- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (468 opinii)
- 2 Czy opłata za wejście do kościoła ma sens? (63 opinie)
- 3 Szybko odzyskali skradzione auto (60 opinii)
- 4 Gdynia najszczęśliwsza. "Nie płaciliśmy" (50 opinii)
- 5 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (194 opinie)
- 6 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (206 opinii)
W wakacje rusza remont gdyńskiego dworca
Pięć firm złożyło oferty na pierwszy etap remontu dworca w Gdyni. Najtańsza jest oferta konsorcjum Mostostal Warszawa i Acciona Infraestructuras opiewająca na nieco ponad 31 mln zł. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, remont rozpocznie się w lipcu.
Trudno jednak spodziewać się, że wykonawcą remontu będzie inna firma. Kolejna oferta, złożona przez Budimex SA jest o 4 mln zł droższa. Warbud chce zrobić remont za ponad 41 mln zł, a w najdroższej ofercie konsorcjum założonej przez firmy: Hydrobudowa Polska, Hydrobudowa 9, Remaxbud i AK-Bud Kurant, wyceniono prace na niemal 46 mln zł. Tylko nieco ponad milion zł mniej chciało konsorcjum Doraco i firmy Stabilator.
Na tę część remontu PKP przeznaczyło 58,5 mln zł, choć wcześniej szacowano, że roboty mogą kosztować nawet grubo ponad 130 mln zł. - Zrobimy wszystko, by remont zakończył się w pierwotnie planowanym terminie, czyli najpóźniej w pierwszym kwartale 2012 roku. Z naszych doświadczeń wynika, że remonty innych dworców kończyły się przed czasem - mówi Adam Neumann, dyrektor gdańskiego oddziału PKP Dworce Kolejowe.
Władze PKP liczą, że uda się skończyć remont jeszcze w 2011 roku. Przez cały czas remontu dworzec będzie otwarty, gdyż prace będą prowadzone etapami.
Zmienione zostaną praktycznie całe wnętrza, wraz z połączeniem dworca kolejek SKM z osobowym. Będą ruchome schody, dodatkowe piętro i duży sklep spożywczy. Gruntownie wyremontowane zostaną ściany, sufity i posadzki, wymienione będą drzwi i okna. Znikną stragany z bielizną. Nie zmieni się za to bryła budynku, który jest objęty ochroną konserwatora zabytków.
Opinie (164) 3 zablokowane
-
2010-05-25 20:20
PKP Dworce Kolejowe (2)
PKP Tory, PKP Intercity, PKP Perony, PKP SKM, PKP Rozkłady jazdy, PKP Lokomotywy, PKP Kasy biletowe, PKP Informacja, I wyłączone zw spółki Przewozy regionalne. Jakie jeszcze spółki ma PKP?
- 2 0
-
2010-05-26 00:23
PKP Szlabany, PKP Przejazdy Kolejowe, PKP Trakcja.
- 0 0
-
2010-05-26 10:14
PKP Original Turkish Kebab
- 1 0
-
2010-05-25 20:35
Arkowcy beda mieli gdzie znowu biegac . Usuncie polotki bo niektorzy nie umia przeskoczyc
- 2 0
-
2010-05-25 20:43
WYWALIĆ Z DWORCA TE WSZYSTKIE BUDY
WYWALIĆ ŚMIERDZĄCE BUDY Z PSEUDO PAMIĄTKAMI ,GACIAMI, NĘDZNYMI I DROGIMI PŁYTAMI CD
- 5 0
-
2010-05-25 20:51
Moi drodzy kumacie to... (1)
najtańsza firma 31 mln..., najdroższa oferta 46 mln.... Myślicie, że będą używać innych materiałów???
Podejrzewam, że do kieszeni właścicieli trafia przynajmniej 30% z wartości...
Nic tylko budować...za nasze i za mszowe;)- 0 3
-
2010-05-27 10:16
jakość materiałów się nie różni, bo jako zamówienie publiczne, wszystko jest opisane w specyfikacji i dla każdego jest takie same, różnica w cenie to różnica zysku danej firmy. Ewentualnie po cichu umówili się z architektem, że po wygraniu przetargu pozmienia niektóre pozycje na tańsze zamienniki.
- 0 0
-
2010-05-25 20:53
paranoja
jak to w polsce bywa planisci daja ciała gdyz jak zwykle cos zaczyna sie gdy jest najwiekszy natłok ludzi czy to naprawde trzeba duzej wyobrazni....
- 1 0
-
2010-05-25 21:45
ciekawostki o gdyni glownej
Gdynia Główna, dawniej Gdynia Główna Osobowa – jedna z większych stacji kolejowych w Polsce, według kategoryzacji PKP oznaczona kategorią A.
Po zniszczeniu w czasie wojny dworca zbudowanego w stylu narodowym w latach 1923-1926 wg projektu Romualda Millera, zbudowano w latach pięćdziesiątych nowy Dworzec, według projektu prof. Wacława Tomaszewskiego. Kompleks dworcowy składa się z budynku Dworca Głównego (przy pl. Konstytucji) oraz połączonego z nim krytym przejściem Dworca Podmiejskiego (położonego od strony ul. 10 Lutego). Przy Dworcu Głównym znajdują się stanowiska odjazdowe dworca autobusowego PKS, a także pętla trolejbusowa.
Hala Dworca Głównego ma dwa główne wejścia, pomiędzy którymi mieści się przestrzeń z kasami biletowymi. Na wprost wejścia wschodniego położone jest przejście podziemne na wszystkie perony, przy wejściu tym mieści się także większość punktów gastronomicznych. Drugie przejście podziemne łączy Dworzec Podmiejski z peronem 1.
Na stacji funkcjonują semafory świetlne, nastawnia dysponująca GO znajduje się w pobliżu północnego końca peronów.
Planowana jest modernizacja stacji, m.in. poprzez przebudowę hali Dworca Głównego, zadaszenie peronów i zmiany w systemie sterowania ruchem kolejowym.Spis treści
1 Ruch pociągów
2 Perony
3 Ciekawostki
4 Galeria
5 Zobacz też
6 Linki zewnętrzne
7 Przypisy
Ruch pociągów
Na stacji tej rozpoczyna i kończy bieg większość pociągów z głębi kraju w kierunku Trójmiasta, a także do miejscowości wypoczynkowych (m.in. do Zakopanego, Kudowy-Zdroju czy Szklarskiej Poręby). Stacja Gdynia jest ponadto początkową dla regionalnych pociągów osobowych na Hel i do Kościerzyny.
Oprócz linii dalekobieżnej, przez Gdynię Główną przebiegają także trasa trójmiejskiej SKM – dla pociągów podmiejskich Gdynia Główna jest stacją przelotową (pociągi od strony Gdańska kończą bieg na stacjach Gdynia Chylonia albo Gdynia Cisowa, lub też jadą dalej w stronę Rumi, Wejherowa, Lęborka i Słupska).
Perony
Stacja Gdynia Główna ma 5 peronów połączonych przejściami podziemnymi, peron 3 jest częściowo zadaszony, również na nim znajduje się kasa do sprzedaży biletów. Perony położone są między budynkiem dworca przy pl. Konstytucji a ul. Morską, przy czym numerowane są od strony budynku.
Peron 1 (wysoki) obsługuje ruch SKM, przy czym po torze od strony dworca przebiegają pociągi w kierunku Wejherowa, zaś po torze od strony peronu 2 – pociągi w kierunku Gdańska.
Perony 2 i 3 (niskie) zazwyczaj obsługują pociągi dalekobieżne przyjeżdżające od strony Gdańska.
Perony 4 i 5 (niskie) zazwyczaj obsługują pociągi dalekobieżne przyjeżdżające od strony Wejherowa.
Ciekawostki
Budynek administracyjny górujący nad dworcem jest siedzibą Pomorskiego Zakładu Przewozów Regionalnych spółki Przewozy Regionalne.
Pomiędzy peronem 4 i 5 z niewiadomych względów znajduje się tylko jeden tor, do którego przylegają krawędzie obu peronów. Do pociągu stojącego na tym torze praktycznie można wsiąść z obu stron, choć zapowiadany jest jako przyjeżdżający na peron 4.
Do niedawna nazwa stacji brzmiała – Gdynia Główna Osobowa. Obecnie wszystkie oznaczenia zmieniono na "Gdynia Główna". Zdemontowano m.in. duży napis "Osobowa" z budynku dworca.
W podziemiach dworca znajdują się dwa schrony przeciwlotnicze, które w razie zagrożenia mogą służyć do ukrycia ludności.
W okresie wakacji w Zakładzie Taboru (d. lokomotywowni) w Gdyni-Grabówku stacjonuje czynny parowóz z Wolsztyna Ol49-69, prowadzący pociągi turystyczne z Gdyni do Kościerzyny, Malborka i Zakrzewa ("Nogat", "Blues Express II", "Costerina", "Kaszuby"). Parowóz w czasie roku szkolnego stacjonuje w Parowozowni Wolsztyn.
W sierpniu 2008 budynek dworca został wpisany do rejestru zabytków. Mimo iż nieremontowane od lat dworcowe budynki są obecnie zdewastowane, stanowią one niespotykane połączenie architektury socrealizmu z przedwojennym modernizmem. Gmach zaprojektował prof. Wacław Tomaszewski, wybitny polski architekt, autor projektu Domu Bawełny i gmachu Akademii Morskiej w Gdyni. W 2008 rozpoczął się długo oczekiwany remont dworca, który ma zakończyć się do 2012.
W dworcowej poczekalni zachowały się mozaiki przedstawiające morski krajobraz, polichromia obrazującą ciała niebieskie i znaki zodiaku, oraz mozaika przedstawiającą Pegaza na kole PKP.- 3 0
-
2010-05-25 22:07
A JEDNAK
KÓRNIK
- 1 2
-
2010-05-25 22:09
Należy usunąć narkomanów!!!
Należy wysłać Slopy, Skody octavie i nowe fiaty Doblo pol;icyjne i kie cee`d crdi by pozbyły się narkomanów z dworca! Wierze w Działania rady miasta gdańśk! Remont to wspaniałą rzecz! Proszę tylko by służby zajęły się patologią która wciąż niszczy dworzec w Gdańsku!
- 3 0
-
2010-05-25 22:14
cytat (1)
"Z naszych doświadczeń wynika, że remonty innych dworców kończyły się przed czasem - mówi Adam Neumann, dyrektor gdańskiego oddziału PKP Dworce Kolejowe." - patrz ot, chociażby dworzec skm w sopocie, nie należy co prawda do pekapu, ale dworcem jest w istocie.
- 1 2
-
2010-05-25 23:14
to peron a nie dworzec tak dla scislosci
- 0 0
-
2010-05-25 23:28
kiełbaska wyborcza
dla wszystkich szczurków z gdyni
- 3 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.