• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Unijne miliardy dla Pomorza

Magdalena Szałachowska
20 marca 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Pieniądze z RPO pójdą m.in. na powiązanie pomorskiej sieci transportowej z autostradą A1... Pieniądze z RPO pójdą m.in. na powiązanie pomorskiej sieci transportowej z autostradą A1...
...oraz poprawę dostępu do Trójmiasta. ...oraz poprawę dostępu do Trójmiasta.

Konkurencyjna gospodarka oparta na wiedzy i nowych technologiach, gwarancja szybkiego dojazdu do centrum województwa i bezkolizyjnego przejazdu przez Trójmiasto, nowoczesne instytucje kultury i wysoka jakość życia - za sześć lat dzięki finansowaniu Unii Europejskiej Pomorze zmieni się nie do poznania.



Komisja Europejska formalnie zaakceptowała pomorski Regionalny Program Operacyjny. Oznacza to, że w latach 2007-2013 Unia Europejska przeznaczy 885 mln euro na rozwój Pomorza. Konkurs dla beneficjentów ogłoszony zostanie pod koniec 2007 roku, a refundacja dotyczyć będzie kosztów poniesionych już od stycznia. Szanse na otrzymanie dofinansowania mają wszyscy, których projekt zagwarantuje rozwój regionalny i stworzy nowe miejsca pracy.

- To jeszcze nie koniec naszych starań o środki unijne - mówi marszałek Jan Kozłowski, marszałek pomorski. - Komisja stwierdziła, że program jest dobrze przygotowany, ale czekają nas jeszcze trudne negocjacje nad jego zawartością merytoryczną. Przede wszystkim będziemy musieli tłumaczyć dlaczego tak dużo pieniędzy chcemy przeznaczyć na komunikację i na ochronę zdrowia. Proces negocjacyjny zakończy się prawdopodobnie w październiku.

885 mln euro to pięć razy więcej niż w poprzednim okresie finansowania, ale jednocześnie zaledwie 1,3 proc. wszystkich środków, które trafią do Polski z ponad 20 różnych unijnych źródeł. Ambicją władz województwa jest, by w latach 2007-2013 Pomorze uzyskało w sumie 5,5 mld euro.

Na co przede wszystkim powinny być wydane unijne pieniądze?

- Takich pieniędzy jeszcze nigdy u nas nie było, dlatego musimy wykorzystać tę szansę. Tym bardziej, że niedługo finansowani będą nowi członkowie Unii Europejskiej, jak Bułgaria czy Rumunia - mówi Jan Kozłowski. - Wymaga to koordynacji prac samorządów, przedsiębiorców i uczelni. Odpowiedzialność za program ponosi zarząd województwa, ale pewne uprawnienia ma również wojewoda. Trochę się tego obawiam, ale wierzę, że w naszym województwie rozsądek przeważy nad emocjami politycznymi i wypracujemy porozumienie.

Władze województwa liczą na rozwojowe, ponadlokalne projekty, dlatego by się nie rozdrabniać do końca 2013 roku chcą ogłosić maksymalnie trzy konkursy. Beneficjenci nie będą musieli przygotowywać pełnej dokumentacji i wystarczy im wkład własny w wysokości 15 procent. Przedsiębiorcy na inwestycje mogą dostać 40 proc. dofinansowania, a ubogie gminy nawet 85 proc. Samorząd województwa ma w rezerwie 2 mln zł na dofinansowanie wkładu własnego, jednak jak zachęca marszałek, na wkład własny warto zaciągać kredyty, bo "pod względem inwestycyjnym gmina powinna być permanentnie zadłużona".
Najważniejsze projekty do realizacji w ramach RPO WP do 2013 roku:

- powiązanie pomorskiej sieci transportowej z autostradą A1 - przebudowa dróg nr 222 i 229, nr 224, 226 i 231 (63 mln euro)
- przebudowa drogi wojewódzkiej nr 211 - poprawa dostępu do Trójmiasta (30 mln euro) i drogi nr 214 - poprawa dostępu do miejscowości nadmorskich (10 mln euro)
- stworzenie szerokopasmowej sieci internetowej łączącej wszystkie pomorskie powiaty i gminy (20 mln euro)
- poprawa atrakcyjności turystycznej Pojezierza Kaszubskiego - "Kaszubski Pierścień" (5 mln euro)
- budowa Zakładu Zagospodarowania Odpadów w Kiełpinie (10 mln euro)
- stworzenie Pomorskiego Centrum Onkologii w Gdyni (12 mln euro)
- budowa parku naukowo-technologicznego - Europejskie Centrum Energii Odnawialnej w Kwidzynie (10 mln euro)
- utworzenie Słupskiego Inkubatora Technologicznego (8 mln euro)
- stworzenie Centrum Zaawansowanych Technologii "Pomorze" (11 mln euro)
- utworzenie Funduszu Komercjalizacji Rozwiązań Innowacyjnych (5 mln euro)

Opinie (44)

  • Obawiam się PiSu....

    ... i jego rozrabiactwa. Mam nadzieję,że Kurski i jego banda nie beda przeszkadzać, tylko tyle.....

    • 0 0

  • obiawiam się wykształciuchów przede wszystkim

    • 0 0

  • w 2013

    bede mial 26 lat. mam zamiar mieszkac wtedy na stale w kraju w ktorym niezbedne do normalnego funkcjonowania obiekty sa od ponad 20 - 30 lat a w PL sie je projektuje na najwczesniej 2013r. pozdrowienia dla optymistow :).

    • 0 0

  • przeznaczyć część pieniędzy na dokończenie rozbudowy ul. Słowackiego (od Niedzwiednika do skrzyzowania Słowackiego z Grunwaldzką).

    • 0 0

  • gdańszczanka

    to jest niemożliwe - unijne pieniądze można wydać tylko i wyłącznie na ściśle określony cel, w tej wyliczance nie było Słowackiego, więc nie można :/ jeśli zdarzyło by się je wydać na coś innego niż zostały przeznaczone trzeba byłoby je oddać wraz z odsetkami (plus ten nieszczęsny szlaban na następnych parę lat)

    • 0 0

  • tylko wizy

    boszesz!

    już wiemy czemu mieszkania tak poszły w górę

    kraina miodem i mlekiem płynąca za 6 lat

    już od lat masowo do Trójmiasta migrują zewsząd Polacy, o Anglikach i innych nacjach nie wspominając, ale za 6 lat Gdańsk wprowadzi wizy wjazdu do województwa
    na wzór ametykańskich

    • 0 0

  • do k

    Wymądrzasz się a nie wiesz co piszesz. Inwestycje w ramce to inwestycje zarzadu województwa, to tylko ok 30% inwestycji, oprócz nich są jeszcze samorządowe. Np Gdańsk aplikuje ośrodki z RPO na kilka inwestycji drogowych w tym:
    -ostatni etap trasy WZ
    -Rozbudowa Słowackiego od Potokowej do Grunwaldzkiej i dalej do Legionów
    -Rozbudowa Łostowickiej
    -Budowa Nowej Świętokrzyskiej
    -Nowa Wałowa

    Znając skuteczność władz Gdańska (zwłaszcza w-ce prez Szpaka) w pozyskiwaniu środków, jestem spokojny o większość z tych projektów

    • 0 0

  • gdanskaaa

    thx za info, dobrze wiedzieć, że ktos trzyma rekę na pulsie

    • 0 0

  • Brawo, Brawo!

    Jeżeli nic nie popsują jednokrotnie przełożeni politycy (Wojewoda pod dyktano sabotażysty Wybrzeża JK)to Zarząd Gdańska właśnie z Adanowiczem dużo dokona. Za to powini być docenieni przez myślących mieszkańców, którym daleko do rozbrykanej polityki. Gdzie polityka tam nieszczęście i zniszczenie wysiłku ludzkiego.Dziękuję za dotychczasowe starania Zarządowi i Prezydentowi Gdańska i życzę pomyślności w dalszej trudnej i niewdzięcznej pracy. Chwała Gdańsk, chwała Trójmiasto.

    • 0 0

  • transport jak w średniowieczu

    cieszę się, że dostaniemy trochę pien. na inwestycje, ale muszę powiedzieć, że poprawienie jakości dróg to nie wszystko.
    Mieszkam na nowym osiedlu - Zakoniczyn (5 wzgórz). Myślę, że wręcz skandalem można nazwać to, że na to osiedle wciąż jeżdżą stare autobusy!
    Jest to osiedle ludzi młodych, z których większość ma lub będzie miało małe dzieci, a dojazd autobusami można nazwać katastrofą.
    może ktoś z państwa radnych przejedzie się np 155 na wieżycką i zobaczy jak "luksusowy" transport mają mamy z wózkami!!!!!!!!!!!!
    Ludzie zapłacili niemało za mieszkania, a i również płacą podatki co roku od nieruchomości czy gruntu i co z tego?
    Mam także i drugie pytanie: dlaczego mieszkańcy naszego osiedla muszą taszczyć się przez cały Chełm chcąc dojechać do Gdańska? Jest co prawda jeden niskopodlogowy (o radości!!!!!!) autobus 256, który jeździ przez Orunię (dojazd szybszy i krótszy), ale jego częstotliwiość można sprawdzić na rozkładzie jazdy.......
    Mamy z wózkami, chcące dojechać spokojnie i w miarę wygodnie do Gdańska muszą więc uzbroić się w cierpliwość, a szczególnie w weekendy, kiedy to część autobusów poprostu nie kursuje.
    Osiedle rozrasta się w błyskawicznym tempie (coraz więcej mieszkańców), a dojazd autobusami to istna tragedia. Mam jedno pytanie: co stoi na przeszkodzie, żeby np autobus 256 jeździł co 30 min? Chyba mamy podobne prawa jako mieszkancy Gdańska co np. mieszkancy nowej Orunii, gdzie jeżdżą niskopodłogowe autobusy!
    Stan dróg nie może być tu wytłumaczeniem bo jak tak dalej pójdzie pozostanie nam dojazd bryczką jak w średniowieczu........

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane