• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Węzeł Karwiny: skończony, ale krytykowany

Patryk Szczerba
17 listopada 2023, godz. 07:00 
Opinie (704)
Najnowszy artykuł na ten temat Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni

Prace na węźle Karwiny zostały zakończone.

Oficjalnie prace na węźle KarwinyMapka zostały zakończone, ale przedstawiciele Gdyńskiego Dialogu twierdzą, że po podpisaniu aneksu do umowy zaniechano łącznie prac o wartości 11,6 mln zł. Sprawą chcą zainteresować Najwyższą Izbę Kontroli. Władze Gdyni odpowiadają, że odbyły się już kontrole. Nieprawidłowości nie było, a potwierdzeniem, że inwestycja została odpowiednio wykonana, jest decyzja marszałka województwa, który kilka dni temu zaakceptował wykonany zakres projektu węzła Karwiny.




Jak oceniasz wykonane na węźle Karwiny prace?

Na początku listopada władze Gdyni oficjalnie poinformowały o zakończeniu prowadzonych przez firmę MTM prac na węźle Karwiny, dodając, że trwają procedury odbiorowe.

Węzeł Karwiny: władze Gdyni informują o pracach odbiorowych



- Gdy wszystkie procedury będą zakończone, inwestycja zostanie formalnie przekazana do użytku. Powinno to nastąpić za ok. 7 tygodni od zakończenia prac, czyli pod koniec grudnia 2023 r. - mówił Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
Inwestycja miała być gotowa w pierwszej połowie 2023 r. Opóźnienia tłumaczono koniecznością zmiany dokumentacji projektowej i oczekiwaniem na kolejne pozwolenia na budowę.

- Ze względu na szeroki zakres inwestycji jednocześnie wykorzystywanych było kilka projektów, zależnych od siebie. Złożoność prac i ogromna liczba kolizji w infrastrukturze podziemnej spowodowała wydłużenie realizacji tego zadania. Stąd aneksowanie umowy z wykonawcą przez gminę oraz nowy harmonogram. Na przeszkodzie stało także to, że Energa nie usunęła kolizji wzdłużnych na całym odcinku budowy, tj. od Górniczej do Racławickiej wraz z ulicą Strzelców. Praktycznie na całym obszarze węzła Karwiny wiele robót spowolniło tempo lub musiało zostać przerwane - dodawał podwładny wiceprezydenta Arkadiusz Trzeciak, naczelnik Wydziału Inwestycji Urzędu Miasta Gdyni.
Koniec prac na węźle Karwiny. Trwają już odbiory Koniec prac na węźle Karwiny. Trwają już odbiory

Węzeł Karwiny: jakie prace wykonano?



W komunikacie na stronie miasta informowano, że przebudowa objęła przebudowę skrzyżowań wraz z udogodnieniami dla rowerzystów i pieszych. W najbliższych dniach powstanie parking typu park&ride, na którym znajdzie się miejsce dla 140 samochodów i motocykli (w tym 20 osób poruszających się na wózkach inwalidzkich). Miejsca postojowe będą także dla rowerzystów. Powstanie parking dla 50 rowerów oraz 600 m dróg dla rowerowych.

Do tego zakończono budowę 3 km buspasów oraz zainwestowano w nowe oświetlenie i zieleń. Ostateczny zaprezentowany koszt inwestycji to 98 982 658,80 zł brutto.

Inwestycji postanowili przyjrzeć się działacze Gdyńskiego Dialogu, którzy przestudiowali harmonogram prac ustalony z wykonawcą. Ich zdaniem wiele elementów węzła nie powstało. Kluczowym był podpisany w maju aneks, przedłużający prace do listopada. Wiosną poziom zaawansowania prac budowlanych wynosił jednak zaledwie ok. 65 proc.

Gdyński Dialog: zaniechano prac na kwotę blisko 12 mln zł



- Prezydent Marek Łucyk zdecydował więc o podpisaniu z wykonawcą aneksu nr 4 w dniu 31 maja 2023 r., czyli 3 tygodnie po pierwotnym terminie zakończenia pracy. Aneks ten wprowadził nowy termin zakończenia prac na 3 listopada 2023 r. oraz... dość drastycznie zmienił zakresu prac w ramach inwestycji - mówią przedstawiciele Gdyńskiego Dialogu.
Wyszczególnione przez Gdyński Dialog prace, których nie zrealizowano. Wyszczególnione przez Gdyński Dialog prace, których nie zrealizowano.
Dodają, że w toku kontroli Gdyńskiego Dialogu okazało się, że zaniechano łącznie prac o wartości 11,6 mln zł. Z zakresu zniknęły m.in.:

  • przebudowa ulicy Sopockiej,
  • budowa parkingu park&ride przy PKM Karwiny,
  • budowa pętli autobusowej przy PKM Karwiny.




Dopłata za utrzymanie placu budowy



- Z pierwotnie planowanych 101,7 mln zł zapisanych w umowie z wykonawcą pozostało 90,2 mln zł. Żeby te pieniądze nie przepadły, a właściwie można też przypuszczać, że po to, by zwykli mieszkańcy się nie zorientowali, administrujący Gdynią zdecydowali się zlecić wykonawcy dodatkowe prace o wartości 7,8 mln zł. Na papierze zatem finalna różnica w kwocie nie jest więc duża: było 101,7 mln złotych, a jest 99,1 ml zł - twierdzi Bartłomiej Austen z Gdyńskiego Dialogu.
Działacze federacji dodają, że po tym, gdy wykonawca nie dotrzymał majowego terminu prac, miasto - zamiast rozpocząć naliczanie kar umownych - zdecydowało się... dopłacić firmie MTM 1 148 176 zł. Powodem uzasadniającym dopłatę jest to, że przez dodatkowe 6 miesięcy, między majem a listopadem, wykonawca musi utrzymać plac budowy.

Budowa parkingu nie została ukończona. Budowa parkingu nie została ukończona.

"Gdzie jest parking park&ride?"



Z inwestycji zaczęły "wypadać" też kolejne elementy.

- W maju zdecydowano się zastąpić "jednopoziomowy parking park&ride na 140 miejsc" czymś, co nazwano w harmonogramie "parking Korzenna 1". Co ciekawe, z pierwotnego projektu parkingu park&ride zniknęły systemy zliczania miejsc postojowych, płatnego parkowania oraz monitoringu. Nie będzie też tablic informacyjnych. Łącznie zrezygnowano w ten sposób z prac o wartości 1,6 mln zł. W ich miejsce wprowadzono nowy parking Korzenna 1, którego budowa zakłada wyłącznie prace drogowe oraz wykonanie oświetlenia. Powyższych systemów zliczania miejsc, płatnego parkowania czy monitoringu nie ujęto. Jednak jego koszt ma wynieść 1,8 mln zł, czyli o 200 tys. zł drożej - relacjonują działacze federacji, dodając, że mają poważne wątpliwości, czy prace zostaną zakończone do grudnia.
W aneksie pojawiły się też trasy rowerowe wzdłuż ulic Wielkopolskiej i Chwaszczyńskiej. Zdaniem Gdyńskiego Dialogu pierwotnie miało ich nie być i w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ) wyraźnie jest napisane, że przetarg ich nie obejmuje.

Powstały dodatkowe kilometry dróg rowerowych. Powstały dodatkowe kilometry dróg rowerowych.

Drogi buspas i drogi rowerowe



- Za łącznie ok. 1 km długości dróg rowerowych płacimy 1,4 mln zł. Tak, to my mieszkańcy dołożyliśmy się do węzła przesiadkowego, który, jak się okazuje, wcale węzłem przesiadkowym nie jest - komentuje Aleksandra Kosiorek, kandydatka Gdyńskiego Dialogu na prezydenta Gdyni.
Kolejnym elementem jest 150-metrowy buspas na odcinku ul. Zapolskiej i Małe Karwiny.



- Na mocy aneksu został zbudowany za kwotę 639 tys. zł. To bardzo drogi buspas, bo jego zaledwie 1 m kosztował nas aż 4,3 tys. zł - komentuje Austen.
Nie będzie też przebudowy skrzyżowania z Sopocką i budowy pętli autobusowej.

- Zrezygnowano z tych inwestycji, podpisując z wykonawcą aneks w maju - twierdzą przedstawiciele federacji, która składa w sprawie węzła wniosek do Najwyższej Izby Kontroli o przeprowadzenie kontroli.

Odpowiada Arkadiusz Trzeciak, naczelnik Wydziału Inwestycji



Postępowanie przetargowe przewidywało formułę: zaprojektuj i wybuduj. Oznaczało to, że wskazane w Programie Funkcjonalno-Użytkowym (PFU) obszary, elementy układu drogowego czy zagospodarowania terenu ujęte w dokumentacji podstawowej biura projektowego Transprojekt Gdańsk podlegały przeprojektowaniu i uzyskaniu przez wykonawcę robót nowych uzgodnień z gestorami sieci i zamiennej decyzji ZRID.

W wyniku braku uzgodnień z PKP dotyczących nowych rozwiązań projektowych gmina była zmuszona do odstąpienia między innymi od: przebudowy fragmentu ulicy Strzelców (ok. 100-metrowy odcinek od ul. Wielkopolskiej), skrzyżowania ulic Sopocka, Wielkopolska, Strzelców oraz budowy pętli odstawczej dla pojazdów komunikacji zbiorowej.

Ponadto w zakresie umowy z MTM na tę inwestycję odbyły się już kontrole, które nie wykazały nieprawidłowości. Środki z Unii Europejskiej nie są zagrożone, Zarząd Województwa Pomorskiego na posiedzeniu 9 listopada 2023 r. zaakceptował wykonany zakres projektu węzła Karwiny, co pozwala na rozliczenie dofinansowania inwestycji.


Węzeł Karwiny: więcej informacji

Miejsca

Opinie (704) ponad 20 zablokowanych

  • Skręt w Sopocką w prawo (8)

    Czy na tym wiadukcie nie można było położyć nowego asfaltu? przed skrętem w prawo w Sopocka dwie duze koleiny ze koła idzie zgubić nie mozna było to jakoś sfrezować?

    • 14 3

    • (6)

      Jakoś nie, na wiaduktach nie kładzie się zwykłego asfaltu, tylko tzw asfalt lany. Trzeba by całkiem zamknąć wiadukt na wiele tygodni, nie da się tego połowicznie robić.

      • 0 6

      • (5)

        Tak, pół Gdyni trzeba zamknąć żeby kawałek asfaltu sfrezować lub naprawić. Nie zmyślaj trollu. Są granice obrabiania rowa prycympałom z UM.

        • 6 1

        • (4)

          Ja wiem żebyś chciał naprawiać asfalt lejąc go z taczki udeptując nogą. Ale u nas się już tak nie robi. Sorry

          • 0 4

          • (2)

            Nie, trzeba pół Gdyni zamknąć na miesiąc i sprowadzać maszyny z USA. Zamilcz trolu, póki tylko rodzina wie żeś imb....l.

            • 2 1

            • (1)

              Wpisz sobie w internet Tarcopol albo Asfalt twardolany. Wszystko ci się wyjaśni. Nie trzeba nic z USA ani zamykać pół Gdyni, tylko cały wiadukt na tydzień, jeśli pogoda dopisze. Tyle i tylko tyle :)

              • 2 3

              • Czyli jak trzeba sfrezować na niewielkiej powierzchni nierowność lub załatać dziurkę na wiadukcie to zamykamy wiadukt i lejemy asfalt na całości - tak? No imb....yl :)))

                • 0 0

          • "Leje się z taczki i udeptuje nogą" co roku na Zielonej. Chyba że to już "nie u nas"? Do wiadomości władzy.

            • 0 0

    • Można było, ale się nie położyło.

      • 0 0

  • Miał być skręt w lewo ze strzelców (4)

    To była jedna z głównych zmian, mocno zmniejszająca korki i poprawiająca bezpieczeństwo.
    I co?
    Nie ma

    • 17 1

    • (3)

      Jako mieszkaniec Gdyni nie życzę sobie wydawania kolejnych 50mln tylko dla budowy jednego lewoskrętu ze Strzelców. No niestety, to co było w pierwotnych planach wymagało budowy nowych wiaduktów do spółki z PKP. A ci się wycofali, przypominam.

      • 0 6

      • (1)

        Jako mieszkaniec Gdyni nie zgadzam sie na wywalanie 100mln żeby dla budowy kilkudziesięciu metrów buspasów i tras rowerowych - istotnych dla może 5% mieszkańców.

        • 6 2

        • Nie róbmy nic, wyprowadźmy się z Polski. W rosji jest piękniej, prawda? Tam przynajmniej potrafią metry liczyć, nie to co tu

          • 3 2

      • Wymagało przebudowy wiaduktów? Hahaha jaki osioł

        • 1 1

  • Skandal (2)

    100 mln na wymianę nawierzchni? 3 lata i uzyskano bus pas? To jest tragiczne.

    • 17 0

    • (1)

      co robić, jak żyć

      • 0 3

      • weź kredyt, zmień pracę, może nie będziesz musiał tam jeździć?

        • 1 1

  • (4)

    Wielkie remonty a na Sopockiej i Nowowiczlińskiej korki jak nigdy!

    • 14 3

    • (3)

      Teraz nie ma żadnych korków w porównaniu co był wcześniej. Słabą macie pamięć...

      • 0 10

      • Bardzo dobrą (2)

        Towarzyszu kucyk

        • 8 0

        • Mocno wybiórczą w takim razie (1)

          • 0 6

          • Pamiętam, jak obiecywaliśmy ekspresówkę Chwaszczyńską na Euro. W końcu się udało

            • 3 1

  • MTM i wszystko jasne (1)

    Mnie nie przestaje zdumiewać, że firma, która nigdy nie dotrzymuje terminów, ma jakiś zagadkowy urzędniczy parasol ochronny.

    • 17 3

    • To nasza chluba, największa firma drogowa w mieście. U nas płacą podatki, częściowo wydane pieniądze wracają do budżetu miasta. Proszę przyznać, że to dobre rozwiązanie :)

      Fizyk

      • 2 3

  • Braki (3)

    Nie działa cześć oświetlenia ulicznego, nieczynne doświetlenie przejść dla pieszych, brak wiat przystankowych, brak SIP, braki malowania pasów na cześci jezdni. Korki są większe niż przed budową m.in. z powodu: "kreatywności" urzędników. Wiceprezydent chyba żyje w innej rzeczywistości, raczej urojonej. Ogólnie inwestycja należy do kolejnych spartaczonych robót, które zamiast spodziewanej poprawy utrwalają wszystkie złe rozwiązania. Nadzór że strony miasta również odpowiada za część wykonych niezbyt starannie robót. Lista niedoróbek jest bardzo długa, ale nadzór chyba patrzy przez różowe okulary. Chwalić się nie ma czym.

    • 18 2

    • Plus wszystkie cykle na skrzyzowaniach ustawiono z priorytetem dla samochodów! (1)

      Żeby trzeba było czekać kilka minut aż zapali się zielone światło (ultra krótkie, trzeba prawie biec przez pasy!)?!? Przy Zapolskiej nic nie jedzie, ale światło wciąż się nie zapali, czekaj człowieku 3x dłużej niż przed remontem, a co... . Tłumy czekają i nic, a potem szybo, trzeba biegać, uważając jeszcze żeby samochody wyjeżdzające z Zapolskiej i Starodworcowej cię nie trzepnęły, bo skrzyzowanie ledwo oswietlone. Takie widać priorytety ma miasto!

      • 6 0

      • Pieszy do nory!

        • 0 0

    • Niedoróbki dopiero wyjdą i zaczynamy od nowa.

      • 1 0

  • (2)

    Jak pan Łucyk mówi, to mówi, a to niekoniecznie oznacza stan faktyczny.

    • 12 3

    • (1)

      A to bardzo łatwo sprawdzić. Proszę o kontakt, wyjaśnię

      • 0 4

      • Z miłą chęcią

        • 0 0

  • Rany boskie

    "Ostatecznie Aleksandra Kosiorek zdobyła w prawyborach 70 proc. głosów w głosowaniu internetowym, a w tajnym głosowaniu członków nawet 85 proc."

    Co to za organizacja, nowa loża masońska? Tajne głosowanie?

    • 3 2

  • Jaki węzeł? (1)

    To zwykły remont Wielkopolskiej. Główne problemy:
    1) Nowe przystanki autobusowe przy PKM kolidują z prawoskrętami w Sopocką i Korzenną. Zmniejsza to przepustowość głównego ciągu i stwarza niebezpieczne sytuacje.
    2) Brak strzałek do prawoskrętu z ulic dojazdowych do Wielkopolskiej
    3) Droga dla rowerów przejeżdża przez środek przystanku autobudowego przy PKM
    4) Zmniejszenie przepustowości skrzyżowania Wielkopolska/Starodworcowa/Nałkowskiej
    5) Sposób rozplanowania zwężenia Wielkopolskiej w stronę obwodnicy, przed Strzelców
    6) Jaki Węzeł? Autobusów mniej, PKMki co godzina, ściema
    7) Parking przesiadkowy - jedyny element systemu, kóry można próbować nazwać węzłem, czeka na powstanie.

    Mam wrażenie, że projektant, miał dane o przepustowości z zeszłego wieku.

    • 23 0

    • Nie powtarzaj się, wklejałeś już te punkty kilka godzin temu. Nie ładnie kłamczuszku ;)

      • 0 11

  • A korki jeszcze większe (2)

    • 14 0

    • (1)

      Większe czy mniejsze to rzecz względna. Proszę ograniczyć liczbę samochodów, to korki się zmniejszą. Względnie.

      • 0 9

      • Bezwzględnie to wypłynąłeś przypadkowo z ko.d..ma i teraz bredzisz publicznie dyrdymały.

        • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane