówiąc już o tym,że gdański projekt będzie częścią Specjalnej Strefy Ekonomicznej

    • 0 0

  • tu pisał ktos, że te syfy w gdańsku rozładowuje sie przy pomocy tasmociągu:) szczera prawda
    ty weź i se wyobraź człowieku jak dopiero teraz toto pyli:)
    juz sto razy lepiej rozładować toto ręcznie:)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane