• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Umowa na budowę przystanków PKM w Gdyni podpisana

Maciej Naskręt
22 września 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Przystanek PKM Gdynia Karwiny.
  • Przystanek PKM Gdynia Karwiny.
  • Przystanek PKM Gdynia Karwiny.
  • Przystanek PKM Gdynia Stadion.

Władze PKM i konsorcjum firm Budimex oraz Ferrovial Agroman podpisały umowę na wybudowanie dwóch przystanków PKM w Gdyni - na Karwinach zobacz na mapie Gdyniprzy stadionie miejskim zobacz na mapie Gdyni. Obiekty za 25,5 mln zł mają być gotowe w lipcu 2017 r.



Czy otwarcie nowych przystanków w Gdyni skłoni cię do podróży PKM-ką?

Umowa podpisana została w czwartek 22 września 2016 r. W wydarzeniu uczestniczyli przedstawiciele Samorządu Województwa Pomorskiego, władz Gdyni oraz PKP PLK.

Przypomnijmy, że konsorcjum firm Budimex SA i Ferrovial Agroman złożyło najkorzystniejszą ofertę. Budimex zbudował także 18-kilometrową linię PKM z Wrzeszcza do Osowy. Zawarty właśnie kontrakt opiewa na kwotę 25,5 mln zł.

- Przystanki powinny być wybudowane najpóźniej do końca lipca przyszłego roku. Graniczny termin podany w przetargu to 31 października 2017 r. - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM.
Sprawdź aktualny rozkład jazdy PKM i SKM w Trójmieście.

Nie tylko przystanki, także tor w torze

Oprócz budowy nowych przystanków, architektonicznie nawiązujących do tych w Gdańsku i wyposażonych w podobną infrastrukturę, szczególnie dużej ingerencji poddane zostanie torowisko na wysokości przystanku w Karwinach.

Z racji tego, że znajduje się on na łuku, konieczne jest stworzenie tzw. splotu torowego, czyli toru w torze, składającego się w sumie z czterech szyn. Dzięki temu ponadgabarytowe ładunki z portu będą mogły przejechać tamtędy w bezpiecznej odległości, za to pociągi pasażerskie zatrzymają się blisko krawędzi peronu.

Wartość tych prac oszacowano na ok. 7,5 mln zł.

Lokalizacja nowych przystanków w Gdyni. Lokalizacja nowych przystanków w Gdyni.
Budowa przystanków kilka lat szybciej

Inwestycja w Gdyni realizowana jest w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Projekt Pomorskiej Kolei Metropolitalnej pierwotnie obejmował budowę do końca 2015 r. wyłącznie 18-kilometrowej linii kolejowej pomiędzy Gdańskiem-Wrzeszczem i Rębiechowem wraz z 8 nowymi przystankami. Budowa dodatkowych przystanków na istniejącej już linii kolejowej 201 Gdynia - Kościerzyna planowana była dopiero w kolejnym etapie PKM, w ramach rozdziału nowych środków unijnych dostępnych do 2020 roku.

Kiedy jednak udało się uzyskać zwiększenie unijnego dofinansowania projektu PKM z 70 do 85 procent, władze województwa oraz PKM SA wystąpiły do Komisji Europejskiej z wnioskiem o zgodę na realizację trzech dodatkowych przystanków PKM planowanych na linii 201 - Gdańsk Osowa, Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion - już teraz, w ramach rozszerzenia I etapu projektu PKM. Komisja Europejska zgodziła się na to w lutym 2015 r., dzięki czemu przystanek Gdańsk Osowa udało się wybudować już w grudniu 2015 r.

Dwa przystanki PKM na terenie Gdyni, ze względu na trudniejszą lokalizację, wymagającą bardziej szczegółowych i czasochłonnych uzgodnień technicznych z PKP PLK (jako zarządcą linii 201), powstaną natomiast w II połowie 2017 r. - czyli trzy lata wcześniej, niż pierwotnie planowano.

Miejsca

Opinie (213) 3 zablokowane

  • W koncu (11)

    ile mozna było czekać ?

    • 105 13

    • (2)

      Moją panią jest Małgosia

      • 14 2

      • Ale Małgosia nie robi tobie kanapek z ogórkiem (1)

        • 6 5

        • I nie daje tak dobrze jak Kasia.

          • 0 0

    • jeszcze trochę poczekasz zanim szczurek to zrobi... (3)

      • 6 7

      • (2)

        To robi wojewodztwo a nie Szczurek...

        • 10 0

        • (1)

          zawsze jakąś wymówkę na usprawiedliwienie cara, przepraszam króla Gdyni się znajdzie...

          • 4 6

          • matko co za łoś, do szkoły nie chodziłeś pacanie?

            nie wiesz jak państwo jest skonstruowane i kto za co odpowiada?

            • 0 0

    • sorry (1)

      budowa lotniska miała priorytet

      • 6 4

      • uruchomienie lotniska biznesowego dla City jest bardzo ważne

        i było dyskutowane już 30 lat temu

        • 1 0

    • spokojnie... (1)

      nie ma co używać trybu dokonanego - jeszcze nie wiadomo czy to wybudują w tym lipcu 2017, czy może jednak '19 ;)

      • 3 1

      • nie kurka, we wtorek już wszystko będzie

        co za pajac, ręce opadają

        • 0 0

  • Nareszcie (4)

    • 83 4

    • nie chwal dnia. wiele rzeczy już miało powstać u szczurka (3)

      • 7 3

      • Oj tam, bedzie nowoczesnosc w domu i w zagrodzie

        • 3 0

      • (1)

        Co to ma do Szczurka? To inwestycja wojewody.

        • 8 1

        • tego samego, który od 15 lat nie może wyników zdawalnośći na prawko ujawnić

          z podziałem na szkoły, żeby ludzie wiedzieli, któa lepsza

          • 2 0

  • (7)

    Z mapki widać, że brakuje przystanku w Małym Kacku. W Gdańsku są przystanki na polach więc i w tej dzielnicy też można. Zapewne cześć mieszkańców skorzystałaby z kolei zamiast jechać do centrum samochodem przez zakorkowaną Wielkopolską czy Zwycięstwa.
    A co z trzecim przystankiem na Wzgórzu ?

    • 102 5

    • (2)

      Ale.. ale tam las jest. Jak dojechać zatem?

      • 4 5

      • (1)

        północna część Kacka na mapie, rejon ulic Olkuskiej, Kaliskiej, Piotrkowskiej itp troche ludzi tam mieszka.

        • 5 1

        • ludzie z kacka moga dojechac troche do stadionu daleko nie jest

          • 1 2

    • ta debilu jechaliby z małego kacka do centrum wielkopolska

      • 2 17

    • przystanek na wzgórzu miał budować poprzedni właściciel riviery, ale właściciel się zmienił i ten nowy już nie musi ;)

      • 13 0

    • (1)

      no właśnie a co z przystankiem na Wzgórzu

      • 5 0

      • w GW napisali, że zbudują przed 2023, jest już niby porozumienie, nie wiadomo tylko ile CH Riviera się dołoży

        • 0 0

  • PKM (5)

    Jak na razie PKM najbardziej przydała się deweloperom, którzy mogli podnieść ceny mieszkań.

    • 102 9

    • Zgodnie z gdańską tradycja droga dojazdowa do stacji powinna być usłana setką studzienek ułożonych w zygzaki tak aby auta przypadkiem za równo nie miały.

      • 17 0

    • czyli rozumiem, ze oni podniesli ceny, choc mieszkancy wcale nie maja lepszego dojazdu (3)

      Dlaczego zatem ktos kupil za wyzsza cene mieszkanie, skoro nie ma ono wyzszej wartosci.

      Idiotyczne biadolenie ekonomicznego ignoranta.

      • 3 8

      • Bo na ludzkiej głupocie robi się największą kasę (2)

        • 3 3

        • tjaaaa, jasne. (1)

          • 0 2

          • patrz kościół katolicki

            oraz inni handlarze marzeń
            oraz sprzedawcy oleju z węża na porost włosów

            • 0 0

  • Ciekawe czy wybudują też sąsiadującą Żniwną...

    Pozwolenia swoim kim dzong rozdał a infrastrukturazostała z lat 90tych wybudowana nakładami mieszkańców...

    • 12 6

  • A co z Trasą Kaszubską i Obwodnicą Metropolitalną? (5)

    jakiś news?

    • 38 14

    • nie da się (4)

      • 15 1

      • (3)

        pytaj sie horaly, obiecal ze jak pis bedzie przy korycie to wybuduja

        • 10 5

        • (1)

          ale w Gdyni przy korycie nie jest pis tylko samorządniaki... to też wina PiS, PO czy Gdańska?

          • 7 3

          • A czy myślałeś, że Trasa Kaszubka i Obwodnica Metropolitalna to drogi regionalne, a nie miejskie.

            Więc czemu Szczurek ma budować z budżetu Gdyni te drogi? Otrzeźwij tumanie.

            • 7 6

        • przecież szczurek jeżdził do warszawy "załatwiać" i spotykać się z posłami hahaha co załatwił??? hahaha

          • 7 2

  • Przystanki powinny byc takie jak bodaj w Dubaju ! (16)

    Bodaj w Dubaju opracowano ciekawe przystanki gdzie szklana sciana zabezpiecza przed wpadnieciem na tory i sie otwiera dopiero w momencie jak pociag podjedzie pod peron . Pomysl ciekawy i prosty oraz dajacy bezpieczenstwo tyle ze znajac nasz kraj byloby to bardzoo kosztowne . I zapewne prowadzacy pociagi mieliby zaraz prblem aby pociag zatrzymac idealnie zeby drzwi pociagu byly zgodne z otwieranymi szklanymi na peronie . lecz skoro tam sa ludzie i potrafili to i u nas chyba tak tez mozna.

    • 14 27

    • w konkursie wybrano (2)

      najbardziej dyskusyjną propozycję przystanków - moim zdaniem krótkowzroczną, małomiasteczkową i bez polotu. Moim faworytem była propozycja szklanych przystanków zaproponowanych przez biuro axis mason. To był powiew świeżosci...

      • 11 3

      • Racja. Wizja przystanków wg axis mason wymiatała. Szkoda.

        • 4 0

      • Czyżbyś był słojem??

        • 0 0

    • (4)

      "tyle ze znajac nasz kraj byloby to bardzoo kosztowne"

      To wszędzie jest kosztowne, tylko my nie śpimy na forsie jak Dubaj.

      "I zapewne prowadzacy pociagi mieliby zaraz prblem aby pociag zatrzymac idealnie zeby drzwi pociagu byly zgodne z otwieranymi szklanymi na peronie"

      Przecież to nie człowiek zatrzymuje tak pociąg tylko automat, muszą być czujki w peronie, czujki w pociągu i odpowiedni autopilot do tego, to też kosztuje i wymaga sporej modernizacji istniejącej już infrastruktury i taboru.

      • 10 1

      • (3)

        jak nie śpimy na forsie jak wywaliliśmy 100 mln na lotnisko którego nie ma?

        • 13 2

        • nie my wywaliliśmy, tylko prez. Szczurek (1)

          • 6 0

          • On śpi na forsie.

            • 3 0

        • ale będzie

          • 0 5

    • (2)

      Przystanki ze "szklaną ścianą" są od dawna w Europie nie trzeba szukać tak daleko jak w mitycznym Dubaju. Za przykład może posłużyć chociażby metro w Sevilli.

      • 6 1

      • no i paryskie metro oczywiscie...

        j.w.

        • 3 0

      • Metro to nie kolej.

        W metrze jeździ jeden ustandaryzowany zestaw wagonów, a tutaj zatrzymywac się będzie nie tylko PKMk-a więc o szklanych drzwiach zapomnij.

        • 4 0

    • stare rozwiazanie (1)

      w Londynie w metrze też takie rozwiązania się zdażają. I nie trzeba zadnych czujników itp... Poprostu ustandaryzowano wymiary peronów i pociągów. Zadaniem motorniczego jest dojechanie do konca peronu i wszystkie wrota pasują do siebie idealnie... żadna filozofia...

      • 9 0

      • bo jest to na konkretnej linii, gdzie jezdza zawsze takie same sklady

        tu moze jechac w przyszlosci stary "kibel", nowa Pesa, a kto wie - moze jakis Dart czy nawet Pendolino w jakiejs dalszej przyszlosci.

        Takie rozwiazanie ma swoje zalety, ale tez duzo wad.

        • 4 1

    • nie w Dubaju, Tokio, wiekszosc metra tak ma

      kazdy pociag zatrzymuje sie tam w dokladnie wyznaczonym miejscu z dokladnoscia do 2cm. No ale my nie opanowalismy technologi budowy peronow, zeby nie zostala wielka dziura miedzy nim a kolejka, wiec brakuje nam jeszcze troche do japonczykow

      • 0 0

    • aw

      Taki system funkcjonuje w metrze w Paryżu na jednej linii. Nie ma tam kierującego tylko automat i automat zatrzymuje doskonale drzwi w drzwi

      • 1 0

    • w metrze w Londynie też sa takie szklane ściany z drzwiami

      w londyńskim metrze też sa szklane ściany z drzwiami kt otwierają się dopiero jak metro wjedzie na stację... bardzo fajne nie tylko ze względów bezpieczeństwa ale tez metro nie tworzy przeciągów kiedy wjeżdża z ogromną prędkością na stację.

      • 0 0

  • nareszcie cos w Gdyni (10)

    jakis rozwoj

    • 54 7

    • Jest rozwój, bo działania NIE SĄ podejmowane przez gdyńskich urzędników/polityków typu Szczurek, Krzak, Stępa.

      • 13 4

    • I to dzięki Gdańskowi (6)

      a nie Gdyni.

      • 13 8

      • PKM to inwestycja wojewodzka

        • 9 1

      • Przez Gdańsk

        Odszkodowanie za taka skarbonkę

        • 1 2

      • (2)

        Dzieki Gdanskowi? Smiechu warte. Dzieki wojewodzie Gdansk ma PKM. A Gdynia, za doplata, symboliczne dwa przystanki.

        • 2 3

        • No powiedzmy (1)

          PKM nie powstaloby, gdyby Gdansk nie dal na ten cel swoich terenow za ~80-100 mln zlotych i nie zmienil planow rozwoju kregoslupa komunikacyjnego, jakim w przyszlosci miala byc trasa tzw. Nowa Abrahama z tramwajem, idac dokladnie po nasypie PKM od Strzyzy do Bretowa.

          Stad tez z tzw. "Moreny" do Wrzeszcza tramwaje nie maja dojazdu, tylko slepy przystanek na Bretowie.

          • 5 1

          • Gdansk dostal prezent za 730 baniek - i tyle w temacie.

            • 2 3

      • Z ciekawosci, co Gdansk zrobil dla Gdyni w tym temacie?

        Przeciez to inwestycja wojewodzka.

        • 4 3

    • wierzysz, że szczurek tego nie zablokuje??? (1)

      • 8 4

      • idź spać ruski trolu

        i tak ci mózg zgnije i tak,
        pamiętaj, że ostrzegałem

        • 1 7

  • zbudują tak samo trwale jak w Gdańsku, że po lepszej ulewie wszystko popłynie? (7)

    Ps. ktoś poniósł już konsekwencje tej fuszerki PKM z Gdańska? nie? dlaczego? nie ma winnych? ciekawe

    • 51 30

    • (3)

      No normalny bezmózg. Pisowiec czy co?

      • 17 20

      • Oczywiście, że troll pisowy. Nagonka musi być.

        • 13 8

      • acha jak się pyta o odpowiedzialność urzędnicza w (1)

        Gdańsku to od razu pisowiec? Taką dostaliscie strategie od platformy? Dobrze wiedzieć, do zobaczenia za 2 lata przy urnach

        • 6 7

        • zapraszam szczegolnie tych za 50 rubli od wpisu , oczywiscie krajanow tez.

          to sie zdziwisz przy tych urnach czekam na emeryture, czekam na 8 klasowa podstawowke czyli tak jak bylo za Kaczafiego sorki on mial 7 lat podstawowki na zoliborzu w wiliji wypasionej za komuny, nie tak jak my w 4 osobowa rodzine na 25 m2 ale co ja tam biedak bede sie wypowiadal ile dzis kosztuje wilia Naczalnika na zoliborzu? pewno nic bo zaistniala jakas fundacja albo inne muzeum, ze taki biedny jak ja i ze Mu pomagaja inni i prad mam ktory nadzoruje darczynca Kaczafiego i Jaco kure mam. Jednym slowem Nasi rzadza., Nad misiewiczem sie nie bede znecal bo Antek winien przedlozyc obowiazek nad uczuciem. Tak mysle kto sie nie zgadza zapraszam do komentowania.

          • 1 0

    • Ty poniosles tego konsekwencje

      Jako podatnik. To wystarczy.

      • 2 2

    • pewnie, że bezmózg

      "lepsza ulewa" . To było coś więcej niż lepsza ulewa a nasypy umacniają się (zarastają) po parę lat. Nawet na Armii Krajowej mimo, ze jest już parę lat, też widać było całe płaty trawy pozrywane.

      • 0 1

    • Jakie konsekwencje?? Widać nie znasz tematu. Chyba na niczym sie nie znasz

      • 0 0

  • SKM to niewykorzystany potencjał. To powinno działać jak metro, a nie co 7 czy 15 minut. (14)

    Szkoda

    • 79 7

    • chyba nie wiesz co piszesz. (5)

      teraz dop gdańska co gdozinę a do gdyni co 2 godizny (tak, co dwie godizny!).
      Kpina jakaś.
      ma to jeździć co 7 minut. to jest normalność a nie 4 świat.
      jeśli nie ma kasy to obciążyć kierowców i niech płacą na komunikację. też skorzystają.

      • 10 8

      • Co za bełkot. Naucz się polskiego. (4)

        • 12 2

        • literówki to nie błędy. (3)

          naucz się gramatyki.

          • 1 8

          • a braki interpunkcji? (1)

            a braki interpunkcji?

            • 3 0

            • a duże litery na początku zdania?

              • 0 0

          • a co to jest wg ciebie?

            • 3 0

    • PKM gdyby jeździła na północ Gdyni miałaby 2 razy więcej pasażerów!!! (4)

      • 33 0

      • Masz chyba na mysli "wschod"/Puck, bo na polnoc juz jezdzi. (2)

        W ktoryms tam etapia, ma dojezdzac i do tamtych dzielnic.

        • 1 6

        • Odwróć plan Gdyni literką N do góry. (1)

          • 11 0

          • w sumie prawda

            • 3 0

      • ale nie chodzi o to żeby ktoś jeździł, tylko o to by budować

        • 2 1

    • Co 7 minut? Przecież trasa Gdynia Kościerzyna do główny dojazd do Portu. (2)

      Tam mają śmigać pociągi towarowe i między nimi pasażerskie. Innego dojazdu do Portu nie ma bo trasa prze zGdańsk już teraz jest przeciążona. Tam nigdy nie będzie pociągów pasażerskich co 7 minut bo muszą tamtędy poza PKM-ka do Gdańska jeździć też pociągi do Kościerzyny i dalej.

      • 3 0

      • stad ma tez powstac 3-ci tor (1)

        Rozklad jadacy co 3-7 minut bylby bardzo fajnym rozwiazaniem dla pasazerow, ale poki co nic nie wskazuje na to, aby tak czeste kursy byly potrzebne.

        Realnym do osiagniecia rozkladem jest 1 pociag na 15-20 minut w godzinach szczytu na odcinku Lotnisko - Wrzeszcz.

        • 3 1

        • Jaki trzeci tor? Nie tor tylko splot torów, a to nie ma nic wspólnego ze zwiększeniem przepustowości tej trasy.

          • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane