• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W sobotę tramwaje pojadą przez nowe skrzyżowanie Marynarki Polskiej i Trasy Słowackiego

Maciej Naskręt
1 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Próba techniczna nowego torowiska na Węźle Marynarki Polskiej. Próba techniczna nowego torowiska na Węźle Marynarki Polskiej.

W najbliższą sobotę przez Węzeł Marynarki Polskiej pojadą tramwaje. Kończą się tam prace torowe. Motywacja do przywrócenia ruchu tramwajów była ogromna, bo za każdy dzień funkcjonowania komunikacji zastępczej wykonawca płacił miastu 8 tys. zł.



Budowany Węzeł Marynarki Polskiej w Gdańsku. Budowany Węzeł Marynarki Polskiej w Gdańsku.
W związku z zakończeniem przebudowy torowiska tramwajowego na skrzyżowaniu ul. Marynarki Polskiej i ul. Uczniowskiej zobacz na mapie Gdańska - Węzeł Marynarki Polskiej - w ramach budowy Trasy Słowackiego, w sobotę 5 października zostanie przywrócony ruch tramwajowy w ciągu ul. Marynarki Polskiej na odcinku między Mostostalem a Nowym Portem.

Tak jak zapowiadał w sierpniu wykonawca - firma OHL - wznowienie ruchu tramwajowego nastąpiło w październiku. Mobilizacja z jego strony jest ogromna, bowiem za każdy dzień kursowania komunikacji zastępczej w Letnicy musi on płacić miastu 8 tys. zł.

Czy przebudowa węzła jest dla Ciebie utrapieniem?

Dotychczas, oprócz wspomnianego torowiska, udało się wykonać wschodnią część Węzła Marynarki Polskiej od strony budowanego tunelu pod Martwą Wisłą. Zbudowano tam m.in. przejście podziemne dla pieszych i rowerzystów, a także wiadukt wiodący po łuku, stanowiący część pierścienia planowanego ronda. Spod nowych obiektów usunięto także grunt, tak by zrobić miejsce przechodzącej w najniższym poziomie Trasy Słowackiego do tunelu.

Na otwarcie przystanku PGE Arena trzeba poczekać. - Ze względu na trwające prace związane z budową układu drogowego, tramwaj będzie przejeżdżał przez budowę, a zatrzyma się na przystankach Mostostal i Śnieżna - przystanek PGE Arena zostanie uruchomiony po zakończeniu prac na Węźle tj. w ciągu kilku tygodni - mówi Magdalena Skorupka Kaczmarek, rzecznik prasowy miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, która jest inwestorem budowy węzła.

Powstający obiekt będzie miał 130 metrów średnicy i trzy poziomy. Najwyżej, czyli w poziomie terenu znajdzie się rondo i ul. Marynarki Polskiej. Na poziom -1 będą musieli zejść piesi, którzy będą chcieli przejść na drugą stronę Trasy Słowackiego lub ul. Marynarki Polskiej, a także do przystanków tramwajowych. Najniżej, bo na poziomie -2, pobiegnie Trasa Słowackiego. Ulica Marynarki Polskiej i Trasa Słowackiego będą połączone bezkolizyjnymi zjazdami.

W sumie na nowym węźle powstanie siedem obiektów inżynierskich: dwa tunele pieszo-rowerowe w ciągu ul. Marynarki Polskiej nad Trasą Słowackiego, dwa wiadukty drogowe, dwa wiadukty techniczne dla instalacji, jeden wiadukt tramwajowy.

Budowany Węzeł Marynarki Polskiej jest jednym z wielu elementów, które mają ułatwić dotarcie do przeprawy, czyli tunelu pod dnem Martwej Wisły. Wyloty z tunelu zlokalizowane będą na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły. zobacz na mapie Gdańska

Zmiany w komunikacji miejskiej.


Kliknij, by pobrać nowy schemat sieci komunikacji tramwajowej ze strony ztm.gda.pl. Kliknij, by pobrać nowy schemat sieci komunikacji tramwajowej ze strony ztm.gda.pl.
Komunikacja tramwajowa

1. Likwidacji ulegnie tymczasowa linia 97.
2. Funkcjonowanie linii 4 i 14 pozostanie zawieszone.
3. Na swoją stałą trasę wrócą tramwaje linii 7 (Łostowice Świętokrzyska - Nowy Port Oliwska) oraz 10 (Siedlce - Nowy Port Góreckiego). Tak jak przed rozpoczęciem przebudowy, tramwaje linii 7 będą kursować tylko w dni powszednie w godzinach szczytu, natomiast tramwaje linii 10 będą kursować całodziennie we wszystkie dni tygodnia.
4. Zostanie uruchomiona nowa linia 1 (funkcjonująca tylko w dni powszednie w godz. 06:30-17:30 z częstotliwością co 20 minut) na trasie Nowy Port Góreckiego - Marynarki Polskiej - Jana z Kolna - Dworzec Główny - Centrum - Armii Krajowej - Chełm Witosa. Głównym zadaniem linii 1 będzie zasilenie linii 7 i 10 na najbardziej obciążonym fragmencie trasy, dzięki czemu możliwe będzie utrzymanie wysokiej wymaganej częstotliwości kursów co 5 minut w godzinach szczytu.
5. Korekcie ulegną wszystkie rozkłady jazdy linii 3, 6, 8 i 12.
6. Aktualne trasy i rozkłady jazdy linii 2, 5 i 11 nie ulegną zmianie.

Komunikacja autobusowa

1. Funkcjonowanie linii zastępczej T4 zostanie zawieszone.
2. Z uwagi na rosnącą popularność linii zastępczej T5 (łączącej Nowy Port z Zaspą i Wrzeszczem), funkcjonowanie tej linii zostanie utrzymane, jednak - zgodnie z naszą wcześniejszą zapowiedzią - autobusy tej linii pojadą teraz z nowym numerem: 158. Trasa linii 158 będzie praktycznie taka sama jak trasa linii T5, drobnej korekcie ulegnie jedynie trasa na obszarze Nowego Portu. W kierunku Wrzeszcza PKP autobusy linii 158 pojadą trasą: Nowy Port - ul. Władysława IV - ul. Na Zaspę - ul. Góreckiego (zamiast przez ul. Rybołowców i ul. Wolności) - ul. Marynarki Polskiej - i dalej jak linia T5. Przebieg trasy z Wrzeszcza PKP do Nowego Portu nie ulegnie zmianie.
3. Funkcjonowanie przystanku autobusowego "Wyzwolenia-Mar. Polskiej" [9166] dla linii 158 (wcześniej T5) w kierunku Wrzeszcza PKP zostanie zawieszone.
4. Korekcie ulegnie rozkład jazdy linii 188.

Opinie (85) 3 zablokowane

  • Nie mogę się doczekać. (5)

    Nie mogę się doczekać zakończenia budowy Trasy Słowackiego.

    • 64 6

    • O wraca jedynka , tylko pod zmienioną trasą

      • 1 3

    • Zostal jeszcze odcinek od Rzeczypospolitej do Hallera.

      • 10 2

    • Trasa Słowackiego?

      Trasa Słowackiego kończy się przy ETC. I na razie nic nie wskazuje, żeby została połączona z nową drogą przy PGE Arenie

      • 8 5

    • Czy stadion PGE jest dla Ciebie utrapieniem?

      Kosztujacy 32mln rocznie przez 20 lat w czasie kiedy każdy grosz się liczy?

      • 3 5

    • A mi się marzy tramwaj z Siedlec na Przeróbkę (albo Stogi)...

      • 2 2

  • Bardzo dobrze, że T5 zostanie. Po przedłużeniu tej linii do Wrzeszcza linia przestała już być linią zastępczą a stała się normalną.

    • 84 1

  • Szkoda, fajnie się jeździ pustą 10-tką w godzinach szczytu z Siedlec na Zaspę (3)

    Tylko nie rozumiem czemu 4 zostaje nadal zawieszona i robi się nową trasę 1 zamiast przywrócić 14

    • 21 22

    • i super że T5 zostaje (jako 158) tylko czemu tylko w dni powszednie? (2)

      targi i mecze odbywają się głównie w weekendy i trzeba jeździć na około

      • 7 2

      • (1)

        Na mecze i tak komunikacja jest zawieszana. Natomiast targi są głównie w dni powszednie.

        • 5 1

        • URODA
          16. Targi Kosmetyczne i Fryzjerskie
          05.10-06.10.2013

          TARGI GRA I ZABAWA
          2. Targi Gra i Zabawa
          16.11-17.11.2013

          GOŁĘBIE
          7. Międzynarodowe Targi Gołębi Pocztowych i Akcesoriów
          30.11-01.12.2013

          To wszystko weekendy

          • 2 1

  • w dzisiejszych czasach nikt już nie jezdzi tramwajami i autobusami (7)

    każdy ma samochód. nawet studenci jeżdzą samochodami (wiem bo widziałem)

    • 18 148

    • Żenada

      To wytłumacz mi ten tłok w autobusach i tramwajach, skoro twierdzisz że nikt tam nie jeździ.
      A może to są kosmici a nie ludzie, no to wtedy mamy problem.;P

      • 25 0

    • maniek (1)

      jakie zioło wyrosło w mózgu twoim//?

      • 17 0

      • wata cukrowa

        • 11 0

    • mam dwa samochody, ale takiego sadzenia głupot, że nikt nie używa komuny to już dawno nie słyszałem...

      • 5 0

    • Idiota

      Ale ty duuuurny jestes ja mam 3 auta a jezdze trajtkiem:)

      • 3 0

    • w dzisiejszych czasach

      nikogo nie stać na utrzymanie samochodu i opłaty za egzamin na prawo jazdy (patrz: frekwencja na egzaminie)

      • 2 1

    • jak nikt nie jeżdzi to dlaczego nie ma miejsc siedzących a w godzinach szczytu to scisk

      • 1 0

  • (9)

    Znowu powstają kolejne, niepotrzebne ulice, które bezwzględnym sznytem przetną miejską tkankę, powstaną getta i w przyszłości miasto umrze. Miasto jest dla rowerów a nie dla ludzi. Ludzie zawłaszczają przestrzeń miejską niepomni tego, co stało się w Detroit. A elementarz polityki komunikacyjnej ostrzega. Jak widać na próżno.

    • 8 78

    • Geniusz!

      "Miasto jest dla rowerów a nie dla ludzi". No geniusz, po prostu!

      • 23 2

    • nie karmić trolla

      troll

      • 14 0

    • Zastanawiające

      Piłeś jakiś spirytus niewiadomego pochodzenia, bo bredzisz jakbyś był niespełna rozumu.
      Skoro miasto jest dla rowerów nie dla ludzi, to oznacza że są to rowery bezzałogowe (ciekawe czy uzbrojone i obsługiwane przez CIA , ;P).
      A co do tzw.tkanki miejskiej, to według ciebie z czego się ona składa, bo ulice też w jej skład wchodzą, to nie jest XVII wiek.
      Co do przestrzeni to miejsce składające się z samej przestrzeni to pustynia np. Sahara.
      Także ziomuś weź koło i walnij się w czoło, bo bzdury piszesz nieprzeciętne.

      • 14 0

    • Hiobowe wieści, strachy na lachy

      Towarzyszu, nie tylko w USA miasto umiera. Są archeologiczne dowody, że umierały nie tylko wielkie jak na tamte czasy metropolie ale i narody i mocarstwa. W Rosji też umiera obecnie wiele miast, gdzie pracodawcą była tylko jedna fabryka produkująca ciągle niepotrzebną produkcję, ale o tym cicho sza, tylko co stało się w Detroit.

      • 6 0

    • to zwykły bełkot złodzieja nicków vel trolla pospolitego

      • 2 0

    • Obniżasz loty, niedobrze.

      Zapomniałeś napisać o Detroit. Fatalnie.

      • 3 1

    • Hmmmm...a co to jest miejska tkanka ? (2)

      Same domy ? Same parki ? Same domy i parki, żeby nie powiedzieć krzaczory i haszcze? A nad nimi helikopterki do komunikacji ? Miejska tkanka, to jest wszystko co jest mieszkańcom miasta do życia potrzebne - ulice też.
      Słowackiego nie potrzebna ? Wreszcie można się tamtędy przedostać w miarę szybko. Z Moreny na Przymorze jadę tamtędy 11 minut, zamiast 25 jak alternatywną trasą przez pozostałą część miasta. Obwodnica południowa nie potrzebna ? Przez węzeł przy Okopowej przejeżdża się na max 2 zmiany świateł w porannym szczycie zamiast stać od Elbląskiej jak dawniej. Tunel nie potrzebny ? Dzięki niemu będzie można przekształcić Podwale Przedmiejskie w coś, co właśnie chyba masz na myśli pisząc o tkance miejskiej, bo zniknie reszta TIRów z portu. Nie można na ślepo negować ulic, tylko propagować umiejętne kierowanie ruchu tranzytowego.
      No Słowackiego przetnie miasto, no i co z tego. Miasto to nie tylko domy po obu stronach Słowackiego, ale też wiele miejsc które ona łączy, przecież to nie eksterytorialna autostrada, a miejska arteria z mnóstwem skrzyżowań.

      • 3 0

      • jest niestety jedna zasada (1)

        nie można przesadzać z rozmiarami ulic. Ulice o podwyższonej prędkości odstraszają mieszkańców, zachęcają do wynoszenia się poza miasto. O wiele lepszym rozwiązaniem jest siatka ulic szerokich ulic jednokierunkowych niż ciągłe tworzenie dwujezdniówek. Można tak było rozwiązać sprawę Młodego Miasta - niestety stary inżynierski beton nadal ma wizje miejskich autostrad. Pamiętasz możę projekt Drogi Czerwonej? Wielopoziomowy węzeł miał przechodzić pod i nad torami. Przy takim czymś można pracować, ale mieszkać się nie da.

        • 1 3

        • Tak, masz rację

          Projekt Drogi Czerwonej - oby nigdy nie wypalił. Jestem przeciwny temu projektowi bo byłby właśnie eksterytorialną autostradą a jego pylony - ponurymi slumsami, jeśli nie zostaną sensownie zagospodarowane, albo co gorsza będzie to lity wał nie do przebycia jak obecnie ten kolejowy.
          Jest jednak coś takiego jak RAMA KOMUNIKACYJNA i to każde miasto powinno mieć. Jest to sieć dróg o podwyższonej przepustowości pozwalająca przemieszczać się z jednego końca miasta na drugi. My takiej ramy - ośmielam się stwierdzić - nie mamy, ponieważ miasto, ba, Trójmiasto ma układ liniowy z jedną główną arterią i rozrastało się w stronę obwodnicy małymi uliczkami, bo nie miał kto budować tych większych. Teraz to się zmienia: Ciąg Rakoczego - Łostowicka - Havla a następnie Nowa Bulońska do AK rozwiążą ten problem w kontekście arterii równoległej do głównej, natomiast dojazdy do obwodnicy jak POG, AK, Słowackiego i mam nadzieję że Nowa Spacerowa w układzie wschód-zachód.

          • 0 1

  • (20)

    tunel pod martwą wisłą mam nadzieje że runie. Nienawidzę tej inwestycji ,która sprawi że rowerem z Nowego Portu na Westerplatte nie będzie 2 km a 22 km. zburzyć tunel pod martwą wisłą celowo napisane z małej

    • 5 106

    • (4)

      Od razu widać prostaka, co pisze z małej litery. Prostak zawsze pozostanie prostakiem. Nawet jeżeli kupi sobie rower. Wtedy tez jest tylko prostakiem. Tyle że na rowerze.

      • 26 5

      • (3)

        jak mu wychodzi 2 km z N.Portu na Westerplatte rowerem???? Łódką albo lotnią - to owszem

        • 7 3

        • (2)

          promem??

          • 6 1

          • (1)

            A co takiego jest na westerplatte ze musisz miec 2 kilometry drogi? Przeciez to jest miejsce historyczne i jak ktos bardzo chce to i tak tam dotrze nawet jesli bedzie musial przejechac 20 km. Na zakupy ani do pracy tam sie nie jezdzi i jest to celowo lekko odciete miejsce od centrum miasta. Gdyby zrobili bezposrednia droge prosto do Westerplatte to byla by tam masakra i W. stracilo by swoj klimat. Z reszta kto powiedzial ze nie bedzie juz promu...

            • 7 3

            • Nie do pracy?

              A DCT, Port Północny, Siarkopol, Siark-Port, Basen Górniczy, Port-Service, PKP, Straż Graniczna itd. - tam wg. Ciebie nikt nie pracuje?

              • 2 1

    • (1)

      Przecież wy, cudowne dzieci dwóch pedałów takie zdolne jesteście. Weźmiesz porządny rozpęd to po wodzie Martwą Wisłę przejedziesz.

      • 13 8

      • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • (7)

      Prostakiem to jesteś ty zatwardziały kierowco Napisałem z małej litery bo nienawidzę tej inwestycji mam nadzieje że do ciebie to dotarło

      • 4 19

      • (6)

        To weź saperkę, wsadź tłusty tyłek na swój rowerek i jedź ten znienawidzony tunel zasypać obcisłogaci lansiarzu.

        • 16 5

        • (5)

          Ja akurat w obcisłych nie jeżdżę , więc zanim coś prostaku napiszesz to się rozejrzyj i zobaczysz że ci co jeżdżą w obcisłych to 1/10 procenta. Większość rowerzystów w tym ja nie stosuje tego typu strojów i co minka ci zrzedła za tą twoją kierownicą. Ciekawe ja mając 80 lat będę się cieszył pełnią zdrowia a ty będziesz umierał na kardiologii przez samochód który do tego cię doprowadzi

          • 4 16

          • (3)

            Łatwo dajesz się sprowokować i jakiś nerwowy jesteś a jak nie umrzesz na serce to zdechniesz na raka. Rower nie zapewnia nieśmiertelności kolego w obcisłych gaciach z saperką w ręku.

            • 9 4

            • (2)

              Widać że do ciebie wiele rzeczy nie dociera. Szkoda się z tobą użerać bo i tak wiele nie rozumiesz

              • 3 9

              • Nie kłóćcie się proszę (1)

                Nic nie zapewnia śmiertelności.

                • 3 1

              • Zbieraj złom.

                Zarobisz na dom!

                :D:D

                • 1 0

          • Jesteś zbyt spięty, zły i nerwowy, z takim nastawieniem do ludzi

            nie dociągniesz nawet do wieku emerytalnego..

            • 2 0

    • (3)

      wsiądziesz z rowerem do autobusu, który przewiezie Cię na drugi koniec tunelu w 5 minut.

      • 12 1

      • (2)

        ale ja chcę jeździć rowerem nie autobusem. Z niego mogę skorzystać tylko w razie awarii. Na ten niby autobus trzeba będzie pewnie jeszcze bilet kupić. Dziękuje wolę prom niż śmierdzący autobus w dodatku stojący w korkach

        • 0 11

        • G nas obchodzi co TY chcesz. I tyle w temacie.

          • 5 0

        • to po cholerę w ogóle na ten rower wsiadasz jak masz problem z przejechaniem 20 kilometrów
          dla dwóch kilometrów to nie warto roweru wyciągać
          jak ktoś lubi jeździć na rowerze to nie ważne czy przejeżdża 20km czy 100km prawdziwy rowerzysta nie robi problemu z 20km

          • 6 0

    • nienawidzę skrajnych opinii

      na wszystko znalazłoby się rozwiązanie. Po prawdzie trasa jest na tyle szeroka, że możnaby dopuścić tam ruch rowerowy - dwa szerokie pasy to aż nadto, żeby wyprzedzić rowerzystę. W USA zdarzają się autostrady z dopuszczonym ruchem rowerów na poboczu. Tak, w kraju ludzi uzależnionych od benzynożernych aut. U nas nieraz rozbudowując drogę do kategorii "S" (i nie pozostawiając rozsądnej alternatywy) odgradza się małę miejscowości od siebie. Trzeba usiąść i wypracować kompromis, a nie szukać konfrontacji.

      • 1 1

  • Bezsensowna likwidacja przystanku

    Proponuję utrzymanie przystanku autobusowego Wyzwolenia - Marynarki Polskiej w kierunku Centrum, który jest dużym udogodnieniem dla mieszkańców. Gdyby dodać do obsługi tego przystanku linię 148 w kierunku Żabianki, ułatwiłoby życie mieszkańcom Wyzwolenia za Szkołą Morską wysiadających z linii 1, 7, 10.

    • 28 6

  • A kiedy powstanie prosty odcinek od Legionów do Al. Hallera?

    Bo bez tego Trasa Słowackiego nie będzie ukończona a objazd przez Zaspe się nie liczy

    • 57 8

  • (1)

    Panie Macieju może niech Pan napisze o beznadziejnie ustawionych światłach na rondzie De la Salle. Zafundowano nam nowy odcinek Słowackiego niestety jest pusty bo korek sięga Ikei. Zielone światło dla jadących w dół pali się raptem kilka sekund.

    • 39 1

    • i o swiatłach przy "3 krzyżach"

      w strone Nowego Portu - ECS jeszcze nie czynny, niekt tam nie wjezdza ani nie wyjezdza a wszyscy muszą stać

      • 10 2

  • Do sebastiana zomkowskiego (1)

    Linia nr.10 wkoncu to byla glupota ja likwidowac

    • 10 6

    • A te duże litery na początkach...

      To przez przypadek??

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane