Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie wobec Vectry i spółki Multimedia Polska za działania związane z mylącymi cenami oraz usuwaniem rabatów za zgody marketingowe.
Vectra znów podnosi opłaty. Powodem klauzula inflacyjna
Vectra i Multimedia Polska oferują swoim abonentom rabaty za korzystanie z elektronicznych faktur, wyrażenie zgód marketingowych i terminowe regulowanie płatności. Każdy z tych trzech warunków powiązany jest ze zniżką w wysokości ok. 5 zł. Prezes UOKiK w toku prowadzonych postępowań ustalił, że cena usług uwzględniająca te rabaty jest prezentowana jak cena standardowa, co może wprowadzać w błąd.
Postępowanie UOKiK wobec Vectry i Multimedia Polska
- Konsumenci powinni już w przekazie marketingowym lub na początku telefonicznej rozmowy sprzedażowej otrzymywać jasną i czytelną informację o tym, ile zapłacą za usługę i jakie są ewentualne warunki tej ceny. Jeśli przedsiębiorcy podają cenę uwzględniającą rabat, powinni to jasno komunikować poprzez wskazanie także rodzaju rabatu i jego wysokości - poinformował prezes UOKiK Tomasz Chróstny.Będą kary dla operatorów kablowych?
Postępowanie dotyczy także rabatów oferowanych przez Vectra i Multimedia Polska konsumentom, którzy nie opłacają rachunków w terminie bądź mają zaległości w płatnościach, podwyższają kolejne faktury o wartość rabatu, który był uwzględniony w cenie oferty dotyczącej internetu stacjonarnego. Podkreślono również, że rabat można odzyskać dopiero po uiszczeniu zaległych i aktualnych płatności.
W ocenie prezesa UOKiK utrata rabatu za nieopłacenie faktury w terminie może mieć charakter kary umownej. Tymczasem, zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego, przedsiębiorcy mogą zastrzegać tego rodzaju sankcje jedynie w przypadku zobowiązań niepieniężnych.
Vectrze i Multimediom Polska grozi kara do 10 proc. rocznego obrotu.