• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ważą się losy węzła Kliniczna. Najpierw wzmocnienie estakad, a potem rozbiórka?

Krzysztof Koprowski
2 maja 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (425)
  • Węzeł Kliniczna zajmuje ogromny obszar w Centralnym Paśmie Usługowym Gdańska, tuż obok przystanku SKM Gdańsk Politechnika. W przyszłym roku powstanie wizja zmiany tego terenu.
  • Węzeł Kliniczna zajmuje ogromny obszar w Centralnym Paśmie Usługowym Gdańska, tuż obok przystanku SKM Gdańsk Politechnika. W przyszłym roku powstanie wizja zmiany tego terenu.
  • Węzeł Kliniczna zajmuje ogromny obszar w Centralnym Paśmie Usługowym Gdańska, tuż obok przystanku SKM Gdańsk Politechnika. W przyszłym roku powstanie wizja zmiany tego terenu.
  • Węzeł Kliniczna zajmuje ogromny obszar w Centralnym Paśmie Usługowym Gdańska, tuż obok przystanku SKM Gdańsk Politechnika. W przyszłym roku powstanie wizja zmiany tego terenu.

Węzeł KlinicznaMapka doczeka się wzmocnienia estakad. Co prawda działania te są sprzeczne z polityką przestrzenną miasta, ale - jak przekonują władze Gdańska - niezbędne ze względów eksploatacyjnych. Docelowo będzie wypracowana nowa wizja zagospodarowania tego miejsca, zaś układ drogowy całkowicie przebudowany.



Węzeł Kliniczna powinien zostać:

Węzeł Kliniczna powstał pod koniec lat 70. ubiegłego wieku. Po kilku dekadach nieprzerwanej eksploatacji jego stan - zwłaszcza w części drogowej - wymaga podjęcia decyzji, co do dalszej przyszłości.

Możliwości są dwie:
  • kapitalny remont istniejącej konstrukcji,
  • całkowita rozbiórka i zagospodarowania terenu w nowym kształcie.

Biorąc pod uwagę politykę przestrzenną Gdańska, zawartą w dokumentach strategicznych w zakresie m.in. rozwoju miasta do wewnątrz, rozsądnego gospodarowania przestrzenią, likwidacji barier dla pieszych i rowerzystów, dalsze utrzymanie węzła o powierzchni zbliżonej do północnego cypla Wyspy Spichrzów jest nieuzasadnione.

Te węzły wymagają metamorfozy, a nie remontów Te węzły wymagają metamorfozy, a nie remontów

Przetarg na opracowanie dokumentacji dotyczy estakad w ciągu ul. Marynarki Polskiej. Przetarg na opracowanie dokumentacji dotyczy estakad w ciągu ul. Marynarki Polskiej.

Jak wzmocnić estakady węzła Kliniczna?



Jednak wizja rozwoju miasta niekoniecznie idzie w parze z codziennymi działaniami urzędników. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska prowadzi właśnie postępowanie przetargowe na "wykonanie ekspertyzy technicznej oraz opracowania koncepcji projektowej remontu istniejącego obiektu w ramach zadania zadania pn. Wzmocnienie estakad na węźle Kliniczna".

W dużym uproszczeniu: wykonawca będzie musiał opracować sposób wzmocnienia konstrukcji obu estakad w ciągu ul. Marynarki Polskiej (czyli na trasie Nowy Port - Śródmieście) w taki sposób, aby nadal spełniały one wymagania w zakresie nośności i obciążenia ruchem.

Musi też m.in. przedstawić propozycję w zakresie odwodnienia konstrukcji oraz przeniesienia sieci trakcyjnej tramwajowej na osobne słupy.

Porównanie obszaru zajętego przez węzeł Kliniczna wraz z nieużywaną w ruchu liniowym pętlą tramwajową na tle północnej części Wyspy Spichrzów. Porównanie obszaru zajętego przez węzeł Kliniczna wraz z nieużywaną w ruchu liniowym pętlą tramwajową na tle północnej części Wyspy Spichrzów.

217 tys. zł na opracowanie projektu



W przetargu zostały złożone dwie oferty:
  1. Pracownia Projektowa Mid z Gdańska na kwotę 287 820 zł
  2. Konsorcjum firm z Gdańska: Pont-Projekt (lider) oraz Optem (partner) na kwotę 217 900 zł

Obecnie trwa analiza ofert kątem prawno-formalnym. Obie propozycje mieszczą się w budżecie przewidzianym na ten cel w wysokości 300 tys. zł. Na przygotowanie dokumentacji przewidziano siedem miesięcy od momentu podpisania umowy.

  • Przestrzeń publiczna w obrębie węzła Kliniczna z pewnością nie jest atrakcyjnym fragmentem miasta.
  • Przestrzeń publiczna w obrębie węzła Kliniczna z pewnością nie jest atrakcyjnym fragmentem miasta.
  • Przestrzeń publiczna w obrębie węzła Kliniczna z pewnością nie jest atrakcyjnym fragmentem miasta.
  • Przestrzeń publiczna w obrębie węzła Kliniczna z pewnością nie jest atrakcyjnym fragmentem miasta.
  • Przestrzeń publiczna w obrębie węzła Kliniczna z pewnością nie jest atrakcyjnym fragmentem miasta.

Miasto: nie stać nas na przebudowę wszystkich węzłów



Wzmocnienie estakad na Klinicznej jest kolejną budzącą wątpliwości inwestycją drogową, obok remontu estakad na węzłach Unii EuropejskiejMapka oraz Bramy ŻuławskiejMapka.

Dlaczego miasto dąży do remontów obiektów, które powinny docelowo zniknąć z krajobrazu Gdańska?

- Wszystkie te węzły to obiekty inżynieryjne stanowiące barierę architektoniczną, które zostały poddane dyskusji w ramach warsztatów rozwojowych Strategii Gdańsk 2030 Plus. Węzeł Kliniczna zajmuje obszar o powierzchni ok. 10 hektarów w centralnej części miasta, a efekt komunikacyjny możliwy jest do uzyskania zdecydowanie niższym kosztem przestrzennym - przyznaje Piotr Grzelak, zastępca prezydent Gdańsk ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji. - Na przebudowę każdego z obiektów trzeba przeznaczyć po kilkadziesiąt milionów i w perspektywie do 2030 roku zwyczajnie nie starczy na to środków, dlatego konieczne jest wybranie priorytetów. Do czasu wniosków z konsultacji wstrzymane zostało ogłoszenie przetargu na remont węzła Brama Żuławska, a w przypadku węzła Kliniczna ograniczono zakres przetargu z przygotowania dokumentacji na jego modernizację do sporządzenia jedynie koncepcji wariantowej wzmocnienia konstrukcji z potencjalnymi kosztami.
Długie Ogrody wstydu na przedłużeniu Drogi Królewskiej. Wciąż bez szans na zmiany Długie Ogrody wstydu na przedłużeniu Drogi Królewskiej. Wciąż bez szans na zmiany
Dyskusyjny remont estakady na węźle UE Dyskusyjny remont estakady na węźle UE

Decyzja o remoncie estakady na węźle Brama Żuławska została (tymczasowo) wstrzymana. Decyzja o remoncie estakady na węźle Brama Żuławska została (tymczasowo) wstrzymana.

Wizja zmiany węzła Kliniczna w przyszłym roku



Jak zapewnia zastępca prezydent, działania w obrębie węzła Kliniczna mają na celu jedynie podtrzymanie jego funkcji transportowej do czasu przygotowania ostatecznej wizji zmian przez Biuro Architekta Miasta.

- W przypadku gdy zapadnie decyzja o przebudowie węzła Kliniczna, konieczna będzie zmiana planu zagospodarowania poprzedzona pracami studialnymi. Rozmawialiśmy na ten temat z architektem miasta i przewidujemy, że prace studialne mogłyby rozpocząć się w przyszłym roku - dodaje Piotr Grzelak.
Grunwaldzka: więcej przestrzeni dla pieszych i zieleni Grunwaldzka: więcej przestrzeni dla pieszych i zieleni

Miejsca

Opinie (425) ponad 20 zablokowanych

  • Zobaczcie jakie estakady w centrum miast powstały i powstają w Chinach. Właśnie po to, aby nie zakorkować miast a je udrożnić. A w Gdańsk na odwrót.

    • 10 3

  • Widać miasto widzi to jako teren do sprzedania deweloperowi !!!!!!!

    • 6 1

  • Na pewno wzrosna wskazniki wypadków co przełoży się na wzrost wysokości mandatów czyli zgodnie z linia rzadu !!!!!!!!!

    • 1 5

  • O rany, jaka koszmarna samochodoza.

    Niech kierowcy zapłacą za ten koszmar i za trucie srodowiska.

    • 2 9

  • Powinniśmy kontynuować realizację (5)

    polityki Edwarda Gierka.
    Błędem było porzucenie tych idei.
    Błędem też było odłączenie się od ZSRR. Polska Republika Ludowa to był złoty okres powojennej Polski.
    Powstała wówczas zabudowa mieszkaniowa, przemysłowa, edukacyjna a także dorogowa były kołem zamachowym polskiej gospodarki. Inwestowanie w produkcję sprzętu dla Ludowego Wojska Polskiego, dla Milicji, także.
    Górnictwo, hutnictwo i przemysł stoczniowy były kręgosłupem polskiej gospodarki.
    Ten czas da się jeszcze przywrócić.

    • 2 6

    • Przemysł wysokotechnologiczny ok (3)

      może być, tylko bez tej otoczki republiki ludowej :)

      • 1 1

      • Chinska Republika Ludowa (2)

        Ci nie w smak?
        A jakos daja rade w tempie, ktore nam nawet w marzeniach sennych nie udaje sie zobaczyc.

        • 1 1

        • Byłbyś w tym systemie na samym dnie. (1)

          W drelichu, z czarnobiałym telewizorem kineskopowym i dwoma kanałami TVP, sączącymi przez 12 godzin dziennie miłość do Partii. Przez pozostałe 12 godzin nie byłoby w ogóle sygnału, bo w nocy się śpi. Trzeba się wyspać, żeby być wydajnym w fabryce przy tokarce.

          • 1 2

          • jakos w Chinach drelich nalezy do dobrego tonu na najwyzszych szczeblach

            Praca przy tokarce nie jest dla polglowkow a juz w szczegolnisci obecnie, gdy zawiadujesz centrami obrobczymi.
            Ilosc rozrywek i metod wyciagniecia kasy od chinskiegi robotnika dawno przekroczyla prog postrzegania tepych aparatczykow naszych mediow...
            Bo problem nie jest w idei a w realizujacych je ludziach, ktorzy nie przestrzegaja wlasnych zasad oraz nie potrafia znalezc dialogu z rzeczywistoscia...
            Tak jak zanuzony w samozadowoleniu i marazmie "polski dworek z mansardowym dachem". Dla zachowania tego "kokona komfortu" zniszczy wszytko, aby tylko codzinnie byl podwieczorek.

            • 1 0

    • możesz sobie używać, szyderco...

      ale to zrobiono w 30 lat...
      I to są fakty.
      Popatrz sobie na własnie opublikowane zdjęcia...

      A co zrobiono w następnych 30 lat?

      • 4 0

  • Po wyburzeniu (2)

    Beda takie zatory drogow jak w Indiach...
    T co sie wyprawia teraz to juz jest sprawa dla psychiatryka = tym bardziej ze to jedyny dojazd do elektrowni i 2 stoczni nie mowiac a rozdzialem transportu w kierunku wrzeszcza
    Plus okolo 300 tys mieszkancow Nowy Port,Letniewo ,Zielony Trojkat
    i dojazd do tume;li pod kanalem

    • 10 1

    • Chyba 30 tys (1)

      Ok. 460 tys mieszkańców ma Gdańsk cały

      • 0 2

      • oficjalnie podano liczbę

        650k.

        • 1 0

  • chronienie "dziedzictwa" (2)

    Adamowicz chciał przegnać port i stocznie na lewy brzeg Wisły.
    Prawie mu się udało, w ramach hasła "przecież jest Hamburg".

    Obecnie trochę interesy przystopowały, bo państwo zmieniło priorytety i zaczęło inwestować w infrastrukturę.
    Ale zawsze można utrudnić...

    • 9 2

    • Kaczka chciała przejąć Gdańsk ale przejęła na razie dwa miejsca: Westerplatte i Lotos. (1)

      Oby już nigdy więcej Kaczki.

      • 2 3

      • obojetnie kto oby nie zadne poko

        • 4 0

  • (1)

    Zobaczycie co będzie się działo na Szadółkach, jak ruszy spalarnia. Tiry z całego kraju, a może i Europy zablokują obwodnicę i południe Gdańska.

    • 5 1

    • Złowieszczy wielki kloc, w mdlących oparach wyziewów Szadółek

      Tak się wczoraj prezentowała spalarnia (przejazdem z Obwodnicy)

      • 1 1

  • Bardzo mnie ciekawi co FRAG nam zafunduje zamiast estakad , (1)

    ronda i światła wydłużające przejazd.

    • 9 0

    • teleportacje

      No, chyba...

      • 0 0

  • Fakt, ze to jakaś landara

    bez sensu i składu/ładu

    • 1 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane