- 1 Solorz otworzył stację wodoru w Gdańsku (140 opinii)
- 2 Ponad 20 tys. zł za kurs taksówką (256 opinii)
- 3 Bursztynowy Ołtarz z nowymi elementami (87 opinii)
- 4 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (446 opinii)
- 5 Pili, zażywali narkotyki i wsiadali za kółko (89 opinii)
- 6 Rajska znowu deptakiem, ale tylko na chwilę (70 opinii)
Urzędnicy tłumaczą ograniczenie prędkości na Grunwaldzkiej i Zwycięstwa
Ma być wolniej, bezpieczniej, a docelowo - bez wypadków ze skutkiem śmiertelnym - tak decyzję o ograniczeniu prędkości na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej
tłumaczyły na środowej konferencji władze Gdańska. 50 km/h na głównej arterii miasta zacznie obowiązywać od soboty, 13 marca.
Pod dwoma artykułami, w których informowaliśmy o planowanych zmianach, nasi czytelnicy zamieścili ponad 1,8 tys. komentarzy, spośród których większość była wobec zmian krytyczna.
Z mediami spotkali się prezydent Aleksandra Dulkiewicz, przewodniczący obu klubów koalicyjnych w Radzie Miasta Gdańska oraz miejski inżynier ruchu.
- Jedną z trosk każdego włodarza miasta jest troska o zdrowie, życie i bezpieczeństwo mieszkańców. Przy podejmowaniu tej decyzji pod uwagę wzięliśmy wiele czynników. M.in. tę o zatrzymanych prawach jazdy w ostatnich latach. Te liczby znacząco wzrosły. W 2019 r. za przekroczenie prędkości w terenie zabudowanym policja odebrała 720 praw jazdy, a w 2020 r. już 1401. Cieszymy się, że od 2013 r. spada liczba wypadków ze skutkiem śmiertelnym w mieście, ale naszą ambicją jest, by takich zdarzeń nie było wcale. Ograniczenie prędkości ma w tym pomóc - nie ukrywa Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.
Władze miasta powołują się nie tylko na statystyki, ale też prawa naukowe, wskazując, że przy prędkości 70 km/h droga hamowania wynosi 25 m, a reakcja na dane zdarzenie na drodze - 21 m. Przy prędkości 50 km/h te wskaźniki znacząco maleją - odpowiednio do 13 i 15 m.
Na inny aspekt zwrócił uwagę Cezary Śpiewak-Dowbór, przewodniczący klubu Koalicja Obywatelska i jeden z autorów interpelacji w tej sprawie do prezydent Gdańska.
- Znak z "70" stojący na wjeździe w al. Zwycięstwa w kierunku Opery Bałtyckiej przez wielu kierowców był traktowany jako obowiązująca prędkość na całej długości alei, a przecież tak nie jest, bo najbliższe skrzyżowanie odwołuje znak. To powodowało sytuacje, że przez środek miasta wielu kierowców jeździło z nadmierną prędkością. Ujednolicenie znaków sprawi, że będzie bezpieczniej, ale też bez negatywnego wpływu na płynność ruchu czy przepustowość skrzyżowań.
Radny KO przekonywał też, że jazda z wyższą prędkością niekorzystnie wpływa na komfort życia i poczucie bezpieczeństwa pieszych oczekujących na przejście czy mieszkańców okolicznych budynków. Podkreślał też, że poruszanie się pojazdów z niższą prędkością oznacza zredukowanie poziomu hałasu w mieście.
Z inicjatywą radnych KO zgadza się też klub Wszystko dla Gdańska. Jego przewodnicząca Beata Dunajewska przyznała, że "Zero wypadków ze skutkiem śmiertelnym" to jeden z punktów programu wyborczego WdG sprzed dwóch lat.
- Tuż przed konferencją przejechał obok nas z ogromną prędkością motocykl. To miejsce jest też punktem cyklicznych spotkań młodych ludzi w ramach tzw. nielegalnych wyścigów. Cieszę się, że od teraz będzie tu bezpieczniej - powiedziała Dunajewska.
Do sprawy odniosła się też Agata Lewandowska, miejski inżynier ruchu. Podkreślała, że dotychczasowe działania drogowców ograniczające prędkość na lokalnych ulicach muszą objąć także główny ciąg komunikacyjny. Dodała, że już 65 proc. wszystkich ulic w mieście jest objęte "strefą tempo 30", co "daje bardzo dobre wyniki w statystykach wypadków i ich skutków".
- Al. Grunwaldzka i al. Zwycięstwa zaledwie w połowie objęte są podwyższoną prędkością - mówi miejski inżynier ruchu. - Cały odcinek od Sopotu do ul. Derdowskiego jest ograniczony prędkością do 50 km/h, więc na tym odcinku nie będzie żadnej zmiany. Kolejne fragmenty to poszatkowane odcinki, które teraz porządkujemy. Nasza inicjatywa wpisuje się też w działania rządu, który przygotowuje legislacyjne zmiany w ustawie Prawo o ruchu drogowym, które ujednolicą dopuszczalną prędkość w terenie zabudowanym do 50 km/h przez całą dobę. Badania jasno pokazują, że zmniejszenie prędkości tylko o 10 km/h zwiększa szansę pieszego na przeżycie o 90 proc. i radykalnie zmniejsza skutki wypadków.
- Nie chcemy karać mieszkańców, ale musimy uświadamiać, że to nasza wspólna odpowiedzialność za zdrowie i życie mieszkańców - dodała Aleksandra Dulkiewicz.
Zmiany wejdą w życie w sobotę, 13 marca, gdy nad ranem drogowcy zaczną demontować obecne znaki.
Opinie (1106) ponad 50 zablokowanych
-
2021-02-25 08:00
Dodała, że już 65 proc. wszystkich ulic w mieście jest objęte "strefą tempo 30",
To jeszcze tramwaje też obejmijcie strefą 30
- 7 0
-
2021-02-25 08:02
i**otyzm
Dulkiewicz i cale ko z moim głosem juz się zegnajcie. To nie jest pierwsza z nieudolnych lub wręcz głupich decyzji. Dostaniecie rachunek niedługo. I sie zdziwicie. Budyniowi do piet nie dorastasz dulkowa
- 7 0
-
2021-02-25 08:03
Strajk włoski! (1)
Zmniejszyjmy w poniedziałek prędkość do 10km/h. Wtedy dopiero poprawi się bezpieczeństwo ! Aż do 120procent
- 7 0
-
2021-02-25 08:29
Dla tak wolno myślącej nacji 10 to za szybko!
- 0 0
-
2021-02-25 08:11
Ograniczone te one maja mozgi
Najgorsza prezydenta w historii gdanska i najgorsza inżyniera miasta w historii miasta
- 7 0
-
2021-02-25 08:13
Najlepsza propozycja
na całej tej drodze dać 5km/h i przywrócić furmanki, napewno bedzie mniej wypadków ze skutkiem śmiertelnym.
- 4 0
-
2021-02-25 08:21
Sluchajcie ! Mam pomysła na miarę włodarzy !
Zlikwidujmy wszystkie światła na onej drodze i wprowadźmy skrzyżowania równorzędne. Z pewnościa ruch się uspokoi i będzie bardziej ekologicznie....
- 2 0
-
2021-02-25 08:29
kierowca
Zamiast wiecznych ograniczeń prędkości nie lepiej zgrać ze sobą światła tak by jadąc 50 mieć zielone na następnych światłach coś na wzór Estonii, wtedy nie opłacało by się jechać szybciej bo i tak by się stało na następnych światłach a u nas to na razie to wygląda tak, że czy jedziesz 50 czy 80 to i tak za moment masz czerwone
- 4 0
-
2021-02-25 08:30
Dać katolikom po ośle! Będzie poprawnie i nie za szybko!
- 1 1
-
2021-02-25 08:32
Nic nie rozumiem...
Przecież wydano jakąś gigantyczną kwotę na tristar . ruch miał być płynny i sam miał się regulować.Po co teraz takie zmiany?
- 6 0
-
2021-02-25 08:32
to jak ogranicznie prędkości z powodu dziur zamiast ich naprawianie
nie ograniczenia ,a wysokość i nieuchronność kar jest tutaj rozwiązaniem ...
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.