• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Węzeł Karwiny: dlaczego prace wyhamowały?

Patryk Szczerba
26 kwietnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (372)
Najnowszy artykuł na ten temat Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni

Korki na ul. Wielkopolskiej w popołudniowych godzinach szczytu.

Prace na węźle Karwiny wyraźnie wyhamowały. Kierowcy narzekają zwłaszcza na zwężenie na ul. Wielkopolskiej na wysokości stacji benzynowejMapka w kierunku Karwin, co powoduje olbrzymie zatory. Urzędnicy tłumaczą, że prace wstrzymano, bo trzeba nanosić korekty w zaprojektowanych rozwiązaniach dotyczących podziemnej infrastruktury teletechnicznej w tym rejonie.




Czy przebudowa węzła Karwiny wpływa na czas twojej podróży?

Prace przy budowie węzła Karwiny ruszyły w październiku 2021 roku, wciąż trwają i szybko się nie skończą, choć pierwotnie zapowiadano, że w maju 2023 roku wszystko powinno być gotowe. Taki był zresztą termin ich zakończenia, który pojawił się w umowie z wykonawcą.

Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni w niedawnej odpowiedzi na interpelację radnej Mirosławy Król przyznał, że stan zaawansowania prac na koniec marca to 60 proc.

Kierowcy rozbudowę oglądają zza szyb samochodów, które w okolicy jadą powoli, zwłaszcza w godzinach szczytu. Nie brakuje bowiem utrudnień spowodowanych zwężaniem jezdni. Dotyczą blisko 35 tys. mieszkańców Dąbrowy, Karwin i Małego Kacka, którzy codziennie dojeżdżają z domu do pracy i szkoły samochodami bądź autobusami.

O tym, że inwestycja się opóźni wiadomo było już kilka miesięcy temu.

Zgłoszenia od kierowców



W ostatnim czasie do naszej redakcji trafiło kilka zgłoszeń od kierowców, którzy są zaniepokojeni postępami prac, a właściwie ich brakiem.

- Organizacja ruchu jest przeprowadzana bez żadnego poszanowania czasu użytkowników drogi. Obecnie jest potężny korek do wysokości skrzyżowania z ul. Gryfa Pomorskiego, bo wyłączono na wysokości krzyżówki jeden pas z ruchu o długości 40 m. Dlaczego? Tego nikt nie wie, bowiem nie są na nim prowadzone żadne prace. Ten odcinek jest już wyremontowany. W efekcie trzy pasy ruchu z powodu tego wyłączenia kanalizują się w jeden pas, żeby potem znowu przejść w dwa pasy - skarżyła się w e-mailu pani Monika.


Odcinek ul. Wielkopolskiej na wysokości stacji benzynowej jest newralgicznym miejscem. Jeden z czytelników sugerował, że wykonawca - firma MTM - mógł popełnić błędy w realizacji, stąd brak robotników na budowie i oczekiwanie na rozwiązanie sytuacji.

- Na cud zakrawa fakt, że jeszcze nikomu nie puściły nerwy i odreagowywanie kierowców ogranicza się do pisania komentarzy pod artykułami i do przeklinania za kółkiem - pisze inny czytelnik.

Urzędnicy: trzeba zmieniać projekt



O sprawę zapytaliśmy urzędników z Wydziału Inwestycji Urzędu Miasta w Gdyni. Okazuje się, że powodem nie są wykonane już prace budowlane, a dokumentacja projektowa, którą trzeba poprawiać ze względu na to, co odkryto pod ziemią.

Warto wiedzieć, że inwestycja jest prowadzona przez firmę MTM w formule zaprojektuj i wybuduj, po tym, jak pierwsza wersja projektu trafiła do szuflady po kontrowersjach związanych z zakresem inwestycji.



- Spowolnienie prac na ul. Wielkopolskiej na wysokości stacji AMIC związane jest z koniecznością usunięcia niezinwentaryzowanych kolizji teletechnicznych oraz przyjęcia innych rozwiązań technicznych w zakresie kanalizacji deszczowej, niż zostało to określone w dokumentacji projektowej z uwagi na konieczność uwzględnienia stanu istniejącego - wyjaśnia Arkadiusz Trzeciak, naczelnik Wydziału Inwestycji Urzędu Miasta w Gdyni.

Władze miasta: takie sytuacje się zdarzają



Więcej można dowiedzieć się z odpowiedzi na wspomnianą wcześniej interpelację.

Wiceprezydent Gdyni informuje w niej, że na etapie opracowywania dokumentacji projektowej kolizje te są rozwiązywane, ale nie zawsze jest to możliwe.



- W pasach drogowych występuje duża ilość infrastruktury i niestety zdarza się, że z uwagi na natrafienie na niezinwentaryzowaną infrastrukturę, rozbieżności w danych wprowadzonych na mapy przez właścicieli infrastruktury z występującymi w terenie rzędnymi obiektów istniejących, ujawnienie w istniejących kanalizacjach dodatkowych kabli czy światłowodów, roboty trzeba przerywać i dokonywać korekt w zaprojektowanych rozwiązaniach, co spowalnia tempo prac - tłumaczy Marek Łucyk.
Dodaje, że zaistniała konieczność przełożenia, przesunięcia czy przebudowy infrastruktury należącej do wielu podmiotów, a kolizje te występują na całym obszarze robót.

Aneksy już były, ale trzeba kolejnych



Przypomnijmy, że z wykonującą prace firmą MTM podpisano już trzy aneksy, w których pojawiła się m.in. konieczność wykonania przebudowy kabli teletechnicznych w ciągu ul. Chwaszczyńskiej.

19 stycznia podpisano z kolei aneks wskazujący na konieczność przebudowania sieci teletechnicznych, zbrojenia rozproszonego na zatokach autobusowych i zabezpieczenia układu ciepłowniczego.

  • Mieszkańcy wskazują przy okazji remontu na kiepskie zabezpieczenie drogi po wykonanych tymczasowych pracach przez wykonawcę.
  • Mieszkańcy wskazują przy okazji remontu na kiepskie zabezpieczenie drogi po wykonanych tymczasowych pracach przez wykonawcę.
  • Mieszkańcy wskazują przy okazji remontu na kiepskie zabezpieczenie drogi po wykonanych tymczasowych pracach przez wykonawcę.
  • Mieszkańcy wskazują przy okazji remontu na kiepskie zabezpieczenie drogi po wykonanych tymczasowych pracach przez wykonawcę.
  • Mieszkańcy wskazują przy okazji remontu na kiepskie zabezpieczenie drogi po wykonanych tymczasowych pracach przez wykonawcę.
  • Mieszkańcy wskazują przy okazji remontu na kiepskie zabezpieczenie drogi po wykonanych tymczasowych pracach przez wykonawcę.
  • Mieszkańcy wskazują przy okazji remontu na kiepskie zabezpieczenie drogi po wykonanych tymczasowych pracach przez wykonawcę.
W związku z następnymi kolizjami niebawem mają zostać podpisane kolejne dokumenty.

- Obecnie dokonujemy szacunków i analiz, żeby móc określić niezbędny czas do zakończenia wszystkich robót. Termin zakończenia prac według umowy to maj 2023 roku. Ostateczne terminy podane zostaną po podpisaniu aneksu - opowiada Arkadiusz Trzeciak.

Za kilka dni start prac na Nowowiczlińskiej



Dodajmy przy okazji, że niebawem ma się rozpocząć kolejna inwestycja związana z węzłem Karwiny - przebudowa ul. Nowowiczlińskiej.

Po zmianach powstanie przede wszystkim buspas, który połączy się z odcinkami realizowanymi w ciągu ul. Chwaszczyńskiej i Wielkopolskiej. Będzie też chodnik i droga dla rowerów. Koszt prac, które wykona firma WPRD Gravel to 24,945 mln zł brutto.

25 mln zł na przebudowę Nowowiczlińskiej 25 mln zł na przebudowę Nowowiczlińskiej

Prace mają być prowadzone etapami, by nie powodowały wielkich utrudnień, ale należy założyć, że i tak będą one spore.

Wykonawca ma 30 tygodni na ich wykonanie i 7 tygodni na uzyskanie odbiorów oraz pozwoleń, by inwestycja została formalnie zakończona i oddana do użytku. To oznacza, że nową ulicą pojedziemy na początku 2024 roku.

Węzeł Karwiny: informacje o inwestycji

  • Inwestycja w drogowym zakresie jest warta ponad 101 mln zł brutto.
  • Obejmuje przebudowę skrzyżowań, udogodnienia dla zmotoryzowanych, rowerzystów oraz pieszych.
  • W sąsiedztwie PKM Gdynia Karwiny powstanie jednopoziomowy parking typu Park&Ride ze 140 miejscami.
  • Pomieści się tam też co najmniej 50 rowerów.
  • W okolicy będzie 600 m dróg rowerowych i 3 km buspasów.


Węzeł Karwiny: więcej informacji



Quiz Topografia Trójmiasta. Czy znasz te miejsca? Średni wynik 58%

Topografia Trójmiasta. Czy znasz te miejsca?

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (372) 6 zablokowanych

  • wyhamowały?!

    To można jeszcze wolniej??!
    To chyba rozbierają to co zrobili...

    • 10 0

  • Katastrofa

    Jak można rozgrzebać wszystkie skrzyżowania przez całe Karwiny i nic nie kończyć?? Fatalny stan nawierzchni, wystające studzienki, nierówności, dziury!!! Kto nam zapłaci za wytłuczone na maksa samochody????? Czy ktoś nad tym panuje?? SZOK i WSTYD

    • 15 0

  • Brak kontroli na budowie (1)

    Cały remont to jakaś kpina, wykonawca zaczyna pracę od 7 (sprzęt wyjeżdża 7:30) a kończy o 15:30 i o 16 nikogo nie ma ((pn-pt). Ponieważ prace trwają w godzinach w/w to potęgują one korki w całej tej części Gdyni. Sprzęt najpierw w porannym szczycie wyjeżdża a potem w popołudniowym szczycie wraca na parking przy PKM. Prace powinny być prowadzone na 3 zmiany, a najcięższe w godzinach nocnych i w weekendy gdy ruch jest mniejszy.
    Podczas budowy kilka samochodów wpadło do rowów z uwagi na tragiczne oznakowanie. Ciągi komunikacyjne nie są zabezpieczone ani oznaczone w sposób czytelny dla przechodniów szczególnie przy szkołach i przedszkolach (dzieci biegają ponad wykopami bo nie wiadomo gdzie i jak można przechodzić. Zmiany w organizacji ruchu wyglądają jak by zależały od własnego widzimisię pracowników a nie były uzgodnione z kimkolwiek. Czy tak ciężko jest poinformować mieszkańców dzielnicy jak będzie wyglądał plan robót? Niedawno zakończyła się przebudowa węzła obwodnicowego -była dostępna strona gdzie można było śledzić z dużym wyprzedzeniem jakie zmiany w układzie drogowym nastąpią, a tu rano zamykają pasy -paraliż całej dzielnicy po czym po 2 godzinach jednak stwierdzają że jednak nie jest to potrzebne, albo od poniedziałku wyłączyli pas by od środy zacząć na nim prace. Miejscami są wyremontowane 3 pasy, ale otwarty tylko jeden -wykonawca boi się że pozostałe się zużyją? Na odcinku od Fikakowa do Starodworcowej nie ma chodnika po stronie Fikakowa i żadne prace tam nie trwają. Może Władze Gdyni powinny zrobić sobie spacer i spróbować przejść od Stacji PKM do Górniczej. Redakcja pisze o zwężeniu przy stacji AMIC -tam pas jest zbudowany i można nim puścić ruch chociaż dla osobówek -wiadomo pas zawężony, trwają prace drogowe
    Stan drug po remoncie to jakiś absurd. na skrzyżowaniu z ulicą Górniczą można koło urwać -ewidentnie brakuje uzupełnienia jednej warstwy asfaltu. Firma MTM ostatnio zaczęła przebudowę na Witominie i jest zauważalny odpływ sprzętu i robotników.

    • 16 0

    • Wczoraj zniknęli o 14.00

      • 0 0

  • Nie zmieniać dokumentacji tylko Prezydenta a firma MTM to porażka

    • 11 0

  • Kara

    Jeśli wykonawca się opóźnienia w pracach powinien mieć zakaz uczestniczenia w kolejnych przetargach ani samodzielnie ani przez podmioty powiązane

    • 12 0

  • Mieszkanie w Gdyni = koszmar (1)

    W moim odczuciu, powoli mieszkanie w Gdyni zamienia się w koszmar. Z jednej strony "republika deweloperów" i betonowanie każdego skrawka ziemi , przy tym "biedna Gdynia", której nie stać na nowe plany zagospodarowania, a stare są nieaktualne! Wpycha się zatem bloki wielorodzinne w osiedla domów jednorodzinnych, zagęszcza się zabudowę ...a kto by tam się przejmował infrastrukturą? To że Kowalski będzie wracał do domu 1,5 godz. zamiast 15 minut.... Oj tam...Oj tam... to Pan Łucyk mu powie żeby się przesiadł na rower. A jak Kowalski ma 60 lat i chore serce i nie da rady pod górę na Karwiny, to do autobusu ... jest przecież bus pas! duma pana Łucyka.
    Najpierw akceptuje się budowy osiedli nie na 35 tys. (tyle co cały Sopot), ale na ponad 60 bo tyle tam wraca do swoich domów, a na końcu myśli się jak Ci ludzie mają żyć. Standart życia mieszkańców jest na końcu starań władz miasta, liczy się kasa. Zawsze byłam dumna z Gdyni, w której moja rodzina mieszka od 3 pokoleń, teraz jest mi wstyd, że mieszkam w mieście którego władze tak lekceważą dobro swoich mieszkańców.

    • 17 0

    • W pełni popieram, ale problem w tym, że mieszkańcy ciagle tych samych panów wybierają, więc owi panowie mogą sobie robić prywatny folwark z miasta.

      • 4 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Zator na Wielkopolskiej przez zwężenie

    No chłopie ... to może być kosztowne.

    Poczekaj,poczekaj ...

    • 5 0

  • jeszcze podnieśmy ceny przejazdów autobusem, żeby do centrum jeździć autem, bo w przypadku rodziny zawsze taniej autem

    • 10 0

  • A jaka firma jest wykonawcą? I wszystko jasne...

    • 7 0

  • Szczurek i jego przydu*asy sa skonczeni. Tu nawet betonowy elektorat zlozony ze starych ludzi i urzednikow nizszego szczebla nic nie da. Oni sa trupami politycznymi. Kwik swin odrywanych od koryta bedzie slychac az w Warszawie.

    • 10 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane