• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ważą się losy węzła Kliniczna. Najpierw wzmocnienie estakad, a potem rozbiórka?

Krzysztof Koprowski
2 maja 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (425)
  • Węzeł Kliniczna zajmuje ogromny obszar w Centralnym Paśmie Usługowym Gdańska, tuż obok przystanku SKM Gdańsk Politechnika. W przyszłym roku powstanie wizja zmiany tego terenu.
  • Węzeł Kliniczna zajmuje ogromny obszar w Centralnym Paśmie Usługowym Gdańska, tuż obok przystanku SKM Gdańsk Politechnika. W przyszłym roku powstanie wizja zmiany tego terenu.
  • Węzeł Kliniczna zajmuje ogromny obszar w Centralnym Paśmie Usługowym Gdańska, tuż obok przystanku SKM Gdańsk Politechnika. W przyszłym roku powstanie wizja zmiany tego terenu.
  • Węzeł Kliniczna zajmuje ogromny obszar w Centralnym Paśmie Usługowym Gdańska, tuż obok przystanku SKM Gdańsk Politechnika. W przyszłym roku powstanie wizja zmiany tego terenu.

Węzeł KlinicznaMapka doczeka się wzmocnienia estakad. Co prawda działania te są sprzeczne z polityką przestrzenną miasta, ale - jak przekonują władze Gdańska - niezbędne ze względów eksploatacyjnych. Docelowo będzie wypracowana nowa wizja zagospodarowania tego miejsca, zaś układ drogowy całkowicie przebudowany.



Węzeł Kliniczna powinien zostać:

Węzeł Kliniczna powstał pod koniec lat 70. ubiegłego wieku. Po kilku dekadach nieprzerwanej eksploatacji jego stan - zwłaszcza w części drogowej - wymaga podjęcia decyzji, co do dalszej przyszłości.

Możliwości są dwie:
  • kapitalny remont istniejącej konstrukcji,
  • całkowita rozbiórka i zagospodarowania terenu w nowym kształcie.

Biorąc pod uwagę politykę przestrzenną Gdańska, zawartą w dokumentach strategicznych w zakresie m.in. rozwoju miasta do wewnątrz, rozsądnego gospodarowania przestrzenią, likwidacji barier dla pieszych i rowerzystów, dalsze utrzymanie węzła o powierzchni zbliżonej do północnego cypla Wyspy Spichrzów jest nieuzasadnione.

Te węzły wymagają metamorfozy, a nie remontów Te węzły wymagają metamorfozy, a nie remontów

Przetarg na opracowanie dokumentacji dotyczy estakad w ciągu ul. Marynarki Polskiej. Przetarg na opracowanie dokumentacji dotyczy estakad w ciągu ul. Marynarki Polskiej.

Jak wzmocnić estakady węzła Kliniczna?



Jednak wizja rozwoju miasta niekoniecznie idzie w parze z codziennymi działaniami urzędników. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska prowadzi właśnie postępowanie przetargowe na "wykonanie ekspertyzy technicznej oraz opracowania koncepcji projektowej remontu istniejącego obiektu w ramach zadania zadania pn. Wzmocnienie estakad na węźle Kliniczna".

W dużym uproszczeniu: wykonawca będzie musiał opracować sposób wzmocnienia konstrukcji obu estakad w ciągu ul. Marynarki Polskiej (czyli na trasie Nowy Port - Śródmieście) w taki sposób, aby nadal spełniały one wymagania w zakresie nośności i obciążenia ruchem.

Musi też m.in. przedstawić propozycję w zakresie odwodnienia konstrukcji oraz przeniesienia sieci trakcyjnej tramwajowej na osobne słupy.

Porównanie obszaru zajętego przez węzeł Kliniczna wraz z nieużywaną w ruchu liniowym pętlą tramwajową na tle północnej części Wyspy Spichrzów. Porównanie obszaru zajętego przez węzeł Kliniczna wraz z nieużywaną w ruchu liniowym pętlą tramwajową na tle północnej części Wyspy Spichrzów.

217 tys. zł na opracowanie projektu



W przetargu zostały złożone dwie oferty:
  1. Pracownia Projektowa Mid z Gdańska na kwotę 287 820 zł
  2. Konsorcjum firm z Gdańska: Pont-Projekt (lider) oraz Optem (partner) na kwotę 217 900 zł

Obecnie trwa analiza ofert kątem prawno-formalnym. Obie propozycje mieszczą się w budżecie przewidzianym na ten cel w wysokości 300 tys. zł. Na przygotowanie dokumentacji przewidziano siedem miesięcy od momentu podpisania umowy.

  • Przestrzeń publiczna w obrębie węzła Kliniczna z pewnością nie jest atrakcyjnym fragmentem miasta.
  • Przestrzeń publiczna w obrębie węzła Kliniczna z pewnością nie jest atrakcyjnym fragmentem miasta.
  • Przestrzeń publiczna w obrębie węzła Kliniczna z pewnością nie jest atrakcyjnym fragmentem miasta.
  • Przestrzeń publiczna w obrębie węzła Kliniczna z pewnością nie jest atrakcyjnym fragmentem miasta.
  • Przestrzeń publiczna w obrębie węzła Kliniczna z pewnością nie jest atrakcyjnym fragmentem miasta.

Miasto: nie stać nas na przebudowę wszystkich węzłów



Wzmocnienie estakad na Klinicznej jest kolejną budzącą wątpliwości inwestycją drogową, obok remontu estakad na węzłach Unii EuropejskiejMapka oraz Bramy ŻuławskiejMapka.

Dlaczego miasto dąży do remontów obiektów, które powinny docelowo zniknąć z krajobrazu Gdańska?

- Wszystkie te węzły to obiekty inżynieryjne stanowiące barierę architektoniczną, które zostały poddane dyskusji w ramach warsztatów rozwojowych Strategii Gdańsk 2030 Plus. Węzeł Kliniczna zajmuje obszar o powierzchni ok. 10 hektarów w centralnej części miasta, a efekt komunikacyjny możliwy jest do uzyskania zdecydowanie niższym kosztem przestrzennym - przyznaje Piotr Grzelak, zastępca prezydent Gdańsk ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji. - Na przebudowę każdego z obiektów trzeba przeznaczyć po kilkadziesiąt milionów i w perspektywie do 2030 roku zwyczajnie nie starczy na to środków, dlatego konieczne jest wybranie priorytetów. Do czasu wniosków z konsultacji wstrzymane zostało ogłoszenie przetargu na remont węzła Brama Żuławska, a w przypadku węzła Kliniczna ograniczono zakres przetargu z przygotowania dokumentacji na jego modernizację do sporządzenia jedynie koncepcji wariantowej wzmocnienia konstrukcji z potencjalnymi kosztami.
Długie Ogrody wstydu na przedłużeniu Drogi Królewskiej. Wciąż bez szans na zmiany Długie Ogrody wstydu na przedłużeniu Drogi Królewskiej. Wciąż bez szans na zmiany
Dyskusyjny remont estakady na węźle UE Dyskusyjny remont estakady na węźle UE

Decyzja o remoncie estakady na węźle Brama Żuławska została (tymczasowo) wstrzymana. Decyzja o remoncie estakady na węźle Brama Żuławska została (tymczasowo) wstrzymana.

Wizja zmiany węzła Kliniczna w przyszłym roku



Jak zapewnia zastępca prezydent, działania w obrębie węzła Kliniczna mają na celu jedynie podtrzymanie jego funkcji transportowej do czasu przygotowania ostatecznej wizji zmian przez Biuro Architekta Miasta.

- W przypadku gdy zapadnie decyzja o przebudowie węzła Kliniczna, konieczna będzie zmiana planu zagospodarowania poprzedzona pracami studialnymi. Rozmawialiśmy na ten temat z architektem miasta i przewidujemy, że prace studialne mogłyby rozpocząć się w przyszłym roku - dodaje Piotr Grzelak.
Grunwaldzka: więcej przestrzeni dla pieszych i zieleni Grunwaldzka: więcej przestrzeni dla pieszych i zieleni

Miejsca

Opinie (425) ponad 20 zablokowanych

  • zostawić estakady

    Pytam po co w latach 70 tych ogromnym nakładem sił i środków estakady były budowane- czy wtedy panowały inne prawa fizyki, czy nasi przodkowie nie mieli wiedzy inżynieryjnej - odpowiadam NIE. Były budowane aby zmniejszyć korki a przecież samochodów było wielokrotnie mniej . Co teraz mamy na bazie mody która przyszła z tzw. zachodu część decydentów chce podejmować zupełnie nieracjonalne decyzje- likwidacja tych węzłów to setki milionów na rozbiórkę. Środki te można przeznaczyć na rozwój i poprawę jakości życia. Rozbiórka estakad zwiększy korki a tym samym spaliny, hałas , trudności z dotarciem na miejsce zaopatrzenia, karetek pogotowia itp.
    Brak estakady najlepiej widać na skrzyżowaniu Armii Krajowej i Łostowickiej - codzienne wielokilometrowe korki.

    • 16 3

  • W komentarzach jak zwykle złem są "deweloperzy" bo na pewno zechcą tu postawić jakieś bloki.

    No bo jak to tak, blisko centrum bloki budować...
    A jednocześnie w komentarzach pod innymi artykułami złem są ci sami deweloperzy, bo budują bloki "na wygwizdowie, gdzie nic nie ma i daleko do centrum"

    No ludzie, logiki trochę.

    • 2 8

  • Który deweloper za to zapłacił ? Przecież to artykuł sponsorowany.

    • 5 3

  • Opinia wyróżniona

    Węzeł autostradowy w centrum miasta należy rozebrać. (4)

    Ten relikt lat 70 wzniesiono gdy nie było mowy o tunelu do portu i cały tranzyt szedł przez miasto. Grunt pod nim wart jest miliony, trzeba tylko dopilnować, aby powstała tam normalna tkanka miejska, a nie patoosiedle z wysokim płotem.

    • 93 159

    • Jedyne jeszcze mejsce gdzie mozna sie pokusic o zrealizowanie powiazania N.Politechniczna/Smoluchowskiego z Marynarki Polskiej (1)

      Aby zrealizować układ ulic głównych miasta do końca. Tam potrzeba estakady nad koleją i Aleją Zwycięstwa..

      • 18 4

      • albo pod...

        Tak planowano zrobic.

        • 11 1

    • No właśnie - grunty warte miliony...

      czyżby jakiś deweloper naciskał wiceprezydenta i DRMG??? Panie Grzelak, a jakie miliony jest wart grunt pod sceną muzyczną przy cmentarzu???? A zlikwidować ten burdel przy Bramie Żuławskiej, łącznie z rynkiem i składami opałowymi.

      • 11 5

    • sam się rozbierz

      • 3 2

  • lepiej zostawić w spokoju (1)

    tak jak jest teraz, bo później tylko gorzej może być. Remont zrobić należy się jak psu zupa i to byle szybko. W Gdańsku od dawna nikt nie interesuje się polityką skierowana wprost do mieszkańców tzn. jak odkorkować miasto, lecz identycznie niczym w stolicy, czyli niezwykle niezrozumiale przeciwko podatnikom. Z czego to wynika nie wiadomo.

    • 10 1

    • Wszelkie ideologie

      Są nielogiczne, odległe od racjonalizmu...

      • 1 0

  • chorągiewki (1)

    P. Prezydent, należy zlikwidować niebiesko-żółte chorągiewki na autobusach i tramwajach. Dzisiaj /2 maja/ jest Dzień Flagi, Polskiej Flagi i myślałem, że wreszcie znikną flagi ukraińskie. Myliłem się - czcimy flagę obcego państwa, lekceważąc w ten sposób naszą. Dość tego. Czy jutro - 3 Maja - dalej będziemy czcili flagę ukraińską ?

    • 11 0

    • Szczera prawda. Brawo.

      • 3 0

  • W planach tam była Estakada od Klinicznej i Marynarki ponad torami kolejowymi i Aleja Zwycięstwa do N. Politechnicznej

    W sumie dobry pomysł bo jest w Gdańsku za mało takich powiązań wschód - zachód przekraczających kolej.
    To co teraz jest czyli stary wiadukt, w którym utykaja tiry, jest nie do przyjęcia.

    • 6 1

  • To kolejne tereny dla deweloperow

    Burzyć i teren sprzedawać??? Co dalej rondo na którym nie mieszczą się ciężarówki i autobusy??? Zamknijcie ruch w całym mieście będziemy się poruszać pieszo do lekarza do szpitala po zakupy i wszędzie i nigdy nie wyjedziemy Z miasta bo czym? Za 5 lat nie będzie nas stać na samochody! W latach 70 lepiej planowali drogi i budowali estakady bo jak poruszać się po miescie, to duże ułatwienie dla samochodów
    . Nie można się co chwilę zatrzymywać bo to i paliwo i czas i spaliny! Kiedyś to Żabianka czy Zaspa były budowane z przestrzenią do życia a teraz 99% to pato deweloperka i to nasze miasto pozwala na to
    Więcej wieżowców podobnych do kołchozu wybudują
    Ale to my im pozwalamy na to!!!

    • 11 0

  • Ja to mogę całować po rękach modernistów, którzy zbudowali te estakady

    Bo tylko dzięki nim ruch w mieście jest płynny i można przejechać przez Środmieście...
    Dziękuję Bogu, że byli wizjonerzy, którzy je zbudowali, jak również nowy modernistyczny układ dzielnic nadmorskich, bo inaczej zestrachaną prowincją bylibyśmy na zawsze, z brakiem ulic głownych

    • 17 1

  • Zrobi się miejsce dla 2-4 bloczków $$$

    Szkoda ze niestety my za to zapłacimy a ktoś przytuli

    • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane