• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ważą się losy linii kolejowej do stadionu w Letnicy

Maciej Naskręt
22 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Stacja Gdańsk-Kolonia. Jeśli władze Gdańska zgodzą się na modernizację dawnej linii SKM to tutaj będą wysiadać z pociągów osoby zmierzające na stadion w Letnicy. Stacja Gdańsk-Kolonia. Jeśli władze Gdańska zgodzą się na modernizację dawnej linii SKM to tutaj będą wysiadać z pociągów osoby zmierzające na stadion w Letnicy.

Gdańsk może przejąć od PLK tor kolejowy z centrum do stadionu w Letnicy. Aby uruchomić tam pociągi, miasto musiałoby jednak nie tylko przebudować linię za ok. 20 mln zł, ale i zatrudnić własnych kolejarzy. Decyzja zapadnie za tydzień.



Odcinek linii kolejowej między stacją Gdańsk Główny, a Gdańsk Kolonia musi zostać zmodernizowany, by pociągi mogły dowozić widzów na stadion w Letnicy. Odcinek linii kolejowej między stacją Gdańsk Główny, a Gdańsk Kolonia musi zostać zmodernizowany, by pociągi mogły dowozić widzów na stadion w Letnicy.
Władze Gdańska stoją przed dylematem: czy i jak wskrzesić kolej w kierunku PGE Areny, aby zapewnić dojazd widzom imprez sportowych i kulturalnych, a także gościom Międzynarodowych Targów Gdańskich, których nowa siedziba powstanie w Letnicy. Czy postawią na bezpieczeństwo i lepszą organizację ruchu przed i po imprezach organizowanych w obu obiektach?

Jesienią zeszłego roku zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki gospodarczej Andrzej Bojanowski mówił nam, że jeśli kolej ma być gotowa na Euro 2012, to decyzja w tej sprawie musi zapaść na przełomie marca i kwietnia. Wygląda na to, że tak właśnie się stanie.

- Zleciliśmy wykonanie studium wykonalności tej inwestycji. Jest ono już gotowe, ale podlega jeszcze opiniowaniu. Opublikujemy je najszybciej w przyszłym tygodniu - mówi dziś Andrzej Bojanowski.

Teoretycznie po dawnym torze osobowym do Nowego Portu pociągi mogą jeździć, ale z prędkością zaledwie 30 km/h. Zdewastowane są perony na stacjach Gdańsk-Stocznia, Gdańsk-Nowe Szkoty i Gdańsk-Kolonia. Równie marnej jakości jest sieć trakcyjna.

Czy warto modernizować linię kolejową do PGE Areny Gdańsk?

Wiadomo jednak, że właściciel torów, czyli Polskie Linie Kolejowe, nie będzie blokować inwestycji i daje zielone światło. - Zadecyduje o tym centrala w Warszawie, ale nie widzimy przeszkód, by samorząd przejął linię kolejową do Nowego Portu - mówi Leszek Lewiński z Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK w Gdyni.

Również marszałek pomorski Mieczysław Struk podtrzymuje swoją wcześniejszą obietnicę dofinansowania w 75 proc. remontu linii pasażerskiej do Nowego Portu. Z Regionalnego Programu Operacyjnego Pomorza mogłoby pójść na ten cel ok. 15 mln zł.

Może dziwnie to zabrzmi, ale tym razem, inaczej niż w większości przypadków, sprawa nie rozbija się o pieniądze.

Kolejarze ostrzegają, że remont jednego toru nie załatwi sprawy. W takim przypadku pociąg z Gdańska Głównego w kierunku PGE Areny odjeżdżałby co ok. 40-50 minut i zabierałby naraz ok. 600-1000 osób. Niewielka częstotliwość odstraszałaby potencjalnych pasażerów, a pojemność pociągu nie gwarantowałaby istotnego zmniejszenia innych potoków pasażerskich.

Żeby jednak po tej trasie mogły się poruszać naraz dwa lub więcej składów, musiałyby one wracać do Gdańska Głównego sąsiednią linią, tzw. towarową. To jednak generowałoby dodatkowe koszty, bo za używanie tej linii trzeba by zapłacić. Nieuniknione byłyby też utrudnienia w ruchu. Po torach towarowych jeżdżą pociągi do elektrociepłowni i portu.

- Nie wyobrażam sobie, jak by to miało wyglądać - przyznaje Leszek Lewiński.

Pociąg wracający po torach towarowych do centrum z widzami z Letnicy nie mógłby zatrzymywać się na stacji Nowe Szkoty (i tym samym umożliwić przesiadkę na stację Politechnika), gdyż... nie ma tam peronu dla pociągów kierujących się do centrum. Wszyscy pasażerowie musieliby jechać kolejką do Gdańska Głównego i stamtąd jechać w kierunku Sopotu i Gdyni.

Gdyby miasto jednak przejęło linię od PLK, musiałoby się nią opiekować. Tymczasem w swoich strukturach, Gdańsk nie posiada kadry pracowniczej (kolejarzy, toromistrzów, dyspozytorów), która mogłaby zająć się infrastrukturą otrzymaną od PLK. Trzeba by powołać specjalny dział do tego celu, np. w ZDiZ. Mogłoby się okazać się, że do zarządzania 3,5-kilometrowym odcinkiem kolei trzeba powołać miejską spółkę na wzór Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Ktoś musiałby też po tych torach jeździć. Świadczeniem takich usług zainteresowana jest jednak trójmiejska SKM-ka. - Chętnie wzięlibyśmy udział w przetargu na obsługę tego połączenia zapewniając zmodernizowany tabor. Taki obiekt, jak PGE Arena, wymaga odpowiedniej oprawy komunikacyjnej - wyjaśnia Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży SKM.

Eugeniusz Manikowski z Departamentu Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego uważa, że sukces ewentualnej reanimowanej linii mogłoby zapewnić wprowadzenie na nią zwykłego miejskiego biletu. - Jeśli będzie on w tej samej cenie, co podróż tramwajem lub autobusem miejskim. to kolej będzie konkurencyjna. Z odrębnym biletem, jak jest teraz w SKM-ce, niestety nie - mówi.

Warto pamiętać, że miejska kolej byłaby konkurencją dla również miejskiego tramwaju. W końcu to jego popularność przyczyniła się do tego, że linię kolejową do Nowego Portu najpierw zawieszono, a potem zlikwidowano.

Wszystkie te "za" i "przeciw" znajdą się zapewne w studium, które poznamy za tydzień. Wtedy zdecyduje się, czy kolej w kierunku stadionu zostanie przywrócona.

Miejsca

Opinie (205) 8 zablokowanych

  • Dlaczego doprowadzono do likwidacji tej trasy w przeszłości??!! (1)

    PLK i PKP olały tę trasę w przeszłości, więc dlaczego teraz przekazują coś co już wygląda jak pobojowisko? Pamiętam jak ok. 20 lat temu tłumy jechały z Nowych Szkotów do Nowego Portu. Była to alternatywa dla tramwajów i busów.
    Najlepiej w tym Kraju zlikwidować i zaorać całość a potem za kilkanaście lat ktoś pójdzie po rozum do głowy i będzie myślał nad słusznością tej decyzji.
    Czy Polska z tego właśnie ma słynąć w świecie??

    Wiecie co zrobi polski kibic jak Polska i jej drużyna zdobędą Euro 2012?
    - Wyłączy konsolę i pójdzie spać. ;)))

    • 9 3

    • Bo ludzie zaczęli podróżować tramwajem, SKM zlikwidowała więc nierentowne połączenie, a PLK nie widziała sensu w utrzymaniu nieczynnej linii kolejowej.

      • 0 3

  • Jakoś Niemcom się ta linia opłacała w końcu po coś ją wybudowano

    u nas nic się nie opłaca

    • 18 2

  • Gdańsk ma niepowtarzalną okazję...

    rozbudować i unowocześnić kolej miejską.Źle się stanie jeśli tego nie zrobi.To inwestycja z perspektywą.Moim zdaniem powinno się reaktywować całą linię do Nowego Portu lub chociaż do Brzeźna.Osobiście jestem zachwycony komunikacją w Berlinie,bywam tam często i krzystam.Samochód zostawiam na parkingu.Do Stadionu Olimpijskiego jest bardzo wygodny dojazd i tysiące ludzi z niego korzystają.Linia do Letnicy powinna być skomunikowana w przyszłości z lotniskiem.

    • 11 2

  • Pieniądze wyrzucone w błoto.

    Inwestowanie w ten pomysł nie ma sensu. 20 mln wpakowane w coś co miałob służyć na czas 4 meczy piłkarskich to lekka przesada. Linia tramwajowa do N.Portu i dodatkowa komunikacja miejska zupełnie wystarczy. A PKP niech się buja.

    • 4 11

  • brać

    tu nie ma nad czym się zastanawiać. Po Niemcach została trasa kolejki podmiejskiej, więc nie trzeba od nowa wszytkiego budować jak na Orunii Górnej odciętej od świata. Do Nowego Portu prowadzi kilka isniejących ulic, kilka linii tramwajaowych, plus linia koli podmiejskiej - nic tylko tutaj inwestować, a nie za obwodnicą czy jeszcze dalej.

    • 8 1

  • Prezydent za dyche

    No i teraz wiadomo dlaczego Adamowiczowi kasa z czynszy podwyższonych potrzebna, linia kolejowa za 20 baniek na 4 mecze?? Chłopie puknij się w mózg moze zacznie Ci działać!!!!

    • 4 10

  • Ciekawe czy będą serwować poczęstunek w ramach biletu?

    Czyli lurowata kawa z ciastkiem o wartości 7 zł.
    Dziękujemy i zapraszamy.

    • 1 7

  • dziwnie to zabrzmi, ale tym razem, inaczej niż w większości przypadków, sprawa nie rozbija się o pieniądze.

    --nio! wszystko o kase!....NIECH BUDYN BUDUJE CENTRUM SOLIDARNOSCI,MUZEUM WOJNY I TEATRY SZEKSPIROWSKIE ZA 400-500MILINÓW ZŁ--A NA KOLEJ ,SKM,ULICE I BASENY =BRAK KASY!--i taki to jest prezydentem?--umie zarządzac?--PORAŻKA I 1 WIELKIE G****!

    • 11 2

  • po co peron na stoczni wystarcza tylko trzy

    • 2 4

  • Kilej do nikąd (1)

    Teraz będą budowali kolejny tym razem kolejowy pomnik. Euro potrwa tydzień, a Kto będzie tą linią jeździł jak się skończy. Ta część Gdańska jest dobrze skomunikowana siecią tramwajową.

    • 7 4

    • SKM do brzezna na plaze ! to jest rozwoj a nie ciskanie sie po 40min w tramwajach

      lub autobusach........... SKM tak jak kiedys -a przynajmniej w sezonie wiecej a potem mozna zmniejszyc - a moze przywrocimy dawne AUTOBUSY na plaze bo wielu z was nie wie ze byly takowe na plaze na stogi i brzezno(tzw pospieszne) - z dzielnic morena suchanino........siedlce mozna bylo 1 srodkiem dojechac do samej plazy.

      • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane