• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W wakacje rusza remont gdyńskiego dworca

Michał Sielski
25 maja 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
W 2011 roku dworzec Gdynia Główna będzie wyglądał całkiem inaczej, ale głównie wewnątrz. W 2011 roku dworzec Gdynia Główna będzie wyglądał całkiem inaczej, ale głównie wewnątrz.

Pięć firm złożyło oferty na pierwszy etap remontu dworca w Gdyni. Najtańsza jest oferta konsorcjum Mostostal Warszawa i Acciona Infraestructuras opiewająca na nieco ponad 31 mln zł. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, remont rozpocznie się w lipcu.



Czy remont wnętrza dworca wystarczy by zmienić jego wizerunek?

- Głównym kryterium wyboru będzie cena, teraz zacznie się część niejawna procedury przetargowej. Dopiero potem wskażemy wykonawcę - zaznacza Paulina Jankowska z zespołu ds. relacji z mediami PKP SA.

Trudno jednak spodziewać się, że wykonawcą remontu będzie inna firma. Kolejna oferta, złożona przez Budimex SA jest o 4 mln zł droższa. Warbud chce zrobić remont za ponad 41 mln zł, a w najdroższej ofercie konsorcjum założonej przez firmy: Hydrobudowa Polska, Hydrobudowa 9, Remaxbud i AK-Bud Kurant, wyceniono prace na niemal 46 mln zł. Tylko nieco ponad milion zł mniej chciało konsorcjum Doraco i firmy Stabilator.

Na tę część remontu PKP przeznaczyło 58,5 mln zł, choć wcześniej szacowano, że roboty mogą kosztować nawet grubo ponad 130 mln zł. - Zrobimy wszystko, by remont zakończył się w pierwotnie planowanym terminie, czyli najpóźniej w pierwszym kwartale 2012 roku. Z naszych doświadczeń wynika, że remonty innych dworców kończyły się przed czasem - mówi Adam Neumann, dyrektor gdańskiego oddziału PKP Dworce Kolejowe.

Władze PKP liczą, że uda się skończyć remont jeszcze w 2011 roku. Przez cały czas remontu dworzec będzie otwarty, gdyż prace będą prowadzone etapami.

Co się zmieni na dworcu Gdynia Główna?

Zmienione zostaną praktycznie całe wnętrza, wraz z połączeniem dworca kolejek SKM z osobowym. Będą ruchome schody, dodatkowe piętro i duży sklep spożywczy. Gruntownie wyremontowane zostaną ściany, sufity i posadzki, wymienione będą drzwi i okna. Znikną stragany z bielizną. Nie zmieni się za to bryła budynku, który jest objęty ochroną konserwatora zabytków.

Opinie (164) 3 zablokowane

  • PKP Dworce Kolejowe (2)

    PKP Tory, PKP Intercity, PKP Perony, PKP SKM, PKP Rozkłady jazdy, PKP Lokomotywy, PKP Kasy biletowe, PKP Informacja, I wyłączone zw spółki Przewozy regionalne. Jakie jeszcze spółki ma PKP?

    • 2 0

    • PKP Szlabany, PKP Przejazdy Kolejowe, PKP Trakcja.

      • 0 0

    • PKP Original Turkish Kebab

      • 1 0

  • Arkowcy beda mieli gdzie znowu biegac . Usuncie polotki bo niektorzy nie umia przeskoczyc

    • 2 0

  • WYWALIĆ Z DWORCA TE WSZYSTKIE BUDY

    WYWALIĆ ŚMIERDZĄCE BUDY Z PSEUDO PAMIĄTKAMI ,GACIAMI, NĘDZNYMI I DROGIMI PŁYTAMI CD

    • 5 0

  • Moi drodzy kumacie to... (1)

    najtańsza firma 31 mln..., najdroższa oferta 46 mln.... Myślicie, że będą używać innych materiałów???

    Podejrzewam, że do kieszeni właścicieli trafia przynajmniej 30% z wartości...

    Nic tylko budować...za nasze i za mszowe;)

    • 0 3

    • jakość materiałów się nie różni, bo jako zamówienie publiczne, wszystko jest opisane w specyfikacji i dla każdego jest takie same, różnica w cenie to różnica zysku danej firmy. Ewentualnie po cichu umówili się z architektem, że po wygraniu przetargu pozmienia niektóre pozycje na tańsze zamienniki.

      • 0 0

  • paranoja

    jak to w polsce bywa planisci daja ciała gdyz jak zwykle cos zaczyna sie gdy jest najwiekszy natłok ludzi czy to naprawde trzeba duzej wyobrazni....

    • 1 0

  • ciekawostki o gdyni glownej

    Gdynia Główna, dawniej Gdynia Główna Osobowa – jedna z większych stacji kolejowych w Polsce, według kategoryzacji PKP oznaczona kategorią A.

    Po zniszczeniu w czasie wojny dworca zbudowanego w stylu narodowym w latach 1923-1926 wg projektu Romualda Millera, zbudowano w latach pięćdziesiątych nowy Dworzec, według projektu prof. Wacława Tomaszewskiego. Kompleks dworcowy składa się z budynku Dworca Głównego (przy pl. Konstytucji) oraz połączonego z nim krytym przejściem Dworca Podmiejskiego (położonego od strony ul. 10 Lutego). Przy Dworcu Głównym znajdują się stanowiska odjazdowe dworca autobusowego PKS, a także pętla trolejbusowa.

    Hala Dworca Głównego ma dwa główne wejścia, pomiędzy którymi mieści się przestrzeń z kasami biletowymi. Na wprost wejścia wschodniego położone jest przejście podziemne na wszystkie perony, przy wejściu tym mieści się także większość punktów gastronomicznych. Drugie przejście podziemne łączy Dworzec Podmiejski z peronem 1.

    Na stacji funkcjonują semafory świetlne, nastawnia dysponująca GO znajduje się w pobliżu północnego końca peronów.

    Planowana jest modernizacja stacji, m.in. poprzez przebudowę hali Dworca Głównego, zadaszenie peronów i zmiany w systemie sterowania ruchem kolejowym.Spis treści
    1 Ruch pociągów
    2 Perony
    3 Ciekawostki
    4 Galeria
    5 Zobacz też
    6 Linki zewnętrzne
    7 Przypisy

    Ruch pociągów

    Na stacji tej rozpoczyna i kończy bieg większość pociągów z głębi kraju w kierunku Trójmiasta, a także do miejscowości wypoczynkowych (m.in. do Zakopanego, Kudowy-Zdroju czy Szklarskiej Poręby). Stacja Gdynia jest ponadto początkową dla regionalnych pociągów osobowych na Hel i do Kościerzyny.

    Oprócz linii dalekobieżnej, przez Gdynię Główną przebiegają także trasa trójmiejskiej SKM – dla pociągów podmiejskich Gdynia Główna jest stacją przelotową (pociągi od strony Gdańska kończą bieg na stacjach Gdynia Chylonia albo Gdynia Cisowa, lub też jadą dalej w stronę Rumi, Wejherowa, Lęborka i Słupska).
    Perony

    Stacja Gdynia Główna ma 5 peronów połączonych przejściami podziemnymi, peron 3 jest częściowo zadaszony, również na nim znajduje się kasa do sprzedaży biletów. Perony położone są między budynkiem dworca przy pl. Konstytucji a ul. Morską, przy czym numerowane są od strony budynku.
    Peron 1 (wysoki) obsługuje ruch SKM, przy czym po torze od strony dworca przebiegają pociągi w kierunku Wejherowa, zaś po torze od strony peronu 2 – pociągi w kierunku Gdańska.
    Perony 2 i 3 (niskie) zazwyczaj obsługują pociągi dalekobieżne przyjeżdżające od strony Gdańska.
    Perony 4 i 5 (niskie) zazwyczaj obsługują pociągi dalekobieżne przyjeżdżające od strony Wejherowa.
    Ciekawostki
    Budynek administracyjny górujący nad dworcem jest siedzibą Pomorskiego Zakładu Przewozów Regionalnych spółki Przewozy Regionalne.
    Pomiędzy peronem 4 i 5 z niewiadomych względów znajduje się tylko jeden tor, do którego przylegają krawędzie obu peronów. Do pociągu stojącego na tym torze praktycznie można wsiąść z obu stron, choć zapowiadany jest jako przyjeżdżający na peron 4.
    Do niedawna nazwa stacji brzmiała – Gdynia Główna Osobowa. Obecnie wszystkie oznaczenia zmieniono na "Gdynia Główna". Zdemontowano m.in. duży napis "Osobowa" z budynku dworca.
    W podziemiach dworca znajdują się dwa schrony przeciwlotnicze, które w razie zagrożenia mogą służyć do ukrycia ludności.
    W okresie wakacji w Zakładzie Taboru (d. lokomotywowni) w Gdyni-Grabówku stacjonuje czynny parowóz z Wolsztyna Ol49-69, prowadzący pociągi turystyczne z Gdyni do Kościerzyny, Malborka i Zakrzewa ("Nogat", "Blues Express II", "Costerina", "Kaszuby"). Parowóz w czasie roku szkolnego stacjonuje w Parowozowni Wolsztyn.
    W sierpniu 2008 budynek dworca został wpisany do rejestru zabytków. Mimo iż nieremontowane od lat dworcowe budynki są obecnie zdewastowane, stanowią one niespotykane połączenie architektury socrealizmu z przedwojennym modernizmem. Gmach zaprojektował prof. Wacław Tomaszewski, wybitny polski architekt, autor projektu Domu Bawełny i gmachu Akademii Morskiej w Gdyni. W 2008 rozpoczął się długo oczekiwany remont dworca, który ma zakończyć się do 2012.
    W dworcowej poczekalni zachowały się mozaiki przedstawiające morski krajobraz, polichromia obrazującą ciała niebieskie i znaki zodiaku, oraz mozaika przedstawiającą Pegaza na kole PKP.

    • 3 0

  • A JEDNAK

    KÓRNIK

    • 1 2

  • Należy usunąć narkomanów!!!

    Należy wysłać Slopy, Skody octavie i nowe fiaty Doblo pol;icyjne i kie cee`d crdi by pozbyły się narkomanów z dworca! Wierze w Działania rady miasta gdańśk! Remont to wspaniałą rzecz! Proszę tylko by służby zajęły się patologią która wciąż niszczy dworzec w Gdańsku!

    • 3 0

  • cytat (1)

    "Z naszych doświadczeń wynika, że remonty innych dworców kończyły się przed czasem - mówi Adam Neumann, dyrektor gdańskiego oddziału PKP Dworce Kolejowe." - patrz ot, chociażby dworzec skm w sopocie, nie należy co prawda do pekapu, ale dworcem jest w istocie.

    • 1 2

    • to peron a nie dworzec tak dla scislosci

      • 0 0

  • kiełbaska wyborcza

    dla wszystkich szczurków z gdyni

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane