• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Węzeł Karwiny: skończony, ale krytykowany

Patryk Szczerba
17 listopada 2023, godz. 07:00 
Opinie (704)
Najnowszy artykuł na ten temat Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni

Prace na węźle Karwiny zostały zakończone.

Oficjalnie prace na węźle KarwinyMapka zostały zakończone, ale przedstawiciele Gdyńskiego Dialogu twierdzą, że po podpisaniu aneksu do umowy zaniechano łącznie prac o wartości 11,6 mln zł. Sprawą chcą zainteresować Najwyższą Izbę Kontroli. Władze Gdyni odpowiadają, że odbyły się już kontrole. Nieprawidłowości nie było, a potwierdzeniem, że inwestycja została odpowiednio wykonana, jest decyzja marszałka województwa, który kilka dni temu zaakceptował wykonany zakres projektu węzła Karwiny.




Jak oceniasz wykonane na węźle Karwiny prace?

Na początku listopada władze Gdyni oficjalnie poinformowały o zakończeniu prowadzonych przez firmę MTM prac na węźle Karwiny, dodając, że trwają procedury odbiorowe.

Węzeł Karwiny: władze Gdyni informują o pracach odbiorowych



- Gdy wszystkie procedury będą zakończone, inwestycja zostanie formalnie przekazana do użytku. Powinno to nastąpić za ok. 7 tygodni od zakończenia prac, czyli pod koniec grudnia 2023 r. - mówił Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
Inwestycja miała być gotowa w pierwszej połowie 2023 r. Opóźnienia tłumaczono koniecznością zmiany dokumentacji projektowej i oczekiwaniem na kolejne pozwolenia na budowę.

- Ze względu na szeroki zakres inwestycji jednocześnie wykorzystywanych było kilka projektów, zależnych od siebie. Złożoność prac i ogromna liczba kolizji w infrastrukturze podziemnej spowodowała wydłużenie realizacji tego zadania. Stąd aneksowanie umowy z wykonawcą przez gminę oraz nowy harmonogram. Na przeszkodzie stało także to, że Energa nie usunęła kolizji wzdłużnych na całym odcinku budowy, tj. od Górniczej do Racławickiej wraz z ulicą Strzelców. Praktycznie na całym obszarze węzła Karwiny wiele robót spowolniło tempo lub musiało zostać przerwane - dodawał podwładny wiceprezydenta Arkadiusz Trzeciak, naczelnik Wydziału Inwestycji Urzędu Miasta Gdyni.
Koniec prac na węźle Karwiny. Trwają już odbiory Koniec prac na węźle Karwiny. Trwają już odbiory

Węzeł Karwiny: jakie prace wykonano?



W komunikacie na stronie miasta informowano, że przebudowa objęła przebudowę skrzyżowań wraz z udogodnieniami dla rowerzystów i pieszych. W najbliższych dniach powstanie parking typu park&ride, na którym znajdzie się miejsce dla 140 samochodów i motocykli (w tym 20 osób poruszających się na wózkach inwalidzkich). Miejsca postojowe będą także dla rowerzystów. Powstanie parking dla 50 rowerów oraz 600 m dróg dla rowerowych.

Do tego zakończono budowę 3 km buspasów oraz zainwestowano w nowe oświetlenie i zieleń. Ostateczny zaprezentowany koszt inwestycji to 98 982 658,80 zł brutto.

Inwestycji postanowili przyjrzeć się działacze Gdyńskiego Dialogu, którzy przestudiowali harmonogram prac ustalony z wykonawcą. Ich zdaniem wiele elementów węzła nie powstało. Kluczowym był podpisany w maju aneks, przedłużający prace do listopada. Wiosną poziom zaawansowania prac budowlanych wynosił jednak zaledwie ok. 65 proc.

Gdyński Dialog: zaniechano prac na kwotę blisko 12 mln zł



- Prezydent Marek Łucyk zdecydował więc o podpisaniu z wykonawcą aneksu nr 4 w dniu 31 maja 2023 r., czyli 3 tygodnie po pierwotnym terminie zakończenia pracy. Aneks ten wprowadził nowy termin zakończenia prac na 3 listopada 2023 r. oraz... dość drastycznie zmienił zakresu prac w ramach inwestycji - mówią przedstawiciele Gdyńskiego Dialogu.
Wyszczególnione przez Gdyński Dialog prace, których nie zrealizowano. Wyszczególnione przez Gdyński Dialog prace, których nie zrealizowano.
Dodają, że w toku kontroli Gdyńskiego Dialogu okazało się, że zaniechano łącznie prac o wartości 11,6 mln zł. Z zakresu zniknęły m.in.:

  • przebudowa ulicy Sopockiej,
  • budowa parkingu park&ride przy PKM Karwiny,
  • budowa pętli autobusowej przy PKM Karwiny.




Dopłata za utrzymanie placu budowy



- Z pierwotnie planowanych 101,7 mln zł zapisanych w umowie z wykonawcą pozostało 90,2 mln zł. Żeby te pieniądze nie przepadły, a właściwie można też przypuszczać, że po to, by zwykli mieszkańcy się nie zorientowali, administrujący Gdynią zdecydowali się zlecić wykonawcy dodatkowe prace o wartości 7,8 mln zł. Na papierze zatem finalna różnica w kwocie nie jest więc duża: było 101,7 mln złotych, a jest 99,1 ml zł - twierdzi Bartłomiej Austen z Gdyńskiego Dialogu.
Działacze federacji dodają, że po tym, gdy wykonawca nie dotrzymał majowego terminu prac, miasto - zamiast rozpocząć naliczanie kar umownych - zdecydowało się... dopłacić firmie MTM 1 148 176 zł. Powodem uzasadniającym dopłatę jest to, że przez dodatkowe 6 miesięcy, między majem a listopadem, wykonawca musi utrzymać plac budowy.

Budowa parkingu nie została ukończona. Budowa parkingu nie została ukończona.

"Gdzie jest parking park&ride?"



Z inwestycji zaczęły "wypadać" też kolejne elementy.

- W maju zdecydowano się zastąpić "jednopoziomowy parking park&ride na 140 miejsc" czymś, co nazwano w harmonogramie "parking Korzenna 1". Co ciekawe, z pierwotnego projektu parkingu park&ride zniknęły systemy zliczania miejsc postojowych, płatnego parkowania oraz monitoringu. Nie będzie też tablic informacyjnych. Łącznie zrezygnowano w ten sposób z prac o wartości 1,6 mln zł. W ich miejsce wprowadzono nowy parking Korzenna 1, którego budowa zakłada wyłącznie prace drogowe oraz wykonanie oświetlenia. Powyższych systemów zliczania miejsc, płatnego parkowania czy monitoringu nie ujęto. Jednak jego koszt ma wynieść 1,8 mln zł, czyli o 200 tys. zł drożej - relacjonują działacze federacji, dodając, że mają poważne wątpliwości, czy prace zostaną zakończone do grudnia.
W aneksie pojawiły się też trasy rowerowe wzdłuż ulic Wielkopolskiej i Chwaszczyńskiej. Zdaniem Gdyńskiego Dialogu pierwotnie miało ich nie być i w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ) wyraźnie jest napisane, że przetarg ich nie obejmuje.

Powstały dodatkowe kilometry dróg rowerowych. Powstały dodatkowe kilometry dróg rowerowych.

Drogi buspas i drogi rowerowe



- Za łącznie ok. 1 km długości dróg rowerowych płacimy 1,4 mln zł. Tak, to my mieszkańcy dołożyliśmy się do węzła przesiadkowego, który, jak się okazuje, wcale węzłem przesiadkowym nie jest - komentuje Aleksandra Kosiorek, kandydatka Gdyńskiego Dialogu na prezydenta Gdyni.
Kolejnym elementem jest 150-metrowy buspas na odcinku ul. Zapolskiej i Małe Karwiny.



- Na mocy aneksu został zbudowany za kwotę 639 tys. zł. To bardzo drogi buspas, bo jego zaledwie 1 m kosztował nas aż 4,3 tys. zł - komentuje Austen.
Nie będzie też przebudowy skrzyżowania z Sopocką i budowy pętli autobusowej.

- Zrezygnowano z tych inwestycji, podpisując z wykonawcą aneks w maju - twierdzą przedstawiciele federacji, która składa w sprawie węzła wniosek do Najwyższej Izby Kontroli o przeprowadzenie kontroli.

Odpowiada Arkadiusz Trzeciak, naczelnik Wydziału Inwestycji



Postępowanie przetargowe przewidywało formułę: zaprojektuj i wybuduj. Oznaczało to, że wskazane w Programie Funkcjonalno-Użytkowym (PFU) obszary, elementy układu drogowego czy zagospodarowania terenu ujęte w dokumentacji podstawowej biura projektowego Transprojekt Gdańsk podlegały przeprojektowaniu i uzyskaniu przez wykonawcę robót nowych uzgodnień z gestorami sieci i zamiennej decyzji ZRID.

W wyniku braku uzgodnień z PKP dotyczących nowych rozwiązań projektowych gmina była zmuszona do odstąpienia między innymi od: przebudowy fragmentu ulicy Strzelców (ok. 100-metrowy odcinek od ul. Wielkopolskiej), skrzyżowania ulic Sopocka, Wielkopolska, Strzelców oraz budowy pętli odstawczej dla pojazdów komunikacji zbiorowej.

Ponadto w zakresie umowy z MTM na tę inwestycję odbyły się już kontrole, które nie wykazały nieprawidłowości. Środki z Unii Europejskiej nie są zagrożone, Zarząd Województwa Pomorskiego na posiedzeniu 9 listopada 2023 r. zaakceptował wykonany zakres projektu węzła Karwiny, co pozwala na rozliczenie dofinansowania inwestycji.


Węzeł Karwiny: więcej informacji

Miejsca

Opinie (704) ponad 20 zablokowanych

  • Wezeł Kariny etap 0,5 a nie 1 (1)

    z powodu braku przebudowy Sopockiej aby było więcej pasów wyjazdowych dalej mamy korki też na Wielkopolskiej

    • 16 2

    • Obiecywaliśmy brak korków przy zachowaniu poprzedniej ilości samochodów w mieście. A mieszkańcy dokupili kolejnych kilka tysięcy.

      • 0 7

  • Żenada (2)

    Dla komunikacji samochodem żadnej różnicy, tyle że nie ma dziur tam gdzie asfalt wymieniony, dojazd do obwodnicy, do s6 , do dzielnic rozwijających się dynamicznie, z przewężeniami do 1 pasa to są jaja

    • 15 3

    • (1)

      Taki był cel. Autobusy dojeżdżają wszędzie, polecam :)

      • 0 9

      • W twojej mózgownicy dojeżdżają bo jest tylko jeden zakręt.

        • 4 0

  • Na taczkę (4)

    Szczura i Lucyka i jak najdalej stąd!

    • 16 1

    • (2)

      A masz plan dokąd konkretnie? Zatwierdzony przez górę ?

      • 0 3

      • (1)

        Do chlewu. Pasuje aparycją.

        • 4 1

        • Gdzie dobry chlew znaleźć? Może masz u siebie w domu?

          • 1 2

    • Przy pomocy taczki mamy każdego roku remont Zielonej. 2 panów z taczką albo jeden.

      • 0 0

  • Szybki przejazd buspasem moim elektrykiem (2)

    Wart każdego wydanego miliona :)

    • 2 18

    • Tylko do roku 2025 potem jesteś traktowany jak każdy

      • 2 0

    • Jasne

      Szczególnie szybki na Nowowiczlińskiej w kierunku obwodnicy.

      • 2 0

  • Gość (1)

    To jest kpina nie remont !!!! Trwało to tak długo a nadal Sopocka stoi w korku !!!!i to zwezenie do jednego pasa przy karwiny pkm !!!jest piątek i z Sopotu na Dąbrowę wracałam 2 godziny 10 minu !!!!i nie ważne czy jadę Sopocka czy Wielkopolska nie ma żadnej różnicy !!!!Brawo Łucyk i ekipa która za to odpowiada ...premie wysokie były?

    • 20 2

    • Pocieszę cię: nie tylko Sopocka stoi nadal w korku, Wielkopolska również!

      Ba, korki dzięki remontowi zaczęły się tworzyć w miejscach, w których przedtem ich nie było, np. wylotówkach i zjazdach na okoliczne osiedla. Ja mam w plecy dodatkowe 15-20 minut co dzień dzięki temu, dzięki nowym ustawieniom świateł na wiadukcie i na skrzyżowaniu ze Starodworcową, ale z tego co słyszałem Fikakowo i Dąbrowa mają jeszcze gorzej. Fajnie, że powstały dodatkowe buspasy, ale co z tego, skoro autobusy i tak stoją w korkach na dojazdach do nich...?

      • 6 1

  • (1)

    Szanowni włodarze zapomnieli, że pracują dla mieszkańców. Na szczęście niedługo będzie okazja dać im do zrozumienia gdzie ich miejsce. PiS padł to i szczury mogą paść.

    • 11 0

    • Zatęsknisz za pisem już niedługo. A bałagan w 3m jak był, tak będzie. I to ciągle ten sam totalny bałagan.

      • 0 1

  • Czy ktoś mógłby się zająć tym beznadziejnie zaprojektowanym połączeniem 2 pasów z bus pasem na podjeździe na wiadukt? (4)

    Przecież to jakieś kuriozum. Niepotrzebnie tworzy się przez to potężny korek co dzień na całej Wielkopolskiej, tak, autobusy też w nim stoją. Kto to projektował? Nie można było chyba gorzej tego wymyślić.

    • 21 3

    • Mylisz się (3)

      Wcale nie powstaje przez to korek. Korek jest za tym zwężeniem także.

      Problemem jest niebezpieczeństwo, to fatalnie zaprojektowane miejsce. Niestety tam buspas powinien mieć zakończenie i musi się włączyć do dwóch pasów ciągłych.

      • 3 4

      • ale czy musi się kończyć dokładnie w tym samym miejscu??? (2)

        Polecam wybrać sie tam i zobaczyć, co w praktyce powoduje takie rozwiązanie. Ja jeżdżę codziennie i co dzień widze tę porażkę. Za wiaduktem jest już lepiej - poza oczywiście skrętami na osiedla, tu znów wymyślono cuda, przez które na strzałkach w lewo/prawo robia się zastoje.

        • 5 1

        • (1)

          Jeżdżę tam codziennie. To jest niebezpieczne miejsce, pasy nie powinny się tak kończyć. Ale to nie one generują korek.

          • 1 0

          • a to spoko, skoro nie powoduje korków (lol), tylko niebezpiczeństwo wypadków do tego stopnia, że wszyscy zwalniają do 0!

            • 1 0

  • Łucyk i Szczurek czas na koniec kadencji (1)

    Skończony (?) raczej i**ota skończony za tym stoi
    - przystanki na liniach skrętu
    - końcówka Wielkopolskiej z zakończeniem pasa ruchu
    - brak strzałek do skrętu
    - parkingu nadal brak
    - Nałkowskiej usunięty jeden pas (obecnie w trakcie rewolucji)
    - przejścia dla pieszych na liniach zjazdów z ulic podporządkowanych
    - problemy z oświetleniem lub jego brak
    - Itd

    • 14 4

    • Wszystko się zgadza, oprócz "Itd", tego nie planowaliśmy. Pozdrawiamy

      Lucky Lucek

      • 0 4

  • (5)

    Dlaczego wydawane są pozwolenia na kolejne nowe osiedla skoro chcą ograniczać ruch samochodowy? Tylko w okolicy węzła karwiny buduje się 7 osiedli przy strzelców i parkowej. Wszystko logiczne i trzyma się kupy.

    • 14 3

    • (2)

      Kto każe nowym mieszkańcom jeździć samochodami, co? Odpowiedz ty mi i nie wykręcaj się. Mieszkają przy węźle, przy niezliczonych liniach autobusowych (umiesz wszystkie zapamiętać?) i przy kolei miejskiej. Po co jeszcze tyłkowozy?

      • 1 10

      • Pajacu, nie każdy kto mieszka w Gdyni pracuje na linii PKM lub autobusów. Jesteś psychicznie chory? Wypisałeś tu około 100 komentarzy dzisiaj. Życzę Ci lepszego życia.

        • 6 0

      • Nazywanie PKM na terenie Gdyni "koleją miejską" to niezła odklejka.

        • 1 0

    • A w jaki sposób chciałbyś zabronić budowy nowych osiedli? (1)

      • 0 0

      • Najpierw infrastruktura, potem osiedle.

        • 2 0

  • Ta wspamniała inwestycja bardzo mi się podoba (1)

    Mamy w końcu równe i szerokie drogi rowerowe, w końcu autobusy nie są blokowane przez singli w samochodach. Tego właśnie oczekiwałam. Więcej czasu dla rodziny w domu :)

    • 5 16

    • Aktywiszcze - morda w wiadro

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane