• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Urzędnicy tłumaczą ograniczenie prędkości na Grunwaldzkiej i Zwycięstwa

Maciej Korolczuk
24 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Tylko do połowy marca kierowcy mogą poruszać się al. Zwycięstwa i Grunwaldzką z prędkością 70 km/h. Znaki zostaną zdemontowane w sobotę, 13 marca. Tylko do połowy marca kierowcy mogą poruszać się al. Zwycięstwa i Grunwaldzką z prędkością 70 km/h. Znaki zostaną zdemontowane w sobotę, 13 marca.

Ma być wolniej, bezpieczniej, a docelowo - bez wypadków ze skutkiem śmiertelnym - tak decyzję o ograniczeniu prędkości na al. ZwycięstwaMapkaGrunwaldzkiejMapka tłumaczyły na środowej konferencji władze Gdańska. 50 km/h na głównej arterii miasta zacznie obowiązywać od soboty, 13 marca.



W środę przed południem przy al. Zwycięstwa w Gdańsku władze miasta wraz z radnymi i urzędnikami z Działu Inżynierii Ruchu tłumaczyli dziennikarzom powody wprowadzenia kontrowersyjnej i szeroko komentowanej decyzji o ograniczeniu prędkości na głównej arterii miasta między Bramą Oliwską a granicą z Sopotem.

Pod dwoma artykułami, w których informowaliśmy o planowanych zmianach, nasi czytelnicy zamieścili ponad 1,8 tys. komentarzy, spośród których większość była wobec zmian krytyczna.

Z mediami spotkali się prezydent Aleksandra Dulkiewicz, przewodniczący obu klubów koalicyjnych w Radzie Miasta Gdańska oraz miejski inżynier ruchu.

- Jedną z trosk każdego włodarza miasta jest troska o zdrowie, życie i bezpieczeństwo mieszkańców. Przy podejmowaniu tej decyzji pod uwagę wzięliśmy wiele czynników. M.in. tę o zatrzymanych prawach jazdy w ostatnich latach. Te liczby znacząco wzrosły. W 2019 r. za przekroczenie prędkości w terenie zabudowanym policja odebrała 720 praw jazdy, a w 2020 r. już 1401. Cieszymy się, że od 2013 r. spada liczba wypadków ze skutkiem śmiertelnym w mieście, ale naszą ambicją jest, by takich zdarzeń nie było wcale. Ograniczenie prędkości ma w tym pomóc - nie ukrywa Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.
Powody takiej, a nie innej decyzji tłumaczyła prezydent Aleksandra Dulkiewicz, przewodniczący klubów koalicyjnych w Radzie Miasta oraz Agata Lewandowska (z prawej), miejski inżynier ruchu. Powody takiej, a nie innej decyzji tłumaczyła prezydent Aleksandra Dulkiewicz, przewodniczący klubów koalicyjnych w Radzie Miasta oraz Agata Lewandowska (z prawej), miejski inżynier ruchu.
Władze miasta powołują się nie tylko na statystyki, ale też prawa naukowe, wskazując, że przy prędkości 70 km/h droga hamowania wynosi 25 m, a reakcja na dane zdarzenie na drodze - 21 m. Przy prędkości 50 km/h te wskaźniki znacząco maleją - odpowiednio do 13 i 15 m.

Na inny aspekt zwrócił uwagę Cezary Śpiewak-Dowbór, przewodniczący klubu Koalicja Obywatelska i jeden z autorów interpelacji w tej sprawie do prezydent Gdańska.

- Znak z "70" stojący na wjeździe w al. Zwycięstwa w kierunku Opery Bałtyckiej przez wielu kierowców był traktowany jako obowiązująca prędkość na całej długości alei, a przecież tak nie jest, bo najbliższe skrzyżowanie odwołuje znak. To powodowało sytuacje, że przez środek miasta wielu kierowców jeździło z nadmierną prędkością. Ujednolicenie znaków sprawi, że będzie bezpieczniej, ale też bez negatywnego wpływu na płynność ruchu czy przepustowość skrzyżowań.
Radny KO przekonywał też, że jazda z wyższą prędkością niekorzystnie wpływa na komfort życia i poczucie bezpieczeństwa pieszych oczekujących na przejście czy mieszkańców okolicznych budynków. Podkreślał też, że poruszanie się pojazdów z niższą prędkością oznacza zredukowanie poziomu hałasu w mieście.

Z inicjatywą radnych KO zgadza się też klub Wszystko dla Gdańska. Jego przewodnicząca Beata Dunajewska przyznała, że "Zero wypadków ze skutkiem śmiertelnym" to jeden z punktów programu wyborczego WdG sprzed dwóch lat.

- Tuż przed konferencją przejechał obok nas z ogromną prędkością motocykl. To miejsce jest też punktem cyklicznych spotkań młodych ludzi w ramach tzw. nielegalnych wyścigów. Cieszę się, że od teraz będzie tu bezpieczniej - powiedziała Dunajewska.
Władze miasta decyzję tłumaczą przede wszystkim względami bezpieczeństwa. Władze miasta decyzję tłumaczą przede wszystkim względami bezpieczeństwa.
Do sprawy odniosła się też Agata Lewandowska, miejski inżynier ruchu. Podkreślała, że dotychczasowe działania drogowców ograniczające prędkość na lokalnych ulicach muszą objąć także główny ciąg komunikacyjny. Dodała, że już 65 proc. wszystkich ulic w mieście jest objęte "strefą tempo 30", co "daje bardzo dobre wyniki w statystykach wypadków i ich skutków".

- Al. Grunwaldzka i al. Zwycięstwa zaledwie w połowie objęte są podwyższoną prędkością - mówi miejski inżynier ruchu. - Cały odcinek od Sopotu do ul. Derdowskiego jest ograniczony prędkością do 50 km/h, więc na tym odcinku nie będzie żadnej zmiany. Kolejne fragmenty to poszatkowane odcinki, które teraz porządkujemy. Nasza inicjatywa wpisuje się też w działania rządu, który przygotowuje legislacyjne zmiany w ustawie Prawo o ruchu drogowym, które ujednolicą dopuszczalną prędkość w terenie zabudowanym do 50 km/h przez całą dobę. Badania jasno pokazują, że zmniejszenie prędkości tylko o 10 km/h zwiększa szansę pieszego na przeżycie o 90 proc. i radykalnie zmniejsza skutki wypadków.
- Nie chcemy karać mieszkańców, ale musimy uświadamiać, że to nasza wspólna odpowiedzialność za zdrowie i życie mieszkańców - dodała Aleksandra Dulkiewicz.
Zmiany wejdą w życie w sobotę, 13 marca, gdy nad ranem drogowcy zaczną demontować obecne znaki.

Opinie (1106) ponad 50 zablokowanych

  • Tragiczna zmiana

    Bezsensowna i pozerska. Szukanie problemów tam, gdzie ich nie ma.

    • 13 0

  • Gość

    Nastolatka jest inżynierem ruchu. Nic więcej nie trzeba dodawać

    • 15 0

  • Jeszcze pare lat trzeba wytrzymać z ta bolszewicka władzą!

    • 6 0

  • Czy oni tak na serio? wprowadzić tempo 30 w całym mieście!!! Komunikacja zbiorowa w końcu będzie bardziej konkurencyjna, a emisja spalin wzrośnie na tyle, że będzie można rozpocząć nową walkę z zanieczyszczeniem. Przecież wiadomo, że na bezpieczeństw wpływa T Y L K O prędkość! Nie ma znaczenia przecież to, że rowerzyści wjeżdżają rozpędzeni na czerwonym świetle bo przecież oni hamować nie będą. Nie ma znaczenia to, że piesi wchodzą na czerwonym świetle bo im właśnie tramwaj ucieka (to nic, że mają już grubo po 60 - sytuacja sprzed tygodnia). Nie ma znaczenia, że łamiący przepisy nadal będą je łamać bo ich nikt nie ściga. Najlepszym przykładem na to jest fakt, że wyścigi w Oliwie odbywają się od lat o stałej porze i nic tego nie zmienia. A teraz jak mawia król Julian "szybko szybko zanim dotrze do nas, że to bez sensu!"

    • 8 0

  • Nie nie nie

    Jak przechodnie nie będą chodxiic z nosem w telefonach a rowerzyści bez słuchawek i będą zachowywać sie jak uczestnicy ruchu a nie jak święte krowy to nie bedzie wypadków ....dla kierowcy czerwone to czerwone a dla pozostałych nie koniecznie .ale tego znakami sie nie ustali .potrzeba edukacji i szkolenia a tego brak.z mojego doświadczenia obowiązkowy kurs z przepisów co 10 lat .

    • 7 0

  • temat zastępczy

    prawdziwym problemem jest stan dróg w Gdańsku który jest katastrofalny. To jest odwracanie uwagi mieszkańców od rzeczywistych potrzeb.

    • 5 0

  • Czyli zrównali prędkość aut z rowerami. Jak równość, to równość

    • 4 0

  • Słaby pomysł

    W godzinach szczytu i tak nikt nie jedzie 70. Bez sensu na takiej drodze robić ograniczenie dla żółwi.

    • 6 0

  • Urzedasy matołki odtrąbili sukces! "zycie wam uratowalismy :) Teraz sie przekonaliscie na kogo głosowaliscie!

    Tak was w balona zrobili radni i władza miasta!! Dla rowerzysty predkosc auta niema znaczenia on potrzebuje odseparowanej wydzielonej drogi rowerowej!!Ale to kosztuje łatwiej zmienić znak drogowy i powiedzieć załatwione i ogłosić sukces!!
    Pieszy potrzebuje przejść naziemnych i sygnalizacji na każdym przejściu ale to tez kosztuje wystarczy zmienić znak i już mamy kolejny sukces!!

    Tylko dzbany z urzędu nie mają pojęcia ze pieszy nie może przejść przez przejście bo wymuszają na nim pierwszeństwo przy prędkości 30 km/h
    Wiec przed każdym przejściem powinien być znak stop!!

    Ale pirat drogowy ma gdzieś ograniczenia prędkości!! i ma gdzies ograniczenie do 50!!

    Wiec kompletnie się nic nie zmieni dla pieszych i rowerzystów ,ale zmeni się to dla wszystkich kierowców ze będą jechać do domu dłużej !!A firmy zatrudniające kierowców stracą czas a kierowca nic więcej nie zarobi tez będzie stratny!

    • 8 0

  • Glupota, to dzialanie na szkode gdanszczan!

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane