• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W kwietniu koniec prac przy Bramie Wyżynnej. Zabytki zostaną pod przejściem dla pieszych

Szymon Zięba
10 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zatoka autobusowa przy Bramie Wyżynnej do remontu
Przesuń aby
porównać

Prace przy budowie naziemnego przejścia dla pieszych przy Bramie WyżynnejMapka mają zakończyć się do końca kwietnia. Drogowcy rozpoczęli już poszerzanie peronu tramwajowego. Prace nad inwestycją opóźniły się, bo odkryto historyczną zabudowę. Została ona jednak zasypana.



Przejścia przez ruchliwe drogi w centrum miasta powinny być:

Przypomnijmy: w październiku na terenie budowy przejścia naziemnego przy Bramie Wyżynnej, natrafiono na pozostałości elementów historycznej zabudowy.

Odkrycie to skutkowało tymczasowym wstrzymaniem prac i koniecznością przeprowadzenia badań archeologicznych.

Po konsultacjach z konserwatorem zabytków uzgodniono, aby odkryte relikty architektury zachować. Wymusiło to jednak zmianę technologii robót, a co za tym idzie - opracowanie zamiennej dokumentacji, która umożliwia zachowanie odkrytych podczas prac elementów.

Spór o przyciski przy przejściach



Do czasu opracowania zamiennej dokumentacji wykonawca mógł prowadzić jedynie prace niekolidujące z odkryciami.

  • Aktualnie przy Bramie Wyżynnej trwają prace związane z poszerzeniem peronu tramwajowego.
  • Aktualnie przy Bramie Wyżynnej trwają prace związane z poszerzeniem peronu tramwajowego.
  • Aktualnie przy Bramie Wyżynnej trwają prace związane z poszerzeniem peronu tramwajowego.
Znalezisko opóźniło jednak zakończenie robót, co planowano na grudzień 2021 r. Swoją "cegiełkę" dołożyła także pogoda: technologia, w jakiej wykonywane są prace, nie pozwala na prowadzenie ich przy dużych wahaniach temperatur.

Z tego też powodu wykonawca otrzymał bezpieczny termin, w którym powinien zejść z placu budowy - do końca kwietnia 2022 r.

Zabytki pod naziemnym przejściem dla pieszych i płytsza konstrukcja



Odkryte pozostałości historyczne, zgodnie z zaleceniami konserwatora, zostały zinwentaryzowane i zasypane. Nowy projekt przebudowy zakładał także zmniejszenie głębokości posadowienia jezdni.

Po chwilowych perturbacjach prace ruszyły pełną parą i właśnie weszły w nowy etap. W środę, 9 marca, drogowcy poinformowali, że trwają prace związane z poszerzeniem peronu tramwajowego.

Przebudowywane są też przejścia dla pieszych w okolicy Huciska. Wykonane zostały już zatoki autobusowe przy centrum handlowym.

Piesi korzystający z naziemnego przejścia, aby dostać się na przystanek, będą korzystać z nowych chodników powstałych wzdłuż jezdni. Piesi korzystający z naziemnego przejścia, aby dostać się na przystanek, będą korzystać z nowych chodników powstałych wzdłuż jezdni.
Koszt budowy przejścia i wymiany nawierzchni na Wałach Jagiellońskich to niespełna 6 mln zł. 1,7 mln zł kosztuje budowa przejścia, a 4,6 mln zł remont Wałów Jagiellońskich. Wykonawcą prac jest Eurovia Polska.

Opinie (256) 7 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (11)

    Czy to naprawde było "potrzebne na już"? W obrebie "starówki" jest tyle do zrobienia...

    • 67 26

    • Jak tu przetłumaczyć (9)

      "zamiejscowym" ,że w Gdańsku nie ma "starówki"? Dziad swoje baba swoje....A to przejście jest przede wszystkim dla mieszkańców i to tych którzy korzystają z nóg i głowy a nie tych co "po zapałki" do kiosku jadą samochodem!

      • 16 10

      • raczej dla dewelopera właściciela forum, bo na drugą stronę nie ma po co przechodzić... (1)

        Do autobusu wygodniej bylo przejść tunelem, na tramwaj również, a teraz na ten autobus i tramwaj poczekacie dłużej, bo będzie stał w korku... Ale jest progres! Szkoda że w utrudnianiu życia...

        • 10 12

        • Przecież tam jest cały czas korek tak czy siak.

          Jak zrobi się w nim 5 metrowa dziura na przejście, nikt za kółkiem nawet nie zauważy.

          • 3 2

      • (6)

        Nie zamiejscowym gdańszczaninie z pierwszego pokolenia. Raz,że cudzysłów a dwa wielu rodowitych Gdańszczan od zawsze używa określenia "starówka" dla głównego miasta .

        • 7 9

        • Tak, jasne, na pewno. (5)

          Tylko, którą część miasta Gdańsk nazywasz starówką? Tam gdzie wałowa? Czy tam gdzie np. żabi kruk?

          • 2 5

          • (4)

            Kwartał Podwale ,Długie pobrzeże ,Podwale Staromiejskie aż do Wałów jagiellońskich zawsze był i będzie "starówką". Tak jest od lat i nawet na drogowskazach był lub jest nadal tak napisane Stare miasto czyli tzw starówka. Nazwa potoczna.

            • 7 5

            • wszyscy gdanszczanie mowia na to i tak Gdańsk (3)

              nikt nie mowi starowka. mowi sie ze na dluga do gdanska albo na zabi kruk albo na waly i tyle. zaden "rodowity" gdanszczanin nie mowi starowka!

              • 5 7

              • Na zabi albo na wały?? Hahaha.

                • 4 6

              • Jeżeli za "rodowitych" uważasz pokolenie naszych dziadków, to może i tak.

                Wszyscy młodsi niż 30 lat mówią "starówka".

                • 3 0

              • Mieszkam w Gdańsku od prawie 40 lat

                Nigdy nie słyszałem żeby ktoś jechał na żabi kruk czy wały.
                Za to większość używa określenia Gdańsk lub, uwaga! Starówka, żadziej Stare Miasto

                • 5 0

    • jeżeli nie teraz, to kiedy?

      uzgodnij zeznania z innymi trollami twierdzącymi, że to przejście już dawno powinno być zbudowane

      • 0 0

  • Super . Przejście bardzo potrzebne w tym miejscu. (9)

    Czekamy na więcej . Benzyna i tak coraz droższa . Wkrótce bedzie po 10 złotych to ruch samochodów będzie dużo mniejszy.

    • 32 104

    • Też na to liczę!

      • 6 8

    • A liczysz na chleb po 15-20 złotych ? (5)

      Im droższe paliwa tym droższe wszystko

      • 15 6

      • Nie jem chleba.

        Bułek też nie jem. Nawet przy takiej cenie benzyny zwykły oliwski nie będzie droższy niż 5 złotych.

        • 1 6

      • Chleb składa się w 90% z benzyny? (3)

        Czy przyjeżdża do mnie samochodem z Władywostoku?

        Ile może spalić ciężarówka wioząca kilka ton mąki, a potem dostawczak z dwiema tonami chleba?

        I najważniejsze - ile taka podwyżka wychodzi w przeliczeniu na bochenek?

        • 1 4

        • 25 groszy ?

          • 0 1

        • (1)

          a piece opalasz kradzionym drewnem czy gazem ?

          • 1 0

          • Mowa była o cenie benzyny.

            Jeżeli gdzieś na benzynie chleb pieką, to daj znać, będę unikał...

            • 0 3

    • Zanim wymyślili internet tylko rodzina wiedziała jaka masz pusta głowę

      • 4 4

    • Cieszysz się że za wszystko zapłacisz dużo więcej niż dotychczas ?

      bo benzyna będzie po 10 zł. ty też odczujesz skutki tej ceny za benzynę bo wszystko trzeba przywieźć do sklepu a i komunikacja w Gdańsku i nie tylko też ciebie zaboli bo te ceny biletów odejdą do lamusa nikt ciebie za darmo woził nie będzie ! to nie wiem czy ten ruch będzie tak dużo mniejszy jak prognozujesz !

      • 3 0

  • no w końcu. Jeszcze przejście przy dworcu (13)

    pasy ruchu dla rowerów na jezdni i będzie jak w cywilizowanym mieście :)

    • 110 213

    • w cywilizowanym mieście to jest normalna siatka dróg (2)

      a nie dwie ulice na krzyż i jedna zapchana obwodnica

      • 24 16

      • A gdzie chcesz

        w Gdańsku "wpisać" tą siatkę dróg? No chętnie przeczytam twoje mądrości!

        • 9 8

      • To co, zaoramy park krajobrazowy pod "cywilizowaną siatkę dróg"?

        • 2 2

    • cofniecie procesu dziejowego (1)

      • 8 7

      • "proces dziejowy" :D

        no to zauważ nowy "proces dziejowy"

        • 8 4

    • Przejscie przy dworcu powinno być bez sygnalizacji (4)

      Bo sygnalizacja dobrze robi kierowcom
      A krótko trzyma pieszych - długie oczekiwanie na zielone, a jak już pieszy ma zielone to jest krótkie musi niemalże sprintem je pokonywać

      • 4 9

      • zgadzam się (2)

        powinien być szlaban dla aut, jak na przejeździe kolejowym! Podnoszony na 5 minut np. co 20 minut

        • 8 11

        • Przyciski dla kierowców. (1)

          zatrzymuje się powinny być. Zatrzyma się, wciśnie, szlaban się otwiera i może przejechać.
          Tak powinno być

          • 7 7

          • I jeszcze wjazd na starówkę (tak, na starówkę!) jak na autostradę:

            płatny

            • 4 2

      • Odrealniło się komuś

        To właśnie kierowcy w dużej mierze złożyli się swoimi podatkami na przejścia i ścieżki rowerowe.

        • 5 1

    • no prawie

      jeszcze samochody na trawniki i parkingi na chodnikach, żeby dopełnić schizofrenii

      • 3 8

    • jeszcze tylko przejście przez tory kolejowe i będzie jak w cywilizowanym mieście

      • 3 3

    • Faktycznie cywilizacja korki i syf

      • 2 1

  • Opinia wyróżniona

    (7)

    Nareszcie! Ludzie na ziemi, a ewentualnie samochody pod nią!

    • 144 256

    • Ale na te tunele to

      niech miłośnicy czterech kółek zrzucą się sami.Jak by tak było od razu entuzjazm by przygasł

      • 20 12

    • " na ziemi"? a galerie handlowe to co to jest? naziemny bunkier, w którym ludzie spędzają czas

      • 11 5

    • OK, albo jedno albo drugie puścić tunelem. Tunel dla pieszych już jest, a budowa tunelu dla samochodów będzie kosztowała (4)

      a więc jaki wybór?

      • 5 5

      • Ponoć należymy do UE ? Zatem martwisz się o kasę koleś ?

        • 1 7

      • Puścić samochody tunelem dla pieszych. (2)

        Jak ktoś nie umie zjechać po schodach - towarowa winda.

        W końcu kierowcy tak zachwalają to rozwiązanie.

        • 2 4

        • perony przystanków tramwajowych nie dają możliwości instalowania windy (1)

          • 0 1

          • Ha ha

            Wystarczy chcieć...

            • 1 0

  • Niech się skończy tak gehenna (3)

    Pan konserwator jak zwykle musiał mieć swoje "5 minut" i opóźnił zakończenie inwestycji.

    • 33 26

    • No bo "on" (1)

      w tym celu został tu przesłany.Taki pisowski sabotażysta!

      • 9 6

      • no tak " taki pisowski"sabotyżta""! a co PIS ma też swoich " sabotyżtów

        tak jak PO

        • 3 3

    • Nie skończy się

      dzięki przejściu naziemnemu gehenna dopiero się zacznie

      • 3 1

  • Opinia wyróżniona

    Po co to przejście skoro jest bezpieczny tunel? (57)

    • 524 169

    • Myśl ! Tunel bedzie zasypany (4)

      Na co komuś jakiś tunel bez sensu

      • 19 86

      • przyda się na schron w razie ataku z Kaliningradu

        • 54 8

      • Nie zasypią bo

        będzie tam nowy ekskluzywny lumpeks z używanymi gaciami.

        • 17 7

      • No to błysnąłeś myślicielu

        • 9 1

      • nie bedzie przecież zasypany

        • 0 4

    • Lewackie pomysły (3)

      • 45 28

      • pisowsko-propuinowskie lewactwo tak ma (2)

        • 4 14

        • A gdzie szczekacze konfy?

          A tak, przerzucili się z szurstwa na chwalenie Putina :D

          • 7 1

        • halo, PO jest proputinowskie

          bo tak chcą Niemcy

          • 2 1

    • To sobie tam wjedź (2)

      Byli już tacy "artyści" więc nie widzę przeszkód byś spróbował i zobaczył jak tam fajnie, zwłaszcza te super strome schody....

      • 27 42

      • Faktycznie. (1)

        Zdobycie tych schodów, to po K2 to drugie takie trudne do zdobycia wejście na całej ziemi.

        • 15 4

        • Wystarczy że taki tunel będzie między parkingiem, a drzwiami bloku

          I już stanie się przeszkodą nie do zdobycia.

          • 3 5

    • Po co tu jezdnia jak jest obwodnica? (6)

      • 64 22

      • No obwodnica to przesada, tu by pasowało po co wały, skoro można jechać 3 maja.

        Trochę dalej, trochę ciaśniej, ale za to wolniej.

        • 23 6

      • (4)

        a po co podwózka rowerów skoro jest ścieżka rowerowa?

        • 8 3

        • Po nic.

          Oczywiście, dopóki nie zrobi się wyrwy w drodze i nie każe na przykład przejeżdżać tunelu autobusem...

          • 1 2

        • jest wiele argumentów za dopuszczeniem przewozu roweru środkami komunikacji publicznej (2)

          (1) w wielu relacjach chcąc dostać się z punktu A do punktu B nie ma dróg dla rowerów, a na jezdniach odbywa się ruch kołowy o dużym natężeniu i prędkości. Wiele osób nie ma doświadczenia w jeździe w takich warunkach, więc wybiera przewóz roweru tramwajem, autobusem lub pociągiem
          (2) rower + przewóz roweru koleją umożliwia docieranie na większe odległości, których nie dało by się pokonać bez odpoczynku
          (3) niekiedy rower ulega awarii i trzeba go przewieźć do domu lub innego miejsca naprawy
          To tylko niektóre z argumentów, powodujących, że dobrze zarządzane miasto i region dba o komfort i bezpieczeństwo rowerzystów w pobliżu przystanków komunikacji miejskiej i stacji kolejowych.

          • 10 1

          • Szkoda

            Jaka szkoda, że - jak mówisz - "to dobrze zarządzane miasto" nie dba o komfort i bezpieczeństwo pieszych. Najlepszym na to dowodem jest fakt dopuszczenia ruchu rowerowego na chodnikach. Może to gdzie indziej działa, ale widocznie tam rowerzyści są kulturalniejsi i zwracają uwagę na innych użytkowników chodników.

            • 3 2

          • 1. Rozumiem że np Mieszkańcy Skarszew w ogóle nie korzystają z roweru bo tam jest tylko ścieżka rowerowa a nie ma transportu pozwalającego na przewóz rowerów. Jeśli ktoś boi się jeździć rowerem to po prostu z niego nie korzysta. Można też zostawić rower na parkingu i dalej pojechać komunikacją jeśli się nie ma innej możliwości
            2. Co z miejscowościami gdzie nie ma kolei? czyli ścieżka rowerowa nikomu niepotrzebna? Jak np dojechać do Wiela nad jezioro albo nawet do Skarszew gdzie są także urokliwe widoki?
            3. Rower ulega awarii również w szczerym polu. Nie mam pojęcia co wtedy robią rowerzyści gdy nawet samochodem nie ma możliwości tam dojechać.

            • 3 4

    • Bo miasto niema na co pieniędzy wydawać

      • 35 18

    • (1)

      To miałoby sens gdyby np na pograniczu Traktu i Okopowej (przy wiadukcie Zaroslak obok stacji benzynowej) zrobiliby duży parking i gdyby jezdził tam tramwaj.

      • 10 8

      • Przecież zrobili dwa

        • 11 6

    • (5)

      Po to, żeby kierowcy zaczęli zauważać pieszych, dzięki czemu będzie bezpieczniej wszędzie a nie tylko w tym miejscu

      • 15 35

      • (4)

        A dlaczego kierowcy mają się rozpraszać? Jest tunel, a parę metrów dalej naziemne przejście dla pieszych! Tworzenie sztucznych bytów to nieporozumienie i nierozsądne, delikatnie rzecz ujmując, wydawanie publicznych pieniędzy.

        • 28 20

        • Kierowcy, kobyła się bobcy!

          • 1 5

        • Sztuczny byt to masz w głowie.

          • 2 5

        • A co, są zbyt skupieni na pilnowaniu prędkościomierza, żeby czasem nie spadł poniżej 50?

          • 3 6

        • samochody to są sztuczne byty

          • 0 0

    • po to, by poprawić komfort ruchu pieszych i rowerzystów w poprzek tej arterii drogowej (22)

      bezpieczeństwo nie jest jedynym kryterium branym pod uwagę przy tworzeniu rozwiązań przestrzeni miejskiej. Liczy się także estetyka oraz właśnie komfort poruszania się najsłabszych użytkowników przestrzeni miejskiej. Zwężenie pasów poprawi także bezpieczeństwo kierowców i płynność ruchu.

      • 15 36

      • O co kaman? (12)

        Przecież parę metrów dalej jest naziemne przejście!!!

        • 35 11

        • Usiądź na 24h na wózek (10)

          Albo chociaż chodź o kulach. Przekonasz się, ile to jest pare metrów gdy nie masz zdrowych nóg.

          • 13 12

          • (7)

            a gdy udaje się na pociąg to tunel już nie jest straszny?

            • 13 5

            • To nie idzie tunelem. (6)

              Przejścia naziemne przez tory są przecież na dworcach.

              • 2 7

              • (5)

                Tak? To pokaż gdzie jest przejście naziemne przez tory kolejowe w głównym?

                • 10 2

              • Na południowym końcu peronów... (4)

                Są rampy na perony i wyłożone płyty w poprzek torów właśnie dla niepełnosprawnych.

                • 0 5

              • (2)

                Serio? Masz możliwość przejścia legalnie przez tory kolejowe na peron 3 dla niepełnosprawnych w głównym? We Wrzeszczu np też masz?

                • 4 1

              • We Wrzeszczu nie masz, a powinieneś. (1)

                Co nie zmienia faktu, że da się i nic się z tego powodu nikomu nie dzieje.

                • 0 2

              • nie zmienia też faktu że przejścia podziemne wszędzie są takie same - zarówno pod ulicą jak i torami kolejowymi.

                • 0 0

              • Na końcu peronów, czyli parę metrów dalej.

                To tak samo jak z tym przejściem naziemnym

                • 0 0

          • Zgadzam się (1)

            Dlatego miasto - w trosce o mieszkańców z problemami w poruszaniu się - powinno inwestować w windy przy przejściach podziemnych i na przystankach tramwajowych.

            • 5 0

            • W dobie zakażeń

              winda jest siedliskiem zarazków, na które właśnie korzystający z wind są najbardziej narażeni.
              Tylko przejścia naziemne jak w krajach cywilizowanych.

              • 0 0

        • Jakie parę metrów dalej ? Myślisz, że po zaparkowaniu samochodu będę zapierniczał naokoło ?

          • 3 2

      • (7)

        skoro tak chcesz dbać o najsłabszych uczestników ruchu to pozwól im przechodzić przez tory kolejowe. Utrudnienia dla niepełnosprawnych są takie same zarówno w tunelu pod jezdnią jak i pod torami kolejowymi

        • 4 2

        • Niepełnosprawni mogą przechodzić przez tory kolejowe. (2)

          Widać, ostatnio pociągiem jechałeś przed 2004, zanim przyjechały szroty z Niemiec, co?

          • 2 2

          • To chętnie zobaczę to przejście przez tory kolejowe na dworcu głównym. Pokaż mi znawco gdzie ono niby jest?

            • 4 1

          • Chyba nie byłeś np w Orłowie gdzie takie przejście jest zagrodzone

            • 0 1

        • przecież przez tory kolejowe jest wiele miejsc w których można przekraczać i przejeżdżać je osobom na wózkach etc. (3)

          na dworcach kolejowych szerokie perony dają możliwość budowy wind oraz/lub schodów ruchomych, w ten sposób rozwiązuje się problem barier dla ruchu niepełnosprawnych nie zakłócając ruchu pociągów.

          • 1 2

          • (2)

            No proszę ten sam problem i dwa wykluczające siebie rozwiązania.

            • 1 1

            • Dworzec w Elblągu ma przejście naziemne przez tory, z którego wiele osób korzysta i nikt nie ginie. (1)

              Więc problem kompletnie z czapy.

              • 2 1

              • To co udaje się w Elblągu u nas nie ma szans

                • 1 0

      • Hm,

        ... to jednak bezpieczeństwo (kierowców) jest wg Ciebie ważnym kryterium, ale już bezpieczeństwo rowerzystów i pieszych nie jest jedynym kryterium... Jakaś papka z tego wyszła

        • 0 2

    • Co trzeba mieć pod deklem, żeby w kółko tę bzdurę pisać?

      • 6 3

    • Poco dzbanku blachosmrody w centrum skoro jest komunikacja miejska! (2)

      • 1 9

      • (1)

        Po co drogi skoro samochody nie mogą z nich korzystać?

        • 5 1

        • Dla autobusów, karetek, straży pożarnej, policji...

          • 0 0

    • Podejrzewam ze wymusiły to przepisy o bezpiecznym dojściu dla osób niepełnosprawnych. Tak mi się wydaje.

      • 0 0

    • Ktoś dostał w łapę ?

      • 0 0

  • A kiedyś, kiedyś w miejscu kunsztu była przyczepa kempingowa a w niej takie zapiekanki i hot dogi... Mmm

    • 40 8

  • Konserwa (2)

    Mógł Strzok nakazać wyeksponowanie tych murków, po komu przejście i ulica, najważniejsze są jakieś ogryzki fundamentów. Ale może był na jakimś kolejnym, dziwnym urlopie i ktoś bardziej rozgarnięty wydał decyzję.

    • 30 20

    • Tu można zasypać, Brama Nizinna może dalej się walić....masakra (1)

      • 10 1

      • Co chcez jakieś kultury

        od miejscowych?

        • 0 1

  • Elegancko. Czekałem na to przejście

    Przecież tunel pod forum jest tak płynny że przez miasto przejeżdżam w 30 sekund. Gdańsk jest super oraz nasza kochana pani prezydent

    • 17 50

  • (2)

    Niepoważny pomysł z tym przejściem.

    • 90 23

    • (1)

      twoja wnikliwa argumentacja mnie przekonała

      • 11 8

      • są " inteligencje", których nic i nikt nie przekona!

        myślenie jest tak trudne

        • 5 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane