• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ważą się losy węzła Kliniczna. Najpierw wzmocnienie estakad, a potem rozbiórka?

Krzysztof Koprowski
2 maja 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (425)
  • Węzeł Kliniczna zajmuje ogromny obszar w Centralnym Paśmie Usługowym Gdańska, tuż obok przystanku SKM Gdańsk Politechnika. W przyszłym roku powstanie wizja zmiany tego terenu.
  • Węzeł Kliniczna zajmuje ogromny obszar w Centralnym Paśmie Usługowym Gdańska, tuż obok przystanku SKM Gdańsk Politechnika. W przyszłym roku powstanie wizja zmiany tego terenu.
  • Węzeł Kliniczna zajmuje ogromny obszar w Centralnym Paśmie Usługowym Gdańska, tuż obok przystanku SKM Gdańsk Politechnika. W przyszłym roku powstanie wizja zmiany tego terenu.
  • Węzeł Kliniczna zajmuje ogromny obszar w Centralnym Paśmie Usługowym Gdańska, tuż obok przystanku SKM Gdańsk Politechnika. W przyszłym roku powstanie wizja zmiany tego terenu.

Węzeł KlinicznaMapka doczeka się wzmocnienia estakad. Co prawda działania te są sprzeczne z polityką przestrzenną miasta, ale - jak przekonują władze Gdańska - niezbędne ze względów eksploatacyjnych. Docelowo będzie wypracowana nowa wizja zagospodarowania tego miejsca, zaś układ drogowy całkowicie przebudowany.



Węzeł Kliniczna powinien zostać:

Węzeł Kliniczna powstał pod koniec lat 70. ubiegłego wieku. Po kilku dekadach nieprzerwanej eksploatacji jego stan - zwłaszcza w części drogowej - wymaga podjęcia decyzji, co do dalszej przyszłości.

Możliwości są dwie:
  • kapitalny remont istniejącej konstrukcji,
  • całkowita rozbiórka i zagospodarowania terenu w nowym kształcie.

Biorąc pod uwagę politykę przestrzenną Gdańska, zawartą w dokumentach strategicznych w zakresie m.in. rozwoju miasta do wewnątrz, rozsądnego gospodarowania przestrzenią, likwidacji barier dla pieszych i rowerzystów, dalsze utrzymanie węzła o powierzchni zbliżonej do północnego cypla Wyspy Spichrzów jest nieuzasadnione.

Te węzły wymagają metamorfozy, a nie remontów Te węzły wymagają metamorfozy, a nie remontów

Przetarg na opracowanie dokumentacji dotyczy estakad w ciągu ul. Marynarki Polskiej. Przetarg na opracowanie dokumentacji dotyczy estakad w ciągu ul. Marynarki Polskiej.

Jak wzmocnić estakady węzła Kliniczna?



Jednak wizja rozwoju miasta niekoniecznie idzie w parze z codziennymi działaniami urzędników. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska prowadzi właśnie postępowanie przetargowe na "wykonanie ekspertyzy technicznej oraz opracowania koncepcji projektowej remontu istniejącego obiektu w ramach zadania zadania pn. Wzmocnienie estakad na węźle Kliniczna".

W dużym uproszczeniu: wykonawca będzie musiał opracować sposób wzmocnienia konstrukcji obu estakad w ciągu ul. Marynarki Polskiej (czyli na trasie Nowy Port - Śródmieście) w taki sposób, aby nadal spełniały one wymagania w zakresie nośności i obciążenia ruchem.

Musi też m.in. przedstawić propozycję w zakresie odwodnienia konstrukcji oraz przeniesienia sieci trakcyjnej tramwajowej na osobne słupy.

Porównanie obszaru zajętego przez węzeł Kliniczna wraz z nieużywaną w ruchu liniowym pętlą tramwajową na tle północnej części Wyspy Spichrzów. Porównanie obszaru zajętego przez węzeł Kliniczna wraz z nieużywaną w ruchu liniowym pętlą tramwajową na tle północnej części Wyspy Spichrzów.

217 tys. zł na opracowanie projektu



W przetargu zostały złożone dwie oferty:
  1. Pracownia Projektowa Mid z Gdańska na kwotę 287 820 zł
  2. Konsorcjum firm z Gdańska: Pont-Projekt (lider) oraz Optem (partner) na kwotę 217 900 zł

Obecnie trwa analiza ofert kątem prawno-formalnym. Obie propozycje mieszczą się w budżecie przewidzianym na ten cel w wysokości 300 tys. zł. Na przygotowanie dokumentacji przewidziano siedem miesięcy od momentu podpisania umowy.

  • Przestrzeń publiczna w obrębie węzła Kliniczna z pewnością nie jest atrakcyjnym fragmentem miasta.
  • Przestrzeń publiczna w obrębie węzła Kliniczna z pewnością nie jest atrakcyjnym fragmentem miasta.
  • Przestrzeń publiczna w obrębie węzła Kliniczna z pewnością nie jest atrakcyjnym fragmentem miasta.
  • Przestrzeń publiczna w obrębie węzła Kliniczna z pewnością nie jest atrakcyjnym fragmentem miasta.
  • Przestrzeń publiczna w obrębie węzła Kliniczna z pewnością nie jest atrakcyjnym fragmentem miasta.

Miasto: nie stać nas na przebudowę wszystkich węzłów



Wzmocnienie estakad na Klinicznej jest kolejną budzącą wątpliwości inwestycją drogową, obok remontu estakad na węzłach Unii EuropejskiejMapka oraz Bramy ŻuławskiejMapka.

Dlaczego miasto dąży do remontów obiektów, które powinny docelowo zniknąć z krajobrazu Gdańska?

- Wszystkie te węzły to obiekty inżynieryjne stanowiące barierę architektoniczną, które zostały poddane dyskusji w ramach warsztatów rozwojowych Strategii Gdańsk 2030 Plus. Węzeł Kliniczna zajmuje obszar o powierzchni ok. 10 hektarów w centralnej części miasta, a efekt komunikacyjny możliwy jest do uzyskania zdecydowanie niższym kosztem przestrzennym - przyznaje Piotr Grzelak, zastępca prezydent Gdańsk ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji. - Na przebudowę każdego z obiektów trzeba przeznaczyć po kilkadziesiąt milionów i w perspektywie do 2030 roku zwyczajnie nie starczy na to środków, dlatego konieczne jest wybranie priorytetów. Do czasu wniosków z konsultacji wstrzymane zostało ogłoszenie przetargu na remont węzła Brama Żuławska, a w przypadku węzła Kliniczna ograniczono zakres przetargu z przygotowania dokumentacji na jego modernizację do sporządzenia jedynie koncepcji wariantowej wzmocnienia konstrukcji z potencjalnymi kosztami.
Długie Ogrody wstydu na przedłużeniu Drogi Królewskiej. Wciąż bez szans na zmiany Długie Ogrody wstydu na przedłużeniu Drogi Królewskiej. Wciąż bez szans na zmiany
Dyskusyjny remont estakady na węźle UE Dyskusyjny remont estakady na węźle UE

Decyzja o remoncie estakady na węźle Brama Żuławska została (tymczasowo) wstrzymana. Decyzja o remoncie estakady na węźle Brama Żuławska została (tymczasowo) wstrzymana.

Wizja zmiany węzła Kliniczna w przyszłym roku



Jak zapewnia zastępca prezydent, działania w obrębie węzła Kliniczna mają na celu jedynie podtrzymanie jego funkcji transportowej do czasu przygotowania ostatecznej wizji zmian przez Biuro Architekta Miasta.

- W przypadku gdy zapadnie decyzja o przebudowie węzła Kliniczna, konieczna będzie zmiana planu zagospodarowania poprzedzona pracami studialnymi. Rozmawialiśmy na ten temat z architektem miasta i przewidujemy, że prace studialne mogłyby rozpocząć się w przyszłym roku - dodaje Piotr Grzelak.
Grunwaldzka: więcej przestrzeni dla pieszych i zieleni Grunwaldzka: więcej przestrzeni dla pieszych i zieleni

Miejsca

Opinie (425) ponad 20 zablokowanych

  • Należy jak najszybciej rozebrać ten węzeł i zrobić normalne ulice jednopasmowe.

    • 0 5

  • (1)

    Nam nadzieję że wcześniej zginie ta przegniła deweloperska totalna mafia. Wszak wybory niebawem.

    • 7 0

    • sie hydra przystosuje

      I doklei do nowych "glow"...

      • 0 0

  • Wyburzyć tego raka jak najszybciej

    a jak janusze urbanistyki jęczą na przejścia i estakady to znaczy że jest wszystko ok

    • 1 3

  • Jaka szkoda

    No tak rozebrać i teren oddać deweloperom
    a ci co kupią mieszkanie nieh stoją w korkach bo komunikacją to do pracy nie dojadą co za koszmar to miasto i Pan Grzelak to koszmar

    • 4 1

  • Funkcjonuje świetnie - po co rozbierać?

    Węzeł Kliniczna jest chyba najrzadziej i najmniej zakorkowanym miejsce m w Gdańsku a pełni bardzo ważną rolę: przez niego przebiega droga dojazdowa z Wrzeszcza do tunelu i obwodnicy południowej. Niestety, Pan Grzelak i świta Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska "zapomniała", że poszła deweloperowi budującemu osiedle pomiędzy Chrobrego i Hallera na rękę i zwężyła dwupasmową ulicę Hallera do jednego pasa z drugiego robiąc parking. To, że Czarny Dwór jest codziennie mocno zakorkowany stało się niemal tradycją, ale Hallera w miejscu zwężenia też się blokuje w godzinach szczytu. Na osiedlu Zajezdnia ma docelowo mieszkać kilka tysięcy osób a rozwój infrastruktury drogowej nie idzie w dobrym kierunku. Niestety, jak ktoś z Hallera chce się dostać do Oliwy komunikacją miejską to musi pojeździć trajtkami dookoła, co zabiera jeszcze raz tyle czasu co jazda rowerem. Samochodem to tylko 10 minut. Niecierpliwie czekam, kiedy Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska rozbuduje Gdańsk o kolejne progi zwalniające na Chrobrego i Kościuszki.

    • 2 0

  • Ważny węzeł i działa dobrze.

    Zamiast troszczyć się o niszczenie tego co funkcjonuje dobrze na miejscu Pana wiceprezydenta i Dyrekcji Rozbudowy Miasta pochyliłbym się nad rozwiązaniem problemu wiecznie zakorkowanej ul. Hallera przy Operze Bałtyckiej. "Trafiony" pomysł urzędników do zwężenia ruchu tylko do jednego pasa było bardzo nieprzemyślane co do płynności ruchu. To, że od kilku lat nie mogą odkorkować Marynarki Polskiej przy Zieleniaku, chyba o nich nie świadczy najlepiej. W trosce o ekologię i sprawną komunikację ruch drogowy na głównych drogach powinien być płynny. W dobie elektroniki, internetu i IT korki w mieście na głównych ulicach to totalny obciach dla ludzi z inżynierii ruchu drogowego i Dyrekcji Rozbudowy.

    • 1 1

  • Wszędzie tam gdzie Peło ma samorządy tam kamieni k

    Oni wszystko wyprzedają, sprzedają i rujnują

    • 3 0

  • To nie nowość

    Remont za miliony a za chwilę rozbiórka a po za tym władzę miasta robią wszystko na szkodę zmotoryzowanych mieszkańców miasta ..

    • 2 0

  • Na tym ślimaku zginął na motorze mój kolega z podstawówki

    • 0 0

  • a moze miasto zaisteresuje sie swoim majatkiem??!

    Niszczejacym w poblizu?!

    Dobry, zdrowy budynek przekazany przez PKP, zostawiony na pastwe losu i sil natury...

    Podobnie biznesiki po drugiej stronie torow. Ktos podlal herbicytem? Co sie tam szykuje?

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane